Loppusuoralla

Monta hauskaa iPad-kuvaustuokiota on maalis-huhtikuussa vietetty DocVasaran parissa. Ryhmien videot alkavat olla valmiina ja niitä on kuvattu eri puolilla koulua. Rehtori ja moni opettajistakin on päässyt videoiden ”avustajiksi”. Toukokuun alkuun on vielä sovittuna kaikkien kolmen luokan yhteiset 60-vuotiskekkerit, jotka kuvataan DocVasara-elokuvamme loppuhuipennukseksi. Tällä kertaa blogitekstejä ovat olleet laatimassa luokkiemme oppilaat, jotka kertovat projektin vaiheista:

”Alussa jaoimme ryhmät ja projektit. Halusimme projektiksemme arkkitehti Sirkka-Liisan ja saimmekin sen. Alussa teimme kuvausharjoituksia, jotka meiltä sujuivat mielestämme hyvin 🙂 Suunnittelimme roolit ja vuorosanat sekä puvustukset. Kuvaamme seuraavalla kerralla lopullisen tuotoksen, kunhan saamme kootuksi tarvittavan rekvisiitan. Projekti on ollut mielenkiintoinen ja mukava, koska olemme saaneet työskennellä iPadeilla.” (Tiia, Vanda, Salla-Mari ja Jenna)

”Halusimme saada keittäjän ryhmän, koska ei ollut muuta hyvää ryhmää. Se ei sopinut meille, koska me ei olla hyviä kokkeja, mutta silti on kiva olla kokkeja tässä projektissa. Silti meidän ryhmästä ei löytynyt rohkeutta kahdelta henkilöltä, mutta he silti kuvasivat ja haastattelivat. Osasimme valita henkilöt, jotka sopivat siihen rooliin. Edistyminen oli välillä hidasta, mutta kyllä se sujui. Mutta kerran yksi sairastui. Ei se haitannut!” (Eemeli, Alex, Eve ja Minttu)

” Olemme ryhmämme kanssa kuvanneet DocVasaraa jo tähän mennessä 12 tuntia. Olemme kirjoittaneet käsikirjoituksen. Jouduimme kuitenkin uusimaan sen, kun ensimmäinen ei kelvannut. Kumminkin saimme sen tehtyä. Sen jälkeen saimme jo harjoitella kuvausta. Se meni periaatteessa ihan hyvin, mutta jouduimme uusimaan senkin käsikirjoituksen vaihtuessa. Kuitenkin salissa oli meteliä, joten vaihdoimme kuvauspaikan käytävään.” (Sara, Emma, Anni ja Ainu)

”Teimme DocVasara-elokuvaa, jossa meidän ryhmä esitti koulun ensimmäistä rehtoria, jonka nimi oli Hirvoila. Elokuvassa on tarkoitus esittää koulun henkilöitä, mutta näitä henkilöitä esittää oppilaat luokilta 1b, 4a ja 5a. Meidän ryhmä teki ensin muutamia kuvausharjoituksia ja sitten tehtiin käsikirjoitus ja sitten muutamien harjoitusten jälkeen tehtiin lopullinen elokuva.” (Eero, Kalle, Lauri, Arttu ja Ukko)

 

 

Kääntäjät käytössä

Olemme sekä lapset että aikuiset saaneet uutta intoa koulutyöhön. Käännösohjelmat ovat nyt jokapäiväisessä käytössä.

image (35) image (31)

image (33)
Luonnontiedon kokeissa käännösohjelmat ovat olleet mainiona apuna, sekä tehtävien ymmärtämisessä että vastausten muotoilussa. Opimme, että joillekin kokeen kysymykset voisi kääntää valmiiksi ohjelmien avulla. Omo- opettajan apua tarvitaan tässä varmistamaan, että käännökset tulevat oikein.

image (34)

Kahdella tunnilla oppilaat ovat opettaneet omaa äidinkieltään muille. Innostavaa ja hauskaa.

image (32)

Ongelmiakin on ohjelmien käytössä ilmennyt, niistä myöhemmin lisää.

Lukuviikolla QR-koodien ihmeellisessä maailmassa

Tällä viikolla myös meidän koulussamme vietettiin lukuviikkoa. Koulumme kirjastohiiret olivat muuttaneet koulukirjastomme QR-koodi -viidakoksi. Jännittävää!

Lukuviikko avasikin monelle ”uuden ikkunan” kun QR-koodien avaamista harjoiteltiin. Kirjastomme kirjoihin liitetyistä QR-koodeista avautuikin mitä hienoimpia tuotoksia: videoita, mainoksia, sarjakuvia jne. Kirjastohiiremme olivat aitiopaikalla, kun saivat nähdä monia innostustuneita ja hämmästyneitäkin koodaajia. Viikkomme onnistui mainiosti! Kiitokset niin kirjastohiirille kuin monille QR-koodien tekijöillekin!

LUKUVIIKKO2014

Att arbeta i molnet

I februari fick vi i bruk vårt interna nätverk på skolan, vilket gjorde det möjligt att ta i bruk OneDrive. Vi har skapat mappar för varje ämne så att eleverna och jag som lärare har möjlighet att hitta rätt bland alla elevens arbeten. Molnet är således vårt nya häfte där alla häften är samlade på ett och samma ställe. Eleverna lärde sig fort att öppna upp nya dokument i rätt mapp. Det är nu även möjligt för eleverna att slutföra arbeten hemma som vi påbörjat på Surface-plattorna i skolan och även göra läxor via OneDrive. Till exempel har eleverna skrivit Igårbok som hemläxa via molnet. Nästa steg i arbetet är att eleverna kan kopiera ett dokument som jag delat med dem och klistra in det i ett nytt dokument i rätt mapp och därefter börja jobba med dokumentet som jag delat med dem. Då slipper vi papperslappar eftersom uppgifterna finns i molnet och tappas inte bort! Både lärare och elever har varit nöjda!

011