Luolavuoren koulun SoMe-tiimiin on kuulunut koulumme pienluokkien yläkoulun oppilaita. Tässä opettajan näkemyksiä hankkeesta:

  • Onnistuttiin:

–Harjoittelimme ja opimme iPadien sovellusten käyttöä paljon.

–Valokuvaus- ja kirjoitustyökalut soveltuivat kaikille.

–Videokuvaus- ja editointi soveltui vain harvalle oppilaalle haastavuuden takia.

–Tuotimme haastatteluja tallentamalla ne ensin videona ja sen jälkeen puhtaaksikirjoittamalla ne.

–Kuvasimme, editoimme ja esitimme dokumenttielokuvan yläkoulun pajaopiskeluviikosta, Tuubi-julkaisuun tarvittavia lupia selvitellään.

–iPadit ”arkipäiväistyivät” toivotulla tavalla. Aluksi ne herättivät oppilaissa odetettua uutuudenviehätystä.

  • Haasteita:

–Ideointi erilaisista soveltamismahdollisuuksista on kiehtovaa ja nopeaa. Kaikki valmiiden tuotosten tuottaminen on vielä tuplasti hitaampaa, kuin arvioimme.

–iPadin käyttöliittymän ja sovellusten haltuunottoon on mennyt huomattavasti enemmän aikaa ja energiaa, kuin arvioitiin. Ts. ”helppokäyttöisyys” ei päde ainakaan meidän oppilaisiin siten, kuin markkinointilauseista ymärretään..

–Face-Time yhteyden läpi tapahtuva oppimistilanteiden välittäminen toisesta rakennuksesta (tai maasta) osoittautui toivottua haasteellisemmaksi wlan- / puhelimista jaettujen mobiilverkkoyhteyksien pätkimisen takia.

–Äänen ulostulon järjestäminen (Apple –Tv + datatykki) vaati erityissuunnittelua.

–Raaka-aineiston työstäminen ja siirtäminen eri käyttöjärjestelmien välillä on ajoittain takkuavaa.

Missä onnistuttiin?