Rieskan Terveystieto esittäytyy

Terveystieto

Tunneilla keskustellaan terveyteen liittyvistä ja vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi tutustutaan erilaisiin sairauksiin sekä niiden ehkäisyyn ja hoitoon. Tutuksi tulevat myös turvallisuustaidot ja oman itsensä tutustuminen.

ttEräällä tunnilla harjoittelimme elvytystaitoja uuden elvytyspeitteen avulla. Oppilaat olivat innoissaan päästessään kokeilemaan kylkiasentoon kääntämistä käytännössä ja yllättyneitä kuinka helppoa peitteen ohjeiden avulla oli toimia oikein.

Terveystiedon tunneilla painopiste on keskusteluissa (pareittain, ryhmissä tai koko porukalla). Toki välillä opiskelu on myös opettajajohtoista muistiinpanojen tekemistä. Joskus asioita harjoitellaan myös käytännössä. Oppimista seurataan kokeiden, läksyjen, ryhmä – ja portfoliotöiden avulla.

Kirjoittaja tarvitsisi seuraavia tvt-taitoja tekstintuottaminen, kuvanottaminen, kuvan liittäminen tiedostoon. Teksti ja kuvat Riikka Andersson.

Kaikki kiva loppuu aikanaan…

Ja niin loppuu meidän Innopajan TOP3-hankekkin. Mitä me sitten oikeastaan tehtiin? No aika paljon saimme aikaiseksi, vaikka aikaa meillä oli liian niukasti. Ihan kaikkea, mitä suunniteltiin, ei saatu tehtyä, mutta projekti poiki meille asioita, joita emme osanneet edes suunnitella. Kaiken kaikkiaan hankevastaavan roolissa olen todella tyytyväinen siihen mitä saimme tehtyä kahdessa ja puolessa kuukaudessa.
Ensimmäinen ja tärkein tulos on, että saimme lähes koko alakoulun väen kurssitettua Office 365-alustan käyttöön. Treenasimme tuon käyttöä suunnittelutyössä niin, että hankkeen toimenpiteitä suunniteltiin online-wordtiedoston kautta. Innostuimme jopa niin että, osa meistä kävi jatkokurssin. Top-keskus teki nämä kurssittautumiset meille kyllä ihanan helpoksi. Kouluttaja tuli omaan taloon ja minä hankevastaavana otin vastaan ilmoittautumiset. Kurssin jälkeen meille sateli ilmoituksia, että osaamisprofiiliin on taas tippunut ”lisäpisteitä”. Palvelu oli erinomaista ja isot kiitokset siitä TOP-keskukselle.
Toinen iso asia oli Office Sharepoint- sivustoihin perehtyminen. Hankeen tavoitteena oli etsiä oppilaitokseen tapoja käsityön ja erilaisten sähköisten arviointien dokumentointia varten. Kävimme kouluttajan kanssa keskustelua siitä mikä sopisi parhaiten oppilaitoksemme tarpeisiin ja päädyimme siihen, että käsityönopettajien kannattaisi käydä sharepoint-koulutus. Nyt meillä on jo luotuna hieno sivusto käsityön dokumentointia varten. Ja niinhän siinä käy, että yksi hyvä poikii toisen, jos kolmannenkin; nyt suunnitelmissa on ottaa käyttöön sharepointin kautta tehty sähköinen opehuone ja sivusto monialaisten kokonaisuuksien arviointeja ja dokumentointeja varten. Ensimmäinen monialainen kokonaisuus oppilaitoksessamme on vasta keväällä, mutta nyt meillä on hyvin aikaa miettiä miten saamme sharepoint-sivustoista kaiken irti ja ennenkaikkea, miten käyttö tulee onnistumaan koko koulun oppilaiden kanssa. Sharepoint on helppo käyttöinen, vaikkakin sivuston luomisessa on muutama hieman konstikkaampi vaihe, joissa TOPkeskuksen apu oli korvaamaton. Jatkokurssilla myös suurin osa alakoulun opettajista sai perehtyä tuohon sharepoint-maailmaan, että saamme sen haltuun. Viime vuonna oppilaitoksessamme oli vielä TVT-ryhmä, ja kyseisen ryhmän jäsenet ovat toimineet hankkeen kuluessa ikäänkuin vertaistukena. Mielestäni tämä oli onnistunut ratkaisu. Kun toinen osaa tai oppii jonkun asian, voi opettaa ja auttaa kolleegaa paljon pienemmällä vaivalla, kuin että ilmoittaudut kurssille tai hankit tvt-vastaavan apuusi.

image

Ehdimme myös vähän oppilaiden kanssa testailla erilaisia tapoja sähköiseen dokumentointiin. Neljäsluokkalaiset kuvasivat työnsä  ryhmäkuvina padillä ja opettaja johtoisesti kuvat vietiin uuteen käsityön pilvimaailmaan. Dokumentoinnin yhteydessä hoksasimme, että joskus ihan käsintehty juttukin on ok. Oppilaat teki itse käsin itsearviointeja ja niiden dokumentointi tehdään myös kuvaamalla. Samalla tapaa ajateltiin menetellä myös käsityön suunnitelmaplanssien kanssa. Viidesluokkalaiset ja kuudesluokkalaiset kuvasivat jokainen avustajan kanssa omat työnsä sekä muokkasivat ja rajasivat kuvia padin sovelluksella.  Avustaja oli kyllä tarpeen, jotta kuvaaminen ja tallentaminen sujui joutuisasti. Dokumentoinnin määrä on valtaisa ja opimme sen, että ainakin koko oppitunti menee pelkästään tuohon yhden luokan töiden kuvaamiseen ja dokumentointiin. He kokeilivat myös omilla puhelimillaan kuvaamista , mutta niillä one drive-sivustoon kirjautuminen osoittautui hankalaksi ilman puhelimeen ladattua sovellusta. Viidesluokkalaiset ovat aloittaneet harjoittelemaan WordPress-alustan käyttöä. Tämän seurauksena meille on vihdoin avattu ensimmäinen oppilaiden blogi nimeltä ” Varför Paris vi har ju Åbo”. Oppilaat jakavat tätä kautta tietoa toisilleen ja oppivat opettajan laatimien tehtävänantojen kautta monialaisesti useita eri oppiaineita. Kuudesluokkalaiset ovat harjoitelleet myös tekstitiedostojen lataamista Officen onedriveen kirjautuen omilla tunnuksillaan sisään. Tämä ei tuntunut olevan liian haasteellista, haasteellisempaa se taitaa olla meille opettajille pysyä tämän digiloikan perässä.

Tässä tämä kuulostaa niin kovin helpolta ja kivalta, mutta takana on monen monta palaveria ja suunnittelutunteja, että kaikki palaset loksahtivat kohdalleen ja saatiin ikäänkuin ympyrä sulkeutumaan. Hapuileva lähtö kehittyi varsin järkeväksi kokonaisuudeksi, mistä olemme iloisia. Hanke mahdollisti meille monta uutta asiaa ja ennenkaikkea sen myötä officen käyttöön ollaan tartuttu innokkaammin. Käyttö oli helpompaa, kuin mitä aluksi ajateltiin. Seuraava askel on jo otettu. Top-keskuksen kanssa lähdetään sorvaamaan koulutuksia myös yläkoulun opettajille. TOP3 hiljenee… Mutta Toppari vain hetkeksi 🙂

Kiitos Top-keskukselle ja Top3-hankkeessa mukana olleille!

terveisin Salla

 

 

Oppiaine-esittelyt jatkuu..

Nelivaiheinen aine-esittelyjen kirjoittaminen etenee nyt hienosti. Opettajien kirjoittamia tekstejä ilmestyy tasaiseen tahtiin yhteiseen tiedostoon ja pahimmista tvt-ongelmista on päästy eroon ohjaajien ja vertaistuen avulla.

Kuvakoon muuttaminen nettiin ja esittelyihin sopivaan kokoon on tuottanut hieman tvt-pohdintaa. Kännykät ottavat jopa liian suuria kuvia. Mikä olisi sopiva ja järkevä kuvakoko käyttöön? Ohjaustiimi suosittaa nettikuvan kooksi 640×480 jos kuva ei ole kovinkaan tärkeä kuvainformaatioltaan, tärkeimmissä kuvissa ja aine-esittelykuvissa 1024 riittää. Edellisessä Windowssissa oli valokuvavalikoima-ohjelma, jolla sai kivasti ja helposti muutettua kuvakoot sopiviksi.

Esittelyssä alhaalla liikunnan, biologian ja maantiedon, ja matematiikan tekstejä.

 

blogi_rieska_li blogi_rieska_li2

Valinnaisliikunnan sisältö suunnitellaan oppilaiden kanssa yhteistyössä. Kurssin sisältö muotoutuu oppilasryhmän mieltymysten mukaisesti. Osa tuntien aiheista suunnitellaan niin, että oppilaat pääsevät kokeilemaan uusia liikuntamuotoja. Kurssin tavoitteena liikkua omien kykyjensä mukaisesti ja liikunnasta nauttien.

Kaikille yhteisessä liikunnassa liikutaan monipuolisesti eri liikuntaympäristöissä ja tutustutaan kaupungin tarjoamiin liikuntapaikkoihin. Yhtenä tavoitteena on, että oppilas löytää omia vahvuusalueita liikunnasta ja omaksuisi liikunnallisen elämäntavan. Liikuntatunneilla opitaan myös sosiaalisia taitoja ja toimimaan osana ryhmää. Teksti ja kuvat Yli-Penttilä.

 

maantietobgBiologian ja maantiedon tunneilla tutustutaan elävän luonnon ja kulttuurin monipuolisiin piirteisiin. Tutustumme suomalaisiin ekosysteemeihin, kuten veden ja metsän lajistoon, ihmisen toimintaan biologisena kokonaisuutena sekä evoluutioon ja eliömaailman monimuotoisuuteen. Lisäksi biologiassa on luonnollisena kokonaisuutena itsestä ja ympäristöstä huolehtiminen.

Maantiedossa tutustutaan luontoon ja kulttuuriin Suomessa, Euroopassa ja muualla maailmassa. Opiskelemme kartanlukutaitoa, luonnon- ja kulttuurimaantieteellisten ilmiöiden esiintymistä ja niiden tulkintaa.

Biologian ja maantiedon opiskelu valmistaa elämyksellisiin luontokokemuksiin, luonnon monimuotoisuuden ymmärtämiseen, itsestä ja ympäristöstä huolehtimiseen sekä erilaisten kulttuurien ymmärtämiseen ja kohtaamiseen. Teksti ja kuvat Pelttari.

 

matikkaMatematiikan opiskelun tavoitteena on, että oppilas ymmärtää matemaattisten käsitteiden merkityksen ja oppii peruslaskutaitoja. Opiskelussa olennaista on loogisen päättelykyvyn kehittyminen sekä matemaattisen ajattelun suullisen ja kirjallisen ilmaisun harjoittelu. Oppilasta ohjataan soveltamaan matematiikkaa eri ympäristöissä, monipuolisia menetelmiä hyödyntäen. Pyrkimyksenä on, että oppilas kokee oivaltamisen iloa erilaisten tehtävien parissa.

Matematiikan opinnot antavat perusvalmiudet niin arjen tilanteisiin kuin jatko-opintoihin ja työelämäänkin. Matematiikan tietoja ja taitoja tarvitaan kaikilla aloilla ja kaikissa jatko-opinnoissa. Koulussamme opiskelee myös matematiikkaluokkia, joissa matemaattista ajattelua laajennetaan ja syvennetään.

Opettajat hienosti tvt-vauhdissa!

Syksyn lehtien tippuessa on myös opettajille avattuun Onedriveen ”tippunut” useita aine-esittelyjä muuten erittäin kiireisen syksyn ohessa. Hienoa!

Nyt, juuri ennen syyslomaa, on esittelytekstejä tallennettu mm. musiikin, äidinkielen ja kirjallisuuden, liikunnan, kemian, biologian ja maatiedon, matematiikan ja kielten opettajien toimesta. Onedriven tiedosto on dynaaminen tiedosto, joten jo tehtyjä tektejä ja kuvia voi muokata ja poistaa myöhemmin mikäli tarvetta. Näin on paikoittain tapahtunutkin, koska mm. matematiikkaa opettaa useampi aineenopettaja. Opettajat ovat projektin alkutavoitteiden mukaan lisänneet myös teksteihin oppitunneilta ja tuntityöskentelystä ottamiaan valokuvia. Ongelmia tuotti kuvattujen videoiden liittäminen word-tiedostoon. Ratkaisuna päätimme yrittää linkittää tai upottaa video lopulliseen aineenesittelyyn Youtuben kautta. Alapuolelta löytyy otoksia vielä keskeneräisistä aine-esittelyistä. Hyvää syyslomaa!

 

blogi_rieska_ke

Kemian opetuksen tehtävänä on tukea oppilaiden luonnontieteellisen ajattelun sekä maailmankuvan kehittymistä. Kemian opetus auttaa ymmärtämään kemian ja sen sovellusten merkitystä jokapäiväisessä elämässä, elinympäristössä, yhteiskunnassa ja teknologiassa. Kemian tunneilla selitetään erilaisten oppilastöiden avulla kemiallisten ilmiöiden syitä ja seurauksia, kirjoitetaan muistiinpanoja ja seurataan opettajan tekemiä demonstraatioita. Kemiassa opiskellaan epäorgaanista, orgaanista ja yleistä kemiaa. Teksti ja kuva Saija Naatula 2016.

 

blogi_rieska_ai

Äidinkieli ja kirjallisuus antaa omille tunteille ja ajatuksille sanat ja merkityksen. Niin suullinen kuin kirjallinen vuorovaikutus ympäröi meitä, ja oman äidinkielen tilannevaihtelun ymmärtäminen on keskeinen taito. Kirjallisuus tarjoaa kokemuksia, elämyksiä, tietoa ja kulttuuria. Lukemisen avulla jokainen saa mahdollisuuden matkustaa itsensä ulkopuolelle. Saamme lukemisen kautta myös mallia omaan kirjoittamiseen. Tekstien viidakossa tarvitaan taitoa tunnistaa eri tekstilajien piirteitä, tavoitteita ja vaikuttamisen keinoja. Teksti ja kuva Satu Tuuna 2016.

 

blogi_rieska_muMusiikin opetuksen tehtävänä on luoda edellytykset monipuoliseen musiikilliseen toimintaan ja aktiiviseen kulttuuriseen osallisuuteen. Oppilaita kannustetaan rakentavaan toimintaan musisoivan ryhmän jäsenenä. Oppiaineen tavoitteena on herättää kiinnostus ja antaa valmiudet omakohtaiseen musiikin harrastamiseen sekä musiikin tekijänä että kuuntelijana.

Musiikin tunneilla lauletaan, soitetaan, kuunnellaan ja tutustutaan moninaisiin musiikin ilmiöihin. Kuva ja teksti Tuuli Virkkala 2016.

Tekstejä ja tvt-taitoja

”…teimme kollegan kanssa wordilla ja äsken kopion ja liitin normaalisti, niin eihän onedrive löytänyt kuvia ja muotoilutkin oli menneet poskelleen.” käyttäjäkokemus projektin edetessä, Wilma-viesti.
Haastetta on usealla projektiin osallistujilla ihan tvt-perusjutuissa. Tämä yllätti Innotiimin kehittelijät. Toivottavasti opettajille tarjottua tvt-koulutusta ei tulla vähentämään vaan fiksusti kohdentamaan ja edelleen tarjoamaan avoimesti.

Projekti jatkuu vielä syksyn ajan, kun pääsemme koostamaan kaikki aine-esittelyt julkaisualustalle. Hyvää Syksyä!