Viimeisiä Rieskan Innopajan tilauksia saapui, vaihe 2. alkaa…

Saimme tällä viikolla viimeisiä hankkeen tilauksia koululle eli  5 kpl mattavalkoisia spraypurkkeja ja 10m valkoista kangasta. Projektin kakkosvaiheessa oppilaat heijastavat omia teoksiaan valkoiseen kankaaseen, maalaamiin pintoihin tai lähistöltä löytyviin luonnon muotoihin. Myös koulussa olemassa olevia historiallisia tiloja ja muotoja käytetään uusien kuvateosten pohjina. Jännitys tiivistyy millaisia teoksia oppilaat saavat aikaan… Lunta odotellessa.

Missä onnistuttiin?

Luolavuoren koulun SoMe-tiimiin on kuulunut koulumme pienluokkien yläkoulun oppilaita. Tässä opettajan näkemyksiä hankkeesta:

  • Onnistuttiin:

–Harjoittelimme ja opimme iPadien sovellusten käyttöä paljon.

–Valokuvaus- ja kirjoitustyökalut soveltuivat kaikille.

–Videokuvaus- ja editointi soveltui vain harvalle oppilaalle haastavuuden takia.

–Tuotimme haastatteluja tallentamalla ne ensin videona ja sen jälkeen puhtaaksikirjoittamalla ne.

–Kuvasimme, editoimme ja esitimme dokumenttielokuvan yläkoulun pajaopiskeluviikosta, Tuubi-julkaisuun tarvittavia lupia selvitellään.

–iPadit ”arkipäiväistyivät” toivotulla tavalla. Aluksi ne herättivät oppilaissa odetettua uutuudenviehätystä.

  • Haasteita:

–Ideointi erilaisista soveltamismahdollisuuksista on kiehtovaa ja nopeaa. Kaikki valmiiden tuotosten tuottaminen on vielä tuplasti hitaampaa, kuin arvioimme.

–iPadin käyttöliittymän ja sovellusten haltuunottoon on mennyt huomattavasti enemmän aikaa ja energiaa, kuin arvioitiin. Ts. ”helppokäyttöisyys” ei päde ainakaan meidän oppilaisiin siten, kuin markkinointilauseista ymärretään..

–Face-Time yhteyden läpi tapahtuva oppimistilanteiden välittäminen toisesta rakennuksesta (tai maasta) osoittautui toivottua haasteellisemmaksi wlan- / puhelimista jaettujen mobiilverkkoyhteyksien pätkimisen takia.

–Äänen ulostulon järjestäminen (Apple –Tv + datatykki) vaati erityissuunnittelua.

–Raaka-aineiston työstäminen ja siirtäminen eri käyttöjärjestelmien välillä on ajoittain takkuavaa.

Luolavuoren SoMe-tiimin juttuja

Koulumme yläluokkalaisten SoMe-kehittämishanke on päättymässä, mutta sosiaalisen median sisällöntuottamista jatketaan varmasti edelleen. Tavoitteena oli selvittää, miten hyödyntää iPad-laitteita pienryhmän oppilaiden media- ja äidinkielentaitojen oppimisessa. Ideana oli, että oppilaat loisivat juttuja kouluarjen tapahtumista.

On hyvää, oppinut kuvaamaan vähän paremmin ja oppimaan myös käyttämään muuhunkin kuin viihdekäyttöön miinus ei kestä kovaa/hälläväliä käyttöä, elikkä täytyy huomioita myös, miten käsittelet ipadia.” -SoMe-tiimiläinen

Klikkaa kuvaa ja lue,mikä on koulumme lohimurekkeen salaisuus, minkälaisia asioita talkkari-Timo korjaa, mitä ihmettä SoMe-tiimi teki autokaupassa ja miten Erja ja Tuovi ovat viihtyneet koulussamme!

Dia2Dia3

 

 

 

 

 

 

 

Dia4Dia5

Peliohjelmointia yläkoulussa ammattilaisten työkaluilla

Pelisuunnittelu koulussamme lähti liikkeelle jo noin  2 vuotta sitten kerhon muodossa. Nyt on käynnissä pelisuunnitteluun keskittyvä pitkä (2 viikkotuntia) valinnaisaine jo toista vuotta. Kun sain tietää saavani tälläisen ryhmän opetettavakseni aloin heti miettiä kunnollisten työkalujen käyttöä (Unity 3D-alusta). Nyt syksyllä olemme aloittaneet ryhmän kanssa käyttämällä aluksi helpommin lähestyttävää Scratch alustaa.  Olemme myös tutustuneet ohjelmointiin käyttämällä ohjelmoitavia Lego Mindstorms robotteja. Oppilaat ovat ohjelmoineet niitä  suoriutumaan yksinkertaisista radoista.Suunnittelimme rinnakkaisryhmän opettajan kanssa, että pidämme keväällä ryhmien väliset robottitaistelu turnajaiset tai jonkinlaisen kilpailun joka tapauksessa.

Tarkoitus on ottaa Unity tavalla tai toisella käyttöön heti vuoden vaihteen jälkeen. Oppilaatkin jo kyselevät milloin siirrymme siihen. Itsellä on mennyt nyt aikaa toteutuksen suunnitteluun. Miten saamme ohjelman kätevästi oppilaiden käyttämille työasemille ja miten lähdemme opiskelemaan itse alustan käyttöä. Haasteena on varmasti eritasoiset oppilaat ja miten selkeä vaativuuden lisääntyminen vaikuttaa omien peli-ideoiden toteutukseen. Jatkan raportointia kun on jotain konkreettista kerrottavaa.