Kanske inte vad som lugnar ner en barngrupp, men mycket kul kan man ha med det här: Bygg din ballongbil
Glöm inte bort sedan att fundera på vad som händer
Mötespunkt för pedagoger att dela naturvetenskapliga idéer
Kanske inte vad som lugnar ner en barngrupp, men mycket kul kan man ha med det här: Bygg din ballongbil
Glöm inte bort sedan att fundera på vad som händer
Lite inspiration för naturvetenskap så här en måndag morgon (eller när du nu läser det):
Varsågod säger jag och skolverket i Sverige bjuder: https://youtu.be/knsnCO9Nsbk
This is an experiment that shows that the shape of an object is important in order to get the object to float in water, but it is also an experiment that can be difficult for children to do themselves, as there are several steps to take into account and many instructions for getting a boat floating. When successful, it is very fun!
Mix all dry ingredients in a bowl, beat over the boiling water. Add the oil and caramel color, and quickly combine the ingredients into a dough. Allow to cool slightly before use!
Give the children a piece of dough and let them shape a boat as they like. Try it in the water and see if it floats. It probably does not, because the shape is so important for the flow properties of the clay (the clay has a higher density than water, and usually sink). In order for the clay to flow, it must be shaped like a coffee cup or a glass, ie as a vessel with high edges.
A further development is to let the children try to build boats of several different types of clay. Is there any mud that floats, no matter how you shape it, or is the shape of the boat equally crucial for all types of clay?
If you need is, here is a recipe on dough:
Can a boat be built from anything? And how come boats made of metal can float when metal really drops?
Let the children carpenter, paste, screw and build their boat to their liking and taste, and then let them try the boat in a suitable tub or pool to see if it floats. If it does not flow, you may continue to work with the construction.
Ebba has decided to build a boat using a picture frame she found in the workshop. On it she tapes a piece of paper and then the boat is ready. Sure, Ebba’s boat is floating! Sure the tape dissolves in the water fairly quickly, but the sheer joy of designing is worth taking advantage of.
Det här är ett experiment som visar att formen på ett föremål är viktig för att kunna få föremålet att flyta i vatten, men det är också ett experiment som kan vara svårt för barnen att göra själva, eftersom det är flera moment att ta hänsyn till och många instruktioner för att få en båt som flyter. När det väl lyckas är det väldigt roligt!
Blanda alla torra ingredienser i en bunke, slå över det kokande vattnet. Tillsätt oljan och karamellfärgen, och arbeta snabbt ihop ingredienserna till en deg. Låt svalna något innan användning!
Ge barnen varsin bit lera och låt dem forma en båt som de vill. Prova den i vattnet och se om den flyter. Med största säkerhet gör den inte det, eftersom formen har så stor betydelse för lerans flytegenskaper (leran har en högre densitet än vatten, och sjunker i vanliga fall). För att leran ska kunna flyta måste den formas som en kaffekopp eller ett glas, alltså som ett kärl med höga kanter.
En vidareutveckling är att låta barnen prova på att bygga båtar av flera olika sorters lera. Finns det någon lera som flyter, oavsett hur man formar den, eller är formen på båten lika avgörande för alla slags leror?
Om du vill ha finns här också ett recept på play-doh-lera
Kan en båt vara byggd av vad som helst? Och hur kommer det sig att båtar som är byggda av metall kan flyta, när metall egentligen sjunker?
Låt barnen snickra, klistra, skruva och bygga sin båt efter eget tycke och smak, och låt dem sedan prova båten i en lämplig balja eller bassäng för att se om den flyter. 0m den inte flyter får ni arbeta vidare med konstruktionen.
Ebba har bestämt sig för att bygga en båt med hjälp av en tavelram som hon hittat i verkstaden. På den tejpar hon ett papper och sedan är båten klar. Visst flyter Ebbas båt! Nog för att tejpen löses upp av vattnet ganska snabbt, men den rena konstruktionsglädjen är värd att ta till vara.
The purpose of this activity is to challenge the children in an problem-solving task where there are several different alternatives while also being able to work together, talk and cut with scissors or tear with their fingers. There is also a lot of mathematics, as well as conceptual ability.
How to Do It:
Get an apple and ask: How long is an apple peel?
Syftet med denna aktivitet är att utmana barnen i en spännande problemlösningsuppgift där det flera olika möjligheter samtidigt som de även får träna samarbete, samtala och klippa med sax eller riva med fingrarna. Mycket matematik blir det också, samt begreppslig förmåga.
Tillvägagångssätt:
Ta fram ett äpple och fråga: Hur långt är ett äppelskal?
Bävrarna och Rävarna hade veckans grej tillsammans. Ledtråden löd ”Färggrann bro med 7 färger”. Lätt som en plätt tyckte några och visste att rätt svar var regnbåge.
Experiment 1
Vi kopplade ihop veckans grej med naturvetenskap.. Denna vecka lärde vi oss om regnbågen.
Först berättade vi att allt ljus innehåller massor med färger. Det hade en gubbe (Newton) upptäckt för cirka 350 år sedan. Fast vi ser ljuset som genomskinligt och vi titar solen som gul fast den är egentligen vit.
När solljuset träffar vattendropparna så bryts ljuset. Olika färger rör sig olika snabbt/långsamt (våglängder) och på så vis uppstår regnbågen
Vi plockade fram i ett mörkt rum
På detta sätt fick vi fram färgerna på väggen
Experiment 2
Nu ville vi se hur färgerna blandar sig och kan man få fram regnbågens färger av bara 3 färger? Regnbågen har 7 färger.
Vi plockade fram 7 glas med hushållspapper som hängde mellan glasen. Vi hällde vatten i glasen.
Det tog inte länge innan karamellfärgsvattnet börja klättra över till de glas som bara hade vatten i sig.
Så vi fick fram 7 färger fast vi bara hade 3 från början.
Efter detta fick barnen gå i grupper och själv pröva på att blanda till sig färgerna.