(Halutessasi pääset projektimme alkulähteille tästä: https://blog.edu.turku.fi/innopaja/2014/05/28/homma-kayntiin/)

Viimeistään nyt oppilaat ovat huomanneet, että iPadeista huolimatta kotitehtävien teko vaatii edelleen ihan oikeaa työtä. Suurimmalla osalla innostus on silti nyt huomattavasti aiempaa korkeammalla ja muutamasta kodista onkin tullut viestiä, että lapsi perehtyy historian lukuläksyyn tarkemmin. Mielenkiintoista on myös ollut kuulla, että moni haluaa pyrkiä selviytymään läksystä täysin itsenäisesti, vaikka vastaan tulisikin hankalia kysymyksiä.

Tällä kerralla oppilaat tiesivät odottaa esseetuntia. Opettajat jakoivat jokaiselle väritulosteena A4-kokoisen paperin täynnä aiheeseen liittyviä kuvia. Oman vihkotyön, muistiinpanojen sekä netistä etsittyjen tietojen pohjalta kirjoitettiin hiljaisena työnä käsin konseptipaperille Kolumbus-aiheinen essee, jonka kappalejaon piti pohjautua opettajan jakamiin kuviin. Kuvista sai siis valita mieleisensä ja jokaisen kappaleen alkuun liimattiin yksi kuva. S2-ryhmässä keskityttiin kirjoittamaan kuvatekstejä.

Saapa nähdä, miten erilaiset ja vaihtelevat työtavat ovat auttaneet oppilaita jäsentämään tietoa ja omaksumaan uutta. Näiden luokkien oppilaat ovat tottuneet etsimään itselleen ominta oppimistyyliä ja hyödyntämään erilaisia tapoja opiskelussaan.

Arkista aherrusta