Tami’s Tower exists as an iPad app and an web application around constructing stable tower. You can get to think a whole lot around design a physics with this.
Lesson plan: Tami’sTower (PDF, 552 kB)
Mötespunkt för pedagoger att dela naturvetenskapliga idéer
Tami’s Tower exists as an iPad app and an web application around constructing stable tower. You can get to think a whole lot around design a physics with this.
Lesson plan: Tami’sTower (PDF, 552 kB)
Tamis torn finns som app för iPad och som en webb applikation som går ut på att bygga stabila torn. Det går att fundera mycket kring design och stabila lösningar.
Lektionsförslag: Tamis torn (PDF, 459kB)
Sista helgen i januari är det dags för Gårdsplanskrysset.
Ett evenemang där man går ut tillsammans och ovserverar fåglar.
För att delta där, eller bara hitta material kring vinterfåglar gå till sidan: BirdLife Suomi | Gårdsplanskrysset
Go Fish is a pair-seeking game.
Players each have their own hand of 5 cards.
Match ‘Em or Memory are similar pair-seeking games that allow you to adjust the memory challenge. In both games, cards are arranged in an orderly array on the floor or a table.
In Match ‘Em, the cards are face up; in Memory, the card are face down.
Players take turns finding pairs.
The game is over when all the pairs are matched.
Capture is a comparison game also known by the traditional name of “War.”
To play, deal the entire deck of cards among the players.
Players show their cards at the same time, and the person with the greatest number wins the round and takes the cards.
When the cards run out, the game is done, and players can count their cards to see who has the most cards.
While all these games can be played with a standard deck of cards, you will want to give some thought to how you create a deck to match your child’s math skills. Some things to consider:
Gå och fiska är ett spel för att söka par.
Spelarna har var sin hand med 5 kort.
Match ’Em eller Memory är liknande parsökande spel som gör det möjligt att justera minnesutmaningen. I båda spelen arrangeras korten i en ordnad rad på golvet eller på ett bord.
I Match ’Em är korten öppna och i Memory är korten nedåtvända.
Spelarna turas om att hitta par. Spelet är slut när alla par är matchade.
”Fånga” är ett jämförelsespel som också är känt under namnet ”Krig”.
För att spela delar du ut hela kortleken bland spelarna.
Spelarna visar sina kort samtidigt, och personen med högst kort vinner rundan och tar korten.
När korten tar slut är spelet slut och spelarna kan räkna sina kort för att se vem som har flest kort.
Även om alla dessa spel kan spelas med en vanlig kortlek, bör du fundera lite på hur du skapar en kortlek som matchar ditt barns matematiska färdigheter.
Gå och fiska | Matcha/ Memory | Fånga | |
Subitering (Känna igen små mängder utan att räkna) | Använd mängdkort för att bilda par av samma eller olika representationer av mängder. | Använda kvantitetskort för att matcha samma eller olika representationer av en kvantitet | Den största eller minsta kvantiteten vinner. |
Känna igen siffror (skrivna tal) Koppla samman talnamn, tal och kvantiteter | Använd numeriska kort i tillägg till eller i stället för kvantitetskort | Använd numeriska kort i tillägg till eller i stället för kvantitetskort | Använd numeriska kort i tillägg till eller i stället för kvantitetskort |
Addition | Gör par med en given summa | Matcha likvärdiga uttryck (t.ex. 3+4 och 6+1) | Varje spelare vänder på 2 kort. Jämför summor |
Gör 5 (Ta bort korten 6-10. Lägg till ett tomt kort för noll eller ta bort 5:orna) | Gör kort-par som ihop blir 5. | Matcha par som ihop blir 5. | |
Gör 10 (Lägg till ett tomt kort för noll eller ta bort 10-talen) |
Gör kort-par som ihop blir 10. | Matcha par som ihop blir 10 | |
Subtraktion | Matcha likvärdiga uttryck (t.ex. 5-3 och 3-1) | Varje spelare vänder på 2 kort. Jämför skillnader |
|
Multiplikation | Använd kvantitetskort för multiplikation för att matcha par för en given produkt (t.ex. 24=1×24, 2×12, 3×8, 4×6) eller matcha visuella rader med uttryck | Varje spelare vänder 2 kort. Jämför produkter |
DU BEHÖVER: Brädspel som kan skrivas ut, klossar och en sexsidig tärning.
Brädan för spelet: Bygg ett legotornspel (PDF, 200kB)
Ide från littlebinforlittlehands
YOU WILL NEED: Printable board game, bricks, and a six-sided dice
Model of the board: LEGO-build-a-tower-game (PDF, 525kB)
Idea from littlebinforlittlehands
In this activity, you explore an image from a newspaper or a cartoon by thinking about how the image sounds.
Tool:
Focus on sound
The teacher asks the group to be very quiet and listen to what sounds can be heard in the room. They also think about the sounds that they hear in the kitchen at home, or out on the playground, or on the street.
Choosing and viewing the image
The group looks for an image in a magazine and creates a sound world for it. Discuss the image together: who or what is in the picture? What is the mood of the picture, is it cheerful, sad, summery? The picture can also be a cartoon.
Design of a soundscape
Think together about what the story might sound like. The teacher gives the children different tools to create sounds and together they experiment to see what sounds they can create. If the selected image is a cartoon, the teacher can re-read it, and now the children can gild the story with sound.
Does the picture smell?
After listening to the audio story, they can think about what smells or smells flow into their nostrils in the kitchen or on the street. What smells or smells can be associated with the selected image or drawing?
I den här aktiviteten utforskar du en bild från en tidning eller en tecknad film genom att fundera på hur bilden låter.
Verktyg:
Fokusera på ljud
Läraren ber gruppen att vara mycket tyst och lyssna på vilka ljud som kan höras i rummet. De tänker också på de ljud som de hör i köket hemma, eller ute på lekplatsen eller på gatan.
Välja och titta på bilden
Gruppen letar efter en bild i en tidning och skapar en ljudvärld för den. Diskutera bilden tillsammans: vem eller vad finns på bilden? Vad är stämningen i bilden, är den glad, sorgsen, sommaraktig? Bilden kan också vara en tecknad film.
Utformning av ett ljudlandskap
Fundera tillsammans på hur berättelsen kan låta. Läraren ger barnen olika verktyg för att skapa ljud och tillsammans experimenterar de för att se vilka ljud de kan skapa. Om den valda bilden är en tecknad film kan läraren läsa upp den igen, och nu kan barnen förgylla berättelsen med ljud.
Luktar bilden?
Efter att ha lyssnat på ljudberättelsen kan de fundera på vilka dofter eller lukter som flyter in i deras näsborrar i köket eller på gatan. Vilka dofter eller lukter kan förknippas med den valda bilden eller teckningen?
Idén är hämtad fråm metka – Mediakasvatuskeskus
The first step is to decide on your decorations. This is the engineering challenge! We found it was best to take pipe cleaners and twist them so they spiraled up on the inside of the large cup. These acted as your garland and as a place to put all your other baubles so they stayed in place.
Now carefully place pompoms and beads so they balance on the garland. This can be challenging and they will move once you add water, so don’t stress too much.
Pro Tip! If you wish to be more environmentally conscious, natural materials like pine needles, small pine cones, dried berries and even small rocks or crystals all worked beautifully as well. The key is that they need to be small.
Once you are happy with your decorations slide the small cup inside the large cup. Tape it into place so the top of the cups are flush with each other.
Add a few drops of food coloring to the water.
Carefully start to add water between the two cups so the water only goes into the larger cup. You will need to add some weight to the smaller cup to keep it in place and stop it popping up. We added a couple of stones to ours to keep it in place.
Fill until the water is only a couple of centimeters from the top. This is important.
Finally, place the lanterns in the freezer (or outdoors) for 5 hours or until completely frozen.
Once it is frozen take a moment to look at your creation. You should notice that despite the tape and the weights the smaller cup is higher and the ice is to the top of the large cup. This is due to water expanding as it freezes. This is a fantastic opportunity to see this in practice and discuss what happens when water changes states.
Now carefully remove the inside plastic cup, then the outer plastic up. You may need to cut the cups to get them off. Just carefully snip the edge with some scissors and you should be able to peel them off.
For safety you can use battery operated candles, plus they won’t melt your lantern like a tea light.
Turn on your candle, set it outside in the wintery cold and enjoy the beauty of your creation!
Tip from STEAMPoweredFamily.com