Hot air balloon with a teabag

This is an experiment that you have to be very careful with, as you deal with open fire.


Choose a regular tea bag (not a triangular bag). Cut off the tea bag just below the closure and pour the contents. Fold up the empty bag to get a long, narrow, hollow cylinder of paper. The cylinder is placed upright on the ground and the top is lit.

What happens is that the fire spreads downwards and when it reaches the lower part of the ”vehicle” the remains of the bag lift due to the rising hot air.

The explanation is that during combustion the surrounding air is heated. Then the temperature increases, expands the air and thus gets lower density. The lower-density hot air rises upward and then gives rise to an airflow. The tea bag paper is drawn into the air stream as soon as the weight has dropped sufficiently. The weight decreases as the paper is burned.

Varmluftsfarkost av tepåse

Det här är ett experiment som man måste vara mycket försiktig med, i och med att man handskas med öppen eld.

Välj en vanlig tepåse (ej triangelpåse). Klipp av tepåsen strax under tillslutningen och häller ut innehållet. Vik upp den tomma påsen så att man får en lång, smal, ihålig cylinder av pappret. Cylindern placeras stående på underlaget och man tänder på övre delen.

Det som händer är att elden sprider sig neråt och när den nått till nedre delen av ”farkosten” lyfter resterna av påsen p.g.a den stigande varmluften.

Förklaring är att vid förbränning värms den omgivande luften. Då temperaturen
ökar, utvidgas luften och får på så sätt lägre densitet. Den varma luften med lägre densitet stiger uppåt och ger då upphov till en luftström. Tepåspappret dras med i luftströmmen så snart vikten har minskat tillräckligt. Vikten minskar allt eftersom pappret förbränns.

Geometrical SPUNK

This task trains to designate geometric shapes.

This exercise works just as well indoors as outdoors.

  1. Place all geometry patches in the center of the ring on a cloth (one of each).
  2. One child goes aside and meanwhile the other children secretly choose which geometric figure is SPUNK.
  3. When the group is done, the child will return.
  4. The child points with a stick in turn on the various figures in the middle. The whole class says aloud what it is for a figure, but when the child points to the figure chosen for SPUNK everyone says SPUNK.
  5. When SPUNKEN is found, you change who is allowed to step aside.

The task is found from the blog ”Räkna med mig

Geometri SPUNK

Den här uppgiften tränar att benämna geometriska former.

Den här övningen fungerar lika bra inomhus som utomhus.

  1. 1. Placera alla geometrilappar i mitten av ringen på en duk (en av varje).
  2. Ett barn går åt sidan och under tiden väljer de övriga barnen i smyg vilken geometrisk figur som är SPUNK.
  3. När gruppen är klar kommer barnet tillbaka.
  4. Barnet pekar med en käpp/pinne i tur och ordning på de olika figurerna i mitten. Hela klassen säger högt vad det är för figur, men då barnet pekar på den figur som är vald till SPUNK säger alla SPUNK.
  5. Då SPUNKEN är hittad byter man vem som får gå åt sidan.

Uppgiften är hittad från bloggen ”Räkna med mig

Float or sink?


MATERIAL

  • A container of some kind, preferably translucent, (a bucket or countertop works just fine).
  • Things to try if they float or sink, for example: pencil, candle, coin, ball, pearl, apple, button, orange, macaroni, eraser, carrot bit, sequin, scissors, keychain, piece of paper, wooden button, piece of wood, cucumber, screw, nail , cork, CD, glass jar, gem. Only your imagination sets boundaries, so check boxes and cabinets in the department, look in the kitchen and in the workshop / studio / carpentry room and pick up things that look interesting.

Allowing the children to make a hypothesis or make a guess as to what will happen to their chosen objects is a good method for getting the children’s thinking started and not getting caught up in doing it. It is very fun to drop things in water and just see what happens, but in an experiment it is also about trying to awaken the children’s ability to reflect and think about what is happening. What do you think will happen? Why? How can we get on with it?

Float or sink 2

Same material as above. Preferably more of each thing!

The working method here is to challenge what the children already know. What did you choose last time, and what happened then? How can you make it float if it dropped, or sink if it floated?

Clara chose a coin that she knew would sink. That the eraser rubber floated, she also knew this after last time’s experiment. After a while thinking about how she could make the coin flow, she tried to attach her coin to the eraser using rubber cords.

Time to try it out!

One eraser was too small to make the coin float well, but when Clara took two erasers it was better to get the coin to float.

Flyter eller sjunker?

Låt varje barn välja ut en eller flera saker att prova i vatten. Arbetsmetoden att ställa en hypotes är bra och lätt att använda här. Ge barnen varsitt papper med två baljor uppritade, och be dem rita vad de tror ska hända med den sak de valt ut, i den första baljan. Sedan, när de har provat och sett vad som verkligen händer, så får de rita vad som verkligen hände i den andra baljan.

MATERIAL

  • En behållare av något slag, helst genomskinlig, (en hink eller en diskbalja går alldeles utmärkt).
  • Saker att prova om de flyter eller sjunker, exempelvis: pennstump, stearinljus, mynt, flirtkula, pärla, äpple, knapp, apelsin, makaron, radergummi, morotsbit, paljett, sax, nyckelring, pappersbit, träknapp, träbit, gurka, skruv, spik, kork, cd-skiva, glasburk, gem. Bara fantasin sätter gränser så undersök lådor och skåp på avdelningen, titta i köket och i verkstaden/ateljén/snickarrummet och plocka ihop saker som ser intressanta ut.

Att låta barnen ställa en hypotes eller komma med en gissning om vad som ska hända med deras utvalda föremål är en bra metod för att få igång barnens tänkande och för att inte fastna i görandet. Det är väldigt roligt att släppa ner saker i vatten och bara se vad som händer, men i ett experiment handlar det också om att försöka väcka barnens förmåga till reflektion och tänkande kring det som händer. Vad tror du kommer att hända? Varför då? Hur kan vi gå vidare med det?

Flyter eller sjunker 2

Samma material som ovan. Gärna flera av varje sak!

Arbetsmetoden här är att utmana det barnen redan vet. Vad valde du förra gången, och vad hände då? Hur kan du få det att flyta om det sjönk, eller sjunka om det flöt?

Clara valde ett mynt, som hon visste skulle sjunka. Att radergummit flöt, det visste hon också efter förra gångens experiment. Efter en stunds funderande på hur hon skulle kunna få myntet att flyta, så provade hon att sätta fast sitt mynt vid radergummit med hjälp av gummisnoddar.

Dags att prova hur det går!

Ett radergummi var för litet för att få myntet att flyta bra, men när Clara tog två radergummin gick det bättre att få myntet att flyta.

Jet Aircraft

Experiment with air.

You will need: Balloons, thread, tape, straw, matchbox.

  1. Tie a long thread, with a piece of straw threaded, across the room.
  2. Blow up a balloon (do not tie) and tape it to the straw. Release the balloon. What happens?
  3. Now try loading the balloon by taping a matchbox under the balloon. What happens?

The experiment was created by Åsa Malmström at Österäng’s preschool, taken from lektion.se.

Jetflygplan

Experiment med luft.

Du behöver: Ballonger, tråd, tejp, sugrör, tändsticksask.

  1. Spänn en lång tråd, med en bit sugrör påträtt, tvärs över
    rummet.
  2. Blås upp en ballong (knyt inte) och tejpa fast den på sugröret.
    Släpp ballongen. Vad händer?
  3. Försök nu lasta ballongen genom att tejpa fast en tändsticksask
    under ballongen. Vad händer?

Experimentet är skapat av Åsa Malmström vid Österängs förskola, hämtat från lektion.se.