Hands-On Pedagogen

Hands-On Pedagogen

Hands-On Pedagogen har idéer och material kring användande av diverse teknik material, en hel del uppgifter till Beebots, lite fysik och kemi experiment.

Länk

Add comment Posted in  Biologi ,Fysik ,Kemi ,Programmering ,Teknologi 18.2.2019

Kodknäck

KodKnäck Kodknäck är Årstaskolans sajt där de samlar allt material de jobbar med i deras arbete mot ett mer systematiskt sätt att jobba med datalogiskt tänkande och programmering. På sajten finns ett gäng olika ramverk, ordet de använder för att beskriva ett lektionspass. Det är alltså inte en färdig lektionsplanering, utan mer en typ av design eller ram där läraren får en grund att stå på.

Länk

Add comment Posted in  Programmering 18.2.2019

Internetstiftelsen

Internetsstiftelsen

Internetstiftelsen har lektionsmaterial för digital kompetens. Lektionerna går att söka på årskursvis eller ämnesvis

Länk

Add comment Posted in  Programmering 18.2.2019

Träna en egen robot.

Dr TechnikoVill du kunna bygga en egen robot från vad du har hemma? Eller vill du kunna lära barn att träna en robot?
Dr Techniko har några enkla upplägg för att lära barn, från 3 år och uppåt, att programmer.

Add comment Posted in  Programmering 18.2.2019

Hur du undervisar en 5-åring i ingenjörs-tänkande

Vetenskap behöver inte vara svårt! Här är ett trevligt exempel på det:

Det är årets lärare 2017 I Washington, Camille Jones, som talar om en ingejörslektion med Bill Gates.

Add comment Posted in  Veckans idé 18.2.2019

Lektion.se

Lektion.seLektion.se är en site där lärare lägger upp lektionsplaneringar. Det är sorterat på ämnen och vilken klass det är ämnat för, det finns även planeringar för förskola eller daghem.

För att kunna ladda ner lektionsplaneringarna krävs det ett konto hos dem, men det är gratis att sätta upp.

Länk

Add comment Posted in  Länkar 18.2.2019

Tips för ett undersökande arbetssätt

Denna idé är tagen från Ann-Catherine Henriksson kurs ”Jag utforskar min omgivning” vid Centret för Livslångt Lärande (CLL) i Åbo.

HanddockorFör att tydliggöra processen när man resonerar kring naturvetenskapliga fenomen kan man introducera fem mjukisdjur/handdockor med olika karaktärer:

  • 1 som funderar, grubblar, frågor
  • 1 har massa idéer/hypoteser
  • 1 praktiker – hur ska vi göra, vad behöver vi för saker för att genomföra det
  • 1 organisatör – hur ska det dokumenteras, ska vi berätta, rita, ta bilder..
  • 1 berättare – berätta vad vi kommit fram till

Add comment Posted in  Tips 8.2.2019

Jag utforskar min omgivning

Sidan är utifrån en kurs av Ann-Catherine Henriksson vid Centret för Livslångt Lärande (CLL) i Åbo.

Den är riktad för personal inom barnomsorgen med målsättningen:

  • beskriva och konkretisera aktuell beprövad teori kring barnets naturvetenskpliga lärande och ett undersökande arbetssätt
  • uppmuntra kursdeltagaren till reflektion och diskussion kring barnets naturvetenskapliga lärandet tillsammans med kolleger under kursen och på den egna dagvårdsenheten
  • erbjuda kursdeltagaren en verktygsback av olika aktiviteter och idéer att användas i arbetet inom förskola och daghem
  • att använda språket som ett verktyg för det naturvetenskapliga lärandet och att använda naturvetenskap som en kontext för barnets språkutveckling

På sidan finns många exempel av naturvetenskapliga experiment. Här finns även länkar vidare och litteraurtips.

Länk

Add comment Posted in  Biologi ,Experiment ,Fysik ,Kemi ,Länkar ,Miljö 8.2.2019

Mofflor och människor

Håll Sverige Rent

Mofflor och människor är en storyline om hållbar konsumtion av Håll Sverige Rent

Utbildningsmaterialet handlar om våra konsumtionsmönster, samt vilka konsekvenser de har för vår miljö. För att öka medvetenheten om konsekvenserna måste vi se kopplingen mellan de val vi gör i vår vardag och hur de påverkar miljön. För att en ökad medvetenhet ska kunna bidra till förändrade attityder måste vi börja arbetet i tidig ålder. Det här utbildningsmaterialet riktar sig till årskurs F-5. Vi hoppas bidra med att så ett frö till en attitydförändring som leder oss mot ett mer hållbart sätt att konsumera.

Länk

Add comment Posted in  Miljö 8.2.2019

Experiment med Vatten

Clownerna på Cygnaeus förskola fick experimentera med vatten.

(Bilderna länkar till en film – bara klicka på dem. Gäller inte bilden till vad som flyter.)

De fick pröva på att filtrera. Varför rinner vattnet igenom med annat stannar, hur blir vattnet efteråt? Filtrering
De testade vad som flyter eller inte. Varför flyter en klementin med skalet på, men sjunker om den är skalad? Vad flyter?
Kanel på vattnet. Vad händer då man doppar fingret ned i vattnet? Finger i kanel
De byggde dessutom en dismaskinsmotor. Dismedelsmotor

Add comment Posted in  Experiment ,Fysik ,Kemi 6.2.2019

Next Posts Previous Posts


Kategorier

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Arkiv