Digiä Lausteella

Vihdoin ja viimein saatiin kaikki tilatut välineet päiväkotiin. Uusi älytaulu tuli talon toiseen päähän integroituun erityisryhmään ja samalla koko toisen siiven käyttöön. Siellä on ainakin pelattu Kahoottia ja harjoiteltu kirjaimia ja numeroita.

Koko talon keskelle aulaan tehtiin uusi tiedevaunu, jossa on nyt kaikki uudet valineet kaikkien käytössä. Sinne sijoitettiin myös kaikki uudet ja vanhat talossa olevat tiedeaiheiset kirjat. Tiedekansioon kerättiin ohjeita ja vinkkejä uusien laitteiden käyttöä varten.

Blue-Botteja on jo syksyn aikana ollut käytössä kolmessa ryhmässä. Ne otettiin vastaan lasten keskuudessa suurella innolla ja ihmetyksellä, ehkä vähän pelollakin. Nopeasti käyttö tuli tutuksi ja matemaattisten taitojen ja avaruudellisen hahmottamisen harjoitteleminen olikin mukavaa ja sujui kuin itsestään.

Uusilla iPadeilla ollaan pelattu ekapeliä, matikkakunkkua ja kahoottia. Niillä on tarkoitus alkuvuonna lähteä pareittain ulos luontoon etsimään ja kuvaamaan geometrisiä muotoja, kirjaimia ja numeroita.

 

Verkkokoulu ja 10Monkeys Pääskyvuoren päiväkodissa

Dli-hanke toi mahdollisuuden hankkia esikouluun sähköisiä materiaaleja. Henkilökunta oli jo kevään 2020 aikana tutustunut erilaisiin materiaaleihin suunnitellessaan esikoulun etäopetusta, joten valinta oli melko helppo. Esikouluun hankittiin Toiminnallisen oppimisen verkkokoulu ja 10Monkeys world math- ohjelma.

 

10Monkeys

10Monkeys on web-pohjainen matematiikan harjoitteluohjelma. Kymmenen apinaa on astunut sisään avaruusalukseen ja tutkii kaukaista galaksia, oppilaan tehtävänä on seikkailla heidän kanssaan ja ratkoa matemaattisia ongelmia. Jokaisella eskarilaisella on ohjelmaan oma tunnus, joka on lähetetty myös koteihin, joten esikoululaiset pystyvät pelaamaan myös kotona. Ohjelmassa on myös seurantatyökalu, joka mahdollistaa esikoululaisen edistymisen seuraamisen.

10Monkeys käytössä

 

Toiminnallisen oppimisen verkkokoulu

Toinen toiveemme ja hankintamme esikouluun oli Toiminnallisen oppimisen verkkokoulu. Verkkokoulu on sähköinen alusta, jossa on valtava määrä materiaalia, ideoita, valokuvia ja videoita opetukseen esiopetuksesta alakouluun. Verkkokoulun materiaali on mahdollista tallentaa itselleen omaan käyttöönsä myös jatkoa varten. Verkkokoulusta löytyy pääasiassa toiminnallista materiaalia, mutta sisältöön kuuluu myös muita tehtäviä.

Verkkokoulu sai erittäin positiivisen vastaanoton ja sitä on päästy jo hyödyntämään aktiivisesti esikoulussa.

Kiitäjien kirjainharjoituksia metsässä

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Unelmien liikuntapäivä

Vietimme lapsen oikeuksien päivänä 20.11. unelmien liikuntapäivää. Lapset saivat suunnitella lasten palaverissa jumppatunnin sisällön: pehmeitä rakennuspalikoita, trampoliinit, pallojen käsittelyä ja puolapuilla kiipeilyä. Yllätimme lapset myös uudella Breikkeri Junior jumpalla, joka heijastettiin tykin kansa salin seinälle. Hahmo jumppaa ja lapset jumppaavat perässä. Lapsilla oli hauskaa ja saatiin hiki pintaan! Verkkopalvelua pystyy käyttämään myös iPadeilla.

 

   

     

Lisää liikettä siirtymätilanteisiin

Olemme saaneet Kerttulin päiväkotiin loppusyksystä suuren määrän uusia materiaaleja! Majavissa olemme testanneet uusia taktiilisia laattoja, joita on hyvä hyödyntää jumpan lisäksi esimerkiksi siirtymätilanteissa! Vähemmän odottamista, enemmän liikettä ja hauskanpitoa! Laattojen kanssa on hyvä harjoitella myös tuntoaistia: yhdistä laatat toisiinsa tunnustelemalla. Eroja voi vertailla käsillä ja jaloilla.

 

     

 

Päiväkodissamme on kaksi avaruusmattoa, joita vaihtelemme ryhmien välillä. Avaruusmatto on oiva leikkipaikka, joka ruokkii lapsen mielikuvitusta ja leikkiä. Maton avulla voi harjoitella myös numeroita, värejä, kirjaimia ja lukemista. Lapset keksivät Majavissa hauskan odotteluleikin: lasten siirtyessä päiväunille aikuinen sanoo eri värejä ja lapsi hyppii planeetalta toiselle kohti vessaa. Viskareiden kanssa voi hyödyntää myös isoja numeroita.

 

 

 

Valopöydän lumoa uudessa tiedehuoneessa

Olemme kehittäneet Kerttulin päiväkotiin tiedehuoneen, jossa on lupa ihmetellä, tutkia, oivaltaa ja toteuttaa ilmiöitä. Huoneesta löytyy rutkasti materiaalia lasten tiede- ja teknologiakasvatukseen. Pyrimme juurruttamaan tiede- ja teknologiakasvatuksen osaksi eri-ikäisten lapsiryhmien toimintaa arjen ilmiöiden kohtaamisena sekä projektimuotoisena työskentelynä. Toiminnan mahdollistavat oppaiden ja tiedekansion tarjoamat tiedot ja vinkit sekä monipuolinen tiede- ja teknologiakasvatusvälineistö.

     

 

Alle 3-vuotiaiden ryhmässä Lintusissa testailtiin Halloweenina uutta valopöytää, joka löytyy tiedehuoneesta. Päiväkodistamme löytyy myös toinen valopöytä, joka on liikuteltavissa ryhmätilasta toiseen. Lintuset harjoittelivat värejä punainen ja oranssi, ihmettelivät uutta maagisen hetken luovaa valopöytää sekä käyttivät syksyn lehtiä luomaan tunnelmaa. Valopöytä auttaa kehittämään  keskittymiskykyä, antaa sensorisia ärsykkeitä, tukee mielikuvituksen kehittymistä, uteliaisuuta ja kehittää hienomotorisia taitoja.

 

     

Pikkuhuoneen muutos Piinokassa

Piinokankadun päiväkodin salin vieressä oli pieni huone, joka oli täynnä tavaraa; Liikuntavälineistä nukketeatteri-materiaaliin löytyi kaikkea. Lasten oli hankalaa itse hakea varastosta mitään ja työntekijöillekin aiheutui haasteita materiaalien kaivamiseen syvältä kaapeista. Päätettiin tehdä muutos pikkuhuoneeseen! Huono olisi mahtava ylimääräinen tila oppimiselle. Huoneesta haluttiin muuntautumiskykyinen paikka, jonne voi mennä muutaman lapsen kanssa esimerkiksi lukemaan. Huoneen tarkoitus olisi myös muokkautua meneillään olevaan teemaan tai aiheeseen. Raivaaminen aloitettiin siten, että läpikäytiin mahdollisia tarpeellisia, sekä hyväkuntoisia tarvikkeita. Huonokuntoiset laitettiin roskiin ja nykypäivän varhaiskasvatukseen epäsopivat kierrätykseen. Vanhat kaapit olivat jo huonokuntoisia, eivätkä lainkaan turvallisia.

Huoneeseen hankittiin kaksi säkkituolia ja tauluhyllyjä kirjoja varten. Tilan yksi seinä maalattiin vaaleansiniseksi ja huoneeseen tuotiin eloa kankaiden ja valojen avulla.

Tilaa on tähän asti käytetty kirjojen lukemiseen, pienryhmän rauhalliseen puuhasteluun, leikkiin ja jopa päiväunia on joskus nukuttu huoneen tunnelmallisessa valossa.

 

 

Ennen kuvat

 

Jälkeen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Munterinkadun päiväkodin kehittämistyön tuloksia.

Kirjastohuoneesta tehtiin tiede- ja tutkimushuone.

Tässä huoneessa säilytämme tiedevälineitä ja huonetta käytetään myös leikki ja pelipaikkana sekä projektitilana.

Huoneesta tuli viihtyisä kun laitetiin seinään avaruusaiheisia julisteita

Hankittiin eri ikäisille lapsille sopiva välineistöä, esim. suuret muoviset koeputket ja pipetit pienemmille.Teemme tieteellisiä kokeita joista on kootut ohjeet.

Hankitiin myös ulkona ja luonnossa käytettäviä tutkimisvälineitä , esim Easy Scope mikroskoopit. Scopeilla ollaan tutkittu ötököitä ja kasveja, sekä ihoa ja vaatteita oikein läheltä.

Tilatiin Bee Bot, Blue Bot sekä Kubo robotteja.

Robotteilla leikkien tutustutaan koodaamisen alkeisiin. Blue Boteille ja Bee Boteille hankitiin myös erilaisia mattoja, jossa voi  harjoitella toimintakäskyjä monipuolisesti.

Valopöytä on tarkoitettu leikkimiseen ja  piirtämiseen. Sitä voi myös käyttää tunnelma-

valaistuksena.

 

Kahvihuoneen seinään kiinnitetiin LED esitysnäyttö. Ostettiin myös seisomapulpetti.

 

Päiväkotiin on saapunut myös uusia liikuntavälineitä ja ne ovat aktiivisessa käytössä.

Erityisen suosittu on Slacline tasapainoliina, mitä käytetään pihalla sekä sisällä salissa.

Voimistelupenkilla voi tasapainoilla tai hyppiä. Siitä saa myös liukumäen puolapuihin.

Tasapainolaudat  pystyy yhdistämään kehäksi, kalteva ja aaltoileva pinta lisää radan haasteellisuutta.

Salin kattoon asennettiin koukut, joihin saa voimistelurenkaat , köysitikkaat tai keinun.

Lukunurkassa voi istuskella kaikessa rauhassa.

Hankkeen kautta saatiin paljon uusia, lasten mielenkiintoa herättäviä välineitä.

 

 

 

 

 

Rahjekadun muutokset

Rahjekadun DLI-hanke alkaa olla päätöksessään.

Meidän päiväkodin kehitettäviksi tiloiksi valikoitui liikuntasali, tiedehuone ja aisti/rentoutumishuone.

Liikuntasalissa isoin muutos oli varmaankin kiipeilyseinä, joka on ollut hitti lasten mielestä. Myös kattoon asetetut koukut, joihin saa voimistelurenkaat tai keinun, on ollut kovassa käytössä. Lisäksi liukumäki on ollut lasten mieleen. Erilaiset huopaiset lattiamuodot ovat olleet oiva väline jumpassa muotojen ja värien toiminnalliseen harjoitteluun.

Liikuntasali ennen
Uusi kiipeilyseinä.
Kiipeilyseinä ja keinu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tiedehuoneen kanssa samoissa tiloissa toimii myös verstas höyläpenkkeineen. Tiedehuoneeseen tilattiin koeputkia, vaaka, BeeBotteja sekä EasyScope mikroskooppi. Huoneesta saatiin hieman viihtyisämpi laittamalla seinään tiedeaiheisia kuvia sekä avaruusaiheisia julisteita.

Verstas/tiedehuone ennen.

Verstas ja tiedehuone DLI hankkeen jälkeen:

EasyScope mikroskooppi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aistihuoneeseen päädyimme tekemään kauniin seinämaalauksen luomaan huoneeseen rauhallista tunnelmaa. Seinämaalaus oli meidän mielestä todella onnistunut. Myös FatBoyt ovat olleet kovassa käytössä. Aistihuoneen valopöytä on ollut lasten mielestä huippukivaa. Valopöydän avulla voi harjoitella esimerkiksi värejä ja muotoja. Valopöytää voi myös käyttää leikissä.

Aisti-/rentoutumishuone ennen.
Aistihuone hankkeen jälkeen. Seinämaalaus onnistui mielestämme todella hyvin.

 

Valopöytä on ollut hitti!

Tilasimme hankkeessa soitinvaunun, joka on ollut tosi kätevä.

 

Munterinkadun päiväkodin oppimisympäristön kehittämisen lähtötilannne

 

Munterinkadun päiväkoti on toiminut vuorohoitopäiväkotina. Tammikuusta 2019 lähtien  päiväkoti  toimii  päivätalona ja lapsiluku talossa on vähentynyt   ja käytössä olevia tiloja täytyy muokata.  Salin päätytila ja kirjastohuone  kaipaavat uudistusta , että ne luovat mahdollisuuden  lasten itsenäiseen toimintaan  sekä tukevat  vuorovaikutusta ja innostaisivat  matematiikkan ja luonontieteiden oppimiseen. Päiväkodissa on myös tilava kahvihuone mikä on kokouskäytössä ja suurelta osin päiväsaikaan käyttämättä. Päätettiin lähteä kehittämään että muokatta ja hyödyntää  tilat  uutta pedagogiikka tukeviksi.

Aloitetiin työstämään projektia pohtimalla tiloja ja tavaroiten paikkoja. Muodostettiin työryhmä

Liikuntavälineet päivitettiin kuntoon ja mietittiin mitä hankitaan.

 

Kirjat siirrettiin  kirjastohuoneesta pois ja löydetiin parempi ratkaisu kirjojen säilytykseen, nyt on lapsilla paremmat mahdollisuudet käyttää niitä.

Kahvihuoneen  seinältä poistettiin ilmoitustaulu, niin saatiin tilaa uudelle LED esitysnäytölle.

Millainen on lasten mielestä ihanteellinen oppimisympäristö?

Lapset suunnittelivat piirtäen millainen heidän mielestään olisi unelmien päiväkoti.

Lasten toiveet:

-valohuone

-trampoliini

-patjahuone

-voimistelurenkaat/köysi

-vesileikit sisätiloissa

Pyrimme siihen, että hankittavat välineet tukisivat eri-ikäisten lasten taitojen kehittymistä.