Mollan Logiikka -liiketunnistuspeli on julkaistu

Mollan Logiikka on oppimispeli, jossa harjoitellaan muotoja, värejä, lukujonoja sekä eri vuodenaikoihin liittyvien esineiden ja asioiden tunnistamista!


Mollan Logiikka on kokoelma esiopetusikäisille suunnattuja minipelejä, joissa hyödynnetään liiketunnistusta:

1) Muotojen ja värien tunnistuspeli
2) Lukujonopeli
3) Vuodenaikapeli

mollan logiikka2

Peliä pelataan Kinect-liiketunnistussensorin ja PC-tietokoneen avulla, lisäksi tarvitaan videotykki tai kosketustaulu kuvan heijastamiseen. Kinectin käyttö tukee lapsen aktiivista osallistumista ja motoristen taitojen kehittymistä.

Peli on pelattavissa myös ilman liiketunnistusta hiiren ja näppäimistön avulla.

Muotojen ja värien tunnistuspelissä harjoitellaan tunnistamaan samanlaisia ja samanvärisiä muotoja. Valittavana on kaksi vaikeusastetta: 1) lajittelu muodon perusteella 2) lajittelu muodon ja värin perusteella. Lajittelu tapahtuu oikeaa kättä liikuttamalla. Muodot, joille ei löydy samanlaista ja samanväristä paria, sijoitetaan roskakoriin.

Lukujonopelissä muodostetaan lukujonoja 1-10, 10-1, 11–20 ja 20–11. Valittavissa on myös vapaalento, jossa opettaja voi ohjeistaa, mitkä 10 lukua kerätään (väliltä 1-20) – esimerkiksi parilliset tai parittomat luvut, kaksinumeroiset tai yksinumeroiset jne. Numerot poimitaan taivaalla lentävien pilvien joukosta lentokoneen avulla. Lentokonetta ohjataan levittämällä kädet sivuille ja kallistamalla haluttuun suuntaan. Varo myrskypilviä!

Vuodenaikapelissä harjoitellaan eri vuodenaikoihin liittyvien esineiden ja asioiden tunnistamista. Ruudulla liikkuvien kuvien joukosta valitaan hyppäämällä kyseiseen vuodenaikaan liittyviä kuvia. Ponnistusvoimaa kannattaa hakea kyykystä asti!

Pelin on kehittänyt NordicEdu yhteistyössä Molla-hankkeen kanssa. Pelin pedagogisen sisällön ovat ideoineet Molla-opettajat.

Lataa peli! Tarkempia tietoja teknisistä vaatimuksista löydät lataussivulta.