TOPpari kouluttautuu

Niin me sitten aloitettiin kouluttautumalla Office 365.n saloihin. Ihan alkeista aloitettiin ja iltapäivä meni siivillä. Tuo kolmen tunnin rupeama oli hyvän mittainen ja viimeiset ei olisi millään malttaneet lopettaa. Onneksemme meitä oli vain 13hengen porukka, joten saimme jokaisen ongelmiin vastauksia ja kouluttajalla oli ihanan pitkä pinna; kärsivällisesti hän jaksoi vääntää meille rautalankaa. Pohdimme koulutuksen kuluessa erilaisia kysymyksiä, muunmuassa miten Office365 taipuisi blogikirjoitteluun, miten kannattaisi jakaa kansioita ja miten tallentaa oppilaiden arviointeja pilveen. Parasta antia kurssilla oli huomata miten vasta-alkajatkin innostuivat asiasta ja tuumasivat yhteen ääneen, että eihän tämä niin vaikeaa ole. Kurssi poiki meille jo seuraavan jatkokoulutuspäivän lokakuun loppupuolelle. Siihen asti me tietysti treenaamme alkeita kukin tahollamme. Muutama meistä tulee kouluttautumaan Onedrive Sites-ohjelman käyttöön, sillä kouluttajan kanssa asioita pohdittuamme tulimme lopputulemaan, että ehkä tuo sivustot-ohjelma taipuu parhaiten suurien oppilasmäärien dokumenttien tallentamiseen.

365kurssi

Ja se dokumentoinnin tuska! Miten se voikin olla niin vaikeaa muistaa ottaa niitä kuvia prosessin kuluessa? Viimeiset innokkaat saatiin sentään ikuistettua. Ehkä kyseessä on myös  ikäpolvien välinen ero. Entäpä jos prosessin dokumentointia varten hankittaisiin kaikille oppilaille selfietikut 😉

Topparin Salla

 

Terveisiä rakennustyömaalta!

Olemme aloittaneet uuden opetussuunnitelman mukaisen käsityöopetuksen Vähä-Heikkilän koulussa. Halusimme toteuttaa käsityössä teknisen- ja tekstiilityön yhteisen projektin. Haasteen yhteiselle käsityöopetukselle tuo luokkien sijainti eri rakennuksissa. Tämän vuoksi suunnittelimme projektin, jota  toteutetaan jakamalla opetusryhmä kahteen osaan. Jokainen oppilas työskentelee lukuvuoden aikana yhtä paljon sekä  pehmeiden että kovien  materiaalien luokassa. Aloitimme projektin yhteisillä suunnittelutunneilla, joissa oppilaiden apuna oli sekä teknisen- että tekstiilityön opettaja.

Tämän lukuvuoden aikana toteutamme projektin neljännellä ja viidennellä luokalla. Keräämme samalla kokemuksia kokonaisen käsityöprosessin dokumentoinnista.

Projektin aiheena on ”Koti pienelle asukkaalle”. Oppilaat saavat itse valita asukkaan opettajan antamien ohjeiden mukaisesti. Valitsemalleen asukkaalle oppilaat suunnittelevat talon ja sen sisustuksen omaa luovuuttaan käyttäen. Projektiin käytettävät materialit ja tekniikat ovat osittain opettajan rajaamia.

Tässä työssä oppilaat harjoittelevat kokonaisen käsityöprosessin hallintaa. Prosessin dokumentoinnin kautta oppilaat oppivat jäsentämään koko vuoden kestävän projektityön vaiheita. Koska oppilaat ovat ensimmäistä kertaa tekemässä näin laajaa projektia, tarvitsevat he paljon opettajan tukea. Tätä varten olemme laatineet paperisen työpäiväkirjan. Sähköinen dokumentointi tehdään tämän päiväkirjan pohjalta projektin päättyessä. Dokumenttiin liitetään myös mahdollisia valokuvia eri työvaiheista.

Suuret sähköiset dokumentointisuunnitelmamme kaatuivat osittain laitepulaan. Tietokoneita on oppilaiden käytössä vain yhdessä tietokoneluokassa. Ipadit eivät myöskään sovellu monen oppilaan yhteiskäyttöön.

Koska TVT-laitteita on koulussa liian vähän, päätimme jäädä odottamaan kaupungin yhteisiä linjauksia asian korjaamiseksi. Tällä hetkellä meistä tuntui järkevimmältä, että oppilaat tallentavat omat projektikuvauksensa Word-tiedostoina omaan sähköiseen käsityökansioon vasta prosessin lopussa. Tallennetut tiedostot voidaan myöhemmin siirtää hyväksi katsottuun tallennustilaan. Lisää ideoita arvioinnin ja dokumentoinnin toteuttamiseen saimme 15.9. Puolalan koulussa järjestetystä perusopetuksen pedagogisesta torstaikahvilasta. Oivalsimme miten tärkeää, että oppilas pysähtyy miettimään omaa työskentelyään jokaisen käsityökerran lopuksi. Tämä on tällä hetkellä helpointa ja nopeinta toteuttaa paperiseen päiväkirjaan.

Vähiksessä rakennetaan parhaillaan noin sataa taloa. Jäämme odottamaan kevään asuntomessuja. Oppilaat ovat innostuneita ja olemme saaneet ilolla seurata erilaisten suunnitelmien toteutumista. Uuden opetussuunnitelman mukainen itsearvioinnin dokumentointi vaatii vielä paljon opettelua sekä oppilailta että opettajilta. Jäämme opettelemaan.

terveisin,

Anu ja Marjaana

Aine-esittely avattu opettajille OneDriveen

Syksyistä kiirettä pitää! Parihenkinen suunnitteluryhmä työsti ohjeet ja tukipaketin opettajille Office 365 ympäristöön. Osalle opettajista annettiin henkilökohtaista ohjausta driven käytöstä. Ajatus on saada tvt-käytänteet oikeasti aktiiviseen käyttöön ja  sitä kautta osaksi omaa opetusta.

Alkutuntuma on, että mm. nettidokumentin työstö on vaikeaa. Ongelmia tuottaa ympäristön tuntemattomuus, kirjautumisongelmat ja aineiston siirtäminen vaikka yhteiseen dokumenttiin. Kuvien ja videoiden siirtäminen kännykältä nettikäyttöön ja omaan kansioon vaatii edelleen harjoittelua. Suunnitteluryhmä on kuitenkin syksyisen positiivinen aine-esittelyiden onnistumisista.

TOP3 starttaa!

TOP3kuvaA

Viime keväänä viimeisiä uutisia oli hankesuunnitelmamme hyväksyminen mukaan Innopajaan. Kesälomalla otettiin löysin rantein ja nyt levänneinä koulun alkaessa otammekin härkää sarvista ja ryhdymme tuumasta toimeen. Ensi viikoksi on varattu meille Toppariin TOP-keskuksen Jarkko kouluttamaan meitä hanketiimiläisiä Office 365.n saloihin. Vain muutama meistä taitaa olla vasta-alkaja, mutta päivittäisessä käytössä tuo taitaa olla harvalla. TOP3-hanke tähtää siihen, että löydämme ideaalit toimintatavat arvioinnin dokumentoinnin velvoitteen täyttämiseksi ja pystyisimme juurruttamaan kolmivaiheisen TOP3-prosessin luontevaksi tavaksi toimia. Prossessiin siis kuuluu kolme vaihetta: 1. Tuotos, 2. Jakaminen ja 3.Dokumentointi.

Hankkeen tavoitteena on löytää uusia ja käytännöllisiä tapoja opsin tuoman dokumentoinnin haasteeseen niin oppilaiden työskentelyyn, kuin meidän opettajienkin. Liikkeelle lähdetään tarjolla olevan Office365-alustan käytön treenaamisesta, testaillaan oppilaiden kanssa työskentelytapoja ja tavoitteena on luoda selkeät toimintatavat  alakoulun tarpeisiin, siten että vuoden vaihteen arviointeja ja ensimmäistä monialaista kokonaisuutta tehdessämme meillä onkin jo selvät sävelet.  TOP3- hanketiimiimme kuuluu luokkien 3-6 luokanopettajat, (viime vuonna toimineen) tvt-ryhmän jäsenet sekä käsityön ja kuvataiteen opettajia.

Tästä se starttaa!