Homma käyntiin Hepparissa!

HUOM! Blogi on tämän Hepokullan projektin osalta koostettu päiväkirjamerkintöjen ja tuntisuunnitelmien pohjalta. Etenemisjärjestys on kronologinen, mutta bloggauspäivämäärä ei ole sama kuin toteutuspäivämäärä.

Sokrateksesta Socrativeen – historian opiskelua innostavasti nykypäivässä
Hepokullan koulu

”Historian oppitunneille suunnitellaan iPad Minejä hyödyntäviä opetustuokioita, joissa otetaan huomioon oppilaiden erilaisuus ja eri aistikanavat. Kuudensien luokkien oppilaat on jaettu oppimistyylin ja -strategioiden perusteella alaryhmiin. Erityisopettajan asiantuntemusta hyödynnetään mm. tehostetun tuen oppilaiden kanssa. Oppilaat tekevät omalle oppimistyylilleen sopivan opintokokonaisuuden oppimisen tueksi ja läksyjenteon helpottamiseksi. Historian kotitehtävissä käytetään Socrativea. Jatketun koulupäivän ansiosta tehtäviä voi tehdä myös koulupäivän jälkeen koululla.”

Tervetuloa seuraamaan Hepokullan kuutosten seikkailua iPadien ja Socrativen maailmassa! 

Nyt on menossa sisäänajovaihe tämäntyyppisen tekniikan osalta koulussamme ja toimimme tavallaan samalla koekaniineina. Me kuutosten opettajat Jenni ja Krisse sekä pienryhmäopettaja Kiki olemme istuneet muutamana maanantaina perehtymässä tabletteihin ja niiden sovelluksiin. Krisse toimi tässä vaiheessa päävastuussa, tutustui Socrativeen ja opasti meidät muut sen saloihin. Olemme hyödyntäneet keskinäistä tietotaitoamme, ratkaisseet monta ongelmaa (ja löytäneet vähintään yhtä monta uutta…) sekä viettäneet myös aikaa TOP-keskuksen väen kanssa aiheeseen perehtyen.

 

Sovelluksia oppimassa

Olemme nyt ladanneet tabletteihin normaalin sekä pienryhmäopetuksen kannalta tarkoituksenmukaisia sovelluksia. Jatkamme vielä tuntien suunnittelulla ja sitten päästäänkin itse asiaan oppilaiden kanssa seuraavalla historian tunnilla!

Puolalassa tarjoiltiin keväällä oppilaille ohjelmoinnin ”sillisalaattia”

Puolalan valinnaisen tietotekniikan oppilaat ovat keväällä ohjelmoineet Legoilla (Lego Mindstorms EV3), tablet-laitteilla (Scratch, Robo Logic, Hopscotch, Move The Turtle, Lego Mindstorms Fix The Factory), Kodulla ja Flashillä sekä osallistuneet Koodaustunnille.

Valinnaisen tietotekniikan 8. luokan oppilaat ovat Legojen ja Scratchin lisäksi kokeilleet ohjelmointia myös iPadeillä pelillisellä Robo Logic Appilla ja ohjelmoinnin alkeita opettavalla Hopscotch Appilla. Robo Logic etenee pelillisesti ohjelmointiongelmia ratkaisemalla, kun taas Hopscotchilla voi luoda omia ohjelmia. Hopscotchilla oppilaat ohjelmoivat mm. apinan piirtämään pentagrammin iPadiä ravistelemalla.

Esimerkki Robo Logic Appin pelikentästä
Esimerkki Robo Logicin pelikentästä
Oppilaita ohjelmoimassa säännöllisiä monikulmioita Hopscotchilla
Oppilaita ohjelmoimassa gorillaa ja muita sankareita piirtämään säännöllisiä monikulmioita Hopscotchilla

Valinnaisen tietotekniikan 9. luokan oppilaat taas ovat ohjelmoineet Flashillä opettajan valmiiksi ohjeistamia kaksinpelejä ja Kodulla valmiiseen tutoriaaliin tutustumisen jälkeen omien taitojensa sekä mielikuvituksensa mukaisia pelejä. Kodu on mahdollista asentaa Appina myös Win8-tableteille ja tätä tulemme kokeilemaan ensi lukuvuoden valinnaisen tietotekniikan tunneilla. Myös 9. luokan oppilaat pääsivät harjoittelemaan ohjelmointia iPadeillä pelillisesti ja jotkut oppilaat ratkaisivat melko nopeastikin Move The Turtle Appin kaikki ohjelmointiongelmat. Vaikka 9. luokalla Legoihin ei ollut tänä keväänä mahdollista 8. luokan tavoin tutustuakaan, viimeiset valinnaisaineen tunnit käytettiin kuitenkin Lego Mindstorms Fix The Factory Appin ohjelmointiongelmien ratkomiseen. iPadeille on ladattavissa myös App, jolla voidaan ohjelmoida Legoja ja tätä testailemme ensi lukuvuonna valinnaisen tietotekniikan tunneilla.

Oppilaan Flash-pelin grafiikkaa
Oppilaan Flash-pelin grafiikkaa
Esimerkki Move The Turtlen pelikentästä
Esimerkki Move The Turtlen pelikentästä

Savut tekaisin…

Kuvassa on juliste oppilaiden heiluttavista käsistä ja lapuilla lukee eri kielillä tervehdyksiä.

IMG_0450
Muutama ikävä väärinkäsitys on korjattu ohjelmien avulla: miksi olen myöhässä aamulla, mistä riita sai alkunsa välitunnilla. Mutta on myös ollut tilanteita, joissa oppilas ei ymmärrä kääntäjää, kun omakielinen opettaja tulee paikalle ohjelma toimiikin hyvin. Oppilas siis tekee pientä valikointia omaksi edukseen. Näin saattaa käydä hankalia tai epämieluisia tilanteita selvitettäessä. Seuraavalla kerralla ohjelma toimii jo hyvin 🙂 Kaikki siis opimme kaiken aikaa…

Saneluohjelmista Dragon Dictation on helppokäyttöinen ja melko toimiva. Sitä testattiin maastojuoksukarsinnoissa. Ohjelma antoi välillä hassuja nimiä, mutta kyllä niistä oppilaan tunnisti. Juoksukieltoinen oppilas oli ensimmäisellä kerralla mukana apukirjurina.

Ensi syksynä on tarkoitus jatkaa tutustumista ja harjoittelua. Aivan selvää jo on, että ohjelmat ovat vakiintuneet käyttöömme. Veso-päivänä kerroimme hankkeestamme myös yläkoulun opettajille. Viimeistään syksyn opettajakokouksessa on tarkoitus ohjata alakoulussa ohjelmien saloihin tarkemmin.

IMG_0227

Olemme erittäin tyytyväisiä valitsemaamme aiheeseen tässä hankkeessa. Käännös- ja saneluohjelmien lisäksi olemme itse kehittyneet huiman askeleen tietotekniikassa.

LUOLAVUOREN YLÄKOULULAISET AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN TUTUSTUMASSA

Tänäkin keväänä moni koulun ysiluokkalainen jännittää, onko päässyt opiskelemaan ammattikouluun tai lukioon. Toteutuuko haave opiskelusta juuri siinä oppilaitoksessa, johon on ensisijaisesti pyrkinyt?

Ja jos opiskelupaikan saakin, niin onko tullut valittua oikein? Millaista on opiskelu toisella asteella? Pärjäänkö? Onko se kivaa, vai ihan tylsää?

Oikean valinnan tekemistä helpottaa, jos on hyvissä ajoin saanut tietoa eri koulutuksista. Vielä parempi, jos tiedon lisäksi on saanut myös kokemuksia.

IMG_0238

Luolavuoren yläkoululaisilla on mahdollisuus tutustua oman mielenkiintonsa mukaan useampaankin koulutukseen. Tutustuminen tapahtuu yleensä 2-4 oppilaan ryhmissä ja oman koulun tutun aikuisen tukemana.

IMG_0243

Toukokuussa 2014 Natasha ja Johannes pääsivät neljäksi päiväksi Turun Ammatti-Instituutin Aninkaisten koulutaloon ja siellä opetusravintola Aninkaisten ravintolakeittiöön ja ruokasaliin. Oppilaamme saivat osallistua todella moniin työtehtäviin. He tapasivat myös koulumme entisiä oppilaita, jotka kertoivat opiskelusta toisella asteella ja erityisesti catering- alalla.  Myös ammattikoulun opettajilla on mahdollisuus tutustua heille mahdollisesti hakeviin opiskelijoihin.

IMG_0248

Ensi keväänä on Natashalla ja Johanneksella päätöksen paikka..