Rieskan kuvaesitykset ovat valmiit

Hankeen teema on ”Me ja luonto”, joka ilmeni hienosti oppilaiden abstrakteissa teoksissa. Diateoksia valmistui yhteensä 128 kpl. Oppilaiden teoksista kasattiin kolme erillistä kuvaesitystä Youtubeen, jotka saivat ensi-illan tämän viikon tunneilla.  Käy katsomassa oppilaiden hienot kuvaesitykset allaolevista linkeistä! Allekirjoittanut rakensi esityksen alkuun introna harvemmin käytetyn typoanimaation, joka on melko hieno, mutta työläs tapa esittää tekstiä! Videot ovat hd-laatua, stereo ääni, videotykiltä teokset parhaimmillaan. Muista kaiuttimet! Kolmannessa kuvaesityksessä on jouluteema eli Hyvää Joulua kaikille jo nyt!

https://www.youtube.com/watch?v=JACoIUL3bo8

https://www.youtube.com/watch?v=8_D4aI7upeg

https://www.youtube.com/watch?v=fTYPegflKaY

ekaesitys

 

 

Ensimmäiset oppilaiden teokset valmiit

Kolmiosaisen hankkeen alkuvaiheessa oppilaat tekevät ja valmistavat projisoitavia teoksia: Diakuvateosten teko, värikalvot, diaprojektori, diat (aukko 2.5cm x 4.0cm), 8.vk, 2 ryhmää, 48 oppilasta.

Oppilaiden kanssa tutustuttiin abstraktiin taiteeseen ja sovellettiin sen periaatteita omassa kollaasidiatyöskentelyssä. Kuvataiteellisessa ilmaisussa hylättiin konkreettinen esittäminen ja muotojen pelkistäminen sai enemmän valtaa teosten kuvakielessä. Klassiset diat eroavat uusista teknologoista ovelasti, koska dioissa ei ole selkeää resoluutiota, kuten nykyajan digikuvissa- ja kameroissa. Diat säilyttävät suurennoksissa hienot muotonsa jos vain valovoimaa on diaprojektorissa tarpeeksi. Tehdessä huomattiin, että pieni on suurta ja fyysiseltä kooltaan pienet diateokset muuttuvat suuriksi, kun he heijastetaan valkokankaalle. Tekemisessä yhdistettiin hienosti uutta ja vanhaa tekniikka uusin tavoin!

Yllättävää oli, että osa oppilaista ei ollut koskaan nähnyt tai saati tehnyt diakuvia! Allekirjoittaneen tehtäväksi jäi valokuvata heijastetut diat digijärkkärillä ja cropata ne yhtenäiseen kokoon tulevaa kuvaesitystä varten. Nämä teokset ovat myös pohjana oppilaiden tuleville luonto-, pinta, rakennekokeiluille liikuteltavien videotykkien kanssa. Alla hieman esimakua tulevasta, huomaa kuvien pienimmätkin yksityiskohdat, hiukset, pöly, lika ja naarmut, jotka tuovat eloa kuville. Osa oppilaista käytti jopa sylkeä teoksissa (mustat pallomaiset kuviot). Voit ladata kuvat oman tietokoneesi taustakuviksi! Lataa kuva/Klikkaa oikealla/Aseta työpöydän taustakuvaksi/scale to fit

Ope kuvasi canon a70:lla oppilaiden hienot teokset digitaaliseen muotoon.
Ope kuvasi oppilaiden hienot teokset digitaaliseen muotoon.
diaprojisointi
diaprojisointi
diaprojisointi
diaprojisointi
diaprojisointi
diaprojisointi
diaprojisointi
diaprojisointi
diaprojisointi
diaprojisointi
diaprojisointi
diaprojisointi
diaprojisointi
diaprojisointi
diaprojisointi
diaprojisointi

Rieskalähteen koulun kuvataideopiskelijat mukana Innopajassa!

Mukava tieto siitä, että pääsimme mukaan TOP-keskuksen Innohankkeeseen saapui koulullemme parisen viikkoa sitten. Koulumme hankkeen tavoite on innostaa ja rohkaista oppilaita kokeilemaan uusia innovatiivisia tapoja omassa kuvataiteellisessa ilmaisussaan. Toteutuskeinoina ovat yhdessä kuvataidetuntien aikana tehtävät pikkuprojektit.

Oppilaat ideoivat ja suunnittelevat yhdessä itsenäisiä teoksia, jotka ope koostaan yhteisiksi dynaamisiksi kuvaesityksiksi. Nämä kuvaesitykset julkaistaan Innopajan, koulun blogeissa ja Youtuben kanavilla. Hankkeessa hyödynnetään vanhoja ja uusia teknologioita, samalla opiskellen niiden käyttöä ja mahdollisuuksia. Hankkeemme teema on yhteisöllinen  ja ajankohtainen ”Me ja luonto”.  Tästä syksy lähtee kivasti liikkeelle!

 

Kolme viimeistä projektia käynnissä

Kolme viimeistä Innopaja@koulut-projektia käynnistyi lokakuussa ja ne ovat jo hyvässä vauhdissa!

Kuvataiteen kokonaisilmaisu
Rieskalähteen koulu

Projektin tavoitteema on aktivoida ja innostaa oppilaat kuvataiteen opiskelussa uudenlaisiin tuottamistapoihin, jotka sijoittuvat luokkahuoneen ulkopuolisiin tiloihin ja ympäristöihin. Oppilaat heijastavat taskukprojektorilla tekemiään ja ottamiaan kuvia ja videoita koulun lähiympäristössä erilaisiin heijastaviin pintoihin, kuten läheisen metsän koivuihin, kiviin, pensaisiin, esineisiin, pohjiin ja talvella lumeen. Oppilaat tutkivat miten projisoinnista ilmaistaan omia ajatuksia ja suunnitelmia vastaava, samalla oppilaat syventävät kulttuuri-identiteettiään ja ympäristötietoisuuttaan tehtyjen teosten kautta. Tavoite on myös, että tehdyt tuotokset dokumentoidaan ja julkaistaan sosiaalisessa mediassa.

iPad käsityön oppimisessa
Puolalan koulu (3)

Tavoitteena on tuottaa oppilailla opetusmateriaalia, videoita, pienistä työtehtävistä siten, että oppilas tutkii asian ja tuottaa siitä ohjeen yksin tai ryhmätyönä. Ohjevideoita tekemällä oppilas paneutuu opiskeltavaan asiaan laaja-alaisesti ja dokumentoi sähköisesti. Oppilaat koostavat sähköistä käsityön portfoliota ja pitävät blogia.

Puolalan yläkoulun oppilaskunta verkkoon
Puolalan koulu (4)

Projektin tavoitteena on siirtää Puolalan yläkoulun oppilaskuntatoiminta nykyaikaan. Oppilaskunnan hallitukselle perustetaan blogi tiedotuskanavaksi ja ideoiden vaihtopaikaksi. Samalla elävöitetään oppilaskunnan toimintaa ja saadaan kaikki koulun oppilaat osallisiksi oppilaskunnan toimintaan. Tarkoitus on myös pitää yhteyttä muiden koulujen oppilaskuntiin; vaihtaa ideoita ja osallistua yhteistapahtumiin. Päivityksiä tehdään oppilaskunnan iPadien avulla lisäten mukaan omia kuvia ja videoita.


Näiden projektien blogijulkaisuja voit seurata tunnisteilla RieskalähdePuolala 3 ja Puolala 4 . Projektien yhteyshenkilöt löydät alasivulta Projektit.

PS Edelleen muistutamme, että lukiot voivat vielä vuonna 2015 käynnistää Innopaja-projekteja hankkeen Tiimit@innopaja alla.

Kokeilussa sähköinen koe – palaute

Viime viikolla jaettiin oppilaille lopulliset koenumerot, jonka jälkeen keräsin oppilailta palautteen kokeesta ja opetuksesta käyttäen Socrativea (suosittelen).

Ensimmäiseksi kysyin miten hyvin koe mittasi tunnilla opiskeltuja asioita. Vastaukset olivat lähinnä ”hyvin” tai ”melko hyvin” (eli arvosanat 3/5 tai 4/5).

Oppilaiden mielestä kokeessa hyvää oli, että netti sai olla käytössä. Toisaalta monet valittivat kokeen olleen liian pitkä tai aikaa liian vähän. Kiitosta tuli myös siitä, että koepisteet olivat heti nähtävissä. Toisaalta oppilaita harmitti, että kone rokotti kirjoitusvirheistä tai väärässä muodossa olleesta vastauksesta. Kävimme kyllä paperit vielä läpi näiden ”kirjoitusvirheiden” vuoksi.

Kysyin myös, että haluavatko sähköisiä kokeita jatkossa. Yleisimmät vastaukset olivat ”silloin tällöin” tai ”joka kerta”, mutta myös ”ei enää ikinä” keräsi kannatusta.

Sellaista tällä kertaa. Jos joku kemianopettaja (tai muuten asiasta innostunut) haluaa tutustua kokeeseen, niin ota yhteyttä kimmo.lehtinen@turku.fi.