STEM Scavenger Hunts

Some scavenger hunts can always be a fun way to test and see if the children has a conception of the subject matter.

I have found two good ones:

STEM-Building-Challenge-and-Scavenger-Hunt-Frugal-Coupon-Living (PDF 281 kB) This one includes some building challenges also. It was found from Frugal Coupon Living where you can find a whole lot of other resources.

The other one is a JPG. (Click on it for more proper size)

STEM-Scavenger hunt

Veckans graf

Gör ett kort för varje barn – varför inte låta dem rita sig själva?

Om man sedan gör en snygg tavla som den här nedan eller bara sätter upp dem med häftmassa spelar ingen roll

Veckans graf.

När sedan alla har satt upp sitt kort kan man sammanställa statistiken på ett separat papper:

Om du vill ha en färdig kan du använda den här:  Sammanställning av graf (PDF, 92 kB)

Hur kom du till skolan? Graf.

Idéer för grafer:

  • Hur kom du till skolan?
  • Hur många bokstäver finns det i ditt namn?
  • Vilken är din favoritfärg?
  • Mitt favoritväder är…
  • Vilken frukt tycker du bäst om?
  • Hur känner du dig idag?
  • Vilken typ av husdjur har du?
  • Vilken färg har ditt hår?
  • Vilken grönsak ogillar du mest?
  • När du blir stor vill du helst vara…
  • Vilka sysslor gör du hemma?
  • Vad är det första du gör på morgonen?
  • Vem väckte dig i dag?
  • Vad tycker du om att dricka?
  • Vad är ditt favoritspel?
  • Vem lagar mest mat i ditt hem?
  • Vad lägger du på dina pannkakor?
  • Vilken är din favoritform i 2D?
  • Vad skulle du helst vilja träffa?
  • Vilken är din favorit vintersport?
  • Vad är ditt favorit konstverktyg?
  • Vilket husdjur skulle du helst vilja ha?
  • Vilken är din favoritform i 3D?
  • Hur många personer är det i din familj?
  • Vilken är din favoritsemester?
  • Hur många stavelser finns det i ditt namn?
  • Vad är din favoritgodis?
  • Vad älskar du mest med våren?
  • Vilken är din favoritblomfärg?
  • Vilken är din favoritglass?
  • Vilken är din favorit insekt?
  • Jag tycker att maskar är…
  • Jag skulle helst vilja åka i en…
  • Vilket husdjur skulle du helst vilja ha?
  • Vad är din favoritmat från grillen?
  • Vilken är din favoritvattensport?
  • Vilken isglass skulle du välja?
  • Vad har varit bäst på förskolan/dagis?
  • Vilken är din favoritårstid?
  • Vill du hellre träffa en…
  • Hur ska du åka hem idag?

Graph of the week

Make a card for each child – why not let them draw themselves?

It doesn’t matter if you make a nice board like the one belowor just stick them up with blue tac.

And, when all have put up their picture can you summarize it on a separate sheet:

Ideas for graphs:

  • How did you get to school?
  • How many letters are in your name?
  • What is your favorite color?
  • My favorite weather is…
  • What fruit do you like most?
  • How are you feeling today?
  • What kind of pet do you have?
  • What color is your hair?
  • What vegetable do you dislike the most?
  • When you grow up would you rather be…
  • What chore do you do at home?
  • What is the first thing you do in the morning?
  • Who woke you up today?
  • What do you like to drink?
  • What is your favorite kind of game?
  • Who cooks most meals in your home?
  • What do you put on your pancakes?
  • What is your favorite 2D shape?
  • What would you most like to meet?
  • What is your favorite winter sport?
  • What do you put on your cocoa?
  • What is your favorite art tool?
  • What pet would you most like to have?
  • What is your favorite 3D shape?
  • How many people are in your family?
  • What is your favorite holiday?
  • What is your favorite recess activity?
  • How many syllables are in your name?
  • What is your favorite treat?
  • What do you love most about spring?
  • What is your favorite flower color?
  • What is your favorite ice cream?
  • What is your favorite bug?
  • I think worms are…
  • I would most like to ride in a…
  • What pet would you like most?
  • What is your favorite barbecue food?
  • What is your favorite water sport?
  • What popsicle did you pick?
  • What was your favorite school event?
  • What is your favorite season?
  • Would you rather meet an…
  • How are you going home today?

Naturlig STEM-utmaning

Utmaning

Var kreativ och skapa konst av dina naturmaterial. Bygg en skulptur, gör en tavla eller designa en natur-mandala. Kan du göra ett självporträtt eller en skulptur?

Instruktioner

Försök att använda så många naturliga föremål som möjligt som pinnar, löv, stenar, bark, vass och allt annat du har runt området! Gå på skattjakt i naturen och ta en papperspåse för att samla godsaker.

Du kan behöva använda snöre eller garn sparsamt, men kom ihåg att inte skräpa ner och ta med dessa extra förnödenheter tillbaka in!

Gör ditt bästa för att inte använda konstgjorda material.

Uppmuntra barnen att inte plocka löv från träd eller bryta grenar från träd. Använd föremål som redan finns på marken så mycket som möjligt.

Natural STEM Challenge

Challenge

Build a sculpture, make a picture, or design a mandala with nature. Can you make a self-portrait or build a sculpture?

Instructions

Try to use as many natural items as possible such as sticks, leaves, rocks, bark, reeds, and anything else you have around the area! Go on a nature hunt and take a paper bag to collect goodies.

You may need to sparingly use string or twine, but please remember not to litter and bring these extra supplies back inside! Do your best not to use any man-made materials!

Encourage kids to not pick leaves off trees or break branches off of trees! Use items that are already on the ground as much as possible!

Popcorn och densitet

Du behöver:

  • En plastbehållare med lock
  • Opoppad popcorn
  • En stor kula
  • En pingpongboll

Genomförande

  • Lägg pingisbollen i botten av behållaren.
  • Fyll behållaren till 2/3 med popcorn.  Se till att pingisbollen stannar i botten.  Placera sedan kulan ovanpå.
  • Sätt på locket och skaka om!  Det spelar ingen roll om du skakar den upp och ner eller från sida till sida… Bara skaka!  Det behövs inte mycket.

Ta da!  Kulan har förvandlats till en pingisboll!

Vetenskapen

Pingpongbollen är mycket mindre tät än majsen, så den tar sig snabbt upp till toppen av majsen.  Kulan är tätare än majsen, så den sjunker ner i majsen.  Detta är samma koncept som när pingisbollen flyter i vatten – bollen är mindre tät än vattnet, så den flyter.  Alla förväntar sig att en pingisboll flyter i vatten, men hur den beter sig i majs är verkligen fascinerande!

Pop corn and Density

 You will need:

  • A plastic container with a lid
  • Unpopped pop corn
  • A large marble
  • A ping pong ball

Implementation

  • Put the ping pong ball at the bottom of the container.
  • The fill the container about 2/3 of the way with corn.  Make sure that the ping pong ball stays at the bottom.  Then place the marble on top.
  • Put the lid on and shake it up!  It doesn’t matter if you shake it up and down or side to side… Just shake!  It won’t take much.

Ta da!  The marble has turned into a ping pong ball!

The Science

The ping pong ball is much less dense than the corn, so it quickly makes its way to the top of the corn.  The marble is more dense than the corn, so it sinks down into the corn.  This is the same concept as the ping pong ball floating in water – the ball is less dense than the water, so it floats.  Everyone expects a ping pong ball to float in water, but the way it behaves in the corn is really fascinating!

Äcklig vetenskap: Ruttnande Museum

Ta några burkar med lock som sluter tätt. Lägg ett livsmedel i varje burk som du vill observera.

Förslut burkarna och placera dem någonstans där de inte stör dig. Om de ligger vid ett fönster blir det mycket kondens i burkarna på grund av värmen från solen som träffar burkarna. Detta kan får möglet att växa snabbare. Du kan prova dem i mörkret om du vill förhindra det. Eller gör båda och jämför!

Börja med att göra förutsägelser; vilken ruttnar först, var växer det mögel först, eller sist…

Den värsta delen av hela processen är att öppna burkarna när projektet är slut.

Jag varnar dig det är ett motbjudande vetenskapligt experiment.

 

Idén hämtad från bloggen TeachBesideMe.