Pikkuhuoneen muutos Piinokassa

Piinokankadun päiväkodin salin vieressä oli pieni huone, joka oli täynnä tavaraa; Liikuntavälineistä nukketeatteri-materiaaliin löytyi kaikkea. Lasten oli hankalaa itse hakea varastosta mitään ja työntekijöillekin aiheutui haasteita materiaalien kaivamiseen syvältä kaapeista. Päätettiin tehdä muutos pikkuhuoneeseen! Huono olisi mahtava ylimääräinen tila oppimiselle. Huoneesta haluttiin muuntautumiskykyinen paikka, jonne voi mennä muutaman lapsen kanssa esimerkiksi lukemaan. Huoneen tarkoitus olisi myös muokkautua meneillään olevaan teemaan tai aiheeseen. Raivaaminen aloitettiin siten, että läpikäytiin mahdollisia tarpeellisia, sekä hyväkuntoisia tarvikkeita. Huonokuntoiset laitettiin roskiin ja nykypäivän varhaiskasvatukseen epäsopivat kierrätykseen. Vanhat kaapit olivat jo huonokuntoisia, eivätkä lainkaan turvallisia.

Huoneeseen hankittiin kaksi säkkituolia ja tauluhyllyjä kirjoja varten. Tilan yksi seinä maalattiin vaaleansiniseksi ja huoneeseen tuotiin eloa kankaiden ja valojen avulla.

Tilaa on tähän asti käytetty kirjojen lukemiseen, pienryhmän rauhalliseen puuhasteluun, leikkiin ja jopa päiväunia on joskus nukuttu huoneen tunnelmallisessa valossa.

 

 

Ennen kuvat

 

Jälkeen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Munterinkadun päiväkodin kehittämistyön tuloksia.

Kirjastohuoneesta tehtiin tiede- ja tutkimushuone.

Tässä huoneessa säilytämme tiedevälineitä ja huonetta käytetään myös leikki ja pelipaikkana sekä projektitilana.

Huoneesta tuli viihtyisä kun laitetiin seinään avaruusaiheisia julisteita

Hankittiin eri ikäisille lapsille sopiva välineistöä, esim. suuret muoviset koeputket ja pipetit pienemmille.Teemme tieteellisiä kokeita joista on kootut ohjeet.

Hankitiin myös ulkona ja luonnossa käytettäviä tutkimisvälineitä , esim Easy Scope mikroskoopit. Scopeilla ollaan tutkittu ötököitä ja kasveja, sekä ihoa ja vaatteita oikein läheltä.

Tilatiin Bee Bot, Blue Bot sekä Kubo robotteja.

Robotteilla leikkien tutustutaan koodaamisen alkeisiin. Blue Boteille ja Bee Boteille hankitiin myös erilaisia mattoja, jossa voi  harjoitella toimintakäskyjä monipuolisesti.

Valopöytä on tarkoitettu leikkimiseen ja  piirtämiseen. Sitä voi myös käyttää tunnelma-

valaistuksena.

 

Kahvihuoneen seinään kiinnitetiin LED esitysnäyttö. Ostettiin myös seisomapulpetti.

 

Päiväkotiin on saapunut myös uusia liikuntavälineitä ja ne ovat aktiivisessa käytössä.

Erityisen suosittu on Slacline tasapainoliina, mitä käytetään pihalla sekä sisällä salissa.

Voimistelupenkilla voi tasapainoilla tai hyppiä. Siitä saa myös liukumäen puolapuihin.

Tasapainolaudat  pystyy yhdistämään kehäksi, kalteva ja aaltoileva pinta lisää radan haasteellisuutta.

Salin kattoon asennettiin koukut, joihin saa voimistelurenkaat , köysitikkaat tai keinun.

Lukunurkassa voi istuskella kaikessa rauhassa.

Hankkeen kautta saatiin paljon uusia, lasten mielenkiintoa herättäviä välineitä.

 

 

 

 

 

Rahjekadun muutokset

Rahjekadun DLI-hanke alkaa olla päätöksessään.

Meidän päiväkodin kehitettäviksi tiloiksi valikoitui liikuntasali, tiedehuone ja aisti/rentoutumishuone.

Liikuntasalissa isoin muutos oli varmaankin kiipeilyseinä, joka on ollut hitti lasten mielestä. Myös kattoon asetetut koukut, joihin saa voimistelurenkaat tai keinun, on ollut kovassa käytössä. Lisäksi liukumäki on ollut lasten mieleen. Erilaiset huopaiset lattiamuodot ovat olleet oiva väline jumpassa muotojen ja värien toiminnalliseen harjoitteluun.

Liikuntasali ennen
Uusi kiipeilyseinä.
Kiipeilyseinä ja keinu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tiedehuoneen kanssa samoissa tiloissa toimii myös verstas höyläpenkkeineen. Tiedehuoneeseen tilattiin koeputkia, vaaka, BeeBotteja sekä EasyScope mikroskooppi. Huoneesta saatiin hieman viihtyisämpi laittamalla seinään tiedeaiheisia kuvia sekä avaruusaiheisia julisteita.

Verstas/tiedehuone ennen.

Verstas ja tiedehuone DLI hankkeen jälkeen:

EasyScope mikroskooppi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aistihuoneeseen päädyimme tekemään kauniin seinämaalauksen luomaan huoneeseen rauhallista tunnelmaa. Seinämaalaus oli meidän mielestä todella onnistunut. Myös FatBoyt ovat olleet kovassa käytössä. Aistihuoneen valopöytä on ollut lasten mielestä huippukivaa. Valopöydän avulla voi harjoitella esimerkiksi värejä ja muotoja. Valopöytää voi myös käyttää leikissä.

Aisti-/rentoutumishuone ennen.
Aistihuone hankkeen jälkeen. Seinämaalaus onnistui mielestämme todella hyvin.

 

Valopöytä on ollut hitti!

Tilasimme hankkeessa soitinvaunun, joka on ollut tosi kätevä.

 

Munterinkadun päiväkodin oppimisympäristön kehittämisen lähtötilannne

 

Munterinkadun päiväkoti on toiminut vuorohoitopäiväkotina. Tammikuusta 2019 lähtien  päiväkoti  toimii  päivätalona ja lapsiluku talossa on vähentynyt   ja käytössä olevia tiloja täytyy muokata.  Salin päätytila ja kirjastohuone  kaipaavat uudistusta , että ne luovat mahdollisuuden  lasten itsenäiseen toimintaan  sekä tukevat  vuorovaikutusta ja innostaisivat  matematiikkan ja luonontieteiden oppimiseen. Päiväkodissa on myös tilava kahvihuone mikä on kokouskäytössä ja suurelta osin päiväsaikaan käyttämättä. Päätettiin lähteä kehittämään että muokatta ja hyödyntää  tilat  uutta pedagogiikka tukeviksi.

Aloitetiin työstämään projektia pohtimalla tiloja ja tavaroiten paikkoja. Muodostettiin työryhmä

Liikuntavälineet päivitettiin kuntoon ja mietittiin mitä hankitaan.

 

Kirjat siirrettiin  kirjastohuoneesta pois ja löydetiin parempi ratkaisu kirjojen säilytykseen, nyt on lapsilla paremmat mahdollisuudet käyttää niitä.

Kahvihuoneen  seinältä poistettiin ilmoitustaulu, niin saatiin tilaa uudelle LED esitysnäytölle.

Millainen on lasten mielestä ihanteellinen oppimisympäristö?

Lapset suunnittelivat piirtäen millainen heidän mielestään olisi unelmien päiväkoti.

Lasten toiveet:

-valohuone

-trampoliini

-patjahuone

-voimistelurenkaat/köysi

-vesileikit sisätiloissa

Pyrimme siihen, että hankittavat välineet tukisivat eri-ikäisten lasten taitojen kehittymistä.

 

 

Asemanseudun kuulumisia

Olemme nyt saaneet Asemanseudun päiväkotiin kaikki tilatut lelut ja välineet.

Valopöytä on löytänyt paikkansa pienestä huoneesta ja on ollut jo käytössäkin.

Valopöytää varten tilasimme myös läpinäkyviä rakennuspalikoita.

 

Valokuutiot ovat tuoneet paljon iloa meidän päiväkodin lapsille!

Pienten kanssa olemme ihmetelleet kuutioita ja miettineet, miten ne vaihtavat väriä

ja miten päin kuutiota täytyy kääntää, että saadaan tietty väri kuutioon.

 

 

Piinokankadun liikuntavälineiden säilytysongelma

 

Liikuntavälineiden säilytys-ongelma

Piinokankadulla salin yhteydessä on pienempi tila, joka jakautuu haitariovella. Tila oli aina melko sotkuinen ja tavaroiden säilytys omilla paikoillaan oli usein haastavaa. Lasten oli lähes mahdotonta hakea itse liikuntavälineitä ja vanhat hyllyt olivat jo melko huojuvia. Haluttiin järkevä ratkaisu välineiden säilytykseen, siirtämiseen, sekä lapsille paremmat mahdollisuudet valita, ottaa ja palauttaa välineitä.

 

Ongelman ratkaisu

Ongelma päätettiin ratkaista suurella kärryllä, jonne mahtuisi erilaisia välineitä, ne olisi helposti otettavissa ja kärryä saisi tarvittaessa siirrettyä eri tiloihin. Kärry liikkuu pyörillä, jotka saa tarvittessa lukittua, sisältää mm. suuria säilytyslaatikoita ja siihen on mahdollista tilata lisäosia, kuten koukkuja ja pienempiä laatikoita sivuihin kiinnitettäviksi.

 

 

 

Lopputulos

Turhat, vanhat kaapit saatiin tilasta pois. Tällöin salin saa myös tarvittaessa suuremmaksi tai mahdollisesti hyödynnettyä leikkitilana tai muuna oppimisympäristönä arjessa. Kärryn voi työntää vaikka käytävälle pois tieltä ja välineet ovat selkeämmin esillä myös lapsille. Laatikoihin tulee vielä selkeät papunetistä tulostetut kuvat helpottamaan välineiden ottamisen valintaa ja palauttamista paikoilleen.

Terveisiä Arkeologinkadun päiväkodista

Arkeologinkadun päiväkodissa on päästy vauhtiin liikuntakassin, tutkimuskassin ja digi/robokassien kanssa.

Tilat Lampolankadun päiväkodilla, Jäkärlän puistokadun päiväkodissa ja Arkeologinkadun päiväkodissa ovat hyvin erilaisia, joten kehittämiskohdetta/kohteita miettiessä pohdimme erityisesti sitä, miten saisimme välineistöä ja oppimisympäristöä muokattua niin, että jokaisen talon lapsilla on oikeus ja mahdollisuus välineistöön ja toimivaan oppimisympäristöön.

 

Hankkeen kautta saimme monipuolisesti välineistöä ja lähdimme pohtimaan erilaisia toteutusideoita. Lopuksi päädyimme kokoamaan näistä kolme isoa kokonaisuutta.

Perusliikuntavälineistön päivitettiin kuntoon jokaisessa talossa, joiden lisäksi hankitiin päiväkodille yhteinen isompi liikuntakokonaisuus, joka kiertää nyt kuukauden kerrallaan talojen välillä mahdollistaen kaikkien tasapuolisen mahdollisuuden näiden välineiden käyttöön.

 

 

 

Välineistöön tehtiin hankintoja ajatuksella, että jokaiselle
lapselle tulisi liikuntaan kannustavaa ja motorista kehitystä tukevaa välineistöä, joita ryhmät pystyvät monipuolisesti muokkaamaan juuri ryhmän lasten tarpeisiin vastaaviksi. Yhteen päiväkodin taloista hankittiin kiipeilyseinä ja huoneeseen matot mahdollistamaan turvallinen kiipeily jokaiselle tilan käyttäjälle.
Lisäksi kahteen taloon mahtui isoja pehmopalikoita liikuntaan ja rakenteluun.

 

Panostimme myös erityisesti tiedekasvatukseen ja ostimme erilaisia tiedekasvatukseen sopivia välineitä ja materiaaleja. Tutkimusvälineistöä päivitettiin ja hankittiin monipuolisia ja eri-ikäisille sopivia välineistöä. Erityisesti kiinnitettiin huomioita, että tutkimusvälineistössä on myös päiväkodin pienimmille lapsille sopivaa välineistöä. Tutkimuskassi kiertää nyt päiväkodin eri talojen välillä, jolloin kaikilla lapsilla on yhtäläinen mahdollisuus välineistön käyttöön.

Myös ulkona ja luonnossa käytettäviin tutkimisvälineisiin panostettiin erityisesti hankinnoissa.

      

 

 

 

 

 

 

Saimme myös mahdollisuuden tehdä hankintoja päiväkodin
yhteiseen digi/robokassiin, joka mahdollistaa nyt suuremman
määrän iPadeja talojen käyttöön.
Botley-robotti asustaa kassissa ja se onkin ollut
lasten mielestä hauska ja näin leikin ja toiminnan avulla
on tutustuttu koodauksen alkeisiin.

 

Nyt kevät ja alku syksy on aloitettu tutustumalla uusiin välineisiin ja kehitetty erilaisia pedagogisia toimintamalleja, miten niitä hyödynnetään eri lapsiryhmien kanssa ja otetaan lapset innolla mukaan jatkossakin ideointiin ja opitaan yhdessä uusia asioita tutkimalla, leikkimällä, toimimalla ja yhteistyöllä 🙂

Kelluuko leluauto? Entäpä lego? Tiedekokeilua Siileissä!

Kerttulin päiväkodin Siilit ryhmässä lapset toteuttivat hellepäivien aikana jääpalamaalausta. Lapset laittoivat ylimääräiset jääpalat vesiastiaan ja ihmettelivät jääpalan kellumista. Myös puutikun kelluminen ihmetytti, vaikka ”se on kuitenkin puuta ja puu on painavaa”. Tästä saimme idean toteuttaa kellumiskokeen, jossa lapset saivat kerätä päiväkodin pihalta materiaalia. Testattavaksi löytyi mieltymysten mukaan oksia, kukkasia, kaarnaa, kiviä ja puiden lehtiä. Ryhmän tiloista löytyi myös paljon leluja koetta varten: mm. autoja, legoja, dinosauruksia, kuulia, puupalikoita ja laiva.  Ennen kappaleiden kellumista pohdimme jääkö kappale veden pinnalle kellumaan vai uppoaako se. Sitten testaamaan!

Lapsien hypoteesina oli, että jos kappale on painava, se uppoaa. Näin ei kuitenkaan aina ollut, ja keskustelimme kappaleen tiheydestä. Lapset lajittelivat eri ämpäreihin kelluvat ja uppoavat kappaleet. Loppuhuipennuksena lelulaiva kellui, vaikka se oli täynnä leluja. Tämä sai lasten leuat loksahtamaan auki ja herätti paljon keskustelua: ”Ville Viikinki-laiva kelluu myös vaikka se on täynnä ihmisii ja syötävää! Hauskaa toimintaa, josta ei kuivin vaattein kyllä selvitty!

 

               

Jääpalataidetta hellepäiviin

Viime viikkojen helteet ovat haastaneet meitä kasvattajia keksimään mahdollisimman mielekästä puuhaa ulkoiluhetkiin. Lapset ovat maalanneet ulkona niin vesiväreillä kuin vedellä ja näistä inspiroituneena ajattelin toteuttaa lapsien kanssa netistä bongaamani jääpalamaalauksen!

Ensimmäisessä vaiheessa vesi värjätään vesiväreillä. Vedestä kannattaa tehdä mahdollisimman tummaa, jotta jääpalan sulaessa maali siirtyy paperiin kunnolla.

 

Hyvää hienomotorista harjoittelua muovipipetillä, jolla vesi siirretään jääpalamuotteihin! Muottina toimii todella hyvin myös kananmunakenno!Tikut jääpalamuotteihin ja sitten tuotos pakkaseen jäätymään! Jätimme osat jääpaloista ilman tikkua, sillä lapset halusivat myös tutkia jääpalojen kellumista vedessä

 

Herkullisen näköisten jääpalojen annettiin jäätyä yön yli pakkasessa – seuraavana päivänä viilentäviä maalaushommia! Jääpalojen annettiin jäätyä yön yli pakkasessa – seuraavana päivänä viilentäviä maalaushommia!

Paperin ja konvehtimuotin lisäksi tässä projektissa käytetyt materiaalit, jotka saapuivat keväällä jokaiseen ryhmään!

 

         

Jääpalat sulivat helteellä vauhdilla, mutta pienet taitelijamme nauttivat viileästä askartelusta täysillä! Osa lapsista liikutteli jääpaloja tikulla, osa paperia käännellen – tyylejä on monia ja lapsilta saa parhaimmat ideat! Lopuksi lapset sekoittivat putkissa eri värisiä jääpaloja ”smoothieiksi”!

Lapset keksivät askartelun aikana testata: kelluuko puutikku tai jääpalat? Entäpä isommassa ämpärissä putki, jossa on jääpaloja? Toteutimme myöhemmin kellumiskokeen lasten kanssa – tästä lisää seuraavassa blogipäivityksessä!