Suomi toisena kielenä oppilaan kielitaidon kehityksen seuranta

Tervetuloa käyttämään kielitaidon kehityksen seurantalomaketta!

Lomake löytyy täältä: Turun kaupunki suomi toisena kielenä kielitaidon kehityksen seuranta

Kielitaidon kehityksen seurantalomaketta käytetään suomi toisena kielenä ja kirjallisuus –oppimäärää opiskelevan oppilaan kielitaidon kehittymisen seurantaan. Erityisen hyvin se soveltuu kehittyvän alkeiskielitaidon ja kehittyvän peruskielitaidon tasoilla suomea osaavien esim. hiljattain valmistavasta opetuksesta perusopetukseen siirtyneiden
oppilaiden kielitaidon seuraamiseen.
Seurantalomake on työkalu havaintojen kokoamiseen ja kielellisen tuentarpeen tunnistamiseen. Sen avulla oppilasta opettavat opettajat voivat tehdä yleisellä tasolla näkyväksi kielitaidon edistymisen tai sen puutteet kielen eri osa-alueilla. Samalla he kiinnittävät huomiota oppilaan kielellisen tuen tarpeeseen sekä tunnistavat keinoja oppilaan tukemiseen ja kielitietoisen pedagogiikan hyödyntämiseen opetuksessa. Tietoa voi hyödyntää
− Apuvälineenä uuden oppilaan kielitaidon hahmottamisessa
− Apuvälineenä valmistavasta opetuksesta perusopetukseen siirtyneen oppilaan
− kielitaidon kehittymisen seuraamisessa ja tukemisessa
− Tiedon jakamisessa oppilaan kielitaidon tasosta, kielellisen tuen tarpeista ja keinoista häntä opettaville opettajille
− Keskustelussa huoltajan kanssa oppilaan kielitaidon kehittymisestä
− Yhteistyön välineenä oppilasta opettaville opettajille

Kielitaitoa kannattaa havainnoida 2–4 kertaa vuodessa seurantalomakkeen avulla. Seurantalomake täytetään opettajan havaintoihin perustuen, mielellään vähintään kahden opettajan yhteistyönä. On tärkeää, että havainnoinnin kohteena on kaikki kielitaidon osa- alueet sekä oppimistilanteet, joissa käytetään monipuolisesti erilaisia kielenkäyttötaitoja,
kuten:
− Keskusteluharjoitus, ryhmätyö yms.
− Opetuspuheen kuuntelutehtävä
− Lukemistehtävä
− Kirjoitettava teksti

Opettajat valitsevat lomakkeesta oppilaan sen hetkisiä suomen kielen taitoja kuvaavat lauseet eri kielitaidon osa-alueilta ja merkitsevät rastit tai halutessaan jonkin laatua kuvaavan merkinnän ruutuun sekä päivämäärän. Seuraava havaintokerta tulisi olla aikaisintaan kolmen kuukauden kuluttua, jotta edistyminen saadaan näkyviin.