Puolalan koulun oppilaskunnan blogi

Puolalan koulun oppilaskunta on aloittanut bloggaamisen lukuvuonna 2014-2015. Blogissa oppilaskunnan hallitus kertoo toiminnastaan sekä sanallisesti että kuvin. Kaikki blogista löytyvät artikkelit ovat oppilaiden itse kirjoittamia ja blogi kehittyy koko ajan. Syksyllä järjestimme Halloween-teemapäivän pukeutumiskilpailuineen ja keväällä pidimme ystävänpäiväkahvilaa. Joka perjantai pidämme koulussa välituntikioskia. Oppilaskunta on osallistunut myös oppilashuoltotyöryhmien ja opettajien kokouksiin sekä itse askarrellut kouluun pullonkeräyspisteitä. Tulevista tapahtumista kerromme lisää blogissamme.

image-150x150
Halloween-teemapäivää mainostettiin hyvissä ajoin

 

image5-e1414178318358-150x150
Parhaiten pukeutuneet luonnollisesti palkittiin
image1-765x1024
Pullonkeräyspiste ylhäältä

image-765x1024

Mainosvideoita Turusta

Saamme INNO-hankkeen kautta saamiemme iPadeja tehokkaampaan käyttöön keväällä 2015, kun oppilaat tekevät esittelyvideoita Turun nähtävyyksistä. Näitä tehdään kokonaan iPadeilla käyttäen iMovieta. Oppilaat jaetaan uusiin ryhmiin (5 kpl), ja kukin ryhmä valitsee 2–3 nähtävyyttä Turussa, joista he keräävät tietoa, kirjoittavat tekstiä ja kuvaavat/videoivat. Oppilaat tekevät aineistostaan mainosvideoita iMovie-ohjelmalla.

Projektissa oppilaiden täytyy lisäksi ottaa selvää erilaisista Turussa olevista patsaista. Näin sen takia, että Turussa on paljon erilaisia patsaita, joiden ohi kävellään joka päivä tietämättä, miksi kyseinen patsas seisoo siinä, missä on. Oppilaat käyttävät Aurasma-sovellusta (http://www.aurasma.com/aura/) ottaakseen selvää ennalta valitsemastaan patsaasta. Suomalaisilla oppilailla on valmiina paperilla kysymyksiä ko. patsaasta, joihin hollantilasten täytyy löytää vastauksia.

Mainosvideot näytetään hollantilaisille oppilaille, kun he tulevat keväällä Suomeen. Oppilaat käyvät kyseisissä kohteissa yhdessä vieraansa kanssa (ryhmissä on 5 suomalaista ja 5 hollantilaista) ja suorittavat Aurasma-tehtävää. Kussakin ryhmässä on yksi valvova opettaja mukana. Tehtävät ja kokemukset puretaan yhteisellä oppitunnilla.

 

Matkamuistot digitaalisesti

Syksyllä 2014 koulumme 8. luokka matkusti Goesiin Hollantiin osana englannin kieliluokkien Project Holland -projektia. Tämän vuoden projektissa oppilaat tekivät videopäiväkirjan matkastaan, jotta oppilaille jäisi mukava muisto ja vanhemmat näkisivät, mitä kaikkea matkan aikana on tehty.

Oppilaat jaettiin 3–4 hengen ryhmiin, ja jokainen ryhmä sai valita haluamansa päivän, josta he olisivat vastuussa. Valitsemansa päivän aikana oppilaat ottivat kuvia ja videoita sekä tekivät haastatteluja, joista muodostui aineisto videopäiväkirjaa varten. Oli tarkoitus, että jokaisella ryhmällä olisi yksi iPad käytettävinään, mutta mukaan saimme kuitenkin vain yhden koulun iPadin, koska emme ehtineet saada käyttökuntoon INNO-hankkeen kautta saamiemme iPadeja. Saimme ne vasta pari päivää ennen matkalle lähtöä.

Palattuaan Suomeen oppilaat työstivät aineistonsa Windows Movie Makerilla. Vain muutama oppilas oli käyttänyt Movie Makeria ennen, joten oli tarvetta näyttää oppilaille ohjelman perustoimintoja. Kerrottiin myös videopäiväkirjan tekemisen prosessista – ensin kirjoitetaan käsikirjoitus, sitten etsitään siihen sopivia kuvia ja videoita omasta aineistosta, jotka vievät tarinaa eteenpäin, lisätään tekstiä, musiikkia ja tehosteita sekä alku- että lopputekstit. Kun videot olivat valmiita/lähes valmiit, katsoimme niitä, ja oppilaat antoivat palautetta toisilleen, esim. mitä niissä oli hyvä ja toimiva, mitä kaipasi vielä hiomista. Valmiista teoksesta syntyi niin ikään digitarina yhdestä matkan päivästä. Tiedostot yhdistettiin, ja saatiin yhtenäinen tarina koko viikosta.

iPadit käsityönopetuksessa (Puolala 3)

Parhaiten iPadien käyttö käsityössä näkyy luokkablogeissamme, joihin pääsee helpoiten Puolalan käsityöt sivun yläreunasta. Eri ikäiset harjoittelevat bloggaamista omin tai opettajan tunnuksin.
Syksyllä seitsemäsluokkalaiset harjoittelivat blogiin kirjoittamista omin tunnuksin työtään raportoiden.
Osa oppilaista kokeili opetusvideoiden tekemistä aivan omin päin iMovien avulla.
Matonkudonta-apps on ollut oivallinen apu kudottaessa kangaspuilla luokan ulkopuolisessa aulassa.
Toki iPadit toimivat vallan nopeina tiedon hakulaitteina ja välittäjinä. Kuitutietoutta juuri oppiessamme oppilaat saivat edetä omaa tahtiaan tutustuessaan puuvillakuidun matkaan pellolta T-paidaksi.
Yhdeksäsluokkalaiset alottivat lopputyönsä tekemisen. Omat ja luokan iPadit ovat olleet luonteva osa dokumentointia ja kevään tullen nähdään millaisilla esitysohjelmilla oppilaat työstävät portfolionsa.
Kuvassa Idan neuletyö aluillaan. Kirjoneuleen hän suunnitteli KnitCraftillä (apps for iPad). Printti työn tukena.
neulesuunnitelma_KnitCraft

Omat teokset pinnoissa

Hankkeen kakkosvaiheessa oppilaat projisoivat tekemiään teoksia erilaisiin pintoihin ja materiaaleihin ja luovat uusia valokuvateoksia. Tavoite oli lisätä onnistumisen kokemuksia omassa kuvataiteellisessa työskentelyssä, lähinnä pikku ryhmissä tekemisen kautta. Ajatus siitä, että olemme vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa ja rakennettu ympäristö muodostuu pinnoista, tilasta ja materiaalista, luo hyvät perusteet taiteellisille kokeiluille. Hankesuunnitelmassa ideoimme oppilaiden taideteosten projisointia videotykkien avulla erilaisiin luonnon, rakennusten ja materiaalien pintoihin, joista oppilaat luovat uusia teoksia valokuvaamalla. Millaisia heijastuksia teokset synnyttävät? Millaisia uusia teoksia omat työt luovat toisessa kontekstissa ja pinnoissa? Miten oppilaiden omat näkemykset ja kokemukset vaikuttavat projisoinneista otettuihin kuviin? Katso miten oppilaat onnistuivat tallentamaan haamumaisia uudenlaisia kuvia!

suojatiessa sahkokaappi sateenvarjo koivu kangas2 kivessa kangas1