Innopajaan voi vielä hakea!

Innopaja@koulut Turku jatkuu vielä vuoden loppuun saakka. Vielä ehditään käynnistää muutama syksyn mittainen projekti.

Jos sinulla ja tai kollegallasi on idea TVT:n opetuskäytön kehittämisestä ja kokeilusta, johon tarvitaan resurssia, lukekaa projektiohjeet ja täyttäkää www-hakemus. Parhaimmillaan jo 1-2 viikon päästä pääsette aloittamaan!

Hankerahoitusta on siis vielä käytettävissä, mutta laitebudjetti on lähes kokonaan käytetty. Projektityöhön avustusta siis riittää ja johonkin yksittäisiin laitteisiin, mutta ei enää suurempiin laitemääriin. Huomioi tämä suunnittelussasi.

Rohkeasti mukaan!

Johtopäätökset – mitä saatiin aikaan?

(Projektimme alkulähteille pääset halutessasi tästä: https://blog.edu.turku.fi/innopaja/2014/05/28/homma-kayntiin/)

Puhtaalta pöydältä Amerikan ryöstöretkien kimppuun! Viime historian tunnilla eräs nopea esseenkirjoittaja oli koonnut iPadilla valmiiksi kuvamateriaalia tälle tunnille.

Seuraavalla historian tunnilla aiomme jatkaa Socrativen kotitehtävien avaamisen jälkeen keskustelua kulttuurien kohtaamisesta. Tähän on hyvä päättää jakso ja kokeilumme. Pureksittavaa riittää varmasti… Koettahan emme pidä, vaan arviointi suoritetaan jakson työskentelyn, vihkotyön ja Socrativen tehtävien avulla.

Vaikka pääsimme oikeastaan vasta alkuun, tämä kokeilumme ehti poikia jo vaikka mitä! Innostuimme käyttämään tabletteja monipuolisesti muissakin oppiaineissa.

Animaation kuvausta
Animaation kuvausta

Mm. kuviksen tunneilla suunnittelimme huonekaluja ja ajoneuvoja (SubDivFormer), teimme sarjakuvia (StripDesign) ja animaatioita (mm. iMovie), lukuaineissa on voitu hyödyntää Poppletia tiedon jäsentämisessä jne. Maantiedon tunneilla tehtiin esitykset Aasian valtioista Keynotella. Historiassa jatketaan Ruotsin suurvaltaa käsittelevään jaksoon ja suunnitelmissa on tehdä Kustaa Vaasasta hahmo Morfolla. Tabletti mahdollisti myös käsi paketissa olevan oppilaan matikan jakson tehtävien suorittamisen vihkotyöskentelyn sijasta. 

Koko koulun tasolla kokeilumme sai aikaan sen, että läksynkuulustelu Socrativella laajeni muihinkin oppiaineisiin kuutosilla ja kaikkien luokkien oppilaille suunnattu koulun laatukysely suoritettiin samoin Socrativella. Meidän projektin porukka koulutti ensin koko opettajakunnan ohjelman saloihin ja kukin opettaja muokkasi sitten omalle luokka-asteelleen sopivan kyselyn. Lisäksi tehtiin päätös hankkia koululle 16kpl iPad Minejä kaikkien luokkien opetuksessa käytettäväksi. Kuutoset ovat myös kevään aikana valmistelleet laitteistollamme ohjelmaa järjestämäänsä koulun kevätjuhlaan.

Kiitos ja kumarrus – jäämme odottelemaan loppuhuipennusta eli langattoman verkon toiminnan alkua! Toivottavasti kaikki on sen suhteen kunnossa syyslukukauden 2014 alkaessa…?

 

Arkista aherrusta

(Halutessasi pääset projektimme alkulähteille tästä: https://blog.edu.turku.fi/innopaja/2014/05/28/homma-kayntiin/)

Viimeistään nyt oppilaat ovat huomanneet, että iPadeista huolimatta kotitehtävien teko vaatii edelleen ihan oikeaa työtä. Suurimmalla osalla innostus on silti nyt huomattavasti aiempaa korkeammalla ja muutamasta kodista onkin tullut viestiä, että lapsi perehtyy historian lukuläksyyn tarkemmin. Mielenkiintoista on myös ollut kuulla, että moni haluaa pyrkiä selviytymään läksystä täysin itsenäisesti, vaikka vastaan tulisikin hankalia kysymyksiä.

Tällä kerralla oppilaat tiesivät odottaa esseetuntia. Opettajat jakoivat jokaiselle väritulosteena A4-kokoisen paperin täynnä aiheeseen liittyviä kuvia. Oman vihkotyön, muistiinpanojen sekä netistä etsittyjen tietojen pohjalta kirjoitettiin hiljaisena työnä käsin konseptipaperille Kolumbus-aiheinen essee, jonka kappalejaon piti pohjautua opettajan jakamiin kuviin. Kuvista sai siis valita mieleisensä ja jokaisen kappaleen alkuun liimattiin yksi kuva. S2-ryhmässä keskityttiin kirjoittamaan kuvatekstejä.

Saapa nähdä, miten erilaiset ja vaihtelevat työtavat ovat auttaneet oppilaita jäsentämään tietoa ja omaksumaan uutta. Näiden luokkien oppilaat ovat tottuneet etsimään itselleen ominta oppimistyyliä ja hyödyntämään erilaisia tapoja opiskelussaan.

Kolumbusta kehiin

(Halutessasi pääset projektimme alkulähteille tästä: https://blog.edu.turku.fi/innopaja/2014/05/28/homma-kayntiin/)

Ilmassa INNOstusta! Ja kieltämättä vähän turhautumistakin.

Yksi oppilas ei useista yrityksistä huolimatta ollut saanut läksyvastauksiaan tallennettua Socrativeen. Muutoin ilmapiiri oppilaiden keskuudessa vaikutti positiiviselta ja uteliaalta. Olimme luoneet kotitehtävänä olleen kyselyn niin, että seuraava kysymys tuli esiin vasta, kun oppilas oli tallentanut vastauksensa edelliseen. Useimmista kysymyksistä tuli heti sen jälkeen myös välitön palaute (monivalintakysymyksissä oikein/väärin ja avoimissa tehtävissä vastausehdotus), jolloin oppilas pystyi arvioimaan oppimistaan.

Kolumbusta
Kolumbusta monin tavoin

Tällä kertaa oppitunnilla keskityttiin Kolumbuksen matkoihin. Vihkotyötä sai täydentää parin kanssa netistä lisätietoja etsien. Opettajat keräsivät myös kuvamateriaalia seuraavaa kertaa varten. Oppilaille kerrottiin, että tämän tunnin opiskelun ja vihkotyön pohjalta kirjoitettaisiin seuraavalla kerralla essee Kolumbuksesta.

Tälle viikolle osuu myös koulumme toinen YKÄ-viikko.  (Mikähäh? No katos http://edu.turku.fi/tvt-hankkeet/yka.html ) Talo on täynnä eri luokkien iPad-kokeiluja ja Salla Sissonen on opettajien apuna ohjaamassa tablettien käyttöä. Kuutosetkin perehtyvät taas uusiin sovelluksiin loppuviikosta. Nyt riittää suhinaa niin paljon, että palaamme tuonnempana…

Kaasua ja jarrua iPadien kanssa

(Halutessasi pääset projektimme alkulähteille tästä: https://blog.edu.turku.fi/innopaja/2014/05/28/homma-kayntiin/)

Nyt päästiin ihan toden teolla aloittelemaan projektiamme 6. luokkien kanssa! Oppilaat odottivat innokkaasti uusia työtapoja – ja tietysti etenkin iPadeja. Olimme etukäteen keskustelleet luokassa uuden tekniikan käytöstä sekä siihen liittyvistä sopimuksista ja säännöistä. Koulumme kuutoset saavat nyt olla etulinjassa, kun laitteistoa testataan oppilaskäytössä. Nähtäväksi jää, miten hyvin he suoriutuvat tästä vastuullisesta tehtävästä.

Uppouduimme löytöretkien maailmaan Marco Polon ja Kiinan historiaa tutkimalla. Opiskelimme aihetta ensin oppikirjasta, teimme vihkoon muistiinpanoja ja syvensimme tietoja etsimällä vielä netistä videopätkiä. Suomalaisen turistin Kiinan muurilla kävellessään kuvaama videopätkä veti oppilaat aika hiljaiseksi – miten niin kauan sitten on voitu rakentaa jotain niin valtavaa, että se vielä tänäkin päivänä on pystyssä (tosin paikoitellen melkoisen kasvuston peitossa)? Tällä tunnilla hyödynnettiin varsin luontevasti erilaisia aistikanavia ja oppimistyylejä.

Harvoin on oppilailla niin kova kiire kotitehtävien kimppuun kuin tänään! Me opettajat lupasimme avata historian läksyt Socrativeen seuraavana päivänä ja aikaa niiden suorittamiseen on seuraavaa historian tuntia edeltävään iltaan asti. Aika moni kuuluu olevan aikeissa tehdä tehtävät älypuhelimellaan, kun kerrankin on mahdollista hyödyntää omia laitteitaan. Parin kodin kanssa on sovittu, että heidän lapsensa jää oppituntien jälkeen koulun läksyparkkiin tekemään tehtävän koulun laitteilla.

Mietintämyssyyn: Langaton verkko ei toistaiseksi toimi koulussamme oikeastaan lainkaan. Yhden tai kaksi iPadia pystyy kerrallaan periaatteessa kytkemään Sparknetiin, mutta käytännössä yhteys on arvaamaton ja sen avautuminen hidasta. Tänään havaitsimme myös, ettei 6.b:n luokkahuoneessa löydy langattoman verkon signaalia ollenkaan. Hätäapuna opettajat jakoivat omista kännyköistään henkilökohtaisen nettiyhteytensä muutamaan tablettiin. Tilanne haittaa kyllä toistaiseksi kaikkea verkkopohjaista työskentelyämme harmittavan paljon – suunnitelmat eivät taida toteutua ihan toivotulla tavalla…