Peukuta Koodausta!!

IMG_6119

Hannunniitun koulun Innopaja -hanke on jo hyvässä käynnissä. Oppilaat tutustuvat Kodu GameLab -peliohjelmointiin. Ohjelma on ilmainen ja löytyy googlen avulla.

No mitäs me sitten täällä tehdään ja opitaan?

– opitaan tekemään itse omia lempipelejä tietokoneella. Käytössämme on XBOX 360 ohjaimet, jotka antavat pelaamisen tuntua. ( Voi myös tehdä ilman ohjainta, näppäimistön avulla)

– opitaan ajattelemaan sekä murtamaan esteet ohjelmoinnissa.

– opitaan auttamaan toinen toisiamme, käytössä vertaisoppiminen.

– pelejä tehdään itselle ja myös koko koulun käyttöön esim. englantiin, matematiikkaan ja äidinkieleen.

IMG_6120

Täältä kasvaa entistä ehompi, uusi ohjelmointi sukupolvi. 🙂  Menestys tulevaisuuden pelimarkkinoilla on taattu.

Lisää infoa tuotoksista ja toiminnasta myöhemmin.

 

Socrative-tehtävät jakoon

Turun tvt-opettajien tapaamisessa kävi ilmi, että Socrativea käytetään jonkin verran kouluissa. Esiin nousi kysymys, että onko olemassa paikka josta saisi valmiita kyselyitä omaan käyttöönsä. Amerikassa tällainen jo on mutta meillä ei ole, vielä.

No nyt on.

Teimme yläkoulun opettajan kanssa yhteistyössä kyselylomakkeen, jonne voi laittaa oman Socrative-tehtävänsä tiedot. Lomakkeen Tiedot menevät datapankkiin, joka on avoin kaikille. Pikku hiljaa sinne toivottavasti kerääntyy aimo läjä opettajien tekemiä tehtäviä, kaikkien käyttöön tietenkin. Lomakkeen tekeminen oli jotenkin luontevaa jatkoa innopajaprojektille, jossa olemme käyttäneet Socrativea pitkin lukuvuotta.

Soc-numeron perusteella kyselyn saa ladattua omaan Socrative-tiliinsä. Muistakaa siis jakaa omat työnne ja nauttikaa myös toisten aikaansaannoksista.

Tässä linkki lomakkeeseen.

Ja tässä datapankki.

Toivottavasti teille on sille käyttöä. Ei muuta kuin Socrativea kaikille!

Puolalassa kokeillaan samassa hankkeessa ohjelmointia Legojen lisäksi tablet-laitteilla

Toisen 8. luokan valinnaisen tietotekniikan ryhmän puolikkaan oppilaiden liikutellessa robotteja toiset ovat taas ohjelmoineet kissan tanssimaan tablet-laitteen ruudulla. Digikamut-hankkeesta saaduilla Windows Surface RT-tableteilla oppilaat ovat päässeet kokeilemaan ohjelmoinnin alkeita Scratchillä. Surfacen Flash-tuki mahdollistaa Scratchillä ohjelmoinnin myös tablet-laitteilla. Kevään aikana on tarkoitus kokeilla myös ohjelmointia iPadeillä Hopscotch Appilla.

jelmointia Scratchilla ja Windows Surface RT -tabletilla
Ohjelmoinnin ja kissan ensiaskelia Surface-tabletilla

Ensimmäiset robotit liikkuvat jo Puolalan koulun käytävillä

Olemme jo kolme viikkoa tutustuneet Lego Mindstorm EV3 -robotteihin.  Ensimmäiset kaksi viikkoa meni robottien kokoamiseen sekä moottoreihin ja sensoreihin tutustumiseen. Viime viikolla ohjelmoimme itse rakennettuja robotteja ensi kertaa. Tällä hetkellä robotit liikkuvat, tekevät muutaman käännöksen, soittavat liikkuessaan ääntä ja vilkuttavat valoja. Ensi viikolla ohjelmoimme lisää ja koitamme oppia hyödyntämääm myös sensoreita. Ohessa oppilaiden kuvasatoa robottien rakentelusta.

Näistä osista robotti kasattiin
Näistä osista robotti kasattiin
Tästä se lähtee
Tästä se lähtee
Valmis demokin löytyi
Valmis demokin löytyi
Ohjeet olivat paremmat kuin Ikealla
Ohjeet olivat paremmat kuin Ikealla
Valmista alkaa tulla
Valmista alkaa tulla

 

Käännösohjelmia

Etsimme käännösohjelmia ja löysimme mielestämme sopivat. Lisäksi huomasimme kaipaavamme saneluohjelmaa ja kokeilemme niistä kahta. Valtavasta tarjonnasta otimme koekäyttöön seuraavat ohjelmat:

Voice Translator

Voice Translator Pro

Translator ~ translate with voice

ITranslate ̶ translator & dictionary

TransZilla Kääntäjä

 Google-kääntäjä

006 031

Voice Notes

Dragon Dictation

Oppilaat ovat innostuneita, kun käyttää kääntäjiä, olipa kyseessä mikä kieli tahansa. Voi johtua myös iPadin käytöstä ylipäätään. Oppilaiden ilmeet ovat kuitenkin hauskoja ja innostuneita, kun kuulevat äidinkieltään. Voisi kokeilla ensi viikon erikoisviikollamme siten, että oppilaat opettavat äidinkieltään muille oppilaille. Kerromme myöhemmin tarkemmin näistä ohjelmista.