Kokeilussa sähköinen koe – kokeen valmistelu

Koetehtävien tekeminen oli itse asiassa ihan mukavaa. Käyttämämme sähköinen oppikirja sisältää tietysti sähköisiä tehtäviä, joista pääsimme kopioimaan koodin. Muutamissa tehtävätyypeissä jouduimme hieman pohtimaan koodausta, mutta ongelmat ratkesivat nopeasti.

Koska päätimme tehdä kokeesta itsetarkastavan, jouduimme tietysti karsimaan tehtävätyypeistä. Myös oikeiden vastausten koodaamisessa sai pohtia eri vaihtoehtoja. Esim. kysymykseen ”monenteenko pääryhmään hiili kuuluu?” mahdollisia vaihtoehtoja on ”neljätoista”, ”neljänteentoista”, ”14”, ”14.” jne. Entäs kirjoitusvirheet? Teetämme kokeen yhteensä neljällä ryhmällä ja sen jälkeen olemme varmasti taas hieman viisampia.

Kimmo ja Rauno

QR-koodi teemaviikko

Tällä viikolla luokissa aherretaan ipadien kanssa. Näin syksyllä QR-koodeja syntyy kuin sieniä sateella.

Tässä 5B luokan tekemiä tuotoksia Strip designer -ohjelmalla. Lisää tulossa…

Ikkunahirviö!!!!

 

Jääkarhu ja jänishousu

 

 

 

 

 

 

Uusien kirjojen päivä

Perjantaina 10.10. vietettiin uusien kirjojen päivää kirjastossamme. Oppilaat tutustuivat uutuuksiin ja pääsivät varaamaan kirjoja. Kirjoja käsitellään ja niistä tehdään QR-koodeja syylomaviikolla, jolloin koulussamme vietetään  QR-koodi teemaviikkoa.

 

Uudet kirjat kirjastossa

Kokeilussa sähköinen kemian koe

Viime syksynä otimme käyttöön sähköisen oppikirjan (e-Opin Vihreä kemia). Jo silloin kaipasimme myös sähköistä koetta ja olimme hieman yllättyneitä, että kirjan valmistajalla ei ollut niitä tarjota. Kokeet siis teimme perinteisesti paperille, mikä tuntui vähän hölmöltä. Innopaja-projektimme varmistuttua päätimme kuitenkin ottaa haasteen vastaan ja tehdä kokeen itse.

Ensimmäisenä meidän piti päättää mitä alustaa käyttää. Vaihtoehtoina meillä oli Moodle, Peda.net ja ViLLE. Koska sähköinen oppikirjamme toimii peda.netissä, se oli loppujen lopuksi helppo luonnollinen valinta. Olimme molemmat myös sitä mieltä, että sähköisen kokeen perimmäinen tarkoitus on mitata oppilaan toimimista luonnollisessa oppimisympäristössä, johon tänä päivänä kuuluu tiedonhaku verkosta. Päätimme siis tehdä kokeesta sellaisen, että oppilas ei pelkästään voi, vaan myös joutuu käyttämään internettiä koetta tehdessään. Seuraavaksi sitten koetta valmistelemaan, eli pääsemme koodaushommiin!

 

Kimmo Lehtinen ja Rauno Salonen

Kaksi uutta Innopaja-projektia

Kaksi jo ennen kesälomia haettua Innopaja-projektia on saanut käynnistysluvan.

Project Holland
Puolalan koulu

Projektissa hyödynnetään iPadeja, tablettilaitteita ja älypuhelimia osana kansainvälistä oppilasvaihtoa. Tietotekniikkaa käytetään mm. yhteydenpitoon ja matkapäiväkirjojen tekoon. Oppilaat käyvät ryhmissä kuvaamassa/videoimassa ennalta valitsemansa kohteen, ja sen jälkeen luovat siitä digitarinan, joka esitetään kv-kumppaneille.

Sähköinen oppikirja ja peliohjelmointia ammattilaisten työkalulla
Luostarivuoren koulu

Projektissa on kaksi keskeistä tavoitetta. Ensimmäinen on tutkia opettamista sähköisen kirjan avulla ja kokeilla sähköistä koetta yläkoulussa perinteisen paperikokeen sijaan. Toinen tavoite on tutkia, miten voidaan opetella ohjelmointia käyttämällä ohjelmoitavia Lego-robotteja ja ammattilaisten käyttämää peliohjelmointialustaa (Unity 3D) jo yläkoulussa.

Näiden projektien blogijulkaisuja voit seurata tunnisteilla Puolala 2 ja Luostarivuori. Projektien yhteyshenkilöt löydät alasivulta Projektit.

Uusia hakemuksia ehtii saada käsittelyyn vielä syyskuun aikana. Toimi nopeasti, sillä hanke päättyy vuoden 2014 lopussa.