Tänään julkaistussa Helsingin Sanomien jutussa käsitellään Koulutuksen arviointineuvoston raporttia, jossa arvioidaan esiopetuksen laatua Suomessa.
Esiopetusta moititaan liian opettajajohtoiseksi ja teoreettiseksi. Myös tilojen ahtaus ja joustamattomuus sekä liikuntatilojen puute ovat nousseet esille.
Molla-hankkeen kannalta huomionarvoisin raportista noussut seikka on se, että arviointiryhmän varapuheenjohtajan, rehtori Hanna Sarakorven mukaan ”selvin yksittäinen heikkous on tietotekniikan puute”.
Molla-hankkeessa ollaan siis oikealla asialla. Kehitämme esiopetukseen ja varhaiskasvatukseen sopivaa tapaa tuoda tietotekniikka osaksi opetusta.
Hankkeen tuloksia ja suosituksia odotellessa Turun kaupungin Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelmaan 2012-2016 on kirjattu, että esiopetustilat varustetaan ensi vaiheessa tietokoneella ja kosketustaululla.
Molla-toiminta pyörähtää taas käyntiin lyhyen kesätauon jälkeen! Päiväkodeissa aloittavat uudet esikoululaiset ja opettajistossakin on mukana uusia kasvoja. Tervetuloa mukaan sekä uudet että jo aikaisemmin mukana olleet mollalaiset! Syksylle on luvassa muun muassa yhteisiä hanketapaamisia, pajapäiviä päiväkodeissa, monipuolisia koulutuksia sekä seminaari- ja päiväkotivierailuja!
Syksyn ensimmäinen yhteinen Molla-tapaaminen järjestetään TOP-keskuksessa torstaina 9.8.2012 klo 12.30-15.30. Tutustumme muun muassa Smartin uuteen Notebook 11 -ohjelmistoon ja 3D-kuviin, harjoittelemme äänen tallentamista ja käyttöä sekä kokeilemme TOP-keskuksen lainalaitteita – esimerkiksi hiljattain hankittua iPod Touch -pakettia.
Molla-hankkeessa mukana olevat päiväkodit perustivat keväällä omat blogisivut ja blogin kirjoittaminen onkin osoittautunut hyväksi tiedotus- ja raportointitavaksi. Seuraava yhteinen blogipaja pidetään perjantaina 14.9. klo 12.30-15.00 TOP-keskuksessa – pajassa hanketoimijat saavat opastusta blogialustan käyttöön tai voivat päivittää omaa blogiaan.
TOP-keskuksessa järjestetään myös jatkuvasti koko opetushenkilöstölle avoimia täydennyskoulutuskursseja, joihin luonnollisesti myös Molla-toimijat ovat ehdottoman tervetulleita! TOP-keskuksen koulutustarjontaan voi tutustua osoitteessa http://edu.turku.fi/koulutus/ .
Pernontien Majavat-eskariryhmän kevätjuhlaa vietettiin 29.5. erityisen juhlavissa merkeissä — kevätjuhlassa ensi-iltansa saivat eskarilaisten itsetekemät elokuvat!
Elokuvaprojekti aloitettiin päiväkodissa jo huhtikuussa katsomalla yhdessä lastenelokuva ja keskustelemalla elokuvista. Lapset ideoivat ja käsikirjoittivat elokuvat itse sekä suunnittelivat roolihahmot ja pukeutumisen. Suunnitelmat työstettiin ensin paperille ja sen jälkeen lähdettiin lavastamaan ja kuvaamaan. Lastentarhanopettajat Sini ja Suvi vastasivat elokuvaprojektin kokonaistoteutuksesta sekä elokuvien editoinnista ja äänityöskentelystä.
Ensi-illassa esitettiin neljä elokuvaa: Supersankarit, Lego Indiana Jones ja villit seikkailut, Kauhu-Kalle sekä Merirosvot jahtaavat.
Elokuvagaalan pitopaikkana toimi päiväkodin vieressä sijaitsevan Pansion koulun juhlasali, jonka seiniä koristivat keväiset perhoset ja kukka-askartelut sekä illan tähtinäyttelijoiden esittelyposterit.
Turun Molla-toimijat kävivät tutustumassa Epun mediareppu -hankkeen toimintaan Tampereella 24.5. Matkaan lähti TOP-keskuksen hanketiimi sekä Itäharjun että Pernon päiväkotien henkilökuntaa. Lisäksi paikalla oli Lappeenrannan ja Helsingin Molla-hankkeiden väkeä sekä Tampereen eVarikon edustajat.
Vierailun tarkoituksena oli tutustua Eppujen luomiin hyviin opetuskäytänteisiin, verkostoitua ja vaihtaa kuulumisia. Epun mediareppu on Opetushallituksen ja Tampereen kaupungin yhteinen kehittämishanke tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöön esi- ja alkuopetuksessa. Hankkeessa on muun muassa kehitetty toiminnallisia yhteistyömalleja esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheeseen sekä etsitty sopivia laite- ja tilaratkaisumalleja. Sisällöllisesti teemat ovat lähellä Turun Molla-hankkeen toimintaa, joten odotukset päivälle olivat kovat!
Kokoonnuimme rautatieasemalle, josta siirryimme yhteiskuljetuksella Kanjonin koululle seuraamaan esikoululaisten ja ekaluokkalaisten yhteistä oppituntia, jossa käytettiin iPod Touch -laitteita. Ekaluokkalaiset ja eskarit valokuvasivat ja videoivat pareittain kevään merkkejä koulun pihassa ja lisäsivät niihin oman selostuksen. Ideana oli, että laitteisiin hieman paremmin perehtyneet vanhemmat oppilaat opettivat eskareille iPodin ja sovellusten käyttöä. Työskentely sujui hienosti ja oppilaat esittelivät innostuneena tuotoksiaan meille vieraille. Teknisesti Ipod Touchit olivat vakuuttavia: näyttö, kaiuttimet ja mikrofoni ovat yllättävän korkealaatuiset. Myös kokonsa puolesta laite tuntui sopivan mainiosti pienemmillekin käsille.
Aamupäivän auringossa vietetyn ulkoiluhetken jälkeen siirryimme koulun sisätiloihin, jossa tutustuimme Adobe Connect -verkkokokousjärjestelmän avulla toteutettuun jaetun opettajuuden malliin. Kokousmikrofonin, web-kameran ja videotykin avulla oppilaat näkevät ja kuulevat toistensa tekemiset reaaliaikaisesti Kanjonin ja Hallilan koulujen välillä. Ennen oppitunnin alkua oppilaista nimetään kamera- ja äänivastaavat, jotka käyttävät laitteita tunnin aikana. Torstaina teemana oli kevätaskartelu. Aluksi oppilaat muun muassa tunnistivat perhosia kirjoista ja perehtyivät siipien symmetriaan Kanjonin ekaluokkalaisten johdolla. Tämän jälkeen siirryttiin itse askarteluun: web-kameran kuvan avulla oppilaat opettivat pareittain työn eri vaiheita toisilleen. Lopuksi kaikki pääsivät vielä näyttämään valmiit työnsä muille. Aika meni kuin siivillä – oppilaat olivat selvästi tulleet sinuksi uuden oppimisympäristön ja tekniikan kanssa.
Lounaan jälkeen siirryimme Muotialan koululle tutustumaan esi- ja alkuopetuksen yhteistyöhön. Muotialassa toteutetaan esi- ja alkuopetuksen yhteistyömallia, jossa eskarilaisista sekä 1. ja 2. luokkien oppilaista muodostetaan syyslukukauden yhdessä toimivia kolmikkoryhmiä. Keväällä puolestaan toteutetaan sekaryhmissä erilaisia mediapajoja. Vierailun aikana nousi esille muun muuassa yhteistyön organisoimisen käytännön haasteet sekä opettajien osaamisen ja jakamisen merkitys.
Viimeisenä varsinaisena vierailukohteena oli Hallilan koulu, jossa pääsimme seuraamaan mobiiliblogin tekemistä. Muutamista innokaista ekaluokkalaisista koostunut ”demoryhmä” esitteli hankeväelle, kuinka helposti ja nopeasti mobiililaitteet taipuvat blogin sisällöntuotantoon. Tampereen yliopiston kanssa yhteistyönä toteutetussa mallissa käytetään suljettua blogialustaa ja neljää Nokian N97 -puhelinta. Oppilaat olivat aiemmin äidinkielentunnilla käsitelleet vastakohtia, joten he saivat tällä kertaa tehtäväkseen napata matkapuhelimen kameralla aiheeseen liittyvät otokset. Varsin nopeasti blogiin ilmestyikin kuvat muun muassa ”pienestä ja suuresta” sekä ”kapeasta ja leveästä” vastakohtaparista.
Päivän päätteeksi suuntasimme vielä opetusteknologiapalveluiden tukipisteenä toimivalle eVarikolle, joka vastaa mm. koulujen laite- ja ohjelmistohankinnoista sekä tvt:n opetuskäytön pedagogisesta tuesta. eVarikolla vaihdoimme kahvittelun lomassa hankekuulumisia sekä jaoimme erilaisia matkan varrella hyväksi havaittuja käytäntöjä ja vinkkejä.
Itäharjun ja Suotorpankujan hanketoimijat kokoontuivat 11.5. TOP-keskukseen jakamaan kokemuksia tablettitietokoneiden käytöstä oman esikouluryhmänsä opetuksessa. Kummassakin yksikössä käytössä olevat neljä tablettia ovat tuoneet mukanaan runsaasti uusia mahdollisuuksia opetukseen, mutta myös paljon uutta pohdittavaa.
Tähän mennessä tablet-laitteilla on käytetty valmiita verkon oppimateriaaleja sekä keskitytty lasten omaan tuottamiseen, kirjoittelun harjoitteluun, piirtämiseen ja kuvaamiseen. Pelitkin lapset ovat toki laitteista löytäneet ja opettavat näppärästi toinen toisilleen niiden ja muidenkin sovellusten käyttöä. Työskentely pareittain ja pienryhmissä onkin osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi. Samalla opitaan myös tärkeitä yhteistyötaitoja.
Opetuksen suunnittelussa on lähdetty miettimään oppimisympäristöä kokonaisuutena, jonka muodostavat päiväkodissa jo aiemmin käytössä olevat oppimateriaalit ja opetusvälineet yhdessä uusien tablet-laitteiden ja kosketustaulun kanssa. Kädentaitoja harjoitellaan sekä perinteisen kynän että sähköisen kynän avulla (paperilla ja kosketustaululla) ja sormella (tableteilla).
Opetusta eheytetään aihekokonaisuuksilla, joissa voidaan hyödyntää monipuolisesti oppimisympäristön tarjoamia mahdollisuuksia. Esimerkiksi lukemisen ja kirjoittamisen harjoittelussa on tutustuttu ensin aihepiiriin ja siihen liittyviin sanoihin, koottu sanoja legokirjaimista, ja sen jälkeen lapset ovat kirjoittaneet sanat kosketustaululle tai piirtäneet ne tabletille.
Haasteena tablettien käyttöönotossa on ollut muun muassa esiopetukseen soveltuvien appsien löytäminen sekä joidenkin sähköisten oppimateriaalien toimimattomuus kyseisillä androidlaitteilla. Ladattavissa olevat sovellukset ovat enimmäkseen englanninkielisiä, jolloin tärkeiksi valintakriteereiksi nousevat käyttöliittymän intuitiivisuus ja selkeys. Erilaiset piirto-, kirjoitus- ja värityssovellukset ovat tähän asti olleet eniten käytössä. Verkon materiaaleista innostavia esimerkkejä ovat muun muassa Pikku Kakkosen laajat sisältö- ja materiaalipaketit, erilaiset kuva- ja äänipankit sekä viimeisimpänä havaintona Google Earth, jolle löytyy oma, hyvin toimiva tablet-sovellus.
Molla-hankkeen oppimateriaaliosioon on koottu esiopetukseen soveltuvia verkko-oppimateriaaleja, sivustoja sekä kuva- ja äänipankkeja, joita voidaan käyttää myös tableteilla. Lista karttuu jatkuvasti hankkeen etenemisen ja kokemusten karttumisen myötä. Tablet-osioon päivitetään myös listaa käytössä olevista, laitteille ladattavista sovelluksista, jotka on koettu hyödyllisiksi.
Hanketiimi vieraili 27.4. Paattisten päivähoitoyksikössä tiiviin iltapäiväkoulutuksen merkeissä. Vastassa oli iloinen joukko Molla-hankkeen tarjoamista mahdollisuuksista kiinnostuneita lastentarhanopettajia ja -hoitajia. Samalla päiväkotiin toimitettiin myös digitaalinen valokuvakehys ja digikamera lasten ja aikuisten käyttöön.
Uusiin tiloihin Paattisten koulun ja kirjaston yhteyteen muuttanut päiväkoti lähti mukaan Molla-toimintaan hieman muita yksiköitä myöhemmin. Vastavalmistuneet tilat ja sen myötä uudet oppimisympäristöjärjestelyt kosketustauluineen ja dokumenttikameroineen saatiin käyttöön vuoden alussa. Päiväkodin puolella varsinaisia lasten käytössä olevia päätelaitteita ei ole, mutta koulun mediateekin läheinen sijainti mahdollistaa yhteistyön tarvittaessa.
Startti-iltapäivän aikana tutustuttiin uusiin välineisiin ja niiden pedagogisiin käyttötapoihin, harjoiteltiin Smartboardin käyttöä sekä tutkittiin erilaisia verkosta löytyviä esiopetukseen soveltuvia materiaaleja. Digikameran käyttö ja valokuvien siirtäminen tietokoneelle tulivat myös tutuiksi. Uusia oivalluksia ja opetusideoita syntyi iltapäivän kuluessa roppakaupalla – ei muuta kuin kokeilemaan!
Suotorpankujan päivähoitoyksikön Lumikot-ryhmäläiset ovat kevään aikana perehtyneet dinosaurusteemaan. Luovuus on päässyt valloilleen niin kädentöissä kuin teatterinakin. Samalla on opeteltu muun muassa digikameran käyttöä kuvaamalla kavereiden dinosaurusesityksiä. Digikamera herättikin suurta innostusta – jokainen halusi kokeilla kameraa, sillä aina ennenhän se on ollut aikuisten käytössä 🙂
Myös kosketustaulu ja Opit-tehtävät ovat olleet kovassa käytössä. Tietotekniikka on yhdistetty osaksi muuta toimintaa: esimerkiksi metsäretkellä tutustuttiin kevään merkkeihin ja seuraavana päivänä asioita havainnollistettiin kosketustaulun ja Pikku Kakkosen luontopolun avulla.
Hanketiimi kävi maaliskuun lopulla katsastamassa Uittamon päivähoitoyksikön uudet oppimisympäristöjärjestelyt. Samassa yhteydessä lasten ja lastentarhanopettajien kanssa harjoiteltiin tavuttamista kosketustaulun ja Sanoma Pron sähköisen materiaalin avulla.
Uittamolla lasten käytössä olevat tietokoneet sijoitettiin omaan pienryhmätilaan.
Laitteet ja ohjelmistot opetuskäytössä (OTE) -hankkeen koordinaattori Raisa Valtaoja Tampereelta vieraili TOP-keskuksessa 16.3.2012. Päivän aikana tutustuttiin Molla-hankkeen ajankohtaisiin kuulumisiin ja vierailtiin Itäharjun päivähoitoyksikössä, joka on yksi viidestä mukana toimivasta yksiköstä.
Päiväkotikäynnin aikana saapui vielä opettajan kone jo aiemmin käyttössä olleiden tablettien ja kosketustaulun rinnalle. Päiväkodin opettajat ja hoitajat esittelivät suunnitelmiaan tablettien ja kosketustaulun hyödyntämisestä esiopetuksessa. Erilaiset sähköiset oppimateriaalit, kuten Alman ja Olivian esikoulu, ovat jo olleet tableteilla ahkerassa käytössä.
Suotorpankujan ja Itäharjun päivähoitoyksiköt saivat Android-pohjaiset Acer Iconia A500 -tabletit käyttöönsä viime viikon alkupuolella. Ennen luovutusta laitteet päivitettiin ja valmisteltiin käyttökuntoon TOP-keskuksessa.
Käyttöönotto sujui päiväkodeissa hyvin ja iloisissa tunnelmissa – niin lapset kuin aikuisetkin tutkivat innokkaasti tablettien ominaisuuksia ja tutustuivat erilaisiin sovelluksiin. Erityisen hauskaa oli huomata, kuinka nopeasti esikouluikäiset näyttivät omaksuvan kosketusnäytön ja ohjelmien toimintaperiaatteet.
Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, mihin kaikkeen tabletit taipuvat. Laitteistopuolella on vielä vuorossa Windows-koneiden asennus, minkä jälkeen jokainen päivähoitoyksikkö pääsee hanketoiminnassa täyteen vauhtiin.
Keskiviikkona 25.1.2012 Molla-toimijat eri päiväkodeista kokoontuivat TOP-keskukseen vuoden aluksi starttikoulutuspäivään.
Aamupäivällä keskityttiin opettelemaan ja kokeilemaan kosketustaulun ominaisuuksia ja mahdollisuuksia. Kouluttajana toimi Anne Hakanen Nummenpakan koulusta. Annen antaman alkuopin jälkeen kukin pääsi tauluilla itse kokeilemaan toimivuutta, ja hetkittäin toimimattomuuttakin.
Iltapäivällä saatiin vieraaksi Heikki Karjalainen yhteistyökumppaniyritys Sanoma Prosta. Heikki esitteli yhtiön tuottamia sähköisiä esiopetuksen oppimateriaalia, jotka tulevat nyt Molla-ryhmien käyttöön. Tehtävät harjoittavat kielellistä kehitystä ja matemaattista ajattelua. Lisäksi kokonaisuuteen kuuluu pulmia ja loogista päättelyä.
Iltapäivällä Molla-ryhmät saivat kukin myös digikameran sekä digitaalisen valokuvakehyksen. Lapset ja aikuiset voivat päivän mittaan kuvata touhujaan ja päivän lopuksi kuvat ovat esillä ja vanhempien nähtävänä digikehyksessä.
Yhteiseen koulutuspäivään kokoonnutaan jälleen huhtikuussa, mutta sitä ennen on luvassa lyhyempiä täsmäkoulutuksia TOP-keskuksessa ja ohjausta paikan päällä päiväkodeissa.
Hankekohteissa käytettävät laitteet on nyt tilattu. Joka kohteeseen tulee opettajalle Windows-työasema sekä SmartBoard-kosketustaulu ja väritulostin. Lasten käyttöön tulee Pernontiellä ja Jalustinkadulla Windows-työasemia (4 kpl). Viinamäenkadulla ja Suotorpankujalla lapset saavat Android-pohjaiset tablettilaitteet.Näin saamme kokemuksia erilaisisten laitteiden antamista mahdollisuuksista ja toisaalta rajoitteista.
Molla-hankkeen toimijat kokoontuvat yhteiseen koulutuspäivään 25.1. TOP-keskukseen. Tällöin tutustutaan mm. kosketustaulun mahdollisuuksiin ja annetaan vinkkejä laitteiden käyttöönottoon. Tavoitteena on myös ottaa sähköistä oppimateriaalia lasten käyttöön lähiviikkoina. Tässä osassa hanketta yhteistyökumppaneinamme ovat Suomen suurimmat toimijat tällä alalla, Otava ja Sanoma Pro.
Tekniikka tarvitsee tuekseen puuta ja rautaa. Molla-toimijat vierailivat tänään Iskun julkiskalusteosastolla valitsemassa kalusteita opettajien ja lasten tietokoneille. Kalusteet saadaan parin viikon kuluttua ja tällöin kaivatut koneetkin voivat saapua.
Tarvittavat sähköasennukset ovat suurimmalta osin valmiit ja kosketustauluasennuksia tehdään tällä ja ensi viikolla. Perehdytyskoulutukset alkavat heti laitteiden saavuttua!
TOP-keskuksen ja IT-toiminnan iskuryhmä kiersi 29.11. kaikki neljä kohdettamme. Seuraavana projektissa on vuorossa verkkojen laittaminen kuntoon. Tyypillisesti päivähoitoyksiköissä on ollut muutama hallintokäytössä oleva tietokone verkossa, mutta Mollan myötä tuodaan verkossa olevia laitteita myös lasten saataville. Kiinteät laitteet kytketään opetuksen verkkoon (OPAS). Tietoverkkotöiden lisäksi tarvitaan jonkin verran myös lisäsähköistyksiä.
Verkotustöiden käynnistyttyä pääsemme nyt aloittamaan laitehankinnat. Joka kohteeseen tulee opettajan työasemaan kytketty kosketustaulu. Lasten käyttöön tulee kahdessa kohteessa kiinteät Windows-työasemat ja kahteen tablettilaitteet. Jo etukäteen tiedämme, että laitteet tarjoavat erilaiset mahdollisuudet. Tämä tukee hankkeen tavoitteita kokeilla erilaisia ratkaisuja. Samasta syystä laitteita sijoitellaan eri kohteissa eri tavoin. Hankkeeseen on varattu myös hieman kalustusvaroja. Päätelaitteiden, kosketustaulujen ja välttämättömien kalusteiden ohella Molla-yksiköihin hankitaan myös mm. digikameroita. Tällä peruspaketilla päästään aidosti kokeilemaan, millainen kokoonpano toimii parhaiten varhaiskasvatusikäisten käytössä.
Saimaan mediakeskus isännöi 24.11.2011 Molla-starttia Lappeenrannan uudenuutukaisessa Kesämäen päiväkodissa. Lappeeenrannan Molla-hankkeen ohella päivän aikana esiteltiin myös Turun Mollaa. Verkoston tutkimuksellinen asiantuntija, Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, oli myös paikalla kertomassa roolistaan tässä hankkeessa sekä tablettilaitteiden käyttöä kehittävässä Sormet-hankkeessa. Puheenvuoron pienten lasten mediakasvatuksesta piti Helsingin OKL:n tutkija Sara Sintonen. Iltapäivän mediatyöpajoista saatiin vinkkejä myös Turun Mollaan tuotavaksi.
Startissa päätettiin kokoontua myös jatkossa ja siten, että verkostosta on mukana mahdollisimman laaja edustus. Vuoden 2012 aikana on tarkoitus kokoontua kerran keväällä ja kerran syksyllä, paikkakuntina Turku ja Helsinki.
Seuraavaan tapaamiseen mennessä meillä kaikilla onkin jo varmasti paljon kerrottavaa!
Molla-hankkeessa kokeillaan sekä kiinteitä että liikuteltavia päätelaiteratkaisuja. Liikuteltaviksi laitteiksi ollaan hankkimassa Android- tai iOS-pohjaisia tablettilaitteita. Testaamme parhaillaan erilaisia laitteita saadaksemme kokemustietoa hankintojen tueksi. Kuvan saat suuremmaksi klikkaamalla sitä.
Kohteissa tarvittavat verkotus- ja sähkötyöt aloitetaan mahdollisimman pian. Myös laitehankintojen valmistelu on käynnissä ja tilaukset tehdään, kun asennusaikataulu on varmistunut.
Lappeenrannan ja Turun Molla-hankkeiden vetäjät kokoontuivat Turun TOP-keskuksessa torstaina 18.8.2011. Tapaamisessa tutustuimme tarkemmin toistemme hankesuunnitelmiin ja vaihdoimme ajatuksia projektin kulusta. Keskeisessä roolissa oli luonnollisesti kahden Molla-hankkeen keskinäinen vuorovaikutus ja yhteistyömahdollisuudet.
Seuraavan kerran tapaamme suunnitelman mukaan Lappeenrannassa 24.11., jolloin hankkeet ovat jo täydessä vauhdissa.
Opetushallitus on myöntänyt Turun Molla-hankkeelle rahoitusta vuosille 2011-2013. Hanketoiminta käynnistyy syksyllä 2011.
Hanke kehittää malleja ja käytänteitä varhaiskasvatuksen ja erityisesti esiopetuksen tieto- ja
viestintätekniikan opetuskäyttöön pilottihankkeen avulla. Pilottikokemuksiin nojaten tieto- ja viestintätekniikan tuominen varhaiskasvatukseen saa lisäpontta ja suunnitelmallisuutta.
Tavoitteena on löytää esiopetuksen opetussuunnitelman sisältöjen omaksumista parhaiten tukeva ratkaisu niin laitteiden, sisältöjen, tilankäytön kuin pedagogisten toimintatapojenkin osalta.
Turun kasvatus- ja opetustoimeen ollaan laatimassa vuonna 2012 voimaan astuvaa uutta tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön strategiaa, joka kattaa koko kasvatuksen ja opetuksen kentän varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Hanke- ja strategiatyö toimivat kehittämistyössä
vuorovaikutuksessa.
Turun Molla toimii yhteistyössä mm. Saimaan mediakeskuksen Molla-hankkeen sekä oppimateriaalikustantajien kanssa.
Lisätietoa saa ”Hanketietoa” -sivulta sekä TOP-keskuksesta (yhteystiedot).