Mera intelligent på tangent

Hösten 2013 inledde vi ett projekt i min klass som vi kallat ”Mera Intelligent på tangent”. Målet med projektet är att datorn skall vara en naturlig del av undervisningen. Vi har använt oss av Surface-lärplattor i projektet. Min klass har under åk 1-2 jobbat inspirerat av Intelligent på tangent och detta är en fortsättning på detta arbetssätt. Vi inledde arbetet med att jobba med Tove Jansson som under 2014 firar 100 års jubileum. Eleverna läste en text om Tove Jansson och skrev sedan frågor till sitt läspar. Läsparet  svarade på frågorna och den elev som skrivit frågorna fick vara lärare och rätta skrivparets svar. Detta var uppskattat bland eleverna.frågor till TJ

ePelit vierailivat koulumme Piiparin yksikössä

Epeliasiantuntijamme ovat pitkään olleet innostuneita avaruudesta. Kun kuulimme, että Mirja-open luokalla on myös aiheena avaruus, päätimme pitää yhteisen tunnin. Tunnilla käytettiin sekä SmartBoardia että iPadejä. Opimme paljon paitsi avaruudesta myös ystävyydestä. Tässä poikien kertomuksia yhteisestä päivästämme:

Olimme Piiparin yksikön koulussa vierailemassa. Kun astuimme sisään, meitä odotti mukava tervetulotoivotus. Kaikki olivat hyvin ystävällisiä ja ohjasivat meidät alakertaan riisumaan ulkovaatteemme. Esitimme planeettatunnin musiikkiluokassa, joka oli alakerrassa. Ensin toivotin kaikki tervetulleeksi planeettatunnille ja sitten siirryimme planeettoihin. Lopuksi siirryimme yläkertaan syömään suklaa- ja muumikeksejä. Sen jälkeen siirryimme pukemaan, sanoimme hei heit Piiparille ja lähdimme bussilla kohti omaa koulua.

piipari1

Td-luokassa oli kivaa!  Jerry oli minun parini.
Tutustuin myös Johannekseen, he olivat kivoja.
Td-luokan paistamat suklaakeksit olivat niin niin hyviä!!! 

Oltiin siellä puolitoista tuntia ja mentiin bussiin eli linja-autolla numero 18. Ja muut linja-autot olivat näin, oli 50, arvon numeroita. Tarkkailin Hesburgeria. Oltiin muitten vieraiden ihmisten kanssa, pikku hiljaa tulin tutustumaan ja tottumaan uusiin ihmisiin. Oltiin noin 55 min planeettatunnilla, siis tavallaan, ja syötiin keksejä  ja mentiin takaisin Luolavuoren pääkouluun samalla numero 18 bussilla, mutta oli eri kuski. Syötiin koulussa ruokaa.

Me tutustuttiin ensin niihin koulun paikkoihin. Sit mentiin Td-luokkaan. Esitettiin meidän jutut niille. Yksi iPad-applikaatio oli kiva: Night Sky 2 Lite. Ja mentiin taas tutustumaan kouluun. Lopuks nautittiin kekseistä ja mehusta. Mä söin aika paljon niit keksejä.

Kenraalikuvauksia

Tällä kertaa ryhmät olivat eri vaiheessa työskentelyssä. Osa työsti vielä käsikirjoitusta, osa kävi tekemässä videohaastatteluja koulumme henkilökunnan edustajille ja toiset pääsivät jo kuvaamaan raakaversioita lopullisesta videosta. Eriyttäminen onnistui hyvin, koska meillä oli kolmen opettajan lisäksi kolme avustajaa käytössä. Temppuryhmä pääsi kuvaamaan saliin bäkkäreitä avustajan kanssa, kouluterveydenhoitaja Maijan haastattelu tuli valmiiksi ja myös ravintola Kokkikukossa kävivät innokkaat oppilaat tekemässä kysymyksiä keittäjille. Ensi viikolla oppilaat itse eläytyvät keittäjien ja terveydenhoitajan rooleihin ja näyttelevät haastattelut uudelleen. Dramatisointiin saa tulla hieman hauskuutta mukaan:)

image

image-1

 

Sähköä ja QR-koodeja

Fysiikassa aloitimme sähköön liittyvän jakson, jonka päätimme opettaa ilman oppikirjaa. Oppitunneilla meillä on käytössä tietokoneluokka ja ipadejä. Opettaja jakaa skydrivessä tehtävät ja linkit oppilaille. Linkkien avulla (tekstiä ja videoita) oppilas hakee tietoa ja vastaa kysymyksiin. Opettaja on tehnyt myös QR-koodit kyseisiin linkeihin, joten ipadilla tai kännykällä voi QR-koodilukijan avulla avata linkin ja katsoa vaikka videon. Oppilaat liimaavat QR-koodit vihkoonsa, jotta voivat palata ja kerrata asiaa näiltä sivuilta.
Kun tietoa oli haettu, niin oppilaat jatkoivat työskentelyä pienissä ryhmissä ipadeillä explain everything ohjelman kanssa. Tehtävänä oli tehdä opetusvideo opetellusta asiasta esim. suljetusta virtapiiristä. Kovan aherruksen ja usean harjoitusversion kautta syntyi hienoja videoita.
Työskentely ei aina sujunut ongelmitta. Koulun langaton verkko ei toiminut kunnolla. Kun useampi padi oli verkossa, niin nettiyhteys katkeili.

20140310-134553.jpg

20140310-134609.jpg

20140310-134618.jpg

Käsikirjoittamista ja kuvausharjoituksia

Kahdeksan tuntia työskentelyä takana ja eilen pääsimme käsikirjoitusvaiheeseen. Teimme ne perinteiseen tapaan ruutupaperille, jotta vuorosanat kulkisivat kätevästi mukana kun  padeilla filmataan. Käsikirjoituksiin lapset miettivät roolitusta, kuvauspaikkaa, rekvisiittaa, puvustusta ja kirjasivat rooleittain vuorosanat. Lisätehtäväksi annoimme kuvauspaikkojen kuvaamisen ryhmän padeihin.

Edellisillä kerroilla olemme tehneet pieniä kuvausharjoituksia. Oppilaiden piti kiinnittää huomiota videokuvauksen perustaitoihin. Katselimme tuotoksia koko porukalla ja annoimme niistä palautteen. Huomasimme kuitenkin, että ryhmäkohtainen palaute toimii paremmin, jolloin ryhmä pääsi heti kokeilemaan uudestaan ja parantamaan tuotostaan.

Laitteiden kanssa työskentely sujuu lapsilta luonnollisesti kuin itsestään. Oppilaat ovat rohkeita kokeilemaan. Kompastuskiviä ovat olleet ryhmätyötaitojen omaksuminen ja kuvatessa videokuvauksen perustaidot kuten oikean etäisyyden löytäminen, kuvan rajaaminen ja äänen kuuluminen.

Annoimme lapsille kotitehtäväksi  tarvittavan rekvisiitan haalimisen ja he kävivät sopimassa haastatteluaikoja rehtorien ja terveydenhoitajan kanssa. Kohta alkaa siis lopullisten pätkien kuvaus.

image

image-1

image-2