Gå och fiska!
Gå och fiska är ett spel för att söka par.
Spelarna har var sin hand med 5 kort.
- Spelarna frågar sina motståndare efter ett kort som passar ihop med ett kort på deras egen hand.
- Grundspelet börjar med att göra matchade par.
- Om du till exempel har ett kort med fem prickar ber du din motståndare om ett annat kort med fem prickar.
- Om motståndaren har kortet ger han eller hon det till dig, och sedan fortsätter du att be om kort tills motståndaren inte har det kort du begär och säger ”Gå och fiska!”.
- Du får välja från högen med nedåtvända kort i ”fiskdammen”.
- Om du får en matchning fortsätter du.
- Om inte är det den andra spelarens tur.
- Spelet fortsätter tills alla korten är parade.
- Spelarna räknar sina par och den spelare som har flest par vinner spelet.
Matcha/Memory
Match ’Em eller Memory är liknande parsökande spel som gör det möjligt att justera minnesutmaningen. I båda spelen arrangeras korten i en ordnad rad på golvet eller på ett bord.
I Match ’Em är korten öppna och i Memory är korten nedåtvända.
Spelarna turas om att hitta par. Spelet är slut när alla par är matchade.
Fånga
”Fånga” är ett jämförelsespel som också är känt under namnet ”Krig”.
För att spela delar du ut hela kortleken bland spelarna.
Spelarna visar sina kort samtidigt, och personen med högst kort vinner rundan och tar korten.
När korten tar slut är spelet slut och spelarna kan räkna sina kort för att se vem som har flest kort.
Saker att tänka på
Även om alla dessa spel kan spelas med en vanlig kortlek, bör du fundera lite på hur du skapar en kortlek som matchar ditt barns matematiska färdigheter.
- Använd kvantitetskort som visar en bildlig representation av ett tal. Detta hjälper barn att utveckla sitt visuella talsinne.
- Börja med korten 0-5 för dagisbarn, 0-10 för förskolebarn.
- Storleken på kortleken (antalet kort i spelet) bör vara lämplig för barnens ålder och erfarenhet.
- Använd små matriser av kort för att spela Memory i början, t.ex. 3 x 4 kort. Ordna korten med framsidan uppåt eller nedåt för att variera minnesutmaningen beroende på barnens ålder, erfarenhet av att spela och den matematiska färdighet de arbetar med. Om det är ett nytt koncept, även för äldre barn, kan det vara lämpligt att spela med framsidan uppåt de första gångerna.
- Färre kort i leken innebär snabbare spel som håller barnens uppmärksamhet. När spelen är snabba kan de spelas om och om igen, vilket minskar besvikelsen över att förlora.
Olika sätt att anpassa mattekortspel
Gå och fiska | Matcha/ Memory | Fånga | |
Subitering (Känna igen små mängder utan att räkna) | Använd mängdkort för att bilda par av samma eller olika representationer av mängder. | Använda kvantitetskort för att matcha samma eller olika representationer av en kvantitet | Den största eller minsta kvantiteten vinner. |
Känna igen siffror (skrivna tal) Koppla samman talnamn, tal och kvantiteter | Använd numeriska kort i tillägg till eller i stället för kvantitetskort | Använd numeriska kort i tillägg till eller i stället för kvantitetskort | Använd numeriska kort i tillägg till eller i stället för kvantitetskort |
Addition | Gör par med en given summa | Matcha likvärdiga uttryck (t.ex. 3+4 och 6+1) | Varje spelare vänder på 2 kort. Jämför summor |
Gör 5 (Ta bort korten 6-10. Lägg till ett tomt kort för noll eller ta bort 5:orna) | Gör kort-par som ihop blir 5. | Matcha par som ihop blir 5. | |
Gör 10 (Lägg till ett tomt kort för noll eller ta bort 10-talen) |
Gör kort-par som ihop blir 10. | Matcha par som ihop blir 10 | |
Subtraktion | Matcha likvärdiga uttryck (t.ex. 5-3 och 3-1) | Varje spelare vänder på 2 kort. Jämför skillnader |
|
Multiplikation | Använd kvantitetskort för multiplikation för att matcha par för en given produkt (t.ex. 24=1×24, 2×12, 3×8, 4×6) eller matcha visuella rader med uttryck | Varje spelare vänder 2 kort. Jämför produkter |