Monikielisen oppilaan sanallinen lukuvuosiarviointi

Monikielinen oppilas perusopetuksessa 

Numero vai S-merkintä? 

  • Oppilaalle ei tarvitse antaa numeroarvosanaa ennen päättöarviointia. 
  • Todistuksessa voi käyttää suoritusmerkintää S. 
  • Suoritusmerkinnän S tukena käytetään sanallisen arvioinnin lauseketta lausepankista. 
  • S-merkintä edellyttää, että oppilas on saavuttanut hänelle asetetut tavoitteet. 
  • Tavoitteet kirjataan oppimissuunnitelmaan. 
  • Tavoitteet perustuvat tarvittaessa oppiaineen ydinsisältöihin. 
  • Oppilaan tulee saada tavoitteiden mukaista opetusta. 
  • Oppiaineiden ydinsisältöjen määrittely on aineenopettajien tehtävä. Alakoulussa ydinsisällöt määrittelee oppilasta oppiaineessa opettava opettaja. 
  • Sanallista arviointia voidaan käyttää myös numeerisen arvioinnin tukena.
  • Tarkemmin: Monikielisen oppilaan arviointi