Sites-koulutusta opettajille

Ilmiöpohjaiseen oppimiseen perustuvan PurisProjektimme myötä osalle koulumme opettajista ja oppilaista on tullut tutuksi Sites-maailma. Tähän asti suurin osa opettajista on kuitenkin ollut jäsenen roolissa eivätkä he ole itse muokanneet tai muutoin tutustuneet sivustojen tekemiseen. Osallistuvat oppilaat ovat heti jakson alussa tehneet ryhmäkohtaiset sivustonsa, joten he ovat olleet jo askeleen edellä.

Kiinnostuneille opettajille pidettiin koulutus keskiviikkona 22.3. Koulutuksessa käytiin läpi sivuston luomisen perusteet ja mallina käytettiin PurisProjektin pääsivustoa. Tilaisuudessa myös käytiin kiinnostavaa keskustelua sivustojen käyttömahdollisuuksista. Osa opettajista ehti jo koulutuksessa luoda sivustopohjan joko yksittäistä kurssia, teemaa tai jaksoa varten.

IMG_3173IMG_3170

Morjens,

ajattelimme hieman kertoa pikku projektimme vaiheita tässä blogissa, mutta ensin hieman taustoitusta mikä meidät johdatti tähän kiipeliin.

Työskentelemme viereisissä Turun yläkouluissa, Matti Raunistulan koulun Kastun yksikössä ja Ilkka Rieskalähteen koululla.

Syksyllä 2015 Matti toteutti Kastussa huonepakopeli-ideaan perustuvan ongelmanratkaisupelin ensin opettajille ja myöhemmin kolmelle opetusryhmälle. Peli oli taustoitettu kauhutarinalla ja siihen liittyi ongelmanratkaisua, joissa piti hyödyntää matemaattista ja kielellistä osaamista. Pelissä liikuttiin koulun kolmessa kerroksessa, niin luokissa, vessoissa kuin käytävilläkin. Peli sai hyvän vastaanoton oppilailta ja sitä pikkujouluissa kokeilleilta opettajilta. Matti nimesi harjoituksen sen taustoituksen mukaan School escapeksi, viitaten Room escape -peleihin sekä sen tehtävään jossa piti löytää avain, jolla koulusta pääsi ulos.

Pelimuoto asetti rajoituksia: oppilasmäärä ei voinut olla kovin iso, jotta lineaarisesti ratkeavassa ongelmavyyhdissä ei tullut liikaa ruuhkautumia. Matti toteuttikin kokeilun TET-viikoilla, jolloin 9F:n oppilasryhmästä on vain puolet kerrallaan paikalla. 7. matematiikkaluokalla ryhmäkoko oli pieni muutenkin.

Ilkka kokeili samoihin aikoihin Rieskalla QR-koodien takaa löytyviä tehtäviä oppilailla. Hänellä onkin luokassa QR-koodiseinä, joissa tehtävät vaihtuvat.

Juttelimme molempien kokemuksista ja ajattelimme voisimmeko luoda oppilaille oppiainerajat rikkovan harjoituksen, jossa olisi Matin School escape-peliä ruuditettu Ilkan käyttämällä tekniikalla ja osaamisella. Tavoitteena olisi, että saisimme harjoitukseen suuremmat oppilasmäärät toimimaan, harjoitus olisi helppo järjestää sekä muokata ja lisäksi hyödynnettyä mobiililaitteita.
Olemme kokoontuneet nyt muutamaan otteeseen.  Selväksi on tullut, että yksi tavoite on tullut muita vaikeammaksi saavuttaa. Harjoituksen järjestämisen helppous…

Matti Mäkivaara ja Ilkka Fager

Projektiopettajien koulutus

Innokaat opettajat seuraavat silmä tarkkana opetusta
Innokaat opettajat seuraavat silmä tarkkana opetusta
Kuvaaja häiritsee keskittymistä
Opettajien luoma sivusto, jossa yhden projektiivikon lukkari
Opettajien luoma sivusto, jossa yhden projektiivikon lukkari

Puropellon koulun ”PurisProjekti” oli pian alkamassa, joten projektiin osallistuvia opettajia koulutettiin käyttämään Sites-ohjelmaa. Tässä ensimmäisessä koulutuksessa kerrottiin ja harjoiteltiin, miten tulemme käyttämään sivustoja PurisProjektissa.

Ajatuksena on, että projektin jokaisella oppilasryhmällä on itse tehty ja oman näköiseksi muokattu sivusto, jonne oppilaat voivat tallentaa töitään ja opettajat pääsevät niitä katsomaan. Tämän lisäksi projektissa käytetään opettajien luomaa sivustoa, josta oppilaat pääsevät näkemään esimerkiksi viikon lukujärjestyksen, kalenterin sekä erilaisten ryhmä- ja yksilötehtävien ohjeet.

Kaksi uutta projektia käynnistymässä

Jälleen kaksi uutta projektia!

Kohti käsityöprosessin dokumentointia Vähä-Heikkilän koulussa
Vähä-Heikkilän koulu

Käsityönopettajat etsivät toimivat tavat, joilla alakoulun oppilaat voivat sähköisesti dokumentoida uuden OPS:n edellyttämällä tavalla käsityöprosessiaan suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin aikana. Opettajat etsivät toimivat ohjelmat ja laitteet prosessin kuvaamiseen, tallentamiseen ja säilyttämiseen sekä testaavat menetelmiä käytännön työssä yhdessä alakoulun oppilasryhmien kanssa. Toimiviksi havaitut menetelmät jaetaan muille käsityön opettajille.

Tähän projektiin liittyvät blogijulkaisut


Room Escape – School Edition
Raunistulan koulu ja Rieskalähteen koulu

Projektin tavoite on luoda eri oppiaineita yhdistävä ilmiöpohjainen kahden tunnin oppituntikokonaisuus, jonka sisältöä olisi kohtuullisen helppo muokata. Oppituntikokonaisuus muistuttaisi tällä hetkellä hyvin suosittuja Huonepako-ongelmanratkaisupeliä, jossa oppilaat toimisivat pienissä ryhmissä. Mallin avulla muutkin koulut voivat toteuttaa oman vastaavanlaisen harjoituksen helpommin oppilaille tai ottaa siitä ideoita omille tunneille.

Tähän projektiin liittyvät blogijulkaisut

Uusi projekti: Ilmiöpohjaisuuteen Sites-ohjelman avustuksella

Puropellon koulussa toteutetaan kevään 4. jaksossa suuri ilmiöpohjaisen oppimisen kokeilu 7. luokille (nimeltään PurisProjekti). Kokeilun alustana toimii Office 365 Sites (Sivustot). Innopaja-projektin kuluessa opettajat perehtyvät sivustotyökalun mahdollisuuksiin ilmiöpohjaisen oppimisen tukena.

Yhteisöllisen sisällöntuotantojärjestelmän käyttöönotto ohjaa sekä opettajia että oppilaita jatkossa sähköiseen sisällöntuotantoon paitsi PurisProjektin aikana myös sen jälkeen. Projektin seurauksena opettajat jakavat osaamistaan kollegoiden kanssa, mikä pienentää TVT:n käyttöönoton kynnystä (vertaistuki).

Yhteyshenkilö: Mika Kanerva

Tähän projektiin liittyvät blogijulkaisut