Pääskyvuoren projektissa tapahtunutta

 

Pääskyvuoren suunnitelma on kokenut melkoisen muodonmuutoksen projektin edetessä. Syksyllä 2019 päädyimme pohdintojen jälkeen kehittämään Kotkien pikkuhuoneesta lapsien toiveen mukaan Hoplop-tyyppistä tilaa. Lisäksi tilaan tulisi lisättyä todellisuutta, jossa tehtäviä voisi ja pitäisi tehdä yhteistyössä. Tavoitteena olisi, että eskarilaiset toimisivat yhteiseen tavoitteeseen pyrkien, heillä olisi mahdollisuus toimia pienissä porukoissa ja kehittää yhteishenkeä, ryhmätyötaitoja ja eops:n mukaisia kongnitiivisia taitoja. 

Lisäksi syksyn 2019 aikana havahduimme siihen, että yksikössämme kierrätysmahdollisuudet ja –pisteet ovat erittäin heikot. Projektin puitteissa hankkisimme jokaiseen opetustilaan paperinkeräyslaatikot, lisäksi henkilökunnan kahvihuoneen yhteyteen tulisi keräyspisteet metallille, muoville, kartongille, lasille sekä biojätteelle. Lisäksi tilaisimme jo olemassa oleviin kalusteisiin laatikostoja sekä matematiikkamaton.  

Keväällä 2020 eri mahdollisuuksia tutkiessamme kiinnostuimme yhä enemmän lisätystä todellisuudesta.  Toivomamme kosketuslattia sekä siihen liittyvä muokattava oppimissisältö/ohjelmisto, sekä käyttökustannukset kolmen vuoden ajalle osoittautuivat lähes mahdottomiksi olemassa olevalle budjetille. Pohdintojen jälkeen päädyimme tilaamaan Active Floorin, vaikka tämä tarkoitti sitä, että jouduimme luopumaan kaikista muista hankinnoistamme.

Kotkien pikkuhuone ennen Active Flooria.

 

 

Active Floor

Active Floor koostuu suuresta, interaktiivisesta lattiasta sekä kattoon asennetusta projektorista. Active Floorin mukana tuli ohjelmisto, jonka peleistä pieni osa oli suoraan hyödynnettävissä esikoululaisten käyttöön. Henkilökunnalle jää melkoinen urakka, koska pelejä pitää kääntää suomen kielelle, sekä esikoululaisille sopivaan muotoon.

 

Active Floorin projektori asennettiin kattoon.
Esikoululaiset pääsivät testaamaan lattiaa toukokuun lopulla.
Kellonaikojen harjoittelua.

 

Miten sarja jatkuu?

Active Floor sai suuren suosion esikoululaisten keskuudessa. Lapset oppivat nopeasti, kuinka matolla tulisi toimia. He oivalsivat samantien, että ihmisen varjo aktivoi lattian käskyjä. Aikuiset taas puolestaan yrittivät saada lattiaa toimimaan tallomalla lattiaa kovemmin ja kovemmin.

Pääskyvuoren päiväkodin Active Floor