Munterinkadun päiväkoti on toiminut vuorohoitopäiväkotina. Tammikuusta 2019 lähtien  päiväkoti  toimii  päivätalona ja lapsiluku talossa on vähentynyt   ja käytössä olevia tiloja täytyy muokata.  Salin päätytila ja kirjastohuone  kaipaavat uudistusta , että ne luovat mahdollisuuden  lasten itsenäiseen toimintaan  sekä tukevat  vuorovaikutusta ja innostaisivat  matematiikkan ja luonontieteiden oppimiseen. Päiväkodissa on myös tilava kahvihuone mikä on kokouskäytössä ja suurelta osin päiväsaikaan käyttämättä. Päätettiin lähteä kehittämään että muokatta ja hyödyntää  tilat  uutta pedagogiikka tukeviksi.

Aloitetiin työstämään projektia pohtimalla tiloja ja tavaroiten paikkoja. Muodostettiin työryhmä

Liikuntavälineet päivitettiin kuntoon ja mietittiin mitä hankitaan.

 

Kirjat siirrettiin  kirjastohuoneesta pois ja löydetiin parempi ratkaisu kirjojen säilytykseen, nyt on lapsilla paremmat mahdollisuudet käyttää niitä.

Kahvihuoneen  seinältä poistettiin ilmoitustaulu, niin saatiin tilaa uudelle LED esitysnäytölle.

Millainen on lasten mielestä ihanteellinen oppimisympäristö?

Lapset suunnittelivat piirtäen millainen heidän mielestään olisi unelmien päiväkoti.

Lasten toiveet:

-valohuone

-trampoliini

-patjahuone

-voimistelurenkaat/köysi

-vesileikit sisätiloissa

Pyrimme siihen, että hankittavat välineet tukisivat eri-ikäisten lasten taitojen kehittymistä.

 

 

Munterinkadun päiväkodin oppimisympäristön kehittämisen lähtötilannne