Käännöksistä taas

Projektin aluksi otimme koekäyttöön seitsemän käännösohjelmaa ja kaksi saneluohjelmaa.
Käännöksistä käyttökelpoisin tällä hetkellä on Voice Translator. Siinä kielivalikoima on meidän tarpeisiimme sopiva, vain somalin kieli puuttuu. Sitä ei monesta muustakaan ohjelmasta löydy. Ohjelmassa iTranslate somalin kieli on, se kääntää melko hyvin sanoja, mutta pidemmät käännökset ovat välillä melko hauskoja. Ainakin somalinkielisiä oppilaita ja avustajaa nauratti. Voice Translator on helppokäyttöinen ja nopeasti käyttövalmis. Usein käännösohjelman tarve tulee yllättäin päivän aikana.

IMG_0225

Voice Translatorissa on hyvää myös se, että edelliset käännökset jäävät talteen ja niitä voi muokata. Joissain ohjelmissa vain viimeisin käännös jää näkyviin.
Ongelmana on usein ollut koulun heikko verkkoyhteyden toimivuus. Silloin olemme käyttäneet TransZillaa, jossa voi käyttää kirjoitusmahdollisuutta, vaikka puheen kääntäminen ei toimisikaan.

Ohjelmista on paljon apua kokeissa. Avustaja tai opettaja voi etsiä oppilaalle käännöksen epäselvästä sanasta myös kesken koetta. Joitakin käännöksiä tehdään myös ennakkoon. Venäjän kieli tuntuu kääntyvän melko hyvin Voice Translator -ohjelmalla. Toki oma venäjän taitomme on hyvin rajallinen, mutta onneksi omo-opettaja on välillä tarkistanut käännöksiä.

Eri käännösohjelmat eroavat melkoisesti toisistaan. Puhekääntäjät ovat hyviä nopeissa tilanteissa, mutta vaativat melko hiljaista ympäristöä. Oppilaat ovat tämän kyllä hyvin oivaltaneet. Jos puheella käännös ei onnistu, samalla ohjelmalla voi yleensä myös kirjoittaa halutun tekstin.

Äitienpäiväkortteja kirjoitettiin monilla kielillä.IMG_0452

Omien kielten lisäksi haluttiin kokeilla japanin kirjoittamista, hyvinhän sekin sujui, kun intoa riitti.

DocVasaran juhlahumua

juhlat

1b:n, 4a:n ja 5a:n oppilaille sopi mainiosti, että DocVasara-projektin huipennus oli ”lavastetut” juhlat koulumme juhlasalissa. Ruokalan pitkät pöydät kannettiin saliin ja ne koristeltiin liinoilla, serpentiineillä ja ilmapalloilla. Mukana oli omia herkkuja sekä karnevaalivaatteita. Juhlamaljoja kohoteltiin projektimme ja 60-vuotiaan koulumme kunniaksi. Kaikki tämä vaivannäkö oli sitä varten, että saimme kuvattua loppuhuipennuksen elokuvaamme!

Paljon videomateriaalia on nyt kasassa ja oppilaat ovat monin tavoin päässeet tekemään projektin eri vaiheita iPadeillä ja sen erilaisilla sovelluksilla. Todella mukavaa ja opettavaista on ollut työskentely ryhmissä, joissa on ollut eri-ikäisiä oppilaita. Palkitsevaa työskentely on ollut myös opettajille, jotka ovat saaneet panna viisaat päänsä yhteen ja koko luovuutensa peliin. Ja prosessihan on ollut tärkein!

Jäljellä on vielä materiaalin editointi, jota varten olemme menossa työpajaan TOP-keskukseen. On hyvä saada asiantuntija-apua tähän vaiheeseen! Tavoitteena on edelleen esittää DocVasara-elokuva koulumme oppilaille ja henkilökunnalle lukukauden viimeisinä koulupäivinä. Toivottavasti onnistumme.

 

 

 

Pohjoismaa-projekti loppusuoralla

Katariinan ja Nummenpakan nelosluokkien projekti Pohjoismaista on edennyt viimeistelyvaiheeseen. Parityönä toteutetut sähköiset Pohjoismaakirjat ovat vuoden aikana saaneet paljon värillisiä kuvia, tietoa Pohjoismaista, linkkejä kansallislauluihin, puhuvia päämiehiä ja urheilustaroja ja paljon muuta.

 

image

Kevään aikana parien työt alkoivat valmistua hieman eri aikoihin ja niinpä tiimin vetäjät kehittelivät aiheeseen liittyvää lisätekemistä. Oppilaat opettelivat nettipohjoisen Kahoot-tietokilpailuohjelman käytön ja valmistelivat toisillensa Pohjoismaa-aiheisia visailuja tekemiensä kirjojen pohjalta. Helppokäyttöinen ja hauska tietokilpailuohjelma saavutti suuren suosion ja parit pääsivät vuorotellen tietokilpailuisänniksi. Huomasimme kenties suurimman oppimisen tapahtuvan tässä vaiheessa, etenkin omien kysymysten laatiminen oli erittäin opettavaista. Ohjelma vaatii joka kysymykseen yhden oikean ja muutaman väärän vastausvaihtoehdon ja väärien vastausten saaminen ”toi se vois kans kyl olla”-tasolle oli kehittävää ja haastavaa. Vastausvälineenä oppilaat käyttävät iPadeja ja omia älypuhelimiaan.

image

Toukokuussa projektimme saa päätöksensä. Sen kunniaksi pidämme iPad-juhlat, joissa kenties syömme lohta ja mustaamakkaraa, leikimme legoilla ja kuuntelemme Juicen Norjalaista villapaitaa.image

Konsta Eka A

Konsta Eka A- kirja kuvin.

A1c -luokan oppilaat lukivat luokassa Konsta kirjaa. Tämän jälkeen jokainen piirsi kirjasta kuvan ja kirjoitti lyhyen lauseen piirroksestaan.

http://www.youtube.com/watch?v=yzj6WKBUAyg&feature=player_detailpage

Kalevala

 

 A2a -luokan oppilaat ovat kuvittaneet ja kirjoittaneet oman tarinansa Koiramäen Kalevasta.

 

http://www.youtube.com/watch?v=vYBQL5rgr7Y&feature=player_detailpage