Munterinkadun päiväkoti on toiminut vuorohoitopäiväkotina. Tammikuusta 2019 lähtien  päiväkoti  toimii  päivätalona ja lapsiluku talossa on vähentynyt  ja käytössä olevia tiloja täytyy muokata.  Salin päätytila ja kirjastohuone  kaipaavat uudistusta, jotta ne luovat mahdollisuuden  lasten itsenäiseen toimintaan  sekä tukevat  vuorovaikutusta ja innostaisivat  matematiikkaan ja luonnontieteiden oppimiseen. Päiväkodissa on myös tilava kahvihuone, joka on kokouskäytössä ja suurelta osin päiväsaikaan käyttämättä. Päätettiin lähteä kehittämään ja muokkaamaan tiloja uutta pedagogiikkaa tukeviksi.

Aloitettiin työstämään projektia pohtimalla tiloja ja tavaroiden paikkoja. Muodostettiin työryhmä päiväkodin henkilöstöstä.

Liikuntavälineet päivitettiin kuntoon ja mietittiin mitä hankitaan.

 

Kirjat siirrettiin kirjastohuoneesta pois ja löydettiin parempi ratkaisu kirjojen säilytykseen, nyt on lapsilla paremmat mahdollisuudet käyttää niitä.

Kahvihuoneen  seinältä poistettiin ilmoitustaulu, niin saatiin tilaa uudelle LED esitysnäytölle.

Millainen on lasten mielestä ihanteellinen oppimisympäristö?

Lapset suunnittelivat piirtäen millainen heidän mielestään olisi unelmien päiväkoti.

Lasten toiveet:

  • valohuone
  • trampoliini
  • patjahuone
  • voimistelurenkaat/köysi
  • vesileikit sisätiloissa

Pyrimme siihen, että hankittavat välineet tukisivat eri-ikäisten lasten taitojen kehittymistä.

 

 

Munterinkadun päiväkodin oppimisympäristön kehittämisen lähtötilanne