Kouluyhteisöön kiinnittämisen ja poissaoloihin puuttumisen malli
Tutustu Turun koulupoissaolomalliin
- Poissaolomallin ohjeistus huoltajille FI (pdf)
- Ndërhyrja në mungesat nga shkolla në arsimin fillor në Turku ALB (pdf)
- في مرحلة التعليم االساسي في توركو،التدخل في حاالت الغياب المدرسي AR (pdf)
- Intervening in school absences in basic education in Turku EN (pdf)
- بنەڕەتی تورکو، ساڵی خوێندنی ٢چارەسەرکردنی ئامادەنەبوون لە قوتابخانەی خوێندنی KU (pdf)
- Wax ka qabashada maqnaanshaha iskuulka ee waxbarashada aasaasiga ah magaalada Turku SO (pdf)
- Решение проблемы пропусков занятий в средних школах г. Турку RU (pdf)
Poissaoloja seurataan osana oppilaan hyvinvointia
Opettaja seuraa oppilaan poissaoloja osana oppilaan hyvinvointia ja oppimista. Pitkittyvät poissaolot ovat hyvinvoinnin ja oppimisen riskitekijä ja vaikuttavat lapsen ja nuoren sosiaalisiin suhteisiin, vuorokausirytmin muutoksiin ja psyykkiseen kuormitukseen. Seuraamalla poissaoloja suunnitelmallisesti ja ottamalla ne puheeksi varhain, voidaan tarvittaessa tukea lasta ja nuorta koulunkäynnissä sekä torjua pidempiaikaisia ja kasautuvia koulunkäynnin haasteita.
Poissaoloja tarkastellaan sosiaalisten suhteiden ja oppimisen valossa: oppilas on poissa kouluyhteisöstä, kaverisuhteista ja yhdessäolosta, ei ainoastaan oppimisesta. Kouluyhteisöön kiinnittämisen ja poissaoloihin puuttumisen toimintamallissa poissaoloihin lasketaan kaikki poissaolot, myös ennalta anotut lomat ja huoltajan selvittämät poissaolot.
Joskus oppilaan koulunkäynnissä tapahtuu muutoksia tai poissaoloihin liittyvässä varhaisessa yhteydenotossa syntyy vaikutelma, että oppilaan tilannetta olisi hyvä pohtia yhteisesti keskustellen. Tällöin opettaja kokoaa yhteistyössä opiskeluhuoltopalveluiden kanssa monialaisen asiantuntijaryhmän. Ryhmään kutsutaan tilanteen kannalta keskeisiksi ajatellut toimijat oppilaan ja huoltajan suostumuksella. Mukana tapaamisessa voivat olla esim. terveydenhoitaja ja kuraattori.
Jokainen koulupäivä on tärkeä oppilaan osallisuuden ja myönteisen kouluun kiinnittymisen näkökulmasta. Oppivelvollisuus on tärkeä osa lapsen ja nuoren elämää ja huoltajilla on merkittävä rooli koulunkäynnin tukemisessa. Mikäli lapsen tai nuoren koulunkäynti mietityttää, on tärkeää olla yhteydessä kouluhenkilöstöön mahdollisimman matalalla kynnyksellä.
Varhainen puheeksi ottaminen ylläpitää yhteyttä kodin ja koulun välillä
Turun kaupungin peruskouluissa on käytössä alueellinen poissaolomalli, joka on luotu osana OKM:n Sitouttava kouluyhteisön kehittämishanketta. Poissaolomalli pitää sisällään poissaolorajat, jotka perustuvat tutkittuun tietoon ja OKM:n ohjaukseen sekä alueelliseen kehittämistyöhön. Seurattavat poissaolorajat ovat Turussa 50 h,100 h ja 150 h poissaolotuntia.
Opettaja seuraa oppilaan poissaoloja, tuntimerkintöjä ja oppimisen edistymistä osana hyvinvoinnin seurantaa. Turussa ja sen ympäristökunnissa on käytössä poissaoloseurannan apuvälineenä automaattinen poissaolokooste Wilmassa, joka antaa reaaliaikaista tietoa oppilaan poissaolotunneista.
Poissaolomäärien tunti- ja prosenttirajat ovat suuntaa-antavia. Jokaisen oppilaan tilanne on aina arvioitava kokonaisuutena. Suunnitelmallisella poissaolojen seurannalla ja puheeksi ottamisella varmistetaan yhteisen tilannearvion tekeminen oppilaan oppimiseen ja hyvinvointiin liittyen.
Poissaolokoosteen saatuaan opettaja keskustelee oppilaan kanssa ikätasoon sopivalla tavalla ja on yhteydessä huoltajaan. Opettajan yhteydenoton tarkoituksena on kuulla, miltä oppilaan koulunkäynti näyttää huoltajan näkökulmasta. Syytä huoleen ei siis välttämättä ole, vaan kyse on varhaisesta puheeksi ottamisesta ja yhteisestä tilannearvion tekemisestä oppilaan oppimiseen ja hyvinvointiin liittyen. Myös huoltaja voi olla yhteydessä opettajaan koosteen saatuaan.
Huolta herättäviin ja luvattomiin poissaoloihin puututaan viipymättä. Myös selvittämättömistä poissaoloista on huolehdittava yhteistyössä kodin ja koulun välillä.
Lue lisää
- Poissaolojen taustalla olevat syyt (pdf)
- Poissaolot hyvinvoinnin riskitekijöinä (pdf)
- Älä jää yksin! (pdf)