Ranskan lukijoita opintomatkalla Rennesissä 23.-30.4.2019

Joukko Turun lukioiden ranskan opiskelijoita aloitti matkansa kohti Ranskassa sijaitsevaa Rennesiä aamuviideltä tiistaina 23. huhtikuuta. Edessä oli mielenkiintoinen ja kauan odotettu viikko ranskalaisten opiskelijoiden perheissä asuen.

Matkamme alkoi vähän epäonnekkaasti, sillä linja-automatkan jälkeen, Helsinki-Vantaan lentokentälle päästyämme, saimme tietää lennon olevan myöhässä noin tunnin verran. Lennon viivästymisen vuoksi jo maksettu Pariisi-Rennes junamatkamme meni meiltä ohi ja jouduimme odottamaan seuraavaa junaa. Uuteen junamatkaan sisältyi vaihto suunnilleen matkan puolessa välissä. Ilta kuuden aikaan, pitkän matkustuspäivän jälkeen, saavuimme vihdoin Rennesiin, jossa vaihtoparimme olivat meitä vastassa.

Keskiviikkona me kaikki suomalaiset ja ranskalaiset tapasimme lukiolla, josta lähdimme yhdessä linja-autolla kohti Mont Saint Michel -luostarisaarta. Kun saavuimme perille, kiertelimme saarta muutaman tunnin vapaasti ja monet vierailivat saaren huipulla sijaitsevassa suuressa luostarissa. Sen jälkeen tapasimme oppaamme ja tarkoituksena oli mennä kävelemään laskuveden paljastamaan merenpohjaan. Kävellessämme pääsimme kokemaan myös juoksuhiekan upottavuuden, mikä oli hauskaa ja jännittävää.

Torstaiaamuna menimme ranskalaisten vaihtariemme mukana lukiolle ja aloitimme päivän osallistumalla matematiikan tunnille. Tunnin jälkeen tutustuimme koulurakennukseen parin entisen opettajan johdolla ja saimme kuulla paljon koulun historiasta. Pääsimme katsomaan muun muassa koulun upeaa kirjastoa sekä sellaisia luokkia, jotka eivät ole enää käytössä. Luokissa meille esiteltiin yli sata vuotta vanhoja, edelleen toimivia fysiikan laitteita. Iltapäivällä menimme Les Champs Libres -kulttuurikeskuksen Bretagne-museoon, jossa selvitimme ranskalaisten meille tekemiä tehtäviä.

Perjantaina tutustuimme Rennesin historialliseen keskustaan oppaan kanssa. Vieraillessamme Saint Pierre -katedraalissa ja Bretagnen parlamenttitalossa opimme paljon niiden tapahtumarikkaista vaiheista. Iltapäivällä menimme taidemuseoon, jossa oli suuri kokoelma teoksia eri aikakausilta. Taidemuseovierailun jälkeen lähdimme metrolla Ferme de la harpe -nimiseen paikkaan, jossa opimme Bretagnen alueen kulttuurista. Meille soitettiin kansanmusiikin tyypillisiä soittimia ja opetettiin kaksi kansantanssia. Illalla menimme ranskalaisten järjestämään illanviettoon, jossa muun muassa kuuntelimme musiikkia ja paistoimme kreppejä.

Viikonlopun jokainen vietti suurimmaksi osaksi oman vaihtoparin perheen kanssa. Osa matkasi esimerkiksi Pariisiin tai meren rannalle. Viikonloppuna pelattiin myös Ranskan cupin loppuottelu Paris Saint-Germain – ja Stade Rennais -joukkueiden välillä. Jotkut meistä olivat jännittämässä ottelun lopputulosta Rennesin keskustassa sijaitsevalla aukiolla, jonne oli pystytetty jättiscreeni. Rennes voitti cupin 48 vuoden tauon jälkeen ja ylpeys voitosta näkyi ja kuului yöllä kaupungin kaduilla sekä seuraavana päivänä alueen lehdissä.

Maanantaina lähdimme junalla kohti Saint-Malon satamakaupunkia. Perillä kävelimme rantaa pitkin jylhiä kallioita ihmetellen ja kävimme myös saaressa, jonne voi kävellä vain laskuveden aikana. Sen jälkeen menimme syömään galetteja (tattarijauhosta valmistettuja, suolaisia lettuja) pieneen ravintolaan. Myöhemmin kävelimme kaupungin suojamuureja pitkin ja selvitimme vähän kaupungin historiaa.

Tiistaina 30.4. lähdimme aikaisin aamulla junalla kohti Pariisin lentokenttää. Lentomme lähti ajallaan ja pian olimmekin jo bussissa matkalla kotia kohti. Onnistunut ja unohtumaton matkamme sai hauskan lopun laulaessamme karaokea bussissa. Seuraavaksi uudet ranskalaiset ystävämme saapuvat meidän luoksemme viikoksi!