Viimeisiä viedään: kolme uutta projektia

Innopaja-projektien sisäinen haku on päättynyt tältä erää. Tässä tuoreimmat kolme hyväksyttyä projektia. Valmistelussa on vielä kaksi projektia, jotka mahdollisesti toteutuvat. Jos näin käy, voit lukea siitä myöhemmin täältä.

TVT-coach
Hepokullan koulu

Ryhmä oppilaita valitaan taitojen ja halukkuuden perusteella TVT-coacheiksi, johon tehtävään opettajat kouluttavat nämä oppilaat. Valinnasta ja osallistumisesta sovitaan yhdessä huoltajien kanssa. Koulutetut TVT-coach -oppilaat ovat tarvittaessa kaikkien opettajien käytettävissä omilla oppitunneillaan.

Tähän projektiin liittyvät blogijulkaisut


TOP 3 prosessi
Topeliuksen koulu

Projektin tavoitteena on tarve löytää uusia sähköisiä sovelluksia oppilaiden oppimisprosessien dokumentointiin ja juurruttaa, niin oppilaisiin, kuin opettajiinkin taito ja tapa kolmivaiheisen ”TOP3 prosessin” sekä Office 365 -palveluiden käyttöön. Tavoitteena on oppijan aktiivisuutta ja yhteisöllistä opiskelua tukevien pedagogisten mallien ja käytänteiden käytön lisääminen sekä työtapojen etsintä ja jalkauttaminen tulevien ilmiöpohjaisten oppimiskokonaisuuksien kokonaisvaltaiseen dokumentointiin. Tavoitteena on tuoda tvt-koulutusta opettajalähtöisemmäksi siten, että pedagogista ohjausta antaa oppilaitoksen tvt-ryhmä ja vertainen kollega.

Tähän projektiin liittyvät blogijulkaisut


Oma Peda
Varissuon koulu

Tavoitteena kokeilla ja mahdollisesti ottaa koulumme käyttöön Pedanet-verkkoympäristön tarjoamat monipuoliset ja helppokäyttöiset sivustot, työskentelyalustaksi koulun lähes kaikkeen verkkopohjaiseen yhteisölliseen ja opettajan ja oppilaan vuorovaikutteiseen ja henkilökohtaiseen käyttöön. Tavoitteena selvittää, miten uuden oppimisalustan haltuunotto voi lisätä koulun henkilöstön ja oppilaiden tietoverkon käyttöä opetuksessa ja sen tukena. Tavoitteena saada käyttökokemuksia sähköisen opettajahuoneen käytöstä koulun sisäisessä
henkilöstötiedottamisessa ja yhteistyössä.

Tähän projektiin liittyvät blogijulkaisut

Ensimmäiset SchoolEscape! -koulupakotunnit pidetty

Perjantaina 27.5. saimme vedettyä Ilkan kanssa kahdelle ryhmälle laatimamme SchoolEscape!-oppituntikokonaisuuden. Toinen ryhmä oli Rieskalähteen 9F ja toinen Raunistulan koulun 9F vahvistettuna muutamalla 9E:n oppilaalla.

IMG_0433
Olemme Ilkan kanssa suunnitelleet oppituntikokonaisuudelle logon.

Ennen tuntien alkua meitä jännitti kuinka tässä käy, sillä järjestely oli hieman monimutkaisempi. Olimme päivää aikaisemmin vieneet kymmenen QR-koodirastia ympäri Rieskalähteen koulua. Rieskalähteen iPad Mineihin ja Raunistulan iPadeihin asennettiin tätä varten QR Code Reader-ohjelmat. QR-koodit linkittivät varsinaiseen tehtävänantoon Office 365:en sisään. Kolmella rastilla oli lisäksi tarvittavaa lisäapumateriaalia, kuten lankoja, kirjevaakaa ja viivoitinta. Lähtöluokkaan oli askarreltu lukittu arkku, jossa kaksi numerokoodilukkoa. Opettajakuntaa oli varoiteltu Wilman kautta, että koulussa on yhden päivän ajan hieman enemmän liikettä käytävillä. Myöhemmin selvisi, että siivoojiakin olisi ollut hyvä informoida jotenkin.

Ensimmäisen opetusryhmän joukkueista yksikään ei selviytynyt täydellisesti pelistä läpi opettajan pienestä avusta huolimatta. Päättelimme ongelmaksi sen, että joukkueiden jäsenet eivät kyenneet jakamaan osatehtäviä toisilleen ja he toimivat vähän kuin ilman tausta-ajoa. Muutamassa tehtävässä olisi auttanut se, että joku olisi joukkueesta hakenut tietoa netistä oman puhelimensa avulla samalla kun muut olisivat suorittaneet toisia askareita.

Toiselle opetusryhmälle osasimme antaa hieman tästä jo vinkkiä ja tulos oli se että yhdeksästä joukkueesta kaksi sai koko seikkailun suoritettua täysin ja kaikki muutkin joukkueet pääsivät radan lähestulkoon läpi. Yleinen virhe oli se, että jonkun yksittäisen rastin tehtävän väärä vastaus antoi väärän koodin lopun lukkoa varten ja arkku ei täten auennut.

IMG_0430
Raunistulan koulun 9F-luokkalaisia ”Neljä esinettä” -ongelman parissa.

SchoolEscape!-ratamme rastit käsittelivät oppilaiden osaamista mm. matematiikassa, logiikassa, maantieteessä ja fysiikassa. Lisäksi tehtävissä sivuttiin historiaa ja liikuntaa tuli harrastettua, sillä kymmenen rastin reitti meni ristiin rastiin koulua ja oli varsin pitkä.

Yksi rasteista oli kellarin portaiden alapäässä.
Yksi rasteista oli kellarin portaiden alapäässä.

Saimme ensimmäisen päivän jälkeen kannustavaa palautetta muulta henkilökunnalta ja oppilaat peukuttivat tuntien olleen kivoja.

Pidämme vielä saman radan muutamalle muullekin ryhmälle ja mietimme miten kokonaisuutta voisi kehittää lisää. Palaamme myöhemmin uusien raporttien merkeissä.

Pelissä käytetty numerokoodiarkku viimeisellä rastilla.
Pelissä käytetty numerokoodiarkku viimeisellä rastilla.

Matti Mäkivaara ja Ilkka Fager

WeMedia! kuulumisia

WeMedia! –projekti etenee kivasti kohti kesää. Keväällä suunniteltu opettajien OneDrive tiodosto on nyt yhtenäisempi, informatiivisempi ja hyödyntää myös opettajan omia TVT-taitoja. Viime viikkoina on ohjattu henkilökohtaisesti oman aineensa esittelijöitä nettidokumentin teossa. Tarkoitus on saada noin 25-30% esittelyistä kirjattua ennen kesää.

Ikäväkseni on todettava, että vielä esiintyy suuria vaikeuksia aivan perus TVT-taidoissa. Vastaan on tullut sähköpostilaatikoita, joissa kymmeniä emaileja lukematta, ei olla oltu tietoisia edu.turku.fi sähköpostista, kopiointi ja liittäminen ei ole ollut tuttua, kuvan ja videon käsittely tehdään samoilla ohjelmilla yms.

Lisäkoulutusta tarvittaisiin esimerkiksi Office365 mahdollisuuksista opetuksen ja oppimisen monipuolistamisessa. Selkeää tarvetta TVT-peruskoulutukselle on!

Lopulliset WeMedia! aine-esittelyt on suunniteltu valmistuvan ensi syksynä. Nyt Hyvää Kesää Kaikille!

Kuvan lähde: https://www.youtube.com/watch?v=EewB21wL3nc
Kuvan lähde: https://www.youtube.com/watch?v=EewB21wL3nc // Presentation de Microsoft Office 365 //globalsp75 27.5.2016

 

Katariinan musaprojekti loppusuoralla

Katariinan kutosten livekeikka muutama viikko sitten Katariinan Karnevaaleilla sujui loistavasti! Oppilaat esittivät molemmat projektin aikana harjoittelemamme kappaleet kahteen kertaan, aamulla ja iltapäivällä. Poutainen ilma keräsi ulkolavan eteen mukavasti kuuntelijoita ja oppilaiden vanhemmat saivat olla ylpeitä nuorista muusikoistaan. Varsinkin Lähtisitkö-kappale sujui jo hyvällä rutiinilla ja tahti pysyi mainiosti kasassa. Myös Huuda-kappaleen muutamat hankalat kohdat selätettiin ja onnistumisen elämykset näkyivät oppilaiden kasvoilla.

Nyt projektimme on edennyt jo loppusuoralle. Tällä hetkellä teemme iPadeilla esitelmiä ABBA-yhtyeestä ja tutustumme näin musiikin historiaan. ABBA valikoitui aiheeksi sen vuoksi, että lähdemme toukokuun lopulla Tukholmaan opintoretkelle ja siellä menemme vierailemaan ABBA-museoon.

Projekti on ollut antoisa kokemus sekä meille vetäjille, että uskoaksemme myös oppilaille. Vuoden aikana on ollut selkeä teema ja tavoite, joka huipentui upeasti Karnevaalien esiintymisenä.

Katariinan koulu kiittää ja kumartaa, sekä toivottaa kaikille hyvää kesää 2016!

Ville Pajakkala & J-P Mynttinen

TOP:in TVT-verstas suunnittelun apuna

Viime viikon torstaina piipahdin pariksi tunniksi TOP:in TVT-verstaaseen työstämään ja kuulostelemaan ideoita opettajille suunnatussa lomakkeessa. Alkuideana oli loogisen ja selkeän tiedotelomakkeen suunnittelu, joka olisi tarpeeksi informatiivinen opettajan oman tuottamisen tukena. Lomakkeen tulisi olla lyhyt ja kaikilla opettajilla saman henkinen. Sain muutamia loistavia vinkkejä miten koostettavat esittelyt voitaisiin esittää esim. issuu.com, pdf-pohjana, word-koontina tai suoraan wp-pohjassa. Ideat tallennettiin suoraan jaettuun OneDrive-kansioon muiden projektin ihmisten realiaikaisesti tutkittaviksi ja kommentoitaviksi.