Katariinassa uusi biisi työn alla!

Rumpaleilla on rytmi hallussa ja koskettimet soivat jo kokonaisena sointuna!
Rumpaleilla on rytmi hallussa ja koskettimet soivat jo kokonaisena sointuna!

image image

Katariinan koulun kutosten musaprojektissa ollaan edetty jo uuden kappaleen työstämiseen. Uudeksi biisiksi valikoitui Haloo Helsingin Huuda-kappale ja ensimmäiset soittotreenit ovat sujuneet mainiosti. Soitto soi edelleen sekä oikeilla soittimilla että iPadeilla ja iPadien soundit saamme kuuluviin miksauspöydän kautta musaluokan kaiuttimista. Oppilaille on alkanut muodostua jo omia rooleja tässä ”big bandissa”, rumpalit pitävät hienosti biist kasassa, kosketinsoittajat luovat upeita äänivalleja ja iPad-kitaristit tuovat kappaleisiin akustisen kitaran tunnelmaa. Myös laulamaan on rohjennut jo useampia artistin alkuja.

Syksyn ensimmäinen tekele ”Lähtisitkö” tulee saamaan ensisoittonsa tällä sivustolla aivan lähiaikoina.

Ensimmäinen live-esiintyminen bändillämme tulee olemaan ”vaatimattomasti” noin tuhannen vieraan Katariinan Karnevaaleilla la 23.4. Tarkoituksena on esittää nämä molemmat kappaleet koulumme pihalla olevalla ulkolavalla. Artisti-passien teko on jo alkanut ja esitämme raiderimme lavahenkilökunnalle lähiaikoina:)

Tervetuloa siis karnevaaleille katsastamaan livekuntomme ja nauttimaan muutenkin mahtavasta tunnelmasta!

 

VP & JP

Viis-Aan ViLLe

Nummenpakan koulun 3B, 4B ja 5A –luokille avautui tilaisuus päästä mukaan pilotoimaan ViLLE –oppimispolkua matematiikan oppimisen välineenä. Einari Kurvisen järjestämän alkuinfon jälkeen projektiin halukkaita luokkia olisi ollut useampiakin, mutta lukujärjestysteknisistä syistä sekä koulumme IT-luokan puutteesta/olemattomuudesta johtuvia logistisia ratkaisuja silmälläpitäen arpaonni suosi allekirjoittaneita.

ViLLE oppimispolku on suunniteltu siten, että joka viikko opettaja aukaisee yhden uuden tehtäväsarjan. Tehtäväsarjasta pitää suorittaa tietty prosenttimäärä laskutoimituksia päästääkseen ansaitsemaan pokaaleja. Pronssia saa kun on saavuttanut tarjolla olevasta pistemäärästä 70%, hopea irtoaa 85 prosentilla ja kultatasolle pääsee kun plakkarissa on 95%. Nämä ViLLEN preset –arvoja, mutta niitä voi laskea tai nostaa joko koko ryhmän tai yksittäisen oppilaan osalta. Lisäksi valittavissa on kolme vaativuustaso (myös pronssi, hopea ja kulta). Vaativammat tehtävät antavat enemmän pisteitä, perustason tehtäviä pitää laskea enemmän ansaitakseen pokaaliin tarvittavan pistemäärän.

Pääsimme aloittamaan tunnit joulukuussa 2015 ja myös oppilaat osoittivat suurta innostusta uudenlaisia matematiikantunteja kohtaan. ViLLE –tunneilla vallitsi hieno tekemisen meininki; pelit oppimisympäristönä olivat motivoivia ja kun ainakin 5A –luokalla sallittiin myös taustamusiikin kuuntelu kuulokkeilla, oli työrauha myös poikkeuksellisen hyvällä tasolla.

Osaamisen riemua!

Nopeimmat oppilaat pääsivät jo oppitunnin aikana lähestulkoon pronssitasolle, jota pidettiin meillä vähimmäistasona. Jos ja kun pronssitasosta jäätiin, tehtäviä tuli jatkaa viikon aikana kotitehtävänä. Kultatasolle pääsemistä pidettiin suotavana, jos oppilaan tähtäimessä oli kiitettävä arvosana matematiikasta.

Oppilaat osallistuivat myös innokkaasti raportoimaan ”bugeista”, joita ajoittain ilmeni mutta pelien kulkua ne eivät isommin häirinneet.

Opettajia ehkä hieman jopa hämmensi alkuun loputtomalta tuntuvat mahdollisuudet. Ohjelma tarjoaa oppilaiden suorittamista tehtävistä todella runsaasti dataa. Opettaja saa tietoonsa suoritettujen tehtävien määrän lisäksi ajankohdan jolloin niitä on tehty ja se rekisteröi myös virheelliset laskut ja antaa opettajalle tietoa jos oppilaalla tuntuu olevan jossain matematiikan ”solmukohdassa” vaikeuksia. Infoähkystä kuitenkin selvittiin ja kevään aikana ViLLEN opettajan käyttöliittymää myös hieman selkeytettiin käyttäjäpalautteiden suuntaisesti.

apuvälineet
Laskukone ja ViLLE -vihko ovat tarpeellisia lisukkeita.

Kun kevät eteni ja ViLLE –tunteihin oli saatu sopivasti rutiinia, alkoi näkyviin tulla myös turnausväsymystä. Uutuuden viehätys oli ohi ja luokista alkoi kuulua myös kriittisiä näkemyksiä: ”Ope eiks me voida vaan laskea matikkaa ihan kirjan ja vihon avulla?”

Lisäksi into kotitehtävien hoitamiseen tuntui horjuvan ja energia kullan huuhdontaan hiipui alkumetrien huippulaskijoilta ja pronssinen pokaali tuntui riittävän monille. Kaikille pisteitä ei ollut kertynyt senkään vertaa.

Pientä säätöä aiheutti myös se, että ViLLEä käyttävät luokat jäivät jälkeen rinnakkaisluokkien tahdista. ViLLE ei korvaa opettajaa uuden asian opettajana vaan toimii opetetun asian harjoituskenttänä. Jos rinnakkaisluokka etenee perinteisessä aihe/aukeama oppitunnissa, jää ViLLeä käyttäessä yksi viikkotunti uuden asian opettamisesta helposti pois ja esimerkiksi kokeiden aikataulutus vaikeutuu, mutta luovalla rytmityksellä siitäkin selvitään.

Ollaan kuulolla!

Kokemuksia ja havaintoja VILLE-matikasta

OPETTAJIEN JA OPPILAIDEN HAVAINTOJA VILLE-OHJELMAN LOGOKÄYTTÖÖNOTTAMISESTA:

1b

Oppilaat ovat olleet innostuneita ja motivoituneita tekemään Villeä. Alussa aikaa kului paljon tietokoneelle kirjautumiseen ja itse Ville-ohjelmaan kirjautumiseen. Kuukauden harjoittelun jälkeen tämä sujui jo kaikilta oppilailta osa oppilaista osaa jopa käyttäjätunnuksen ja salasanan ulkoa. Innostuksesta kertoi myös kyselyt, koska on taas Villeä ja koska ope avaat seuraavan tunnin. Pikkuhiljaa myös kotiharjoittelusta on tullut monelle ruutinia. Toki tässä meillä on vielä parannettavaa. Myös kommentit ope ”mulla on kaikista tunneista kultainen pokaali” kertoo oppilaiden innostuksesta 🙂

Parannusehdotuksena ekaluokkalaisille toivoisi, että ohjeet olisi mahdollista saada myös luettuna ääneen. Kaikkien lukutaito ei vielä ole riittävä sanallisiin ohjeisiin, joten osa on tehnyt virheitä tehtävissä tästä johtuen. Toki ymmärrysvirheet ovat vähentyneet ohjelman edetessä, kun eri tehtävätyypit alkavat olla tuttuja ja oppilaat tuntevat ohjelmaa jo tarkemmin.

4b

– joka maanantai koulussa aloitetaan uusi ajankohtainen tehtäväryhmä: joulua edeltäneen harjoittelujakson jälkeen sujuu luokalta hyvin

– erityisen mieluisaa on, jos koulussa tehtäväryhmä aloitetaan parityönä: toimii hyvin myös opettajan mielestä, kaverin tuki ja parityöskentelyn harjoittelua tulee myös

– koulussa aloitettu tehtäväryhmä jää kotiin viikkourakaksi siten, että vähintään pronssipokaali olisi kaikilla saavutettu > valtaosalla toteutuu ja muutamilla yleensä hopeaa ja kultaakin > hyvä porkkana on open pokaalikehut wilmaan

– kotiväkeä pidetään ajan tasalla myös merkkaamalla uusin viikkourakka aina MA-vihon takakanteen > tila myös huoltajan kuittaukselle

– koneongelmiakaan ei alun jälkeen kodeissa juuri ole: opettaja tarjonnut vaihtoehdoksi koulussa koulupäivän jälkeen kerran viikossa työskentelymahdollisuutta

– muutamia kertoja oppilas kertonut, että kotona saavutettu jo esim. hopeapokaali, mutta sitten tuloksissa ei näy… Ehkä ollut lähettämisongelma?

– kaiken kaikkiaan ViLLE on hieno juttu!

 

Esitin 4a-luokkalaisilleni muutamia kysymyksiä Ville-ohjelmasta.

1) Onko Ville-ohjelma auttanut sinua matematiikan osaamisessa?

“Kyllä, koska siellä on erilaisia tehtäviä.”

“Ville-matikka on hauskaa ja hoksaan tarkemmin ne jutut.”

“Tehtävät ovat hyviä, ne selitettiin ja niitä voi tehdä kotona.”

“Ville-matikka on nopeaa.”

“Siellä on paljon tärkeää asiaa ja erilaisia tehtäviä.”

“Kyllä koska siellä on hyvin opetettu.”

(Loputkin vastaukset olivat samansuuntaisia.)

image

2) Onko Ville-ohjelmaa mukava tehdä? Miksi?

 “Sitä on kivaa tehdä koska siellä on hauskoja pelejä ja tunti kotona auttaa minua.”

“Jotta voin oppia lisää ja tuntuu sopivalta minulle”

“On. Ainakin kuin saa kotiläksyä villestä.”

“Siinä on hauskoja tehtäviä.

“On. Siinä mitataan ja harjoitellaan miten kaupassa käydään esimerkiksi.”

“On koska siinä on muutakin kuin pelkkää matikkaa vaan myös matikkapelejä jotka ovat kivempia kuin tavallisen matikan tekemistä. Läksyjen aika tuntuu sopivalta.”

“On. Tuntuu mukavalta tehdä tunti koulussa ja tunti viikossa kotona.”

“On. Villessä on kivoja asiota joista oppii paljon uusia asioita.”

image

3) Mikä on ollut tähän mennessä mukavin tehtävä?

“Matikka-auto kertolaskuissa”

“Mahdottomat esineet on lemppari.”

“Kaikki asiat on kivoja villessä.”

“Kertolaskut ja ajotehtävät”

“Ohjelmointi”

“Geometria”

“Salakirjoitustehtävä”

Ville-ohjelma

4) Mitä kehitysideoita sinulla olisi Ville-ohjelmaan?

 Minusta ville on jo hyvä.”

(Kaikki olivat samaa mieltä.)

image

5) Kenelle suosittelisit Ville-ohjelman käyttöä?

“Kaikille!”

“Minä suosittelisin että isä ja äiti kokeilisivat villeä.”

(Kaikki olivat taas samaa mieltä.)

 

YHTEENVETO:

Tällä hetkellä näyttää siltä, että Ville-ohjelma auttaa:

a) opettajaa– opettaja saa paljon yksityiskohtaista dataa oppilaiden suoriutumisesta. Tämä antaa opettajalle mahdollisuuden suunnitella ja ohjata oppilaiden yksilöllistä opetusta.

b) oppilasta – drillaus on viihteellistä ja motivoivaa. Innostaa oppimaan uutta.

OPETTAJAN ROOLISTA HAVAINTOJA

  • Uuden käsitteen opettaminen vaatii kuitenkin opettajaa.
  • Oppilaiden suoriutumisen arviointidata vaatii opettajan omaa tulkintaa.

Ville-ohjelma siis toimii hyvänä tukena opetukselle, mutta opettajaa se ei korvaa.

Olemme ottaneet kiitollisena VILLE-matematiikan kouluumme.

– Teija Laine, Pansion koulu

Katariinan musaprojekti jatkuu

Laulujen nauhoitusta, hienosti meni!
Laulujen nauhoitusta, hienosti meni!

image

Katariinan kuutosluokkien musaprojekti on edistynyt hienosti. Työn alla ollut ”Lähtisitkö”-kappale on saatu valmiiksi ja äänitetty. Odottelemme vielä julkaisulupaa WarnerMusicilta, tavoitteena olisi saada tälle sivustolle ääninäyte kappaleen omasta versiostamme. Kappaleen myötä olemme opiskelleet sointujen rakentumista eri sävelistä, rytmiikkaa ja rytmien yhdistelemistä, kappaleen sovittamista, yhteissoittoa ja laulua. Oppilaiden motivaatio on ollut korkea ja useampi oppilas onkin pyytänyt kotiin tehtäviä, joiden avulla kappaletta voi harjoitella itsenäisesti. Musiikillisen harrastuneisuuden heräämisessä olemme oikealla tiellä.

Kappaleen nauhoitus ja äänitekninen tuottaminen on ollut kappaleen huipennus, jossa oppilaat ovat nähneet ja oppineet kokonaisuuden muodostuvan yksittäisistä ääniraidoista. JP-ope on ollut päävastuussa miksauksesta, mutta siinäkin olemme pyrkineet kuulemaan oppilaiden mielipidettä; onko esimerkiksi joku soitin liian kovalla tms. Lopputulokseen olemme tyytyväisiä, ja kappale on tarkoitus saada myös oppilaiden vanhemmille kuultavaksi.

Projektimme jatkuu vaihteeksi eri musiikkityylien kokoamisella sähköiseen oppikirjaan. Myös uuden kappaleen pohdinta on jo alkanut ja pyrimme vielä keväällä tekemään ainakin toisen kappaleen soittokuntoon ja nauhoitettavaksi.

Ville Pajakkala & J-P Mynttinen