Perusopetuksen käyttöön on tehty ohje monikielisen oppilaan päättöarviointiin. Ohjeessa huomioidaan erityisesti opetuskielen osaaminen ja sen vaikutus päättöarviointiin.
Tiivistetysti:
”Päättöarvioinnissa on huomioitava monikielisen oppilaan kielitaito sekä opetuskielessä että arvioitavan oppiaineen tiedonalan kielessä. Oppilaalle tulee tarjota mahdollisuuksia osoittaa osaamistaan eri tavoin, ja arvioinnin tulee olla monipuolista ja yhdenvertaista. Tekstitaitojen hallinta on keskeistä, ja oppilaan kielelliset ja sisällölliset resurssit arvioidaan aina tekstitaidoissa.”
Tiedonalojen kielellä tarkoitetaan jokaisen oppiaineen omaa käsitteistöä sekä tapoja ja perinteistöä tuottaa tekstiä. Lisätietoa: https://www.oph.fi/fi/oppimateriaali/monilukutaitoa-kielitietoisesti-eri-oppiaineissa-tietoa-ja-tyotapoja-4