ajattelimme hieman kertoa pikku projektimme vaiheita tässä blogissa, mutta ensin hieman taustoitusta mikä meidät johdatti tähän kiipeliin.

Työskentelemme viereisissä Turun yläkouluissa, Matti Raunistulan koulun Kastun yksikössä ja Ilkka Rieskalähteen koululla.

Syksyllä 2015 Matti toteutti Kastussa huonepakopeli-ideaan perustuvan ongelmanratkaisupelin ensin opettajille ja myöhemmin kolmelle opetusryhmälle. Peli oli taustoitettu kauhutarinalla ja siihen liittyi ongelmanratkaisua, joissa piti hyödyntää matemaattista ja kielellistä osaamista. Pelissä liikuttiin koulun kolmessa kerroksessa, niin luokissa, vessoissa kuin käytävilläkin. Peli sai hyvän vastaanoton oppilailta ja sitä pikkujouluissa kokeilleilta opettajilta. Matti nimesi harjoituksen sen taustoituksen mukaan School escapeksi, viitaten Room escape -peleihin sekä sen tehtävään jossa piti löytää avain, jolla koulusta pääsi ulos.

Pelimuoto asetti rajoituksia: oppilasmäärä ei voinut olla kovin iso, jotta lineaarisesti ratkeavassa ongelmavyyhdissä ei tullut liikaa ruuhkautumia. Matti toteuttikin kokeilun TET-viikoilla, jolloin 9F:n oppilasryhmästä on vain puolet kerrallaan paikalla. 7. matematiikkaluokalla ryhmäkoko oli pieni muutenkin.

Ilkka kokeili samoihin aikoihin Rieskalla QR-koodien takaa löytyviä tehtäviä oppilailla. Hänellä onkin luokassa QR-koodiseinä, joissa tehtävät vaihtuvat.

Juttelimme molempien kokemuksista ja ajattelimme voisimmeko luoda oppilaille oppiainerajat rikkovan harjoituksen, jossa olisi Matin School escape-peliä ruuditettu Ilkan käyttämällä tekniikalla ja osaamisella. Tavoitteena olisi, että saisimme harjoitukseen suuremmat oppilasmäärät toimimaan, harjoitus olisi helppo järjestää sekä muokata ja lisäksi hyödynnettyä mobiililaitteita.
Olemme kokoontuneet nyt muutamaan otteeseen.  Selväksi on tullut, että yksi tavoite on tullut muita vaikeammaksi saavuttaa. Harjoituksen järjestämisen helppous…

Matti Mäkivaara ja Ilkka Fager

Morjens,