Läsglädje-blogg

Pedagogiska eftermiddagar i mars

Aktuella barnböcker och arbete som barnboksförfattare och bilderbokskonstnär

Hjärtligt välkommen till projektets följande pedagogiska eftermiddagar! I mars diskuterar vi aktuella barnböcker och -litteratur tillsammans med den prisbelönta författaren Magdalena Hai och den välanlitade bilderbokskonstnären Jenny Lucander!

Rikta dig till läsning! -pedagogiska eftermiddagar ordnas i samarbete med En läsande kommun -nätverkens projekt Ordens symfoni i Sydvästra Finland.

Anmäl dig till mars pedagogiska eftermiddagar! Anmälningslänkar samt närmare information om vårens program och tidtabell finns på sidan för pedagogiska eftermiddagar på projektets webbsida!

Rysliga butiker och insnöade planer – författaren Magdalena Hai som gäst på onsdagen 10.03 14:00–15:00

Magdalena Hai är en prisbelönt författare med verk översätta på över tio språk. Från och med 2012 har Hai fungerat som författare och hon har skrivit över tio barn- och ungdomsböcker, allt från bilderböcker till böcker för unga vuxna, samt noveller till vuxna. Hennes specialitet är spekulativ fiktion (bl.a. fantasy, science fiction, skräcklitteratur, steampunk) och hon har även hållit workshopar kring den.

Magdalena Hais nyaste verk Rysmans Rysliga butik: En insnöad plan publiceras på svenska i mars 2021 och är redan den tredje boken i Rysmans Rysliga butik -serie. Boken är illustrerad av Teemu Juhani och översättad av Emil Johansson.  Tidigare publicerade böcker i serien är Det hemska skrattpulvret (orig. 2018, på svenska 2020) och Stulna tänder (orig. 2019, på svenska 2020).

Hai har kandiderat och vunnit flera litteraturpriser, bland annat Runeberg Junior 2017 (kandidatur), Tulenkantaja 2018 (vinnare), Nordiska rådets barn- och ungdomslitteraturpris 2018 (kandidatur), Barn- och ungdomslitteratur Finlandiapriset 2018 (kandidatur) och Kaarina Helakisa-priset 2020 (vinnare).

Bekanta dig med författaren Magdalena Hai och hennes produktion på hennes webbsida Magdalena Hai – Kryptozoologisia tutkimuksia (www.magdalenahai.com).

Onsdagens pedagogiska eftermiddag ordnas på finska, men frågor och kommentarer kan ställas också på svenska.

Lajon och kråkungar: bilderbokskonstnär Jenny Lucander gästar pedagogisk eftermiddag  på måndagen 15.03 kl. 14–15

Gästspecialisten under måndagens pedagogiska eftermiddag är den välanlitade bilderbokskonstnären Jenny Lucander. Lucander är en frilansande illustratör som har illustrerat bland annat för tidningar och teatrar och gjort även andra kultursamarbeten men just nu arbetar hon främst med bilderböcker både för barn och vuxna.

Utöver sitt arbete som illustatör håller Lucander olika slags workshopar runtom i Finland och även utomlands och driver den punkinspirerade rekvisitaälskande teatern Teater Tapir tillsammans med tre andra författare och illustratör. Teater Tapirs diktshower är riktade till barn och teatergruppen spelar sina egna eller andras dikter och teaterpjäser.

De senast publicerade verken illustrerade av Jenny Lucander är bilderböckerna Freja och kråkungen skriven av Fredrik Sonck (2020, publ. Förlaget M), Min svarta hund skriven av Sanna Tahvanainen (2020, publ. Schildts & Söderströms) och Kaksi kotia skriven av Riina Katajavuori (2020, publ. Tammi).

Lucanders illustreringar har prisats såväl i Finland som i Norden och hon har vunnit flera priser. I fjol prisbelönades Lucander och författare Jens Mattssons bilderbok Vi är lajon! (2019) med Nordiska rådets barn- och ungdomslitteraturpris 2020. Lucander och Mattsson fick även ett pris ur Paul Werner Lybecks testamentsfond av Svenska litteratursällskapet i Finland samt ett Punni-hedersomnämnande av Barnboksinstitutet. Lucander kandiderade även för Elsa Beskow-plaketten för årets bästa illustrerade svenska barnboken av Svensk biblioteksförening i Sverige med boken Vi är lajon!.

Bekanta dig bilderbokskonstnären Jenny Lucander och hennes produktion på hennes webbsida Jenny Lucander illustrations (www.jennylucander.com). Mera om teatergruppen Teater Tapir hittas på deras webbsida.

Måndagens pedagogiska eftermiddag genomförs på svenska, men frågor och kommentarer kan ställas också på finska.

Vi ses på pedagogiska eftermiddagar!

Å arrangörernas och gästspecialisternas vägnar,

Henrik Hurme
Läskoordinator

Bibliotekets coronabegränsningar förblir oförändrade

Bibliotekets coronabegränsningar förblir oförändrade fr.o.m. 1.3. 2021

På grund av coronaläget kan bibliotekens avdelningar inte öppnas för utlåning 01/03 som informerades tidigare. Under begränsningstiden får man material genom att reservera i nätbiblioteket och sedan hämta beställningen på biblioteket och endast snabba besök är möjliga.

Begränsade bibliotekstjänsterna i ett nötskal

  1. Använd munskydd och håll avstånd
  2. Sköt ärenden snabbt (max 15 min)
  3. Bibliotekens datorer kan användas endast snabbt (max 15 min)
  4. Bibliotekens evenemang ordnas endast på distans på bibliotekens sociala medier-kanaler och på nätet

Närmare information finns på Åbo stadsbibliotekets webbsida.

Ta hand om er själva och era nära och kära!

Låt oss njuta av ljuset och den snart blivande våren – med en god bok, kanske! 🙂 Idéer till läsning och litteratur kan hämtas till exempel från läsutmaningar, såsom Helmets läsutmaningar eller SelmaStories läsutmaning 2021.

Läsutmaningar för året 2021:

Läsglädje för alla!

Henrik Hurme
Läskoordinator, Rikta dig till läsning! -projekt

Månadsöversikt – februari

Medläsning är det nya svarta

Det var faktiskt under projektets första pedagogiska eftermiddag på svenska då jag hörde orden medläsa och medläsning för första gången i bruk. Trots det, förstod jag orden genast och tack vare vår gästspecialist Agneta Möller-Salmela, fick jag en ännu bättre inblick i skillnaden mellan att medläsa och högläsa: högläsaren sitter i sin egen bubbla, medan medläsaren befinner sig i samma rum med åhörare och upplever händelserna med de.

Nästa gång som du läser högt för barnen tänk efter: medläser jag nu eller sitter jag kanske i min egen bubbla. Är jag faktiskt inne i berättelsen tillsammans med mina åhörare eller läser jag kanske bara högt… ? En bra utmaning för oss alla. 🙂

Kom ihåg att svara på projektets kartläggning över den aktuella situationen av läskunnighet, -lust och -intresse i småbarnspedagogiksenheter och skolor i Åbo. Målet med enkäten är att både förstärka och utveckla förefintliga, fungerande verksamhetsmodeller och kartlägga de punkter där hjälp och stöd behövs. Svaren inkluderas som en del av projektets resultat och används vid rapportering av projektet. Svara på kartläggningen senast söndagen 28.02.2021 på Webropol via länken: https://webropol.com/s/suuntaa-tilllasning.


Den snö som föll i fjol – hänt i februari

Pedagogiska eftermiddagar

Projektets första pedagogiska eftermiddagar ordnades i februari, nämligen onsdagen 17/02 på finska och torsdagen 18/02 på svenska. Onsdagens eftermiddag gästades av universitetslektor Juli-Anna Aerila och professor Sara Routarinne, medan på torsdag var det Agneta ”Netta” Möller-Salmela som gästföreläste. Ämnen och teman var så gott som desamma under båda eftermiddagarna: väckande av barnens läslust i daghem- och skolmiljö och med hjälp av mångsinnliga metoder.

Det som diskuterades under onsdagens eftermiddag var bland annat för- och nackdelar av läsdiplom och målinriktad läsning samt skillnader mellan läskultur i finsk- och svenskspråkiga skolor respektive skolor i Finland och i Storbritannien.

I finskspråkiga skolor läses mera nordisk litteratur än i svenskspråkiga skolor där i sin tur läses få originellt finska böcker.

Förutom hangömodellen och Nettas upplevelserum diskuterades bland annat marknadsföring av läsning, företags roll i läsfrämjande samt läsningens och litteraturens (o)synlighet i dagens samhälle under torsdagens pedagogiska eftermiddag. Bearbetande läsning och boksamtal väckte också diskussion.

Punkter och frågetecknen är bra platser för diskussion med barnen under en läsestund. Man kan diskutera saker som: Vad skulle vara annorlunda om det här hade hänt dig? Hur skulle du ha reagerat och gjort? Man kan även föreställa sig följande: Vad hände innan berättelsen började? Vad händer efter berättelsens slut?

Ett stort tack till våra gästspecialister Juli-Anna Aerila, Sara Routarinne och Agneta Möller-Salmela samt till alla deltagare – fina presentationer och bra diskussion!

Läs vidare för ytterligare information om kommande pedagogiska eftermiddagar eller besök sidan för pedagogiska eftermiddagar på projektets webbsida.

Nationell läskunnighetsstrategi

Nationell läskunnighetsstrategi ska stärka arbetet för att främja läskunnighet (Utbildningsstyrelsen)

Arbetet med den nationella läskunnighetsstrategin är i full gång! Ett inledande seminarium hölls i januari (28.01.2021) via Teams; inspelningar av seminarieföredrag kan ses på Läsrörelsens webbsida. Webbinariet ordnades på finska.

Hörnan & Educa

Hörnan, det svenskspråkiga kvarteret på Educamässan, ordnades i år digitalt under en onsdagseftermiddag den 27 januari. Hela programmet kan ses som inspelning på Finlands svenska lärarförbunds webbsida. Läs även reportagen från Hörnan i tidningen Läraren (28.01.2021).

Såsom Hörnan, ordnades även Educamässan digitalt i år. Educamässans föredrag finns inspelade och kan ses på Educamässans webbsida.

Tack till Finlands svenska lärarförbund, OAJ och andra organisatörer för de fina digitala evenemangen!

Mediekunskapsveckan

Såsom varje år, ordnades Mediekunskapsveckan i år andra veckan i februari.

Även om årets Mediekunskapsveckan har redan passerat kan materialet utnyttjas året runt! Man kan bekanta sig med materialet på svenska på Mediekunskapsveckans webbsida.

Temaveckas syfte är att förstärka mediakunskapens roll i uppfostran och det är ca 50 nationella organisationer som deltar i planeringen och genomförande av veckan.


Framtidsutsikterna

  1. Pedagogiska eftermiddagar i mars
  2. Vårens webbinariedagar och ordkonst-workshopar
  3. Läs- och speltips för vinterlov
  4. Bibliotekets coronabegränsingar lindras fr.o.m. 01/03 → Bibliotekets coronabegränsningar förblir oförändrade
  5. Projektet Biblioteken blir forum för folkstyret
  6. Napero-Finlandia -tävling
  7. Boktips

1. Pedagogiska eftermiddagar i mars

Följande Rikta dig till läsning! -pedagogiska eftermiddagar ordnas i mars, nämligen på onsdagen 10/03 och på måndagen 15/03. Temat på pedagogiska eftermiddagar i mars är aktuell barnlitteratur och arbete som barnboksförfattare och -illustratör och som gästspecialister har vi författaren Magdalena Hai och bilderbokskonstnären Jenny Lucander! Närmare information om pedagogiska eftermiddagar i mars publiceras senare – följ vår informerande!

Tidtabell och program över vårens pedagogiska eftermiddagar finns på sidan för pedagogiska eftermiddagar på projektets webbsida.

(Rättigheter till tidtabell- och innehållsmässiga förändringar förbehålls.)

2. Vårens webbinariedagar och ordkonst-workshopar

Lördagen den 27 mars kl. 10-13 ordnas den första webbinariedagen av projektets föreläsningshelhet. Helheten består av två seminariedagar och båda dagarna kommer att äga rum i vår.

Teman som kommer att behandlas under den första webbinariedagen (27/03) är aktuell barnlitteratur och forskning inom barnlitteraturen samt väckande av barnens läslust. Dagens föredrag kommer att hållas av Mia Österlund (FD, docent, universitetslärare och forskare) och Juli-Anna Aerila (PeD, docent och universitetslektor). Den andra webbinariedagen ordnas lördagen den 10 april kl. 10-13 och då är det språk- ock kulturmedveten läskunnighet och ordkonst som tema.

I vår kommer även ett flertal ordkonst-workshopar på distans att ordnas. Workshoparna kommer att hållas av ordkonstnärer vid Bokens hus och deltagandet kommer att vara gratis för deltagare. Enligt den preliminära tidtabellen kommer workshoparna ordnas i april.

Närmare information om program, tidtabell och anmälningar publiceras senare – håll er uppdaterade!

(Rättigheter till tidtabell- och innehållsmässiga förändringar förbehålls.)

3. Läs- och speltips för vinterlov

Barnens zon Saga i Åbo stadsbibliotek bjuder på pyssel och boktips med rymdmotiv under vinterlovet på sociala medier. En ”pysselpapper” med uppgifter med motiv från rymden kan också hämtas från Sagas information.

Mera läs- och speltips för vinterlov finns nedan:

4. Bibliotekets coronabegränsningar lindras fr.o.m. 01/03 → Bibliotekets coronabegränsningar förblir oförändrade

På grund av coronaläget förblir bibliotekets coronabegränsingar oförändrade från och med 01/03. Biblioteksutrymmena öppnas alltså inte för lån så att kunderna kan själv gå till hyllorna som informerades 22/02 i denna månadsöversikt.

Man kan förfarande låna böcker och annat material genom att reservera material i nätbiblioteket och sedan hämta beställningen på biblioteket.

Bibliotekets coronabegränsningar förblir oförändrade fr.o.m. 1.3. 2021. Bibliotekens avdelningar kan inte öppnas för utlåning på grund av coronaläget. Endast snabba besök är möjliga. Under begränsningstiden får du material genom att reservera i nätbiblioteket och sen komma till biblioteket för att hämta beställningen.

Läs mera på bibliotekets webbsida.

5. Projektet Biblioteken blir forum för folkstyret

Åbo stadsbibliotek deltar i ettårigt projekt Biblioteken blir forum för folkstyret finansierat av Sitra. Inom ramen för projektet kommer bland annat en paneldiskussion om medborgarinflytande, en bokutmaning för Åbos stadsdirektörskandidater, konstverkstäder och olika evenemang i stadsdelen Pansio-Jyrkkälä att ordnas. Närmare information om projektet och program på bibliotekets webbsida.

6. Napero-Finlandia -tävling

Skriv en saga och delta i den nationella sagoskrivartävlingen Napero-Finlandia!

Den annuella tävlingen är avsedd för grundskoleelever i åk 1-6 och den arrangeras av Päätalo-institutet i Taivalkoski. Vinnaren offentliggörs på Satus (Saga på finska) namnsdag den 18 oktober 2021.

Mera information om tävlingen samt reglerna för naperofinlandia hittar man på Taivalkoskis webbsida.

7. Boktips

Boktips av februaris månadsöversikt är årets vinnare av Runeberg Junior-priset, nämligen Nattexpressen av Karin Erlandsson. Tävlingens vinnare valdes av åtta barnjurygrupper från skolor och förskolor i Borgå. Nedan finns barnjurygruppernas motiveringar:

”Den var mycket spännande när man inte visste hur det skulle gå till slut”

”Mest spännande när Nattexpressen kom fram första gången och marschallen var tänd”

”Bästa stationen var Godisstationen! Där skulle jag kunna bo!”

Kolla bokens tillgänglighet på Vaski-databasen, reservera och låna boken på biblioteket och stig på tåget!

Mera om årets vinnare och priset finns på en artikel på Läsglädje-bloggen (08.02.2021).


läsglädje för alla!

På läskoordinatorers vägnar,

Henrik Hurme

PS Bekanta dig med februaris månadsöversikt på finska på projektets finskspråkiga webbsida.

Välkommen till projektets pedagogiska eftermiddagar!

Kom med att lyssna och prata om läsning!

Åbo stads läskunnighetprojekt Rikta dig till läsning! ordnar i samarbete med En läsande kommun -nätverkens projekt Ordens symfoni i Sydvästra Finland en serie av pedagogiska eftermiddagar under våren 2021. Pedagogiska eftermiddagar är engagerande specialistdiskussioner där specialister, forskare och författare inom barnens läskunnighet och -lust, barnböcker och -litteratur och mångspråkighet och kulturell mångfald gästar och berättar om sina arbeten samt diskuterar med deltagare. Till pedagogiska eftermiddagar är hela personalen inom småbarnspedagogiken, nybörjarundervisningen samt biblioteken varmt välkommen. Välkomna är också alla intresserade!

Projektets pedagogiska eftermiddagar genomförs via Microsoft Teams.

Ämnen och teman under våren

Ämnen och teman som behandlas under våren är bl.a. att väcka intresse för språk och berättelser samt aktuella barnböcker och -litteratur och arbete som barnboksförfattare och -illustratör. Mera information om tidtabell och program finns på sidan för pedagogiska eftermiddagar. Rättigheter till tidtabell- och innehållsmässiga förändringar förbehålls.

Anmäl dig till vårens första pedagogiska eftermiddagar!

Anmälningarna till pedagogiska eftermiddagar önskas på förhand via Webropol-enkät för leverering av evenemangslänken. Länken skickas till anmälda en dag före evenemanget per e-post. För närmare information eller vid problem med anmälan, ta kontakt med Henrik (henrik.hurme@turku.fi, 040 5411706).

Väckande av barnens läslust i daghem- och skolmiljö (17/02/2021 kl. 14-15)

Gästspecialister: universitetslektor Juli-Anna Aerila (ÅU) och Sara Routarinne, professor vid lärarutbildningsanstalt (ÅU).

Anmäl dig via Webropol-enkät. Anmälningarna önskas senast söndagen 14.02.2021. Även om eftermiddagen genomförs på finska kan frågorna ställas på svenska.

Juli-Anna Aerila arbetar som universitetslektor i modersmålets och litteraturens didaktik vid lärarutbildningsanstalten vid Åbo universitets Raumo campus. Hon har disputerat om multikulturell barn- och ungdomslitteratur och fungerar som docent i barnens läsning och litteraturfostran vid Uleåborgs universitet. Hennes bok om barnens läsning och läsfrämjande pedagogik, Sytytä lukukipinä, publicerades i 2019. Aerila medverkar i olika projekt inom läsning och läsfrämjande.

Bekanta dig med Sytytä lukukipinä (2019) av Juli-Anna Aerila och Merja Kauppinen på Vaski-databasen. Bekanta dig även med andra publikationer av Aerila på Åbo universitets personalgalleri.

Sara Routarinne är professor i modersmålsundervisning vid lärarutbildningsanstalten vid Åbo universitet. Hon har medverkat i projektet Läsklanen av Finska kulturfonden och forskat i lågstadieelevernas skrivning och utveckling av uppfattning av genre.

Bekanta dig med publikationer av Sara Routarinne på Åbo universitetets personalgalleri.

Väckande av barnens läslust med hjälp av mångsinnliga metoder (18/02/2021 kl. 14-15)

Gästspecialist: specialbiblioteksfunktionär och läsinspiratör Agneta ”Netta” Möller-Salmela (Hangö stadsbibliotek).

Anmäl dig via Webropol-enkät. Anmälningarna önskas senast måndagen 15.02.2021. Eftermiddagen genomförs på svenska, men frågor kan ställas också på finska.

Agneta ”Netta” Möller-Salmela är berättare, läsinspiratör och läslust-ambassadör och arbetar som specialbiblioteksfunktionär i Hangö stadsbibliotek. Hon har utvecklat nya metoder och material för läsinspiration och arbetat för ett fungerande samarbete mellan bibliotek, skola och hemmet.

Jag tycker om att kalla mig Läsinspiratör – det kan alla vara. (Möller-Salmela)

Bekanta dig med:


Läsglädje för alla!

Vi ses på pedagogiska eftermiddagar!

Läskoordinatorer

Programkväll: Små verk av stora författare

En intressant programkväll om Finlands största författare: Topelius & Jansson

Svenska litteratursällskapet i Finland ordnar en direktsänd programkväll Små verk av stora författare i dag, månaden den 8 februari 2021 klockan 18:00-20:00.

Program:

Anna Movall och Jörgen Scholz: Metande engelsmän och onda hushållerskor – Zacharias Topelius noveller som litterär underhållning

Maria Jönsson: Om Tove Janssons novellkonst och vikten av att få behålla sin idé

Med uppläsning medverkar Elisa Makarevitch

Zacharias Topelius och Tove Jansson hör till de mest folkkära författarna i Finland under sina respektive sekel. Mest kända är de båda för sin barnlitteratur, men de hade båda många fler strängar på sin lyra. Noveller ingick i bådas repertoar, och i kvällens föredrag får vi bekanta oss närmare med dem.

Direktsändning

Programkvällen direktsänds i evenemanget på www.sls.fi och på Youtube. Programkvällen kommer att vara tillgänglig i efterhand på SLS:s Youtube.

Ha en härlig programkväll tillsammans med Finlands mest folkkära författarna!

Henrik Hurme, läskoordinator

Nattexpressen – årets vinnare av Runeberg Junior-priset

Främjande av läslust i Runebergsk anda

Barnlitteraturpriset Runeberg Junior 2021 delades ut torsdagen den 4 februari, en dag före Runebergsdagen. Priset utdelades under en direktsändning som kunde följas via en länk på Östnylands hemsida. Sändningen kan ses på Youtube på KSF Medias kanal.

Årets vinnare av Runeberg Junior-priset är Karin Erlandssons och Peter Bergtings bok Nattexpressen. Grattis till vinnare! Mera on priset samt segrarboken och -författare hittar man på Borgå stads webbsida.

Förvalsjuryn motiveringar

Nattexpressen är en berikande läsupplevelse. Det är en fascinerande, spännande och mångfasetterad bok som tar läsare till helt nya dimensioner. Boken ger även läsaren en möjlighet att skapa sig inre bilder. Berättelsens huvudperson Danja letar efter sin mormor som har försvunnit strax innan jul. Läsaren får tillsammans med Danja stiga ombord på Nattexpressen och åka på ett spännande äventyr. Karin Erlandsson skriver om ensamhet, längtan och om att förlora någon och berättelsen fungerar bra som grund för diskussioner med barn. Peter Bergtings illustrationer i seriestil passar bra till helheten. Nattexpressen kan också användas som en adventskalender, en adventsbok, eftersom den har 24 medryckande kapitel. Nattexpressen är inte bunden till en speciell tid eller plats, men läsaren måste ta tid på sig, eftersom man inte vill släppa taget om boken.

Kommentarer från barnjurygrupperna

Den slutliga vinnaren valdes av åtta barnjurygrupper från skolor och förskolor i Borgå. De motiverade vinnarvalet bland annat så här:

”Den var mycket spännande när man inte visste hur det skulle gå till slut”

”Mest spännande när Nattexpressen kom fram första gången och marschallen var tänd”

”Bästa stationen var Godisstationen! Där skulle jag kunna bo!”

Om priset

Runeberg Junior-priset instiftades först år 2017 av Borgå stad och tidningen Östnyland/KSF Media. Priset tilldelas en finsk- eller svenskspråkig barnbok som är riktad till barn i 6-9 års ålder. Syftet med priset är att främja barnens läslust. Vinnaren tilldelas ett penningpris på 10 000 euro.

Priskandidaterna väljs av förvalsjuryn. Daghemsgrupper och första- och andraklassister i Borgå väljer den slutliga vinnaren. Förvalsjuryn bestod av chefredaktör Marko Enberg, rektor Leena Stolzmann ja guiden Jenny Törnroos.

Grattis till vinnare!

Henrik Hurme, läskoordinator

PS Boken kan lånas på Vaski-biblioteken, checka bokens tillgänglighet på Vaski-databasen.

Månadsöversikt – januari

Glad trollvinter!

”Det är snö, viskade Mumintrollet. Mamma har hört talas om den och den kallas snö.”

Bild på bokpärmen av Tove Janssons verk Trollvinter, förlagt av Förlaget M. På bilden på pärmen sitter Too-ticki på broräcket och tittar ner mot stranden där Mumintrollet står och håller upp en stormlykta. Månen lyser stort och gult bakom dem. På allra bakerst lyser badhusets ljus på havsstranden.
Bild: Henrik Hurme

Det ovannämnda citatet är från muminboken Trollvinter av Tove Jansson – boken som passar in i denna stund bättre än bra! Trollvinter och de andra muminböckerna kan förstås lånas på Vaski-biblioteken!

Utöver att vi (äntligen) fick snö på marken även i Åbo har det hunnit hända en massa saker under årets början.

Först presenteras smälta snöbollar, det vill säga det som redan har hänt vid årsskiftet. Sedan fortsätter månadsöversikten med en liten väderprognos – utöver att det har utlovats snö, finns det även läsning och läskultur på kommande! Översikten slutar med en hövlig (och snöig) uppmaning.

Kom ihåg att i månadsöversikten kan även läsarens tips publiceras!


Som smälta snöbollar – det som har hänt i januari

Kartläggning över den aktuella lässituationen i Åbo

Projektets kartläggning över den aktuella situationen av läskunnighet, -kultur och -intresse i småbarnspedagogiksenheter och skolor i Åbo har skickats via e-post till alla småbarnspedagogiksenheter i staden. Enkäten kommer att skickas till skolor (lärare i åk 1 och 2) i februari. Målet med enkäten är att både förstärka och utveckla förefintliga, fungerande verksamhetsmodeller och kartlägga de punkter där hjälp och stöd behövs.

Svar önskas senast 28.02.2021. Ifall du/ni inte har fått länken till enkäten, ta i kontakt med Henrik (henrik.hurme@turku.fi).

Genom att svara på enkäten påverkar du projektets verksamhet och läskunnighetsarbetet i Åbo!

Mallavtal och ett nytt projekt

Den nya avtalsmodellen för samarbete mellan den grundläggande utbildningen och det allmänna biblioteket presenterades i förra månadsöversikten (28.12.2020) och avtalsarbetet fortsätter. Mallavtalet på svenska kan läsas på Biblioteken.fi.

Mallavtalet och en nationell läskunninghetsstrategi (under arbete) behandlas i Åbo inom Ordens symfoni i Sydvästra Finland -projekt. Projektets verksamhet inleddes i januari, och pågår ända till slutet av året 2021. Projektet är en del av Läsande kommun-nätverket. Mera on detta nätverk finns på ett meddelande på Läsrörelsens webbsida.

Tvåårigt förskole i Åbo

Ett försök med tvåårig förskoleundervisning genomförs av undervisnings- och kulturministeriet från och med 08/2021. Försöket avlutar 05/2024 och gäller barn födda 2016-2017. Åbo stad är en av de kommuner som deltar i försöket.

Syftet med försöket är att stärka jämlikheten i utbildningen, utveckla förskoleundervisningens kvalitet och genomslag, utreda kontinuiteten mellan småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den inledande undervisningen och utreda familjernas serviceval samt att få information om hur tvåårig förskoleundervisning påverkar barns förutsättningar för utveckling och lärande, sociala färdigheter och utvecklingen av en sund självkänsla. (ur pressmeddelandet av undervisnings- och kulturministeriet, 20.01.2021)

Undervisnings- och kulturministeriets pressmeddelande (20.01.2021) hittas på ministeriets webbsida. Vi avvaktar för mera information om försöket i Åbo.

Litteraturpriser Topelius och Arvid Lydecken 2021

Topelius Priset 2021 och Arvid Lydecken Priset 2021 av Finlands Ungdomsförfattare rf tilldelades på måndagen den 18 januari. Årets Topelius Priset tilldelades Meri Luttinen med verket Myrskynsilmä (2020) och årets Arvid Lycecken Priset Sari Peltoniemi med verket Täältä minä karkaan (2020). Grattis till vinnare!

Mera om vinnarna, priset och förbundet på webbsidan av Finlands Ungdomsförfattare rf.

Topelius Priset är Förbundets äldsta pris (grundat 1946) och beviljas årligen den bästa ungdomsromanen. Arvid Lydecken Priset ges åt årets bästa barnbok. Prissummor för priser är samma som årtalet priset tilldelas, det vill säga 2021 €.

Böckerna finns bara på finska.

Barnboksrevolutionen

Det första avsnittet av Kulturcocktail live, ett nytt kulturprogram, fokuserade sig på barnlitteraturen och speciellt på kön inom dagens barnböcker och -litteratur. Avsnittet kan ses på YLE Arena (på finska).

Webbinarium Barnbokspionjären Topelius av SLS

Svenska Litteratursällskapet i Finland ordnade ett webbinarium fredagen den 22 januari med Topelius och hans fantasifulla barnboksvärld som temat.

Frågor som behandlades under webbinariet var: på vilket sätt var Topelius en föregångare inom barnlitteraturen, varför har Topelius pjäser för barn fått sådant genomslag, hurdana avtryck kan vi hitta i de barnböcker som ges ut i dag, och hur tolkar illustratörerna de klassiska sagorna? Det var bland annat Karin Helander (Stockholms universitet), Päivi Lappalainen (Åbo universitet), Jennica Thylis-Klaus (SLS), Olle Widhe (Göteborgs universitet) och Mia Österlund (Åbo Akademi) som förde talet vidare under webbinariet.

Webbinariet bandades in och inspelningen kommer att finnas på SLS Youtubekanal efteråt.


Det utlovas snö, samt läsning och läskultur – framtidsutsikterna

  1. Boka ett lånebesök på stadsbiblioteket
  2. Educa 29.-30.01.2021 & Hörnan 27.01.2021
  3. Internationella dagen för högläsning samt andra temadagar
  4. Mediekunskapsveckan 08.-14.02.2021
  5. Läsutmaningar 2021
  6. Snöiga boktips

1. Boka ett lånebesök på stadsbiblioteket

Från och med måndagen den 25 januari är lågstadiegrupperna igen välkomna till huvudbiblioteket för att låna! Lånebesök har tidigare begränsats på grund av coronasituationen. Ifall lågstadiegruppen vill besöka huvudbiblioteken, måste läraren anmäla sin grupp på förhand och boka ett lånebesök. Lånebesök för grundskolor har godkänts av överläkaren som ansvarar för smittsamma sjukdomar i Åbo.

Annat program för grupper erbjuds enbart på distans.

Närmare instruktioner finns på Åbo stadsbibliotekens webbsida.

2. Educa 29.-30.01.2021 & Hörnan 27.01.2021

Evenemanget Educa blir digital bjuder på både en inhemsk och en internationell programhelhet under tvådagars mässa. Deltagandet är fritt och föredragen kommer att inspelas så att de kan ses även efteråt.

Man kan bekanta sig med programmet samt anmäla sig till mässan på Educas webbsida.

Educa, Nordens ledande evenemang inom undervisning och pedagogik, flyttas till januari 2022.

Ett direktsänt gratis program på svenska bjuds redan på onsdagen 27.01. kl. 15:00 av det svenskspråkiga kvarteret Hörnan. Livesändningen leds av Sonja Kailassaari. Närmare information om Hörnan finns på Finlands svenska lärarförbunds webbsida.

3. Internationella dagen för högläsning 03.02 samt andra temadagar

På onsdagen den 3 februari firas den internationella dagen för högläsning. Under dagen uppmuntrar man att läsa högt, såväl för barn som för vuxna. Mera om dagen samt högläsningstips finns på webbsidan LitWorld.org (på engelska).

Andra temadagar på februari:

  • 05.02.2021 Runebergsdagen
  • 06.02.2021 Samiska nationaldagen
  • 14.02.2021 Alla hjärtans dag
  • 28.02.2021 Kalevaladagen, finska kulturens dag

4. Mediekunskapsveckan 08.-14.02.2021

Den nationella Mediekunskapsveckan ordnas på veckan 6, 08.-14.02.2021.

Det är cirka 50 nationella organisationer som deltar i planeringen och genomförande av Mediekunskapsveckan. Det är i huvudsak utbildning, barn- och ungdomsarbete, mediekultur, kommunikation samt IT-sektorn som presenteras under veckans lopp. Veckan koordineras av Nationella audiovisuella institutet KAVI.

Mera information samt material på svenska finns på Mediekunskapsveckans webbsida och Mediekunskapsskolans webbsida.

OBS! Materialet för Mediekunskapsveckan kan utnyttjas året runt!

5. Läsutmaningar för året 2021

Hämta ny läsinspiration från årets läsutmaningar! Bland de nedan listade läsutmaningarna finns utmaningar både för barn och vuxna – och mera finns!

För barn och unga:

För vuxna:

Ifall du har stött ihop någon bra läsutmaning, tipsa oss!

6. Snöiga boktips att läsa under trollvintern

Temat för böckerna som finns på listan nedan är helt enkelt vinter och snö. Bland de nedan listade boktipsen finns både bilderböcker samt barnromaner.

Mera böcker med snö och vinter som tema kan sökas på Vaski-databasen.


Såsom i Mumindalen, tar denna (troll)vinter sist och slutligen slut även i Åbo – så låt oss njuta av det vackra och vita landskapet ännu en stund!

För er som redan väntar på våren, lyssna med öronen på helspänn – kanske ni får höra Too-tickis positiv som betyder vårens ankomst!

Läsglädje för alla!

Läskoordinatorer
Rikta dig till läsning! -projekt

PS Mera vintriga och snöiga bok- och evenemangstips finns på projektets finskspråkiga månadsöversikt.

Månadsöversikt – december

Gott nytt år!

Och stort tack för alla som har medverkat i projektets verksamhet under denna höst! Hösten har varit svår för oss alla – ett stort tack till alla för ert arbete!

Trots de svåra tiderna har mycket gjorts och på grund av distansarbete och -undervisning har man fått använda sin kreativitet, både i lock och bock! Barnboksorienteringen, dvs. projektets startjippo, genomfördes i november totalt utomhus. Hoppas många av er fick njuta av barnlitteraturen och den fina närnaturen i Åbo! Orienteringskontrollerna kan laddas ned på projektets webbsida och genomföras av alla – välj tema och språkversion, ladda ned och printa ut kontrollerna, bygg en bana och FLYG MOT SAGORNAS STIGAR MED BÖCKERNAS VINGAR! Orienteringskontrollerna som nedladdningsversion finns på sidan för verksamhetsmodell för barnboksorienteringen.

Hoppas ni har fått inspiration och nya idéer av denna artikelserie av månadsöversikter. Denna månadsöversikt är redan den tredje och skriv- och publiceringsarbetet fortsätter även nästa år! Följande månadsöversikt publiceras i januari 25.01.2021.

Saker värt att nämnas från det närmaste förflutet

1. Mall för samarbetsavtal

En ny avtalsmodell för samarbete mellan den grundläggande utbildningen och det allmänna biblioteket har utarbetats. Syfte med det skriftliga avtalet är att garantera att alla grundskoleelever får tillgång till biblioteksservice och stöd för multilitteracitet på lika villkor. Avtalet grundar sig på Bibliotekslagen och undervisningsplanen. Avtalet utarbetades vid Seinäjoki Stadsbibliotek i samarbete med bl.a. Läsrörelsen och andra aktörer inom utbildningen. Seinäjoki Stadsbibliotek står för det riksomfattande specialuppdraget att främja barn och ungas läsande och läskunnighet.

Bekanta dig med avtalet på Läsrörelsens webbsida. Själva avtalet hittar du på Biblioteken.fi.

2. Vanessapriset 2020

Årets Vanessapris tilldelades Lena Sågfors, bibliotekspedagog, och Mikaela Wickström, specialbibliotekarie, för deras mångsidiga och passionerade insatser inom den finlandssvenska barnlitteraturen. Grattis till vinnare!

Man kan bekanta sig med vinnarna på Förlagets webbsida.

Vanessapriset delas ut vartannat år för hedersamt arbete för främjandet av barn- och ungdomslitteratur samt läsförståelse bland barn och ungdomar på svenska i Finland. Prissumman är 10 000 euro. Vanessapriset grundades 2016 av Tua Forsström, Linda Ramadani och Moomin Characters till minnet av en liten flicka Vanessa. Priset delas ut av Förlaget M.

Bekanta dig med historien bakom Vanessapriset på Förlagets webbsidor eller på ett pressmeddelande (04.04.2016).

3. Snälla hjältar

Snälla hjältar är en rit- och skrivtävling som arrangeras av Svenska Folkskolans Vänner i samarbete med Förlaget M, Moomin Characters och Read Hour (kampanj av Barn- och ungdomsstiftelsen av Svenska modersmålslärarföreningen r.f.). Genom tävlingen vill man med hjälp av Muminböckernas kraft stödja och inspirera barn och unga till att läsa och skriva. Tävlingen avslutades i september och vinnande bidrag har blivit utsedda.

Tävlingens vinnare och frontfigurer har filmat en tio minuters långa video där de berättar vad läsning och böcker betyder för dem. Premierade bidrag samt artiklar skrivna av frontfigurer och jurymedlemmar har också samlats ihop mellan pärmar av en och samma bok. Både videon och boken rekommenderas att använda i undervisningen inom den grundläggande utbildningen. På SFV:s webbsidor tipsar man om hur man kan använda videon i undervisningen.

Bekanta dig med tävlingen, de premierade bidragen, videon, tips samt boken på SFV:s webbsida.

4. Läsfadder-kampanj startades i november

Undervisningsminister Li Andersson och vetenskaps- och kulturminister Annika Saarikko startade en Läsfadder-kampanj i november. Kampanjen är en gemensam satsning av Läsrörelsen vid Utbildningsstyrelsen och undervisnings- och kulturministeriet.

Genom kampanjen vill man betona läsningens betydelse och stärka barnens läsfärdighet. Kampanjen genomförs genom att publicera videor på Läsrörelsens Facebook-sida och på videor intervjuar ministrar, dvs. läsfaddrar, experter inom barnlitteraturen. Som en del av kampanjen publiceras även videor där projekt finansierade av undervisnings- och kulturministeriet presenterar sin verksamhet och läskunnighetsarbete. Följ kampanjens sidor på Facebook – också Åbo och Rikta dig till läsning! -projekt kommer att medverka i kampanjen!

Mera om kampanjen finns på Läsrörelsens webbsida.

Nytt år, nya möjligheter!

  1. Äventyrsparkens julberättelse
  2. Ljus och läsning i mörkret
  3. Webbinarier i början av året
  4. Anmäl dig till mediekunskapsveckan
  5. Litteratur och ordkonst
  6. Klassiker på böckernas sidor och på teaterscen
  7. Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne

1. Äventyrsparkens julberättelse

Har du redan bekantat dig med Äventyrsparkens julberättelse? Om inte, har du ännu möjligheten att träffa björnen, ekorrarna, hararna och fåglarna som är ute på äventyr på Äventyrsparkens julfönster. Julberättelsen kan följas också på Äventyrsparkens Instagram-sida.

Tips: uppmuntra barn att beskriva det hen ser i ord och/eller komma på en egen berättelse på basis av det hen sett. Att beskriva och berätta både utvecklar barnets läskunnighet och fantasi, och är rolig!

Äventyrsparkens julberättelse på Äventyrsparkens julfönster och på Äventyrsparkens Instagram-sida 02.12.2020-13.01.2021.

2. Ljus och läsning i mörkret

Låt inte denna mörka årstiden göra dig ledsen – hämta ljus från Ljusstigen av Åbo stad! Sammanlagt elva ljusinstallationer och belysningar finns utställda runt om i stadskärna 11/2020-02/2021. Bekanta dig med Ljusstigen på Åbo stads webbsida och Åbo stads evenemangskalender (på finska).

Även böckerna kan komma med ljus i mörkret. På Vaski-biblioteken finns det flera böcker med ljus som tema, se sökningsresultaten av sökordet ”ljus” på Vaski-databasen, eller sök med något annat sökord, välj och reservera verk och hämta läsningen hem! Observera att biblioteken betjänar med begränsade tjänsterna.

PS Du hinner ännu delta i Åboläsutmaningen där läsaren får bekanta sig med det fysiska och mentala Åbo via böcker! Mera om utmaningen finns på Åbo stadsbibliotekens webbsida (på finska). Deltagarblanketten hittar du här (på svenska).

Läs och utmana också andra att läsa!

3. Webbinarier i början av året

Svenska nu arrangerar flera webbinarier under vårterminen 2021 för språklärare med syftet att ge nya idéer och inspiration till lektioner i svenska.

  • Idéer till svenskundervisningen, 28.01.2021 kl. 14:30-16:15
  • Ideoita alakoulun kieltenopetukseen, 11.02.2021 kl. 14:00-15:40
  • Pedagogiska escape rooms, 11.03.2021 kl. 14:30-16:00

Mera om webbinarier på Svenska nus webbsida.

Även Barnboksinstitutet ordnar en hel del webbinarier och evenemang under den kommande terminen.

  • Lastenkirjallisuuden työelämäyhteydet -föreläsningsserie onsdagar 13.01.-17.03.2021 kl. 18:15-19:45. För närmare information se institutets webbsida.
  • Lastenkirjakahvit 21.01.2021 kl. 14:00-15:00. För närmare information se institutets webbsida.
  • Barnbokspionjären Topelius -webbinarium 22.01.2021 kl. 13:00-15:30. För närmare information se institutets webbsida.
  • Tutkimuslukupiiri 25.02.2021 kl. 13:15-14:45. För närmare information se institutets webbsida.

4. Anmäl dig till mediekunskapsveckan

Den nationella Mediekunskapsveckan ordnas på veckan 6, 08.-14.02.2021. Du kan bekanta dig med materialet och händelseutbudet redan nu på förhand.

OBS! Materialet för Mediekunskapsveckan kan utnyttjas året runt!

5. Tips om ordkonst för jullovet och början av året

Det är alltid bra med ordkonst! Hämta tips om ordkonst för olika lek- och sagostunder nedan.

Tipsen är tänkta för ordkonstelev, ordkonstlärare, lärare i grundläggande utbildning, småbarnspedagog och förälder som vill bjuda på kreativ sysselsättning för barn.

En aktivitet där barn parar ihop ord och bild på flera språk. Den vuxna läser upp ord som hör ihop med en bild och barnen får visa på bilden var de tror att orden hör hemma.

Rim och ramsor på svenska: 1-2-3, Äppelramsa, Snigelramsa, Känsloramsa, Svampramsan och Ordkonst. På sidan finns även videon som innehåller ingen tal, t.ex. Skuggteater.

6. Klassiker på böckernas sidor och på teaterscen

Under jullovet och speciellt nu under dessa exceptionella förhållanden passar det bra att ta fram klassiker och minnas hur det var förr. Speciellt med klassiker är också det att de är alltid aktuella!

Vissa klassiker är speciellt aktuella under våren i Åbo. Dansteater ERI presenterar en koreografisk bearbetning av klassikern Pinocchio av Carlo Collodi medan Åbo Unga Teater (Turun Nuori Teatteri) presenterar Emil i Lönneberga enligt Astrid Lindgrens klassiker med samma namn. På sommaren presenteras Siri Kolus När jag blev stulen andra veckan i juni på Åbo Sommarteaters teaterscen (Turun Kesäteatteri Vartiovuorella). Föreställningarna är riktade sig till barn.

Medan man väntar för de möjliga teaterföreställningarna lönar det sig att utnyttja tiden och bekanta sig med de ovannämnda klassikerna på bokformat!

  • Bekanta dig med de olika versionerna av Pinocchio på Vaski-databas (sökning på ord ”Pinocchio”).
  • Bekanta dig med åtskilliga berättelser av Emil i Lönneberga på Vaski-databas (sökning på ord ”Emil i Lönneberga”).
  • Bekanta dig med Siri Kolus bok När jag blev stulen andra veckan i juni på Vaski-databas.

Trevliga stunder med klassiker!

7. Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne

Kandidaterna 2021 till världens största barn- och ungdomslitteraturpris, dvs. Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne, har tillkännagivits. Listan över årets kandidater omfattar totalt 262 namn från 68 olika länder. Den slutliga vinnaren tillkännages 30.03.2021.

Listan över nominerade kandidaterna hittas på webbsidan av Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne. Kandidaterna från Finland är illustratören Linda Bondestam, författaren och illustratören Marika Maijala, författaren Timo Parvela, författaren Salla Simukka och författaren Maria Turtschaninoff. Från Sverige är bland annat Jakob Wegelius, författaren av verket Mördarens apa, med i listan av de nominerade kandidaterna.

Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne är ett internationellt litteraturpris som instiftades 2002 med syfte att hedra minnet av författaren Astrid Lindgren samt att främja barn och ungas läsning. Priset delas ut oavsett språk eller nationalitet till författare, illustratörer eller berättare men även till personer eller organisationer som genom sitt arbete främjar barn och ungas läsande. Verk eller arbete måste hålla högsta konstnärliga kvalitet och präglas av den humanistiska anda som förknippas med Astrid Lindgren. Prissumman är fem miljoner svenska kronor.

Mera om priset, pristagare, juryn osv. hittas på webbsidan av Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne.


Läskoordinatorer önskar läsglädje och ljus inför det nya året 2021!

PS Mera tips finns på den finskspråkiga månadsöversikten på Suuntaa lukemiseen! -webbsidan.

Dags att dyka in i berättelsen!

Läsning ger kraft

Har du redan dykt in i berättelsen? Känner du dig kraftig? Har du redan bekantat dig med Dyk in i berättelsen -småskriften?

Om du svarade ja, bra! Nu är det dags att ta dina krafter i bruk! Ifall du svarade nej, är det dags att sätta på dykardräkten, dra ett djupt andetag…OCH DYKA IN I BERÄTTELSEN!

Den 16-sidiga broschyren Dyk in i berättelsen erbjuder olika förfaringssätt för både barnfamiljer och grupper inom småbarnspedagogiken med anknytning till berättelser, sagor och historier samt barnböcker och -litteraturen och läsning. Broschyren finns tillgänglig på sex olika språk. På det hela taget har språk, språkgrupper och kulturella aspekter tagits hänsyn med anknytning till berättandets roll på broschyren.

Dyk in i berättelsen -broschyr är en gemensam prestation från flera expertorganisationer och projekt för att föra litteratur och berättelser till olika familjer och barngrupper. Den originella broschyren utvecklades inom projektet Open the Door for Reading finansierat av Erasmus+.  Broschyren delas ut av bland annat Rikta dig till läsning! -projekt och t.ex. (läs)fåglarna som har flugit omkring på projektets webbsidor samt på sagornas stigar på barnboksorienteringen är från Dyk in i berättelsen -broschyren.

Önskar dig en jul fylld med berättelser

Juletiden passar mer än bra för såväl de första stegen mot historier och berättelser som ett hopp framåt i den magiska världen av barnlitteraturen. Nedan finns ett par tips om en sagofylld juletid! Tips är tagna av Dyk in i berättelsen -broschyren.

Barnet älskar din röst

Samtidigt då du pysslar med dina julsysslor berätta för barnet vad du håller på med, vad som händer näst och vad du känner – klä sysslorna i ord. Du kan t.ex. berätta hur du bakar pepparkakor av pepparkaksdeg med hjälp pepparkaksform och kavle, förklara varför du sätter kakorna in i ungen och varför det är viktigt att vara försiktig då man sysslar framför ungen. Glöm inte att nämna den härliga doften av juletiden som singlar i luften efter julbaket. Du kan även hjälpa barnet att själv berätta om t.ex. den singlande doften genom att ställa öppna frågor och själv berätta om likadana saker. Känner du doften av julbaket, hurdan doft är det enligt dig? Vilken julsyssla är din favorit? Hurdant pepparkakshus skulle du vilja bygga?

Det kommer en liten mus, som letar efter ett hus. Inte här, inte där, men här! Pip!

Bekanta dig med leken med ramsan på sidan 5 på broschyren.

Glöm inte ditt hjärtas språk

På juletiden brukar man lugna ner sig och tillbringa tid med familj och nära och kära. Under juletiden och speciellt nu under dessa undantagsförhållanden är det viktigt att prata om sina känslor – på sitt/sina hemspråk! Det/de språk som talas hemma i hemmamiljö kallas för hemspråk. Hemspråk kallas även känslornas och tankarnas språk. Så kom ihåg – glöm inte ditt hjärtas språk!

Tips om språkrelaterade sagostunder hittar man på sidan 7 på Dyk in i berättelsen -broschyren.

Sagotering

Berättelser, sagor och historier finns överallt, men också teman och möjligheter för de! Du kan berätta historier om t.ex. din barndoms jular och hurdana julklapp du fick som barn. Har du kvar dina gamla julklappar? Finns det några föremål i hemmet som du eller ditt barn har fått som julklapp? Varifrån har de kommit, vad används de för, vad påminner de om? Lyssna till barnet och uppmuntra barnet att berätta mera!

Sagotering är en verksamhetsmodell där barnet berättar en historia som den vuxna skriver ner ord för ord utan att den vuxna styr berättelsen, så att säga barnet får berätta fritt. Sagan läses sedan för barnet av den vuxna och hen gör de ändringar som barnet önskar. Berättelsen kan även illustreras efter finslipningen! Tipset hittas på sidan 9 på broschyren.

Läsestunden, den bästa stunden

Efter allt julpyssel och -sysslandet är det viktigt att slappna av och lugna ner sig – kanske med en intressant bok tillsammans med barnet/barnen.

De första stegen mot en lyckad lässtund:

  1. Ställ upp ett lämpligt mål för lässtunden – fem minuter räcker utmärkt! Man behöver inte heller läsa hela boken på en gång/dag.
  2. Lugna ner inför lässtunden – då blir också barnet lugnare .
  3. Tänk på när och var det passar bäst för er att läsa.
  4. Lässtunder är alla olika! Ena stunden kan vara bara läsande, medan den andra innehåller en verksamhet. Även dagarna är olika, både för barnet och den vuxna!

Är en gemensam lässtund redan ren rutin för er? Ta ett hopp framåt! Tips om läsestunder finns på sidan 11 på Dyk in i berättelsen -broschyren.

Hur ser era dykningar i berättelsen ut?

Har dykardräkten hunnit torka redan? För snart är det dags att dyka in i berättelser igen! Bekanta dig med Dyk in i berättelsen -broschyren på Åbo stads webbsida! Broschyren kan läsas fritt på Issuu-tjänsten.

Läskoordinatorerna önskar alla en fridfull jul! Tillsammans gör vi år 2021 till ett sagornas år!

PS Tips om juliga böcker hittar du här.

Litteraturens högfest

Vinnarna för ansedda litteraturpriser har valts

Sista veckan av november har varit fylld med litteraturens högfest då både Finlands och Sveriges kanske mest ansedda litteraturpriser tilldelades sina respektive vinnare!

Grattis till vinnarna av Finlandiapriserna 2020

Finlandiapriserna, säkert de mest ansedda litteraturpriserna i Finland, tilldelades onsdagen den 28 november under en direktsändning.

Ur projektets synvinkel är Barn- och ungdomslitteratur Finlandiapriset det intressantaste. Barn- och ungdomslitteratur Finlandiapriset tilldelades Anja Portin med barnromanen Radio Popov. Boken är illustrerad av Miila Westin och förlagd av den finlandssvenska förlaget S&S (Schildts & Söderströms). Mera om årets vinnare, urvalskriterier och andra kandidater hittar man på Finlands Bokstiftelses webbsida (på finska).

Barn- och ungdomslitteratur Finlandiapriset tilldelas av Finlands Bokstiftelse. Priset delades ut för första gången år 1997. Prissumman är 30 000 euro. Utöver Barn- och ungdomslitteratur Finlandiapriset tilldelar Finlands Bokstiftelse årligen två andra priser, dvs. Skönlitteratur Finlandiapriset och Facklitteratur Finlandiapriset vars historia räcker ända till året 1984 respektive 1989.

Årets vinnare av Barn- och ungdomslitteratur Finlandiapriset samt de andra segrarverken kan lånas på Vaski-biblioteken. Länkar till böckernas sidor på Vaski-databasen nedan.

Augustpriser tilldelades på måndag i Sverige

Även Sveriges mest ansedda litteraturpriser, Augustpriser, tilldelades i november. Augustpriser 2020 tilldelades under en direktsändning måndagen den 23.

Såsom Finlandiapriser, tilldelas Augustpriser i tre kategorier: Årets svenska skönlitterära bok, Årets svenska fackbok och Årets svenska barn- och ungdomsbok. Under Augustgalan tillkännages även Lilla Auguststatyetten, priset som är ägnat åt unga författare mellan 16 och 20 år. Årets vinnare av Lilla August är Nanna Mikkelsen med novellen Offret. Novellen kan läsas på webbsidan av Augustpriset.

Augustpriset har fått sitt namn efter August Strindberg, en av de mest kända svenska författare. Strindberg medverkade vid sekelskiftet mellan 1800-1900-talet. Augustpriser tilldelas av Svenska Förläggareföreningen och har delats ut sedan 1989.

Årets pristagare är listade nedan. Även dessa verk kan lånas på Vaski-biblioteken, se länkar nedan.

Onnimannipriset

(Läs)glädjen har faktiskt stått högt i tak på november!

På måndagen den 16 november tilldelades Barnboksinstitutets Onnimannipriset. Priset instiftades 1993 och har tilldelats sedan dess. Priset delas ut till en person eller organisation som har genom sitt arbete eller verksamhet främjat barn- och ungdomslitteratur. Vinnaren av detta hederspris prisbelönas med sagoromanen Oli ennen Onnimanni av Marjatta Kurennuemi samt med tre penningslotter.

Årets vinnare är den 12-åriga bokvloggaren Lukuhirmu Hertta från Helsingfors. Priset tilldelas henne för hennes barnboktips och annat barnboksrelaterade innehåll på sociala medier. Ett särskilt omnämnande förtjänar Lukuhirmu Herttas boktips – de är verkligen från barn till barn! Priset tilldelades för första gången för ett läsande barn.

Mera om vinnaren, grunderna för valet av vinnare samt om själva Onnimannipriset hittar man på Barnboksinstitutets webbsidor (på finska). Man kan bekanta sig med Lukuhirmu Herttas lästips på hennes läsvlog på Youtube. Videorna är på finska.

Varma gratulationer till alla vinnare!

Henrik Hurme, läskoordinator
Rikta dig till läsning! -projekti