Liikuntaa ja leikkiä Kerttulin tyhjiin tiloihin

Yhtenä tavoitteenamme Kerttulissa oli lisätä liikuntaa ja leikkiä käytäville sekä aulatiloihin.

Portaisiin kiinnitimme matematiikkaa.

 

Käytävien varrelle lisäsimme liikkumiseen kannustavia kuvia ja QR-koodeja. QR-koodeista avatutuu tanssimiseen, taukojumppaan ja liikunnallisiin laululeikkeihin innostavia videoita. Lapset saavat siis lähteä seikkailulle ympäri isoa taloamme yhdessä ryhmän aikuisten kanssa.

 

Pitkille käytävillemme teimme erilaisia liikuntaratoja, joita voi hyödyntää erityisesti siirtymätilanteissa liikunnan lisääjänä.

Yläkerran aulatilaan rakennamme lasten ehdottamia vaihtuvia leikkiympäristöjä, joita eri ryhmien lapset voivat vuorollaan tai yhdessä käyttää.

 

Syksyn mittaan saapuneita hankintoja

Tilasimme päiväkotiimme isoja rakennuspalikoita. Palikat ovat olleet kovassa

suosiossa kaikenikäisten lasten keskuudessa. Tämä kuva on napattu eskarista,

Kun eskarilaiset rakentelivat. Tulimme yhteistuumin siihen tulokseen,

että näitä palikoita täytyy saada lisää. Pienempien kanssa olemme harjoitelleet

palikoiden avulla värejä, laskemista, ratojen ja lauttojen rakentamista sekä tasapainoilua.

Pienten ryhmään tähtösille tilattiin lattiasohva. Sohva on ollut hyvin suosittu, ja siinä

on mukava pitää lukutuokiota tai pienempiä loruttelu- tai lauluhetkiä.

Isommille kuunsäteille ja aurinkoisille tuli ryhmiin lattiatyynyjä.

Nämäkin ovat olleet kovassa käytössä ja todella monikäyttöisiä

lasten leikeissä. Piireissä tyynyt ovat päivittäin käytössä. Aurinkoisilla

on teemana eläimet ja tällä viikolla tyynyistä rakennettiin oravien

hyppelyrata.

Kerttulissa tiede- ja teknologiakasvatukseen tutustumista

Tutustuimme joulukuussa Kerttulin phy:n kehittämispäivässä tiede- ja teknologiakasvatukseen sekä teorian tasolla että työpajoissa. Pohdimme myös oman tiede- ja teknologiakasvatussuunnitelman laatimisen toteuttamista.

Tutustuimme koodaamiseen erilaisten leikkien, Bee-Bot -robottien, iPad-sovellusten ja Robogem-pelin avulla.

 

Teimme tieteellisiä kokeita, joista kasvattajat saivat kootut ohjeet omaan lapsiryhmäänsä. Harjoittelimme Makey Makey -laitteen käyttöä ja tutustuimme iPadien peruskäyttöön sekä niiden erilaisiin oppimispeleihin ja sovelluksiin. Harjoittelimme myös älytaulun käyttöä ja tutkimme Easi-Scope -mikroskoopilla.

 

Samalla päivitimme Dli-projektimme tilanteen. Tutustuimme tilattuihin tuotteisiin ja aloimme pohtia muita toimia oppimisympäristömme muokkaamiseksi. Hankkeen myötä kaksi talomme työntekijää pääsi osallistumaan Kiddiejam-koulutukseen.

 

Tiedetapahtuma Rahjekadulla

Vietimme Rahjekadulla tiedepäivää tiistaina 11.2. Saimme vieraiksemme TSYKin luonnontiedelukion 2. vuosikurssin opiskelijoita, jotka olivat suunnitelleet meidän viskareille tiedetapahtuman. Tapahtumassa kiersimme erilaisia tiedepisteitä.

Pisteillä tutkimme erilaisten esineiden kellumista ja uppoamista.
 

Treenasimme pipetin käyttöä..

 

Selvitimme, mitä tapahtuu kaalimehun värille, kun siihen sekoittaa etikkaa, ruokasoodaa, sitruunamehua tai pyykinpesujauhetta.

 
Tutustuimme mikroskoopin käyttöön ja tutkimme, miltä iho tai vaatteet näyttävät oikein läheltä.



Mietimme sisäelinten paikkaa "söpö"-torson (lasten keksimä nimi) kanssa.

 
Lisäksi harjoittelimme ohjelmointia ja kirjaimia BeeBot-roboteilla, joka oli huippukivaa! 



Tiedetapahtuman loppuhuipennus oli elefantin hammastahna, joka syntyi kun sekoitettiin asianpesuainetta ja vetyperoksidia.


Kiitos TSYKin lukiolaiset! :) 


 

Uusia välineitä odotellaan Lausteella

Digi-hanke on edennyt lausteella niin,että uusia välineitä on tilattu ja paikat niille suunniteltu ja nyt odotellaan niitä vain tulevaksi.

Uusi älytaulu jo tulikin ja se on kiinnitettynä seinään,mutta ei vielä käytössä.

Pienten pöytäkommellusten jälkeen toivottavasti kohta saadaan uudet sähköpöydätkin paikalle ja hommat toimimaan.

Beebotteja lainasimme TOP-keskuksesta eskariryhmään ja pääsimme niitä suurella innolla kokeilemaan.Lasten into oli ihan käsittämätön ja innostus oli suurta.Kohta saadaan omat beebotit päiväkotiin ja kaikki pääsevät niitä käyttämään.

Tulevaisuuden tohtorit pääsevät viimeistään keväällä tutkimaan ötököitä ja muita luonnon ihmeitä uusilla luupeilla ja suurennuslaseilla.Väriliuskojen avulla maailama ehkä muuttuukin vaaleanpunaiseksi.

Toukokuussa henkilökunta päästää luovuutensa valloilleen ja maalaa pihalle erilaisia ruutuhyppelyruudukkoja,pikipataympyrän,spiraaleja,risti-nolla-ruudukkoja lasten iloksi.

Nyt jäädään vain odottelemaan ideoiden toteutumista..

Ensimmäiset välineet saapuivat Asemanseudulle

Päiväkotimme pitkä käytävä on ollut kolkon oloinen ja väritön. Kiipeilyseinän ansiosta saimmekin nyt väriä ja iloa päiväkotiimme lisää. Liikuntahetkillä käytävää hyödynnetään useasti ja lapset saavat myös leikkiä käytävän mäessä autoilla ja joskus mäessä potkutellaan mopoilla.

Kiipeilyseinä asennettiin lokakuussa ja onkin ollut sen jälkeen kovassa suosiossa ja käytössä. Lapset kiipeilevät liikuntahetkillä ja siirtymätilanteissa odotellessaan. Kiipeilyseinästä on ollut myös paljon iloa muualta varahoitoon tuleville lapsille.

 

Piinokankadulla ja Seikonkadulla raivausta ja uudistusta

Piinokankadun päivähoitoyksikön oppimisympäristöjen muokkauksen keskeisimpiä tavoitteita on ollut liikunnan mahdollistaminen ja lisääminen; Haluttiin, että tilat olisivat eri toimintoihin muuntautuvia, liikkuminen eri tiloissa mahdollistuisi ja välineiden käyttöönotto helpottuisi. Lasten ideoissa ja toiveissa nämä näkyivät vahvasti ja mm. temppurata voitti liikunnan äänestyksen 2018-2019 kaudella. Päiväkotiin onkin saatu nyt joka ryhmään kiinnikkeet kiinnitettyä, joihin voi kiinnittää esimerkiksi keinun, renkaat, köyden tms. Näin mahdollistuu näiden välineiden käyttö ryhmän tiloissa (aiemmin mahdollisuus ollut vain liikuntasalissa). Käytävien hyödyntämistä liikkumisen ja motoristentaitojen kehittymisen tukemisena hyödyntämistä jatketaan.  On kiinnitetty esimerkiksi erilaisia liike-kortteja (joita lapset tekevät käytävää pitkin kulkiessa). Välineiden käyttöönoton ja säilytyksen helpottamiseksi suunnittelu ja toteutus ovat vielä kesken.

Kielenkehityksen tukemisen ja kulttuurien näkymisen tavoite on ollut toisena vahvana tavoitteena yksikössämme. Lähdimme työstämään ajatusta rauhallisesta, pienestä, lepo ja/tai kirjasto tilasta. Huone löytyi ja sieltä on siirtynyt tavaroita ja pois tieltä. Tila on ollut eräänlaisena varastona; ensin siellä säilytettiin liikuntavälineitä (osoittautui liian ahtaaksi tilaksi pitää tavaroita järjestyksessä ja lasten ulottuvilla oli mahdoton pitää niitä). Tilaan saatiin kielekehitykseen, kaveri- ja tunnetaitoihin liittyvää materiaalia, mutta ne saatiin siirrettyä pois käytävien kaappeihin, joissa säilytetään talon yhteisiä pelejä ja muuta opetusmateriaalia. Tilan raivaus jatkuu ja mahdollisesti jo alkuvuodesta päästään nauttimaan pikkuhuoneesta. Tilan on ajateltu voivan muokkautua vuodenaikojen, opiskeltavien aiheiden, lasten toiveiden ja esimerkiksi merkkipäivien mukaan. Laitamme ennen ja jälkeen kuvat, kun asia etenee.

Seikonkadulla suurin kehittämisen tarve oli päiväkodin piha. Isommat lapset kaipasivat haastetta liikkumiseen ja toivoivatkin erilaisia mahdollisuuksia liikkua. Henkilökunta valitsi kiipeilytelineen, joka vastaisi lasten tarpeita ja toiveita.

Lasten oikeuksien viikolla lapset saivatkin uuden telineen käyttöönsä ja alkuinnostus on kova!  

Ensimmäisten tuotteiden iloa Kerttulissa

Pieni erä tuotteita on saapunut Kerttulin päivähoityksikköön. Tuotteet hakevat vielä paikkaansa, mutta esimerkiksi oppimisympäristöä rikastuttava avaruusaiheinen matto on löytänyt käyttäjänsä.

Hyödynsimme avaruusmattoa koulun ja esiopetuksen välisessä avaruutta käsittelevässä pistetyöskentelyssä mm. liikuntaleikkien tukena. Nyt matto on erään ryhmämme eteisessä rikastuttamassa lasten leikkejä. Ehkä tästä leikistä käynnistyy ryhmän seuraava projekti. Ryhmät saavat lainata mattoa aina tarpeidensa mukaan projektiensa tueksi tai leikkiympäristönsä muokkaamiseen.

 

Ensimmäisen tilauksen mukana saimme myös motoriikkasarjan, joka oli alunperin tarkoitus sijoittaa yhteen tyhjistä aulatiloistamme kaikkien ryhmien yhteiseen käyttöön. Suunnitelma ei kuitenkaan toiminut tilanpuutteen ja turvallisuustekijöiden vuoksi. Nyt erityisesti alle 3-vuotiaiden lasten ryhmät ovat ottaneet palikoita käyttöönsä rikastuttaakseen leikkiympäristöään ja tukeakseen leikin myötä lasten motoristen taitojen kehittymistä. Tulevissa yhteisissä keskusteluissa mietimme tarkemmin, rakentaisimmeko motoriikkasarjoista johonkin ryhmätiloistamme niin sanotun peuhuhuoneen, jota ryhmät saisivat vuorotellen hyödyntää. Tällaisen järjestelyn myötä voisimme pohtia, miten muutenkin pystyisimme hyödyntämään toistemme tiloja aikaisempaa enemmän.

 

Kuten kuvasta näkyy, lapsemme ovat motivoituneita ja ahkeria sählynpelaajia. Jotta innostus jatkuisi, saimme tilauksen mukana uusia mailoja.

Kerttulin kirjasto

Muutoksen tuulet puhalsivat Kerttulin päivähoityksikössä, kun uudistimme kirjastomme käyttötarkoituksen.

Kirjastomme koki muutoksen, sillä se ei palvellut enää alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan talomme väkeä. Kävimme kirjat läpi säästäen, kierrättäen ja uusiokäyttäen.

 

Uudistuksen myötä hyllystä löytyy paikka varhaisen tiedekasvatuksen sekä toiminnallisen matematiikan välineille, materiaaleille ja oppaille. Lisäksi jaottelimme muut kirjat aihealueittain siten, että liikunta- ja musiikkikasvatuksen kirjoilla, tunne- ja vuorovaikutustaitoja käsittelevillä kirjoilla, muulla ammattikirjallisuudella ja eri aiheita käsittelevillä satukirjoilla, on omat hyllynsä. Kirjaston ovesta löytyvät lainauslistat aihealueittain. Hyllyn reunaan kokosimme listan hyllystä löytyvistä kirjoista.

Nyt odottelemme varhaisen tiedekasvatuksen, toiminnallisen matematiikan ja liikuntakasvatuksen tilauksia saapuviksi kirjastoomme. Ryhmät saavat tiedevälineistöä omaan käyttöönsä, mutta kirjastosta niitä voi lainata tarvittaessa lisää. Kirjastossa säilytämme kaikkien yhteisessä käytössä olevia tiedevälineitä, joita on esimerkiksi vain yksi kappale. Tilattujen toiminnallisen matematiikan materiaalien lisäksi tavoitteenamme on valmistaa niitä myös yhdessä. Jatkossa kirjastomme voisi toimia muuntuvana projektitilana ryhmille sekä leikki- ja pelipaikkana lapsille.

Kohti unelmien liikuntasalia Ruiskadulla

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valittuamme päiväkodin salin keskeiseksi kehittämiskohteeksi päätimme selvittää myös kaikkein tärkeimpien ihmisten eli päiväkodin lasten kehittämisideat. Lapset saivat piirtää unelmiensa liikuntasalin ja kertoa mitä kaikkea siellä pitäisi olla.

Päiväkodin pienimmäiset selailivat ennen piirtämistä ihania tuotekuvastoja ja heillä oli paljon konkreettisia hankintaideoita tennismailoista ja irvistelevistä hämähäkkipalloista voimistelurenkaisiin. Heidän piirroksissaan oli keskiössä lapsi itse puuhaamassa jotain hauskaa ystävän kanssa.

3-7 -vuotiaitten piirroksissa oltiin enimmäkseen ihanan realistisia. Trampoliineja, puolapuita (joita useat eskarit tosin sinnikkäästi kutsuivat kuolapuiksi), patjoja, voimistelurenkaita sekä erilaisia pallopelimahdollisuuksia toivottiin paljon. Lennokkaimpia toiveita olivat puumaja, huvipuisto, pallomeri, liikuntaputki, Pacman, hammas ja haamut.

Yllä olevassa kuvassa on ihanasti huomioitu myös tilan valaistus, säilytystilat sekä piirretty upeat esirippumaiset punaiset verhot. Tässä salissa selvästi myös esiinnytään.

Kiitos ihanat taiteilijat piirroksista (joista tässä on murto-osa) ja unelmistanne. Näillä päästään taas vähän eteenpäin suunnittelussa. Toivottavasti lopputulos on teille mieluinen.