Åk 7 den 31 augusti kl.18.30
Åk 8 den 7 september kl. 18.30
Åk 9 den 20 september kl. 18.30
Välkomna!
Sirkkalagatan 39, 20700 Åbo
Åk 7 den 31 augusti kl.18.30
Åk 8 den 7 september kl. 18.30
Åk 9 den 20 september kl. 18.30
Välkomna!
Nedan följer lite info om skoldagarna denna vecka. I fortsättningen kommer all aktuell information som rör skolan och åk 7-9 att publiceras på Wilmas anslagstavla i form av ett veckobrev.
Åk 7
Åk 8
Åk 9
Åk 7 kl. 8.30 – 13.00, samling på innergården.
Åk 8-9 kl. 9.30 – 13.00, samling i egen hemklass.
Välkomna!
Skolkansliet är stängt 26.6 – 31.7.
Skönt sommarlov tillönskas er alla!
Höstterminen inleds torsdag 10.8.2023.
Åk 7 kl. 8.30
Åk 8 & åk 9 kl. 9.30
Skogsnöten-tävlingen har ordnats i 40 år och S:t Olofsskolan har deltagit i minst 20 år. Tävlingen mäter högstadieelevers skogskunskaper och hålls om vårarna i alla finska högstadier. Traditionellt har åttondeklassister deltagit i tävlingen då de har skogsekologi och artkännedom i färskt minne. Trots en lång tradition har Sossen aldrig varit representerad i finalen, men i år ledde Emilias fina framgångar till en inbjudan till final. Åttondeklassisten Emilia är både scout och fågelkännare, men hade inte desto mer förberett sig för själva provtillfället. Talang och tur räckte till en finalplats tillsammans med 50 andra ungdomar landet runt. Över 20 000 högstadieelever deltog i Skogsnöten i år.
Finalen gick av stapeln i maj i Tusbyskogarna och närmare 40 frågor om artkännedom och skogskunskap besvarades elektroniskt med hjälp av en app.
Tävlingen pågick i nästan två timmar i både ur och skur (ett åskväder drog över området). Men själva tävlingen vara bara en liten grej av resan till Helsingfors där både finalisterna och deras lärare fick ta del av ett digert program i dagarna två. Vi fick besöka Aalto universitet och Helsingfors universitet för att delta i olika workshops och korta föreläsningar. Vi fick övernatta på herrgård och njuta av god mat, bastu och bad. Framför allt fick vi möjlighet att nätverka och träffa lärare och elever landet runt, en unik och värdefull upplevelse. En del av årets finalister deltog faktiskt för andra gången, också Emilia planerar att delta nästa år igen. Årets vinnare heter Onni Vaaherkumpu och kommer från Saarijärvi, Emilias placering var bland de fem bästa. Toppen, tycker vi och gratulerar henne till fina framgångar!
Jessika Neuman, biologilärare med på resan
”Med tiden 9.03,9 tog S:t Olofsskolans första lag brons i gatustafetten för femmannalag för pojkar i högstadiet. Vann gjorde Petalax före Närpes.
— Vi hade starka löpare på alla sträckor. Men det är alltid stort att få medalj, säger Melvin Sandberg.
Sandberg redogör för loppet:
— Efter 400 meter hade vi en bra andraplacering. Vi var åttonde vid en växling men klättrade sedan i placeringarna.
Inne på stadion får Sandberg och Alvin Udd vänta på att Emil Seppälä, Matias Nyman och Carlos Mattsson kommer tillbaka från terrängen och gör dem sällskap inne på stadion.
— Det kändes som att jag hade kunnat pressa lite till. Men det var jättebra sprunget av lagkamraterna, säger Nyman.
Nyman gillade att springa i terrängen utanför stadion.
— Det är rätt annorlunda när du springer med vanliga löpskor. Man har inte samma grepp som på stadion, säger Emil Seppälä.
Ska ni fira?
— Vi får se.”
Länk till artikeln:
Alla Finlands åttondeklassister har sedan 2017 haft möjlighet att inom projektet ”Konsttestarna!” ta del av två högklassiska konstupplevelser under skolåret.
Suomen Kulttuurirahasto och Svenska kulturfonden samt undervisnings- och kulturministeriet finansierar besöken. Vår skola har under det pågående läsåret deltagit i två olika upplevelser.
Tidigare under våren såg åttondeklassisterna pjäsen ”Lovelace” på ÅST och under maj månad tog vi bussen till Helsingfors och besökte det nyrenoverade Ateneum. På museet guidades eleverna på utställningen ”En tidsfråga” och fick delta i den tillhörande verkstaden.
Vi ser fram emot att få ta del av program ordnat av Konsttestarna också under kommande läsår!
Petra F
S:t Olofsskolan har detta läsår uppmärksammat frågor relaterade till ekologi, klimatförändringen och hållbar utveckling. Flera läroämnen har engagerats i detta viktiga mångvetenskapliga lärområde, men eleverna har också fått ta del av utomstående samarbetspartners expertis.
Tisdagen den 4 april arrangerades en miljötemadag för eleverna i årskurserna 8 och 9. Varje klass fick ta del av två föreläsningar samt sammanlagt tre mer praktiskt inriktade workshoppar. Föreläsningarna hölls av vetenskapsjournalisten Marcus Rosenlund och marinbiologen Conny Sjöqvist.
Workshopparna drogs av representanter för Östersjöstiftelsen, Natur & Miljö, Valonia samt Suomen Uusiomuovi. Vissa workshoppar drogs av skolans egna lärare. Eleverna fick bl.a plocka och sortera skräp samt göra statistiska analyser och diagram; beräkna sitt eget ekologiska fotavtryck samt dryfta FN:s globala mål för hållbar utveckling.
Eleverna i årskurs 7 hade sin egen miljödag tisdagen den 16 maj, då marinbiologen Anna Törnroos-Remes berättade om Östersjön och dess situation.
Vi hoppas att eleverna fått värdefulla insikter och ökad förståelse för miljöfrågor och hur vi alla kan agera mer klimatsmart i vår vardag.
Vår skola tackar Svenska kulturfonden som möjliggjorde förverkligandet av temadagarna.
Eva Larzén-Östermark
Som ett led i skolans verksamhet att lyfta fram betydelsen av läsning, ordnade S:t Olofsskolan ett läsprojekt över årskurs-och klassgränser. Projektet inleddes med att ”läsambassadörer” (studerande från Katedralskolan i Åbo) besökte varje klass, för att berätta hur mycket de läser i skolan och på fritiden. S:t Olofsskolans läsprojekt ägde rum under sammanlagt 6 lektioner och i handplockade grupper. Att låta elever ha tystläsning i handplockade grupper hade didaktiska och sociala syften: att erbjuda elever från olika klasser och årskurser möjlighet att läsa i trygga, men nya grupper.
En elev berättade:
”Det var roligt att få läsa i stället för att ha en normal lektion, och det var roligt att få vara med andra elever istället för att vara med sin egen klass. Jag hann nästan läsa hela boken och det var roligt att diskutera andras böcker och deras läsupplevelser i slutet av läsprojektet.”