Gör din egen luftkanon

Luftkanon

VAD ÄR EN LUFTKANON?

I allmänhet kan du inte se en luftvirvel om det inte finns en hel del partiklar i luften, t.ex. rök. Du kan dock se effekterna av den genom att göra den här roliga luftkanonen! En luftkanon släpper ut munkformade luftvirvlar – liknande rökringar men större, starkare och osynliga. Virvlarna kan rufsa håret, störa papper eller blåsa ut ljus efter att ha färdats en kort sträcka.

DU BEHÖVER:

  • Plastflaska
  • Ballong
  • Färg eller klistermärken (valfritt)

SÅ HÄR GÖR DU

STEG 1: Först klipper du av ändarna på flaskan och ballongen.

var du klipper flaskanvar du klipper ballongen

STEG 2: Dekorera flaskan om du vill! Detta steg kan göras före eller efter nästa steg beroende på vad du vill göra med den.

STEG 3: Sedan ska du sträcka ut ballongen över flaskans ände.

delarna ihopsatta

Klart! Du har gjort en superenkel fantastisk luftvirvelkanon för att blåsa ut luft.

HUR DU ANVÄNDER DIN LUFTKANON

Genom att använda flaskans ände med ballongen, för att i huvudsak suga tillbaka luft, kan du sedan sikta och skjuta ut luften framifrån flaskan. Du kan till och med slå omkull dominobrickor med denna luftkraft! Fantastiskt! Det är bara att sträcka ut ballongens ände och släppa loss den.

Vad kan du slå omkull med din egen luftvirvelkanon? Du kan prova att göra måltavlor av papper, sätta upp toapappersrullar, muggar och mycket mer!

HUR FUNGERAR EN LUFTKANON?

Den här luftvirvelkanonen må vara superenkel att göra, men den innehåller också en del bra vetenskap att lära sig! Om du verkligen vill hålla barnen engagerade i vetenskap, gör det roligt och praktiskt!

Som tidigare nämnts kan vi inte se luft, men vi kan se effekterna av luft som rör sig genom träd, strandbollen som blåser över gräsmattan och till och med den tomma soptunnan när den blåser ut från uppfarten och nerför gatan. Man kan också känna luft när det blåser! Luft består av molekyler (syre, kväve och koldioxid) och även om du inte kan se dem när det blåser kan du känna dem!

Varför rör sig luften? I allmänhet beror det på lufttrycket som orsakas av temperaturförändringar och rör sig från högt tryck till lågt tryck. Det är då vi ser stormar dyka upp, men vi kan också se det på en vanlig dag också med en svag bris.

Även om temperaturen är en stor del av tryckförändringen kan du också själv åstadkomma tryckförändringen med det här häftiga luftkanonprojektet! Luftkanonen skapar en luftstöt som skjuter ut ur hålet.  Även om du inte kan se det bildar luften faktiskt en munkform. Skillnaden i lufttryck från den snabbt rörliga luften genom öppningen skapar den snurrande virveln som är tillräckligt stabil för att färdas genom luften och slå omkull en domino!

10-buddies

The ten-buddies

  • Thread a flower stick into the wooden wheel. Attach it with some glue if necessary.
  • Thread on beads. Decide what number your character will represent and thread that number of beads onto the stick.
  • Thread a wooden ball on top. This too can be attached with a little glue if needed.
  • Cut a few pieces of yarn. Put some glue on the ends and thread into the hole on the top of the wooden ball.
  • Paint the eyes, nose and mouth on the wooden ball.
  • Also write the number your friend represents on the wooden wheel.
  • Then try to see which friends belong together. Those who make 10 together belong together.
  • Which one will be alone?
  • Don’t forget to make two fives so that you can show the children that the twins five together make ten.

Thanks lekolar.se for the idea!

Tiokompisar

Tio-kompisarna

  • Trä i en blompinne i trähjulet. Fäst den med lite lim om det behövs.
  • Trä på rörpärlor. Bestäm vilket tal din figur ska representera och trä det antalet pärlor på pinnen.
  • Trä på en träkula på toppen. Även denna kan fästas med lite lim om det behövs.
  • Klipp till några bitar garn. Sätt lite lim i ändarna och trä in i hålet på träkulans ovansida.
  • Måla ögon, näsa och mun på träkulan.
  • Skriv även vilken siffra din kompis representerar på trähjulet.
  • Försök sedan se vilka kompisar som hör ihop. De som bildar 10 tillsammans hör ihop.
  • Vilken kommer att bli själv?

Glöm inte att göra två femmor så att du kan visa barnen att tvillingarna fem tillsammans blir tio.

Tack lekolar.se för tipset!

M-and-M Science

A simple experiment on how the colour from M&Ms mixes in water. Simple, fast, cheap and beautiful makes it an interesting experiment. Get the kids to think first what they think will happen. Questions are an important part of the scientific method, along with observation and investigation.

The Science Behind

The science behind why the colors do not mix is known as water stratification. Each color of M&Mhas a slightly different chemical make up which, when dissolved, creates a water solution that has slightly different properties such as density, salinity, and oxygenation. This creates a barrier that prevents the water from mixing and is why salt water and fresh water do not mix.

Another scientific property that is at work here is called concentration gradient. Simply put this is the process where molecules will move from high concentration to lower concentration areas. We see this as the colors move through the water.

HOW WE DID OUR EXPERIMENT

  • Set out the supplies
    You will need a good sized white plate, lots of M&M , and water. Ensure you are set up in an area where the plate will not be disturbed. Any vibration or movement could affect your results.
  • Arrange the M&M:s

Consider what you want your art to look like and start arranging your Skittles in a pattern around the plate that you think will work best for your Skittles colorful art creation.

Add water

Gently pour the water onto the plate.

Wait and watch

Very quickly you will start to see the colors travel. Watch to see how they move about the plate and what happens when they meet up with other colors. Depending on the size of your creation this will take about 10 minutes.

Repeat

Our favorite part of this experiment was creating a variety of different art pieces.

Analyze the Results

One way to analyze it is to create a timelapse movie. Set up your iPad to take a picture at a set interval and then combine it to a movie. For my movies did I use iMotion.

Two inspirational movies: Film 1 and Film 2

MORE IDEAS

  • What happens if you use water at different temperatures?
  • What happens if you use different types of liquids? Water, vinegar, juice, pop?
  • We used Skittles, but what would happen if you tried different candies? Lollipops, M&Ms, Starbursts, etc.

M och M Vetenskap

Ett enkelt experiment hur färgen från M&M:s blandar sig i vatten. Enkelt, snabbt, billigt och vackert gör det till ett intressant experiment. Få barnen att fundera först vad de tror kommer att hända. Frågor är en viktig del av den vetenskapliga metoden, tillsammans med observation och undersökning.

Vetenskapen bakom

Vetenskapen bakom varför färgerna inte blandas är känd som vattenskiktning. Varje färg på godisen har en något annorlunda kemisk sammansättning som, när den löses upp, skapar en vattenlösning som har lite olika egenskaper, t.ex. densitet, salthalt eller syrehalt. Detta skapar en barriär som hindrar vattnet från att blandas precis som varför saltvatten och sötvatten inte blandas.

En annan vetenskaplig egenskap som är aktuell här kallas koncentrationsgradient. Enkelt uttryckt är detta den process där molekyler rör sig från områden med hög koncentration till områden med lägre koncentration. Vi ser detta när färgerna rör sig genom vattnet.

GENOMFÖRANDE

Ställ fram förnödenheterna

Du behöver en stor vit tallrik, massor av M&M och vatten. Se till att du ställer upp i ett område där tallriken inte kommer att störas. Alla vibrationer eller rörelser kan påverka dina resultat.

Ordna M&M:en

Fundera på hur du vill att din konst ska se ut och börja arrangera dina godisar i ett mönster runt tallriken som du tror fungerar bäst för din färgglada konstskapelse med käglor.

Tillsätt vatten

Häll försiktigt upp vattnet på tallriken.

Vänta och titta

Mycket snabbt kommer du att börja se hur färgerna rör sig. Titta för att se hur de rör sig runt tallriken och vad som händer när de möter andra färger. Beroende på hur stor din skapelse är tar detta ungefär 10 minuter.

Upprepa

Vår favoritdel av detta experiment var att skapa en mängd olika konstverk.

Analysera resultaten

Ett sätt att analysera är att göra en time-lapse film. Det vill säga sätta upp en iPad så att den tar en bild med ett givet mellanrum och sedan gör bilderna till en film. Jag använde iMotion för mina filmer.

Två inspirationsfilmer: Film 1 och Film 2

FLER IDÉER

  • Vad händer om du använder vatten med olika temperaturer?
  • Vad händer om du använder olika typer av vätskor? Vatten, vinäger, juice, läsk?
  • Vi använde M&M, men vad skulle hända om du provade annat godis?

Recycling Scavenger Hunt

Materials:

  • Recycling Scavenger Hunt Sheets
  • Scavenger hunt items
  • Bags for collecting items
  • Bins

Instructions:

  • Make your list. It can be a visual list. It can be as simple as cutting and pasting a few images from the internet into a word doc and printing. If you like you can use this: Recycling-Scavenger-Hunt-Sheets (PDF,315kB)
    Set-up the hunt.Hide the items belonging to every category before anyone sees you.
  • Pair kids up & set them free!Give one child the list and the other a bag and let them start looking.
  • Collect itemsYou can have three bins: blue, black, and green; and when the kids finished finding all the items on their list they can come and sort everything in the appropriate bins.

Återvinningsskattjakt

Material:

  • Formulär för återvinningsjakt
  • Föremål för en skattjakt
  • Påsar för att samla in saker
  • Behållare

Instruktioner:

o Gör din lista. Gärna en visuell lista. Det kan vara så enkelt som att klippa och klistra in några bilder från internet i ett Word-dokument och skriva ut dem.
Du kan utnyttja den här om du vill: Recycling-Scavenger-Hunt-Sheets (PDF, 315kB)

o Ordna jakten. Göm föremål från varje kategori innan någon ser dig.

o Para ihop barnen och släpp dem fria! Ge ena barnet listan och det andra barnet en påse och låt de leta.

o Sortera sakerna. Du kan ha tre papperskorgar: blå, svart och grön. När barnen hade hittat alla saker på sin lista kan de komma och sortera allt i rätta papperskorgarna.