Koulutusta opehuoneessa

Keskiviikkona 19.3 henkilökunnan koulutus jatkui taas. Tällä kerralla meitä koulutti Sirkku ja Sari. Aiheena oli kaksi ohjelmaa: Book creator ja Story maker.

Molemmat ohjelmat ovatkin hyvin toimivia luokkahuoneessa 🙂

Kiertopistetyöskentelyä ja videoita editoitaviksi

Projektimme on jo hyvässä vauhdissa. Käsikirjoitukset ovat valmiina ja osa ryhmistä pääsikin jo kuvaamaan lopullista tuotostaan. Mukaan kouluun oli otettu kaikenlaista kuvausrekvisiittaa kuten kokin ja rehtorin asut. Tässä vaiheessa eriyttämistä on kuitenkin tarvittu paljon, koska työt ovat kovin eri kohdissa. Viidestatoista ryhmästä viisi oli valmis kuvaamaan videonsa ja loput kymmenen pääsivät kokeilemaan mm. Morfoa, StripDesigneria sekä videoimaan runonlausuntaa, uutistenlukua ja dialogia.

Olimme varanneet kuusi erilaista harjoitusta ryhmille, jotka kiersivät avustajien opastuksella pisteissä iPadit mukanaan. Me opettajat keskityimme DocVasara-pätkien kuvaukseen.

image1

kuva 2

Kolme uutta projektia käynnistynyt maaliskuussa

Kasvatuksen ja opetuksen TVT-ryhmä on hyväksynyt kolme uutta Innopaja-projektia.

LUO!SoMe
Luolavuoren koulu

Tavoitteena on opppia hyödyntämään sosiaalista mediaa ja koulublogia oppimisessa ja koulutyön kehittämisessä. Oppilaista koottu SoMe-tiimi raportoi koulun tapahtumista ja tuottaa säännöllisesti materiaalia koulun kotisivublogiin. Nuoret ideoivat ja toteuttavat juttuja. Blogipäivityksiä jaetaan valikoidusti sosiaalisen median palveluissa. SoMe-tiimi kouluttaa muita koulun oppilaita laitteiden ja sovellusten käytössä. Teemoina myös turvalliset toimintatavat verkossa sekä erityisnuorten vahvuuksien tukeminen ja opiskelutaitojen kehittäminen, oppilaiden osallisuus.

Sokrateksesta Socrativeen – historian opiskelua innostavasti nykypäivässä
Hepokullan koulu

Historian oppitunneille suunnitellaan iPad Minejä hyödyntäviä opetustuokioita, joissa otetaan huomioon oppilaiden erilaisuus ja eri aistikanavat. Kuudensien luokkien oppilaat on jaettu oppimistyylin ja -strategioiden perusteella alaryhmiin. Erityisopettajan asiantuntemusta hyödynnetään mm. tehostetun tuen oppilaiden kanssa. Oppilaat tekevät omalle oppimistyylilleen sopivan opintokokonaisuuden oppimisen tueksi ja läksyjenteon helpottamiseksi. Historian kotitehtävissä käytetään Socrativea. Jatketun koulupäivän ansiosta tehtäviä voi tehdä myös koulupäivän jälkeen koululla.

Interaktiivinen nivelvaihe
Luolavuoren koulu

Yläkoulun luokat hyödyntävät videoneuvottelua ja pilvipalveluita yhteistyössä toisen asteen oppilaitosten kanssa. Toisen asteen koulutukseen tutustuva peruskoulun oppilas voi jakaa kokemuksiaan toisten oppilaiden kanssa ja reflektoida omaa työskentelyään. Valmistetaan nuoria jatkokoulutukseen ja tulevaan maailmaan. Hyödynnetään sosiaalisen median palveluita ja kehitetään mediataitoja. Projekti tukee Siirtymät sujuviksi -hankkeen toimintaa lisäämällä tietotekniikan hyödyntämistä tuetuissa koulukokeiluissa ja mahdollistamalla useamman nuoren osallistumisen toimintaan.

Näiden projektien blogijulkaisuja voit seurata tunnisteilla Luolavuori 2Hepokulta ja Luolavuori 3. Projektien yhteyshenkilöt löydät alasivulta Projektit.

Logiska block

I matematiken har vi börjat arbeta med geometri. Under våra laborationstimmar har vi arbetat med logiska block. Idag fick eleverna i uppgift att bygga en bild med logiska block. Denna bild fotograferade de med sin Surface-platta. Nästa gång skall eleverna få arbeta i par och bygga en likadan bild som kompisens fotografi. Fotografiet finns bak i klassen och det gäller att memorera vilka bitar som behövs för att bygga en likadan bild. Om minnet tryter är det bara att gå bak i klassen för att kika på fotografiet en gång till och så tillbaka till den egna platsen för att bygga vidare på bilden så att den blir lika som på fotografiet.IMG_1484