Material:
- Kort med prickar med talen 0-10
Hur man spelar:
- Ge varje spelare 5 kort. Resten av däcket sprids sedan ut nedåt för att skapa en ”fiskdamm” mellan spelarna.
- Innan spelet startar sätter alla spelarna de par de råkar ha i handen och får en poäng för varje par.
- Varje spelare får i tur och ordning fråga en annan spelare om de har en särskilt kort. Till exempel när du vänder, om du har ett kort med fem punkter, skulle du fråga din motståndare om de också har en fem kort. Om de har fem, ger de dig kortet. Om de inte har det en fem, säger de, ”Gå och fiska!” Om du får en femma från dammen, sätter du paret framför dig. Om du inte får fem, behåller du draget kort i din hand. Spelet fortsätter tills alla kort är parade.
- Spelare får en poäng för varje kortpar. Spelaren med flest poäng vinner spelet.
- Du kan använda marker eller en tio bildrutor för att hålla reda på poäng. Ett chip för varje par.
Variant:
- ”En-mer-än” – spela med en kortlek 0-9. Spelare ber om en kort som är ett mer än ett kort i deras hand. Till exempel om du har ett tre kort i handen, då frågar du din motståndare för ett kort med fyra.
- ”Tio-par gå och fiska” – Detta spel är precis som vanlig Gå och fiska, men med en twist. Istället för matchande par med samma nummer, matchar par vars summa är tio.
What you need:
Objective: Recognize visual speech patterns; compare numbers to determine the larger value and associate number names, quantities and written numbers.
Let one child at a time close their eyes, shake the container near one ear, the other ear, or at the neck of the child. Ask the child to tell you where the sound came from!
It is important that the rest of the group of children is as quiet as they can when performing this experiment, otherwise it will be difficult to hear the Sound!
Is sound heard everywhere?
Sound is conducted differently in different materials. That sound is heard even under water, you learn that when you dare to have your ears below the water surface, but that phenomenon can also be detected through a plastic container.
Ask the children (one at a time) to put one ear against a wooden object, and hold the other ear shut. Tap the wooden object lightly with the pen. Can it be heard? Continue with the other materials.
The children who dare, can lower their ears below the water surface in the pool if you bathe, then you tap with the pen against the pool edge.