Monikielinen oppilas perusopetuksessa
Numero vai S-merkintä?
- Oppilaalle ei tarvitse antaa numeroarvosanaa ennen päättöarviointia.
- Todistuksessa voi käyttää suoritusmerkintää S.
- Suoritusmerkinnän S tukena käytetään sanallisen arvioinnin lauseketta lausepankista.
- S-merkintä edellyttää, että oppilas on saavuttanut hänelle asetetut tavoitteet.
- Tavoitteet kirjataan oppimissuunnitelmaan.
- Tavoitteet perustuvat tarvittaessa oppiaineen ydinsisältöihin.
- Oppilaan tulee saada tavoitteiden mukaista opetusta.
- Oppiaineiden ydinsisältöjen määrittely on aineenopettajien tehtävä. Alakoulussa ydinsisällöt määrittelee oppilasta oppiaineessa opettava opettaja.
- Sanallista arviointia voidaan käyttää myös numeerisen arvioinnin tukena.
- Tarkemmin: Monikielisen oppilaan arviointi