Siirry sisältöön

Monikulttuurinen opetus

Turun kaupunki

  • Ajankohtaista
    • Turun monet kielet
    • Wilma-merkinnät eri kielillä
    • Fölin kuvaohjeet ja selkosivut
    • Verkostoidu!
    • Monikulttuurinen kalenteri
    • Hyödyllisiä linkkejä arkeen
    • Omakielinen koulusanasto
    • Erikieliset posterit koulujen käyttöön
    • Vastuuhenkilöt ja toimenkuvat
  • Ohjeet ja linjaukset
    • Kielitietoisuus
      • Mitä on kielitietoisuus?
      • Mitä on tiedonalojen kieli?
      • Kielitietoisuus eri oppiaineissa
      • Kielitietoisen opettajan huoneentaulu
      • Kielitietoinen arviointi
      • Kielitietoisen opetuksen tueksi
      • Kielitietoisuudesta lisää
    • Monikielisen oppilaan arviointi
      • Monikielisen oppilaan sanallinen lukuvuosiarviointi
      • S2-oppimäärän arviointi
      • Monikielisen oppilaan päättöarviointi
      • Kun oppilas siirtyy perusopetukseen myöhäisessä vaiheessa lukukautta tai -vuotta
      • Erityiset tutkinnot
      • Vapauttaminen ja yksilöllistäminen
    • Nivelvaiheet
      • Esiopetuksesta kouluun
      • Valmistavasta opetuksesta perusopetukseen
      • Alakoulusta yläkouluun
      • Yläkoulusta toiselle asteelle
    • Ukrainalaisten oppilaiden oppivelvollisuus
    • Opetussuunnitelmat
      • Monikulttuurisuus ja monikieliset oppilaat OPSissa
      • Perusopetuksen opetussuunnitelma englanniksi
      • Valmistavan opetuksen opetussuunnitelma
      • Islamin opetussuunnitelma
      • Oman äidinkielen opetuksen opetussuunnitelma
      • Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän opetussuunnitelma
  • Monikielisten oppilaiden opetusjärjestelyt
    • Perusopetukseen valmistava opetus (VALMO)
      • Opettajat ja ryhmät
      • VALMOn oppilaanohjaus
        • Materiaaleja
      • Lomakkeita
      • Linkkejä
    • Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus (S2)
      • Materiaalia S2-opetuksen tueksi
      • Suomen kielen ja kirjallisuuden oppimäärän valinta
      • Keskustelu huoltajan kanssa
      • Suomen kielen oppimäärän vaihtaminen
      • Usein kysyttyä suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärästä
      • Opettajat
      • S2 Turun perusopetuksen opetussuunnitelmassa 1.8.2016
    • Oppilaan oman äidinkielen opetus (MAI)
      • Ilmoittautuminen oman äidinkielen opetukseen
      • Opettajat ja ryhmät
      • Kokoukset ja koulutukset
      • Ohjeita opettajille
      • Oman äidinkielen opetuksen opetussuunnitelma
      • Wilma ja arviointi
      • Raportointi
      • Koulutusmateriaaleja
      • Lomakkeita
      • Materiaalia oman äidinkielen opetukseen
        • Valmiita materiaaleja
        • Oman opetusmateriaalin tuottaminen
      • Oman äidinkielen merkitys -esitteet
      • Erilaisia kulttuureja taiteen keinoin
    • Kielellisesti tuettu opetus (KIETU)
      • KIETU-resurssin käyttö kouluissa
      • KIETU-opettajat ja -ohjaajat
      • Materiaalia kielellisesti tuettuun opetukseen
    • Omakielinen opetus (OMO) ja omakielinen koulunkäynninohjaus (OMA)
      • OMO-opettajat ja omakieliset koulunkäynninohjaajat
      • Kokoukset ja koulutukset
      • Ohjeita opettajille ja ohjaajille
      • Koulutusmateriaaleja
      • Linkkejä
    • Perusopetuksen oppimäärään sisältyvien opintojen suorittaminen erityisessä tutkinnossa
    • Ydinsisällöt oppimäärissä
    • Monikielisen oppilaan tukeminen
      • Monikielisyys voimavarana
      • Suomen kielen oppimissivustot
      • Suomalainen kulttuuri
  • Huoltajayhteistyö
    • Vanhempainillat
      • Vanhempainillan toteutus ja kutsupohja eri kielillä
      • Vanhempainillat Power Point -esityksinä
    • Trauman käsittely ja mielenterveyden tukeminen
    • Koulupoissaolojen ehkäisymalli eri kielillä
    • Monikielisten oppilaiden huoltajille
      • Vinkkejä lukutaidon kehittämiseen
      • Koulunkäynnin tueksi
      • PETU-hankkeen videot
Monikulttuurinen opetus

Vapauttaminen ja yksilöllistäminen

Monikielinen oppilas tulee vain harvoin vapauttaa jonkin perusopetuksen oppimäärän opiskelusta.

Monikielisen oppilaan vapauttaminen jonkin oppiaineen opiskelusta

 

Minkä tahansa oppimäärän yksilöllistäminen on mahdollista, mutta sitäkin tulee tarkoin harkita.

S2-oppimäärän yksilöllistäminen

 

Turku
  • Ajankohtaista
    • Turun monet kielet
    • Wilma-merkinnät eri kielillä
    • Fölin kuvaohjeet ja selkosivut
    • Verkostoidu!
    • Monikulttuurinen kalenteri
    • Hyödyllisiä linkkejä arkeen
    • Omakielinen koulusanasto
    • Erikieliset posterit koulujen käyttöön
    • Vastuuhenkilöt ja toimenkuvat
  • Ohjeet ja linjaukset
    • Kielitietoisuus
      • Mitä on kielitietoisuus?
      • Mitä on tiedonalojen kieli?
      • Kielitietoisuus eri oppiaineissa
      • Kielitietoisen opettajan huoneentaulu
      • Kielitietoinen arviointi
      • Kielitietoisen opetuksen tueksi
      • Kielitietoisuudesta lisää
    • Monikielisen oppilaan arviointi
      • Monikielisen oppilaan sanallinen lukuvuosiarviointi
      • S2-oppimäärän arviointi
      • Monikielisen oppilaan päättöarviointi
      • Kun oppilas siirtyy perusopetukseen myöhäisessä vaiheessa lukukautta tai -vuotta
      • Erityiset tutkinnot
      • Vapauttaminen ja yksilöllistäminen
    • Nivelvaiheet
      • Esiopetuksesta kouluun
      • Valmistavasta opetuksesta perusopetukseen
      • Alakoulusta yläkouluun
      • Yläkoulusta toiselle asteelle
    • Ukrainalaisten oppilaiden oppivelvollisuus
    • Opetussuunnitelmat
      • Monikulttuurisuus ja monikieliset oppilaat OPSissa
      • Perusopetuksen opetussuunnitelma englanniksi
      • Valmistavan opetuksen opetussuunnitelma
      • Islamin opetussuunnitelma
      • Oman äidinkielen opetuksen opetussuunnitelma
      • Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän opetussuunnitelma
  • Monikielisten oppilaiden opetusjärjestelyt
    • Perusopetukseen valmistava opetus (VALMO)
      • Opettajat ja ryhmät
      • VALMOn oppilaanohjaus
        • Materiaaleja
      • Lomakkeita
      • Linkkejä
    • Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus (S2)
      • Materiaalia S2-opetuksen tueksi
      • Suomen kielen ja kirjallisuuden oppimäärän valinta
      • Keskustelu huoltajan kanssa
      • Suomen kielen oppimäärän vaihtaminen
      • Usein kysyttyä suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärästä
      • Opettajat
      • S2 Turun perusopetuksen opetussuunnitelmassa 1.8.2016
    • Oppilaan oman äidinkielen opetus (MAI)
      • Ilmoittautuminen oman äidinkielen opetukseen
      • Opettajat ja ryhmät
      • Kokoukset ja koulutukset
      • Ohjeita opettajille
      • Oman äidinkielen opetuksen opetussuunnitelma
      • Wilma ja arviointi
      • Raportointi
      • Koulutusmateriaaleja
      • Lomakkeita
      • Materiaalia oman äidinkielen opetukseen
        • Valmiita materiaaleja
        • Oman opetusmateriaalin tuottaminen
      • Oman äidinkielen merkitys -esitteet
      • Erilaisia kulttuureja taiteen keinoin
    • Kielellisesti tuettu opetus (KIETU)
      • KIETU-resurssin käyttö kouluissa
      • KIETU-opettajat ja -ohjaajat
      • Materiaalia kielellisesti tuettuun opetukseen
    • Omakielinen opetus (OMO) ja omakielinen koulunkäynninohjaus (OMA)
      • OMO-opettajat ja omakieliset koulunkäynninohjaajat
      • Kokoukset ja koulutukset
      • Ohjeita opettajille ja ohjaajille
      • Koulutusmateriaaleja
      • Linkkejä
    • Perusopetuksen oppimäärään sisältyvien opintojen suorittaminen erityisessä tutkinnossa
    • Ydinsisällöt oppimäärissä
    • Monikielisen oppilaan tukeminen
      • Monikielisyys voimavarana
      • Suomen kielen oppimissivustot
      • Suomalainen kulttuuri
  • Huoltajayhteistyö
    • Vanhempainillat
      • Vanhempainillan toteutus ja kutsupohja eri kielillä
      • Vanhempainillat Power Point -esityksinä
    • Trauman käsittely ja mielenterveyden tukeminen
    • Koulupoissaolojen ehkäisymalli eri kielillä
    • Monikielisten oppilaiden huoltajille
      • Vinkkejä lukutaidon kehittämiseen
      • Koulunkäynnin tueksi
      • PETU-hankkeen videot
Monikulttuurinen opetus Palvelun tarjoaa WordPress