Pröva på en skattjakt där man ska smaka, känna och uppleva sin omgivning.
Så om du känner för att skicka dina barn på en annorlunda skattjakt kan du pröva på den här Skattjakt för 5 sinnen (PDF, 95 kB)
Mötespunkt för pedagoger att dela naturvetenskapliga idéer
Pröva på en skattjakt där man ska smaka, känna och uppleva sin omgivning.
Så om du känner för att skicka dina barn på en annorlunda skattjakt kan du pröva på den här Skattjakt för 5 sinnen (PDF, 95 kB)
A treasure hunt where you hunt with your senses. You smell things, touch and experience your surrounding.
So if you feel like sending the children on a different hunt try Treasure hunt for the five senses (PDF, 98 kB)
Spel för att träna antal, addition och tal-kompisar.
Skriv ut två uppsättningar per spel av korten. Klipp ut dem innan ni kan spela. För högre hållbarhet laminera gärna
För varianter och färdiga kort att skriva ut:
Matteduell (PDF, 101kB)
Games to train number, addition and number buddies.
Print two sets per deck of the cards. Cut them out before you can play. For higher durability, please laminate
For variants and ready sets with cards: Math-duel (PDF, 96kB)

Steg 1: Slå på kulan så att den rullar runt kakformens omkrets. Barnen kommer att vilja prova detta flera gånger innan de tar experimentet på allvar eftersom det är roligt att göra!
Öva på att skicka iväg kulan med lika stor kraft varje gång. Räkna sedan hur många gånger den rullar runt formen innan den stannar. Vi fann att det fungerade bra att starta kulan bredvid hålet i vår kastrullsrand. Det gjorde det lätt att räkna varv. Varje gång kulan gick förbi hålet räknade vi ytterligare en resa runt.
Steg 2: Testa nu olika ytor för att se hur mängden friktion påverkar kulan. Själva kakformen har väldigt lite friktion.
Prova först en bit kraftpapper. Rita upp botten av formen på ett ark kraftpapper och klipp ut den. Lägg sedan kraftpapperscirkeln i botten av kastrullen. Skjut din kula runt pannan igen. Hur många gånger runt åkte den den här gången?
Vi upptäckte att vår kula färdades 4 gånger runt den släta ytan på kakfatet. Med en yta av byggpapper kunde den bara resa runt 2,5 gånger.
Testa vad du har hemma. Vilket tyg som helst fungerar om du inte har filt.
Newtons första rörelselag säger att ett föremål i rörelse förblir i rörelse om det inte påverkas av en yttre kraft. Friktion är en kraft som bromsar rörelsen genom att förhindra att föremål glider förbi varandra.

Step 1: Tap the marble so that it rolls around the perimeter of the cake pan. Kids will want to try this several times before getting serious about the experiment because it’s fun to do!
Practice launching the marble with an equal amount of force each time. Then count how many times it travels around the pan before it stops. We found that it worked well to start the marble next to the hole in our pan’s rim. That made it easy to count revolutions. Each time the marble went past the hole, we counted another trip around.
Step 2: Now test different surfaces to see how the amount of friction affects the marble. The cake pan itself has very little friction.
Try a piece of construction paper first. Trace the bottom of the pan on a sheet of construction paper and cut it out. Then lay the construction paper circle in the bottom of the pan. Launch your marble around the pan again. How many times around did it travel this time?
We tested construction paper, felt, and craft foam. Sand paper is also a great surface to test! Use what you have around the house. Any fabric will work if you don’t have felt.
Newton’s first law of motion says that an object in motion will stay in motion unless acted on by an outside force. Friction is a force which slows down motion by preventing objects from sliding past each other.

Do you cover your coughs and sneezes? How far do you think the droplets can travel if you do not cover them? Why is this important to help prevent the spread of diseases like COVID-19? Try this activity to find out!
What happens if you cover the bottle’s nozzle with a tissue or your elbow?
Why do you think the CDC recommends staying at least 6 feet away from someone who is coughing or sneezing?
If you only spray the bottle a few times, you might not think the water travels that far. The mist created by the bottle is very fine, and hard to see in the air. A small amount of water also does not get the newspaper very wet. However, as you spray more and more water, the newspaper will start to get soaked, and turn a darker gray. Once the newspaper gets wet enough, you can see that the droplets of water actually travel several feet!
IntroduktionTäcker du över din hosta och dina nysningar? Hur långt tror du att dropparna kan färdas om du inte täcker dem? Varför är detta viktigt för att förhindra spridning av sjukdomar som COVID-19? Prova den här aktiviteten för att ta reda på det!
Går din ”nysning” lika långt som du förväntade dig?
Vad händer om du täcker flaskans munstycke med en näsduk eller din armbåge?
Varför tror du att det rekommenderar att man håller sig minst en meter från någon som hostar eller nyser?
Vad hände?
Om du bara sprayar flaskan några gånger kanske du inte tror att vattnet färdas så långt. Den dimma som skapas av flaskan är mycket fin och svår att se i luften. En liten mängd vatten gör inte heller tidningen särskilt våt. Men när du sprutar mer och mer vatten börjar tidningen bli genomblöt och blir mörkare grå. När tidningen blir tillräckligt blöt kan du se att vattendropparna faktiskt färdas flera meter!
Klassificering och abstraktion är två grundläggande begrepp som är bra att träna på. Användbara för såväl matematik som datalogiskt tänkande.
Här är ett enkelt arbetsblad i linje med just detta, sortering av mat i lunchlådan.
Arbetsblad: Fyll matlådan (PDF, 233 kB)
Classification and abstraction are two fundamental concepts that are good to train. Useful for as well mathematics as computational thinking.
Here is a simple worksheet in line with just that, sorting food in the lunchbox.
Worksheet: Fill the lunchbox (PDF, 226 kB)