Monikielinen oppilas perusopetuksessa
Arvioinnin muistilista todistusarvioinnin tueksi
Numero vai S-merkintä?
- Oppilaalle ei tarvitse antaa numeroarvosanaa ennen päättöarviointia.
- Todistuksessa voi käyttää suoritusmerkintää S.
- Suoritusmerkinnän S tukena käytetään sanallisen arvioinnin lauseketta lausepankista.
- S-merkintä ei edellytä arvosanan 5 tavoitteiden saavuttamista.
- Se edellyttää vain sen, että oppilas on saavuttanut hänelle asetetut tavoitteet.
- Tavoitteet kirjataan oppimissuunnitelmaan.
- Tavoitteet perustuvat oppiaineen ydinsisältöihin.
- Oppilaan tulee saada tavoitteiden mukaista opetusta.
- Oppiaineiden ydinsisältöjen määrittely on aineenopettajien tehtävä. Alakoulussa ydinsisällöt määrittelee oppilasta oppiaineessa opettava opettaja.
- Katso myös sanallinen arviointi vuosiluokilla 4 – 9.lk syksy: https://youtu.be/k9k9m3KLsP8