HUOM! Blogi on tämän Hepokullan projektin osalta koostettu päiväkirjamerkintöjen ja tuntisuunnitelmien pohjalta. Etenemisjärjestys on kronologinen, mutta bloggauspäivämäärä ei ole sama kuin toteutuspäivämäärä.

Sokrateksesta Socrativeen – historian opiskelua innostavasti nykypäivässä
Hepokullan koulu

”Historian oppitunneille suunnitellaan iPad Minejä hyödyntäviä opetustuokioita, joissa otetaan huomioon oppilaiden erilaisuus ja eri aistikanavat. Kuudensien luokkien oppilaat on jaettu oppimistyylin ja -strategioiden perusteella alaryhmiin. Erityisopettajan asiantuntemusta hyödynnetään mm. tehostetun tuen oppilaiden kanssa. Oppilaat tekevät omalle oppimistyylilleen sopivan opintokokonaisuuden oppimisen tueksi ja läksyjenteon helpottamiseksi. Historian kotitehtävissä käytetään Socrativea. Jatketun koulupäivän ansiosta tehtäviä voi tehdä myös koulupäivän jälkeen koululla.”

Tervetuloa seuraamaan Hepokullan kuutosten seikkailua iPadien ja Socrativen maailmassa! 

Nyt on menossa sisäänajovaihe tämäntyyppisen tekniikan osalta koulussamme ja toimimme tavallaan samalla koekaniineina. Me kuutosten opettajat Jenni ja Krisse sekä pienryhmäopettaja Kiki olemme istuneet muutamana maanantaina perehtymässä tabletteihin ja niiden sovelluksiin. Krisse toimi tässä vaiheessa päävastuussa, tutustui Socrativeen ja opasti meidät muut sen saloihin. Olemme hyödyntäneet keskinäistä tietotaitoamme, ratkaisseet monta ongelmaa (ja löytäneet vähintään yhtä monta uutta…) sekä viettäneet myös aikaa TOP-keskuksen väen kanssa aiheeseen perehtyen.

 

Sovelluksia oppimassa

Olemme nyt ladanneet tabletteihin normaalin sekä pienryhmäopetuksen kannalta tarkoituksenmukaisia sovelluksia. Jatkamme vielä tuntien suunnittelulla ja sitten päästäänkin itse asiaan oppilaiden kanssa seuraavalla historian tunnilla!

Homma käyntiin Hepparissa!