Rooma-kerholaiset Roomassa 24.-28.4.2017

Opiskelijoiden matkablogi

Ma 24.4.

Vaikka lukiolaisen unirytmin olennainen osa onkin nuokkua hereillä aamun pikkutunneille, oli aamuöisessä bussissa silti unista porukkaa. Jengissä tapahtui kuitenkin huomattavaa vireytymistä, kun kone vihdoin laskeutui ja Rooman aurinko alkoi lämmittää väsyneitä matkalaisia. Hiljalleen alkoivat tunnelma sekä nälkä kasvaa ja mikä olisikaan ollut parempi tapa korkata Rooma, kuin pizza Margarita hostellin viereisestä raflasta.

Masut täysinä ja gelato mielessä suuntasi tämä paikallisväestöstä jopa hohtavalla vaaleudellaan eroava ryhmä rämä kohti Rooman keskustaa. Nautittiin auringosta, käytiin kirkossa, jonka katossa oli reikä, aploodattiin hääparille espanjalaisilla portailla, syötiin gelatoa, kuunneltiin katusoittajaa ja otettiin aivan liian monta selfietä.

Päivä kääntyi iltaan ja jälleen oli vuorossa pizza Margarita, ja tietysti myös vähän gelatoa.

Ti 25.4.

Paikallinen pyhä oli rauhoittanut aamu-unisen kaupungin, jonka sydämessä vajaa kolkytpäinen äänekäs suomalaismassa teki tietään kohti Capitolium museota, Colosseumia, sekä tietysti Forum Romanumia. Museossa näimme juopuneen naisen, haavoittuneen gallialaisen, sekä kahta ihmislasta imettävän suden.

Colosseumissa aurinko paahtoi ja herkistelimme monumentin viiksekästä vakiasukasta (sielä oli kisse!). Lämmöstä ja loputtomasta kävelystä aavistuksen uupuneina tutustuimme silti vielä Forum Romanumiin, jossa perehdymme mm. siihen millä kukkulalla mikäkin kotieläin on aikanaan laiduntanut. Mikäli oikein muistan, vuohet suosivat Capitoliumia ja lampaat Forum Romanumia.

Vaikka illalla olikin ilmassa lievää väsymystä, ei silti kyseessä ollut mitään mitä italialainen cappucino ja lekottelu helteessä hostellin terdellä olisi parantanut.

Ke 26.4.

Keskiviikkona olimme Rooman matkallamme Vatikaanin museoissa aamulla ja iltapäivällä kävimme Sant’ Agnese fuori le muran katakombeissa.

Vatikaanin museoihin lähdimme kello 9.30 metrolla. Vatikaanin museothan ovat oikeasti yksi suuri palatsi, joka on myös yksi suurimmista ja arvokkaimmista taidekokoelmista. Palatsin huoneet itsessään ovat jo esittelemisen arvoisia, sillä ne ollaan rakennettu eri aikakausina, eri paavien toimesta. Museossa käy päivittäin 5 000-20 000 vierailijaa ja meidänkin vierailun aikana siellä oli monia muita ihmisiä. Kävimme eri näyttelyissä, kuten etruskinäyttelyssä. Kävimme myös palatsiin kuuluvassa Sikstuksen Kappelissa, joka on tunnettu freskoistaan ja siitä, että paavin valitseminen tapahtuu siellä.

Iltapäivällä vierailimme yhdessä Rooman lukuisista katakombeista, joka sijaitsi Sant’ Agnese fuori le muran kirkon alapuolella. Katakombeja käytettiin antiikin Rooman aikana hautapaikkoina kun tilaa haudoille ei enää riittänyt maan päällä, kyseinen katakombi oli kooltaan keskikokoinen ja sinne mahtui aikoinaan noin 30 000 ruumista. Tätä katakombia käyttivät lähinnä kristityt, mutta Roomassa katakombeja käyttivät myös muut roomalaiset. Meillä oli myös mahdollisuus käydä Sant’ Agnese fuori le muran kirkossa, joka oltiin rakennettu Pyhän Agnesen haudan luo ja hänen muistolleen. Hänet teloitettiin 12-vuotiaana. Lähellä kirkkoa sijaitsi myös mausoleumi. Kyseistä mausoleumia käytetään myös vihkimiseen.

To 27.4.

Keskiviikkona suuntasimme sadekuuroja lupailevaa sääennustetta uhmaten noin 30 kilometria Roomasta länteen, Ostiaan.

Ostia tai Ostia Antica on ikivanha satamakaupunki Tiber-joen suulla, jossa parhaimmillaan oli 50 000 asukasta (100-luvulla). Aikoinaan kaupungin tärkeimpiä tehtäviä olivat toimiminen Rooman ulkomaankaupan satamana, tuontitavaroiden jatkokuljetuksen järjestäminen ja tavaran varastointi. 300-luvulla kaupunki alkoi rappeutua, ja se hylättiin kokonaan Rooman valtakunnan romahtaessa. Kaupunki unohdettiin vuosisadoiksi, kunnes vasta 1900-luvulla aloitettiin kaivaukset.

Perillä Ostiassa ostimme eväitä, jotka myöhemmin söimme Ostia Antican amfiteatterissa. Lounastauon jälkeen kiertelimme muinaisen kaupungin raunioita. Uskomattoman hyvin säilyneiden raunioiden näkeminen oli mielestämme hyvin kiinnostava ja ajatuksia herättävä kokemus.

Pe 28.4.

Aamulla herätessä mieli oli jo haikea, viimeinen päivä Roomassa oli alkamaisillaan. Aamiaisen jälkeen luovutimme huoneemme ja laitoimme matkalaukkumme säilytykseen. Meillä oli vielä seitsemän tuntia aikaa ennen kotimatkan alkua ja varmaa oli, että ottaisimme kaiken irti viimeisestä päivästä Roomassa.

Lähdimme hostellilta yhdessä Cinecittàn elokuvastudioille. Matkamme ja vierailumme Cinecittàssa oli hiukan tihkusateinen ja viileä, säästä huolimatta kierros oli kuitenkin kiehtova.

Oppaamme johdatti meitä läpi Cinecittàn elokuvastudioiden ja kertoi meille sen syntyhistoriasta ja tärkeimmistä tuotannoista, jotka ovat osa elokuvahistoriaa. Tutustuimme tunnetuimpien Cinecittàssa kuvattujen televisiosarjojen ja elokuvien lavasteihin ja kuvauspaikkoihin. Näimme muunmuassa Julius Caesarin aikaista antiikin Roomaa draamasarjan Rooma sekä elokuvien Kleopatra ja Ben Hur lavasteissa. Muita elokuvia, joihin tutustuimme ja joiden kuvaamisesta kuulimme, olivat Gangs of New YorkRomeo & Julia ja Everest.

Kierroksen aikana oppaamme puhui monista elokuvista, tähdistä ja ohjaajista. Sean Beanin nimi nousi ainakin kerran esille sekä Zoolander 2 -elokuva ja sen ohjaaja Ben Stillerkin mainittiin. Kuitenkin Cinecittàn elokuvastudioiden päätähti on jo edesmennyt ohjaaja Federico Fellini.Cinecittàn elokuvastudiot, erityisesti Studio 5, oli Fellinille hyvin tärkeä paikka. Fellinille ja hänen töilleen on omistettu pieni esittely Cinecittàssa. Esittelyhuoneessa näimme lyhyitä pätkiä Fellinin elokuvatuotannosta ja hänen itse piirtämiään karikatyyripiirroksia.

Cinecittàn vierailun jälkeen meillä oli vielä pari tuntia aikaa ennen kuin kokoontuisimme hostellilla kotimatkaa varten. Auringonpaiste ja lämmin sää palasivat keskipäivällä. Jokainen nautti varmastikin viimeisen italialaisen pasta tai pizza lounaan sekä viimeiset italialaiset jäätelöt jälkiruuaksi.

Kokoonnuimme hostellilla noin neljältä iltapäivällä ja lähdimme kotimatkalle. Lentomme Suomeen lähti vasta kello 19.45, joten ehdimme ostaa viimeiset tuliaiset ja matkamuistot lentokentältä. Lähtöportilla oli myös riittävästi aikaa parhaiden opettajien kiittämiseen koko matkan järjestämisestä sekä sen kokemisesta yhdessä meidän kanssamme. Me, opiskelijat, olimme keränneet hiukan rahaa korttien sekä myös pienten lahjojen ostamiseen. Saavuimme Suomeen vähän keskiyön jälkeen, mutta Rooman matka oli kokonaan ohi vasta noin kolmelta aamuyöllä kun saavuimme bussilla koululle.

Matkablogia ovat kirjoittaneet ja hetkiä kuvanneet seuraavat lukiomme opiskelijat: Minttu Hurme, Milla Nygren, Anniina Talja, Anttoni Numminen, Niki Rajalampi sekä Marzi Shirdel.