Tiedetapahtuma Rahjekadulla

Vietimme Rahjekadulla tiedepäivää tiistaina 11.2. Saimme vieraiksemme TSYKin luonnontiedelukion 2. vuosikurssin opiskelijoita, jotka olivat suunnitelleet meidän viskareille tiedetapahtuman. Tapahtumassa kiersimme erilaisia tiedepisteitä.

Pisteillä tutkimme erilaisten esineiden kellumista ja uppoamista.
 

Treenasimme pipetin käyttöä..

 

Selvitimme, mitä tapahtuu kaalimehun värille, kun siihen sekoittaa etikkaa, ruokasoodaa, sitruunamehua tai pyykinpesujauhetta.

 
Tutustuimme mikroskoopin käyttöön ja tutkimme, miltä iho tai vaatteet näyttävät oikein läheltä.



Mietimme sisäelinten paikkaa "söpö"-torson (lasten keksimä nimi) kanssa.

 
Lisäksi harjoittelimme ohjelmointia ja kirjaimia BeeBot-roboteilla, joka oli huippukivaa! 



Tiedetapahtuman loppuhuipennus oli elefantin hammastahna, joka syntyi kun sekoitettiin asianpesuainetta ja vetyperoksidia.


Kiitos TSYKin lukiolaiset! :) 


 

Uusia välineitä odotellaan lausteella

Digi-hanke on edennyt lausteella niin,että uusia välineitä on tilattu ja paikat niille suunniteltu ja nyt odotellaan niitä vain tulevaksi.

Uusi älytaulu jo tulikin ja se on kiinnitettynä seinään,mutta ei vielä käytössä.

Pienten pöytäkommellusten jälkeen toivottavasti kohta saadaan uudet sähköpöydätkin paikalle ja hommat toimimaan.

Beebotteja lainasimme TOP-keskuksesta eskariryhmään ja pääsimme niitä suurella innolla kokeilemaan.Lasten into oli ihan käsittämätön ja innostus oli suurta.Kohta saadaan omat beebotit päiväkotiin ja kaikki pääsevät niitä käyttämään.

Tulevaisuuden tohtorit pääsevät viimeistään keväällä tutkimaan ötököitä ja muita luonnon ihmeitä uusilla luupeilla ja suurennuslaseilla.Väriliuskojen avulla maailama ehkä muuttuukin vaaleanpunaiseksi.

Toukokuussa henkilökunta päästää luovuutensa valloilleen ja maalaa pihalle erilaisia ruutuhyppelyruudukkoja,pikipataympyrän,spiraaleja,risti-nolla-ruudukkoja lasten iloksi.

Nyt jäädään vain odottelemaan ideoiden toteutumista..

Ensimmäiset välineet saapuivat Asemanseudulle.

Päiväkotimme pitkä käytävä on ollut kolkon oloinen ja väritön. Kiipeilyseinän ansiosta saimmekin nyt väriä ja iloa päiväkotiimme lisää. Liikuntahetkillä käytävää hyödynnetään useasti ja lapset saavat myös leikkiä käytävän mäessä autoilla ja joskus mäessä potkutellaan mopoilla.

Kiipeilyseinä asennettiin lokakuussa ja onkin ollut sen jälkeen kovassa suosiossa ja käytössä. Lapset kiipeilevät liikuntahetkillä ja siirtymätilanteissa odotellessaan. Kiipeilyseinästä on ollut myös paljon iloa muualta varahoitoon tuleville lapsille.

 

Piinokankadulla ja seikonkadulla raivausta ja uudistusta

Piinokankadun päivähoitoyksikön oppimisympäristöjen muokkauksen keskeisimpiä tavoitteita on ollut liikunnan mahdollistaminen ja lisääminen; Haluttiin, että tilat olisivat eri toimintoihin muuntautuvia, liikkuminen eri tiloissa mahdollistuisi ja välineiden käyttöönotto helpottuisi. Lasten ideoissa ja toiveissa nämä näkyivät vahvasti ja mm. temppurata voitti liikunnan äänestyksen 2018-2019 kaudella. Päiväkotiin onkin saatu nyt joka ryhmään kiinnikkeet kiinnitettyä, joihin voi kiinnittää esimerkiksi keinun, renkaat, köyden tms. Näin mahdollistuu näiden välineiden käyttö ryhmän tiloissa (aiemmin mahdollisuus ollut vain liikuntasalissa). Käytävien hyödyntämistä liikkumisen ja motoristentaitojen kehittymisen tukemisena hyödyntämistä jatketaan.  On kiinnitetty esimerkiksi erilaisia liike-kortteja (joita lapset tekevät käytävää pitkin kulkiessa). Välineiden käyttöönoton ja säilytyksen helpottamiseksi suunnittelu ja toteutus ovat vielä kesken.

Kielenkehityksen tukemisen ja kulttuurien näkymisen tavoite on ollut toisena vahvana tavoitteena yksikössämme. Lähdimme työstämään ajatusta rauhallisesta, pienestä, lepo ja/tai kirjasto tilasta. Huone löytyi ja sieltä on siirtynyt tavaroita ja pois tieltä. Tila on ollut eräänlaisena varastona; ensin siellä säilytettiin liikuntavälineitä (osoittautui liian ahtaaksi tilaksi pitää tavaroita järjestyksessä ja lasten ulottuvilla oli mahdoton pitää niitä). Tilaan saatiin kielekehitykseen, kaveri- ja tunnetaitoihin liittyvää materiaalia, mutta ne saatiin siirrettyä pois käytävien kaappeihin, joissa säilytetään talon yhteisiä pelejä ja muuta opetusmateriaalia. Tilan raivaus jatkuu ja mahdollisesti jo alkuvuodesta päästään nauttimaan pikkuhuoneesta. Tilan on ajateltu voivan muokkautua vuodenaikojen, opiskeltavien aiheiden, lasten toiveiden ja esimerkiksi merkkipäivien mukaan. Laitamme ennen ja jälkeen kuvat, kun asia etenee.

Seikonkadulla suurin kehittämisen tarve oli päiväkodin piha. Isommat lapset kaipasivat haastetta liikkumiseen ja toivoivatkin erilaisia mahdollisuuksia liikkua. Henkilökunta valitsi kiipeilytelineen, joka vastaisi lasten tarpeita ja toiveita.

Lasten oikeuksien viikolla lapset saivatkin uuden telineen käyttöönsä ja alkuinnostus on kova!  

Ensimmäisten tuotteiden iloa Kerttulissa

Pieni erä tuotteita on saapunut Kerttulin päivähoityksikköön. Tuotteet hakevat vielä paikkaansa, mutta esimerkiksi oppimisympäristöä rikastuttava avaruusaiheinen matto on löytänyt käyttäjänsä.

Hyödynsimme avaruusmattoa koulun ja esiopetuksen välisessä avaruutta käsittelevässä pistetyöskentelyssä mm. liikuntaleikkien tukena. Nyt matto on erään ryhmämme eteisessä rikastuttamassa lasten leikkejä. Ehkä tästä leikistä käynnistyy ryhmän seuraava projekti. Ryhmät saavat lainata mattoa aina tarpeidensa mukaan projektiensa tueksi tai leikkiympäristönsä muokkaamiseen.

 

Ensimmäisen tilauksen mukana saimme myös motoriikkasarjan, joka oli alunperin tarkoitus sijoittaa yhteen tyhjistä aulatiloistamme kaikkien ryhmien yhteiseen käyttöön. Suunnitelma ei kuitenkaan toiminut tilanpuutteen ja turvallisuustekijöiden vuoksi. Nyt erityisesti alle 3-vuotiaiden lasten ryhmät ovat ottaneet palikoita käyttöönsä rikastuttaakseen leikkiympäristöään ja tukeakseen leikin myötä lasten motoristen taitojen kehittymistä. Tulevissa yhteisissä keskusteluissa mietimme tarkemmin, rakentaisimmeko motoriikkasarjoista johonkin ryhmätiloistamme niin sanotun peuhuhuoneen, jota ryhmät saisivat vuorotellen hyödyntää. Tällaisen järjestelyn myötä voisimme pohtia, miten muutenkin pystyisimme hyödyntämään toistemme tiloja aikaisempaa enemmän.

 

Kuten kuvasta näkyy, lapsemme ovat motivoituneita ja ahkeria sählynpelaajia. Jotta innostus jatkuisi, saimme tilauksen mukana uusia mailoja.

Kerttulin kirjasto

Muutoksen tuulet puhalsivat Kerttulin päivähoityksikössä, kun uudistimme kirjastomme käyttötarkoituksen.

Kirjastomme koki muutoksen, sillä se ei palvellut enää alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan talomme väkeä. Kävimme kirjat läpi säästäen, kierrättäen ja uusiokäyttäen.

 

Uudistuksen myötä hyllystä löytyy paikka varhaisen tiedekasvatuksen sekä toiminnallisen matematiikan välineille, materiaaleille ja oppaille. Lisäksi jaottelimme muut kirjat aihealueittain siten, että liikunta- ja musiikkikasvatuksen kirjoilla, tunne- ja vuorovaikutustaitoja käsittelevillä kirjoilla, muulla ammattikirjallisuudella ja eri aiheita käsittelevillä satukirjoilla, on omat hyllynsä. Kirjaston ovesta löytyvät lainauslistat aihealueittain. Hyllyn reunaan kokosimme listan hyllystä löytyvistä kirjoista.

Nyt odottelemme varhaisen tiedekasvatuksen, toiminnallisen matematiikan ja liikuntakasvatuksen tilauksia saapuviksi kirjastoomme. Ryhmät saavat tiedevälineistöä omaan käyttöönsä, mutta kirjastosta niitä voi lainata tarvittaessa lisää. Kirjastossa säilytämme kaikkien yhteisessä käytössä olevia tiedevälineitä, joita on esimerkiksi vain yksi kappale. Tilattujen toiminnallisen matematiikan materiaalien lisäksi tavoitteenamme on valmistaa niitä myös yhdessä. Jatkossa kirjastomme voisi toimia muuntuvana projektitilana ryhmille sekä leikki- ja pelipaikkana lapsille.

Kohti unelmien liikuntasalia Ruiskadulla

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valittuamme päiväkodin salin keskeiseksi kehittämiskohteeksi päätimme selvittää myös kaikkein tärkeimpien ihmisten eli päiväkodin lasten kehittämisideat. Lapset saivat piirtää unelmiensa liikuntasalin ja kertoa mitä kaikkea siellä pitäisi olla.

Päiväkodin pienimmäiset selailivat ennen piirtämistä ihania tuotekuvastoja ja heillä oli paljon konkreettisia hankintaideoita tennismailoista ja irvistelevistä hämähäkkipalloista voimistelurenkaisiin. Heidän piirroksissaan oli keskiössä lapsi itse puuhaamassa jotain hauskaa ystävän kanssa.

3-7 -vuotiaitten piirroksissa oltiin enimmäkseen ihanan realistisia. Trampoliineja, puolapuita (joita useat eskarit tosin sinnikkäästi kutsuivat kuolapuiksi), patjoja, voimistelurenkaita sekä erilaisia pallopelimahdollisuuksia toivottiin paljon. Lennokkaimpia toiveita olivat puumaja, huvipuisto, pallomeri, liikuntaputki, Pacman, hammas ja haamut.

Yllä olevassa kuvassa on ihanasti huomioitu myös tilan valaistus, säilytystilat sekä piirretty upeat esirippumaiset punaiset verhot. Tässä salissa selvästi myös esiinnytään.

Kiitos ihanat taiteilijat piirroksista (joista tässä on murto-osa) ja unelmistanne. Näillä päästään taas vähän eteenpäin suunnittelussa. Toivottavasti lopputulos on teille mieluinen.

 

 

Ilpoisissa suunnitellaan uutta

Ilpoisten päiväkoti pääsi syksyllä 2018 mukaan Digiä, liikettä ja ilmiöitä -hankkeeseen. Nykyiset päiväkotitilat ovat yhdistelmä vanhaa ja hieman uudempaa, pitkiä käytäviä ja sokkeloita, sillä alkuperäisen 1970-luvulla avatun päiväkodin käyttöön on jälkikäteen yhdistetty entiset nuoriso- ja seurakuntatilat. Aluksi lähdimmekin henkilöstön kesken tarkastelemaan päiväkodin toimintatiloja siten, että jokainen ryhmä sai tehtäväkseen valokuvata omat ryhmätilansa. Kuvia yhdessä katselemalla mietimme tilojen käyttöä ja kehittämistä uuden varhaiskasvatussuunnitelman valossa. Yhteisestä keskustelusta kehittämisideoiksi nousivat muun muassa seuraavat:

Syksyllä saapuneita uusia tutkimusvälineitä

Tiede- ja tutkimushuoneen kokoaminen

Päiväkodissa olevia, etenkin pienryhmätoimintaan sopivia pieniä huoneita halutaan hyödyntää nykyistä paremmin. Yksi näistä on tällaisen hieman tyhjäkäytöllä olleen tilan tyhjentäminen ylimääräisestä tavarasta ja sen muokkaaminen tiede- ja tutkimuskäyttöön. Päiväkotimme pääsi syksyllä 2018 DLI-hankkeen lisäksi mukaan myös STEAM it! -hankkeeseen, jonka puitteissa saimme käyttöömme uusia tutkimusvälineitä. Nämä välineet on tarkoitus olla tulevaisuudessa helposti saatavissa tiede- ja tutkimushuoneessa. Olemassa olevien välineiden rinnalle on tarkoitus hankkia mahdollisuuksien mukaan myös uutta teknologiaa, joista meillä ovat lapsilla testauksessa olleet lukiolaisten tiedetutoreiden myötä mm. ohjelmoinnin alkeiden opetteluun tarkoitetut Beepotit sekä Makey Makey:t. Ajatuksena on uusien laitteiden käyttäminen yhdessä jo olemassa olevan TVT-välineistön kanssa (mm. iPadit ja kosketusnäytöt).

Liikuntasali

Liikuntasalin kehittäminen

Liikuntasali on päiväkodissamme kaikkien ryhmien ahkerassa käytössä. Jokaiselle ryhmälle on varattu oma saliaamupäivänsä, ja iltapäivisin sali on usein lasten vapaassa käytössä. Tällä hetkellä salissa on kuitenkin paljon ylimääräistä tavaraa säilytyksessä, mikä vie tilaa sekä liikuntavälineiltä että liikkumiselta. Tarkoituksena on:

1. Liikuntavälineiden päivittäminen sekä niiden siirtäminen säilytykseen salissa oleviin kaappeihin ylimääräisen tavaran tilalle. Tällä hetkellä liikuntavälineille ei ole säilytystilaa salissa, joten ne joudutaan säilyttämään käytävässä.

2. Salin laajentamisen mahdollistaminen. Sali on tällä hetkellä jaettu liikuteltavalla väliseinällä kahteen osaan, joista liikuntakäytössä on ainoastaan toinen osa, sillä toinen puoli toimii viereisen ryhmän ryhmätilana. Väliseinä avaamalla salitilasta tulisi tarvittaessa lähes kaksinkertainen nykyiseen nähden. Toisen puolen hyödyntäminen liikuntakäyttöön onnistuisi hankkimalla ryhmätilaan pyörillä liikuteltavia kalusteita, jotka on tarpeen mukaan helppo siirtää syrjään liikkumisen tieltä.

Läpinäkyvät laatikot helpottaisivat välineiden valitsemista ja järjestämistä

Oppimisympäristön selkeyttäminen ja monipuolistaminen kaluste- ja säilytysratkaisuilla

Pyörillä liikuteltavat hyllyt ja sermit toisivat uusia mahdollisuuksia tilojen nopeaan muokkaamiseen ja jakamiseen kunkin tilanteen käyttötarkoituksen mukaan. Lasten toiminnanohjaukseen tarkoitettujen kuvien käyttöön taas ei juurikaan selkeätä kiinnitystilaa ryhmätiloissa ole, joten toiminnan visualisointia helpottaisi joko kiinteät tai liikuteltavat magneetti-/valkotaulut. Ajatuksena on lisäksi selkeyttää toimintaympäristöä hankkimalla lasten toimintavälineille läpinäkyviä säilytyslaatikoita. Näin lasten on helpompi omatoimisesti tunnistaa ja valita tarvitsemansa välineet sekä sijoittaa tavarat käytön jälkeen oikeille paikoilleen.

Pääskyvuoren päivähoitoyksikön oppimisympäristö

Pääskyvuoren päivähoitoyksiköstä Digiä, liikettä ja ilmiöitä- projektiin osallistuu Pääskyvuoren koulun esiopetus. Esiopetus siirtyi koulun tiloihin elokuun 2018 alussa. Yksikkömme erityispiirteenä on uusiin tiloihin oppimisymäristön ja -kulttuurin luominen sekä koulun kanssa samoissa tiloissa toimiminen. Lisäksi toiminnassamme on tietty väliaikaisuuuden tunnelma. Esiopetus tulee siirtymään koulun tontille rakennettavaan uudisrakennukseen lähivuosien aikana. Uudisrakennukseen tulee esiopetustilojen lisäksi perusopetuksen  alkuopetusluokat (1.-2.lk) sekä tiloja liikunnalle, musiikille ja kädentaidoille.

Tämän hetken tiloissa toimii kolme esiopetusryhmää, Kiitäjät, Haukat ja Kotkat. Esiopetuksella on käytössä oma siipi, jossa on kolme eri luokkahuonetta. Kahdessa luokassa on pieni erillinen huone jakotilana. Lisäksi käytössä on pieni keittiö sekä toimistotila, jota käyttää myös leikkikerho Käpytikat.

Kuva käytävästä, jossa naulakot ja käynti luokkatiloihin
Kuvia Kiitäjien tiloista

Kiitäjien pikkuhuone

Haukkojen tilat

 

Kotkien tilat

Kotkien pikkuhuone

Henkilökunnan ajatuksia ja toiveita

Olemme pohtineet yksikössämme oppimisympäristön kehittämistarpeita henkilökunnan kesken. Yhdeksi tärkeäksi huomioksi on noussut tilojen muunneltavuuden tarve. Esikouluryhmät toimivat yhdessä isossa tilassa (toki hyödyntäen pikkuhuoneita ja mahdollisesti käytävätiloja), ja tilaan kaivattaisiin mahdollisuutta häiriöttämään ja keskeytyksettömään toimintaan joko yksin, kaksin tai pienissä ryhmissä. Tähän voisi olla ratkaisuna erilaiset liikuteltavat sermit ja seinät, jotka myös vaimentavat ääntä.

Lisäksi henkilökunta on nostanut esille fyysisen oppimisympäristön. Tiloihin kaivattaisiin yhtenäisyyttä ja rauhallisuutta, tekstiilien, kalusteiden ja säilytysratkaisujen avulla. Nykyiset tilat on sisututettu hyvinkin erilaisilla materiaaleilla ja kalusteilla. Tiloihin kaivattaisiin myös toiminnallisia liikuntaan kutsuvia mattoja, kaikille mahdollisuus käyttää iPadeja jonottamatta. Henkilökunnalta on noussut myös kiinnostusta lisätyn todellisuuden käytöstä opetuksessa.

 

Lasten ajatuksia

Lasten ajatuksia ja toiveita on kartoittettu keskustelemalla, piirtämällä ja havainnoimalla. Toiveina on ollut esim. iso jumppapallo, oma liikuntasali, koripallot, sähköskeittilauta, omat läppärit ja tabletit, kiikarit, suurennuslasit, kaukoputki, teleskooppi, mikroskooppi. Lisäksi lapset ovat toivoneet Kotkien pikkuhuoneen muokattavan HopLopiksi.

Havainnoimalla ja kuuntelemalla lapsia on huomattu, että lapset tosiaan kaipaavat keskeytyksetöntä ja häiriötöntä työskentelymahdollisuutta. ”Mä en kestä, että aina kun mä oon tässä, joku tulee ja sit mä en pysty täällä” (näyttää käsillä päätään).

Kiitäjien usein toivoma hetki

 

Työrauhaa sermeillä

 

Vanhempien ajatuksia

Vanhempien ajatuksia ja toiveita tullaan keräämään maalikuun 2019 aikana. Vanhemmat voivat kirjoittaa ajatuksiaan, toiveitaan ja ideoitaan seinällä eskarin käytävällä olevaan kukkaan, toimittaa niitä sähköpostilla tai ihan perinteisenä paperisena kuvana, kirjoituksena.

 

 

 

 

Rahjekatu oppimisympäristöjä kehittämässä

Päivähoitoyksikkömme valikoitui yhdeksi kymmenestä päiväkodista mukaan Digiä, Liikettä ja Ilmiöitä-hankkeeseen. Päiväkotimme on rakennettu 80-luvun alkupuolella, ja tilat ovat suunniteltu päiväkodiksi. Rahjekadulla on tehty remontteja aina ulkokatosta pesu-ja eteistiloihin. Suurin remontti alkoi kuitenkin syyskussa 2017, jolloin talossa tehtiin kattava sisätilojen remontti sisäilmaongelmien takia. Remontti valmistui helmikuussa 2018, jolloin lapset pääsivät palaamaan päiväkotiin.

Tilat ovat siistejä ja kalusteet uusia, mutta kuitenkin osa tiloista tuntuu tyhjiltä, kolkoilta eivätkä ole aktiivisessa käytössä. Tavoitteemme on kehittää päiväkodin oppimisympäristöjä siten, että ne tukevat lasten oppimista ja innostavat leikkiin, liikkumiseen sekä tutkimiseen.

Lähtötilanne

Tähän alle lisään valokuvia siitä, mikä on meidän yksikkömme lähtötilanne kehitettävien tilojen osalta. Kehitettäviksi tiloiksi valikoituivat päiväkodin yhteiset tilat.

Kirjastohuone
Liikuntasali, joka toimii samalla myös laulusalina.
Kotileikkihuone. Käyttötarkoitusta mietitään uudestaan.

 

Mitä on jo tehty?

Kehittämistyö aloitettiin joulukuussa 2018. Kävimme läpi henkilökunnan toiveita ja näkemyksiä mahdollisista kehitettävistä kohteista. Kysyimme myös lapsilta ja vanhemmilta heidän ajatuksiaan siitä, millainen olisi heidän unelmien päiväkoti.

Tammikuussa henkilökunta jakautui kehittämistiimeihin. Tiimien painoalueet ovat tällä hetkellä liikunta, tiede ja tutkimus sekä ilmiöt ja oppiminen. Tiimit aloittivat viime viikolla työstämään unelmakarttoja, jotka toimivat samalla alustavina suunnitelmina siitä, mitä lähdetään tekemään.

Unelmakartat