Brobyggare

Hur korsade ingenjören floden? Genom att bygga sig en bro!

 

Material

Hushållsartiklar för att bygga broar, t.ex:

  • Flaskor eller burkar
  • Papper
  • Kartong eller papplådor
  • Korkar
  • Snöre
  • Tejp
  • Böcker
  • Pennor
  • Naturmaterial
  • Något som föreställer en flod: vatten i plastbehållare, blått tyg eller en handritad bild.
  • Uppstoppade djur, leksaker eller andra små föremål för att testa bron med.

Tips för vuxna

– Innan ditt barn börjar bygga, uppmana dem att tänka på vad de redan vet om broar. Vilka är de olika komponenterna? Vad är broar utformade för att göra? Fråga dem hur de skulle kunna återskapa dessa delar med de material som finns runt omkring dem.

– Prata om de olika material som finns tillgängliga och vilka fördelarna med varje material kan vara. Vad skulle vara skillnaden mellan att använda kartong och papper? Hur skulle formen på en kork kunna spela en roll i deras övergripande design?

Bridge Builders

How did the engineer cross the river? By building themselves a bridge!

Materials Needed

Household items for building bridges, such as:

    • Bottles or cans
    • Paper
    • Cardboard or cardboard boxes
    • Corks
    • String
    • Tape
    • Books
    • Pens
    • Natural materials
    • Something to represent a river: water in plastic container, blue cloth or a hand drawn picture
    • Stuffed animals, toys, or other small items to test your bridge with

Tips for Adults

  • Before your child starts building, prompt them to think about what they already know about bridges. What are the different components? What are bridges designed to do? Ask them how they could recreate those elements with the materials around them.
  • Talk through the different materials available, and what the benefits of each might be. What would be the difference between using cardboard versus paper? How might the shape of a cork play a role in their overall design?

Fibonacci dagen

Den 23 november varje år är det Fibonacci-dagen. Den är uppkallad efter en italiensk matematiker på 1200-talet.

Han är känd för många saker, men jag ger dig två av dem.

Fibonacci-sekvensen

Enkelt uttryckt är Fibonacci-sekvensen en serie siffror som börjar med 0 och 1. Varje nummer efter det är lika med att lägga ihop de två siffrorna precis före det tillsammans.

Till exempel 0+1=1 och 3+5=8 … Detta ger dig en sekvens som ser ut som 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55 etcetera.

Vilket barn som helst som har en begynnande förståelse för addition kan få ett grepp om denna sekvens.

Vad är det som gör den här sekvensen så intressant?

Fibonacci-tal finns i naturen runt omkring oss. De flesta blommor, till exempel, kommer att ha ett antal kronblad som motsvarar Fibonacci-sekvensen. Iris har tre kronblad medan vildrosor och smörblommor har fem kronblad. Det vill säga tills ett kronblad faller av. Inte undra på att sällsynta fyrklöver ses som lyckligt lottade!

Om du skär i en bit frukt kommer du sannolikt att hitta ett Fibonacci-nummer där också, i hur fröna är arrangerade. Bananer har tre sektioner medan äpplen har fem.

Fibonacci-sekvensen spelar till och med en roll i de subtila spiraler som du kan se i fröställningen på en solros.

Den gyllene spiralen –

Målning av kottens spiral

Idén är hämtad från Smart Happy-projektet

Steg ett.

Samla dina kottar. Gå utomhus. Observera naturen och sök under träd och i buskar för att hitta dina exemplar.

Borsta bort eventuella löv och lera. Ibland kommer de att vara ganska fuktiga beroende på var du är. Jag oroar mig egentligen inte för mycket över detta. Det handlar om att ett naturligt föremål blir konst.

Steg två.

Leta efter mönstret i kottens form.

OBS: Fjällen som utgör konturerna av kotten gömmer fröna eller pollen under dem. Om din kotte har öppnat sig har den redan släppt detta. Om den är tätt packad måste den fortfarande släppa. Du kan använda kottar i båda faserna.

Fjällen är ordnade i ett mönster när de växer ut från den centrala axeln. Vinkeln som de sitter i förhållande till varandra är utifrån utrymmets effektivitet. (Denna vinkeln kallas Fibonacci- eller gyllene. vinkeln).

Vi uppmanar vårt öga att urskilja den spiralformade linje som intilliggande fjäll skapar runt konens form. Det låter mer komplicerat än vad det är.

Steg tre

Använd en färg och måla varje fjäll i den böjda linjen för att skapa en solid spiral som sveper sig runt kotten. Vilken affisch- eller akrylfärg som helst duger, bara inte för droppande eftersom du måste vrida kotten i handen när du arbetar.

Jag föreslår att du håller dig till en färg per linje till att börja med för att betona kottens spiralform. Du kan fortsätta att skapa ränder eller använda olika färger som du vill.

Sammankopplade spiraler

Varje kon kommer att ha en typ av spiral som vrider sig åt ett håll (duplicerad flera gånger) och en annan form av spiral som kröker sig i andra riktningen (återigen duplicerad flera gånger) Detta är vad som kallas sammankopplade spiraler.

Efter att ha målat din första kottespirallinje kan du observera den motsatta vridspiralen och måla in den också, vilket gör det sammanhängande mönstret där de två spiralerna korsar över varandra. Ett fjäll kommer att delas av båda spiralerna så du måste bestämma vilken färg det är.

Fibonacci Day

On November 23 every year is it Fibonacci Day. It’s named after an Italian mathematician in the 13th century.

He’s known for many things, but I’ll give you two them.

The Fibonacci sequence

Put simply, the Fibonacci sequence is a series of numbers which begins with 0 and 1. Each number after that is equal to adding the two numbers right before it together. For example, 0+1=1 and 3+5=8 … This gives you a sequence that looks like 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55 etc.

Any child who has beginning understanding of addition can get a grip of this sequence.

What makes this sequence so interesting?

Fibonacci numbers can be found in the natural world all around us. Most flowers, for example, will have a number of petals which correspond with the Fibonacci sequence. Irises have three petals whereas wild roses and buttercups have five petals. That is of course, until a petal falls off. No wonder rare four-leaf clovers are seen as lucky!

If you cut into a piece of fruit, you’re likely to find a Fibonacci number there as well, in how the sections of seeds are arranged. Bananas have three sections whilst apples have five.

The Fibonacci sequence even plays a role in the subtle spirals you can see in the seed head of a sunflower.

The Golden Spiral –

Painting the pinecone spiral

Idea taken from the Smart Happy Project

Step One.

Collect your pinecones. Go outdoors. Observe the nature and search under trees and in bushes to find your specimens.

Brush off any leaves and mud. Sometimes they will be quite damp depending on where you are. I don’t really worry about this too much. This is about the immediacy of a natural item becoming art.

Step Two.

Look for the pattern in the pinecone shape.

NOTE: The scales that make up the outline of the pinecone hide the seeds or the pollen under them. If your pinecone has opened it has released this already. If it is tightly packed, then it has still to release. You can use pinecones at either stage.

The scales are arranged in a pattern as they grow out from the central axis. The angle that they sit at to each other tends to be because of efficiency of space. (This is the angle that is referred to as Fibonacci or Golden angle).

We are encouraging our eye to pick out the spiralling line that neighbouring scales create around the shape of the cone. It sounds more complicated than it is.

Step Three

Use one paint colour and paint each scale in the curving line creating a solid spiral that wraps around the pinecone. Any poster or acrylic colour paint will do, just not to drippy as you need to turn the cone in your hand as you work.

I suggest keeping to one colour per line to start with to emphasise the pinecone spiral shape.

You can carry on creating stripes or using different colours as you wish. Sometimes less is more.

Interconnected Spirals

Each cone will have one type of spiral that turns one way (duplicated several times) and another shape of spiral that curves the other direction (again duplicated several times) This is what is known as the interconnected spirals in nature.

After painting your first pinecone spiral line, you can observe the opposite turning spiral and paint that in too, making the interconnected pattern where the two spirals cross over each other. One ‘scale’ will be shared by both spirals so you will need to decide which colour that one is.

 

Maktbalans

Kommer du att kunna hitta tyngdpunkterna för olika objekt för att få balans?

Balanserande stenar.

Fas 1 Material

  • Olika objekt (till exempel: linjal, glasspinne, penna, pensel, pinne, sked)
  • Häftmassa eller tejp

Fas 2 Aktivitet

Aktiviteten kan göras utomhus eller inomhus. Barn kan välja olika objekt eller så har instruktören olika föremål redo framför dem.

Varje person får välja ett föremål.

  1. Observera hur föremålet ser ut, var det kan finnas en punkt där föremålet balanserar på ditt finger eller din handflata.
  2. Markera platsen med tejp eller häftmassa.
  3. Placera föremålet på ett finger eller försöka balansera på handflatan. Var måste föremålet vara för att hålla det balanserat på din hand och inte falla av?

Var din gissning korrekt eller inte?

Du kan försöka med varje föremål i tur och ordning för att hitta balanspunkten. När du har markerat rätt balanspunkt på varje föremål kan du titta på det, om markeringarna sitter på samma ställe på alla föremålen. Är föremålen olika och varför är markeringarna på olika ställen? Låt barnen komma med svar och berätta slutligen tyngdpunkten.

Fas 3: Varför

Det handlar om tyngdpunkt. Tyngdpunkten varierar beroende på föremålets form. En sked har till exempel en ände som är tyngre än den andra, så tyngdpunkten ligger närmare skedens spets, medan en glasspinne har en tyngdpunkt på mitten av glasspinnen.

 

Idén hämtad från STEAM Turku

Balance of power

Will you be able to find the centers of gravity of different objects to gain balance?

Balancing stones.

Phase 1. Material

  • Various objects (for example: ruler, popsicle stick, pencil, brush, stick, spoon)
  • Blue tac or tape

Phase 2 Activity

The activity can be done outdoors or indoors. Children can choose different objects, or the instructor can have ready.

Each person gets to choose an item.

  1. Observe how the object looks, where there may be a point where the object balances on your finger or palm.
  2. You can mark the place with tape or blue tac.
  3. You can place the object on a finger or try to balance on the palm of your hand. Where does the object need to be to keep it balanced on your hand and not fall off?

Was your guess correct or not?

You can try each object in turn to find the balance point. Once you have marked the correct balance point on each object, you can look at it, if the marks are in the same place on all the objects. Are the objects different and why are the markings in different places? Let the children come up with answers and finally tell them about the emphasis.

Phase 3: Why

It’s about the center of gravity. The center of gravity varies depending on the shape of the object. For example, a spoon has one end that is heavier than the other, so the center of gravity is closer to the tip of the spoon, while an ice cream stick has a center of gravity in the middle of the ice cream stick.

 

Activity found from Steam Turku

Steam Turku