Katariinassa monimuotoista musiikin opetusta iPadien avulla

Katariinan koulun kuudesluokkalaiset ovat jo syyskuun alusta lähtien opiskelleet musiikkia yhdistämällä iPadin GarageBand-ohjelman mahdollisuudet perinteisten soittimien rinnalle. Tarkoituksena on vetää projektia, jossa tuotetaan erilaisia musiikkityylejä sähköisesti ja akustisten soitinten tukemana. Tavoitteena on valmistaa musiikin sähköinen ”oppikirja”, johon oppilaat itse soittavat näytteitä esim.valssista, rap-musiikista yms. Lopuksi heille tarjotaan mahdollisuus tehdä itse tekemilleen kappaleille musiikkivideot, esim.iMovie-ohjelmalla. Lisäksi keväällä

iPadit soivat perinteisten soitinten ohella.
iPadit soivat perinteisten soitinten ohella.
image
”Lähtisitkö silloin kanssani järvelle?”

olisi tarkoitus esittää kappaleitamme livemusiikkina oppilaiden vanhemmille.

Projekti on alkanut innokkaissa merkeissä ja oppilaat ovat osanneet yhdistää GarageBandin sähköiset mahdollisuudet ja saaneet ne soimaan hienosti yhdessä perinteisten soittimien kanssa. Sannin&VilleGallen hittiversio vanhasta Pave Maijasen Lähtisitkö-kappaleesta on soinut myös meidän musaluokassamme upeasti ja alkaa sykähdyttävällä iPad-biitillä. Myös valssin kolmijakoisuus on jo harjoiteltu, ja ensi viikolla olisikin aika tallentaa ensimmäiset äänitykset sähköiseen oppikirjaamme.

Palaamme asiaan ensi vuoden puolella, olisikohan silloin luvassa hiphopia vai peräti humppaa?

Ville Pajakkala & J-P Mynttinen

 

 

Innopaja-toiminnan uudet tuulet – TVT-suunnitelman jalkauttamistoimet

Innopaja-toiminnan käynnistänyt oppimisympäristöhanke on päättynyt vuoden 2014 lopussa, mutta toiminta jatkuu uudistuneessa muodossa syksyllä 2015.

Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi 1.7.2015 erityisavustusta esi- ja perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämiseen. Rahoitusta voi käyttää mm. opetuksen järjestäjän pedagogisen ICT-strategian jalkauttamiseen. Tämä osa saamaamme rahoitusta käytetään tavoitteen toteuttamiseen Innopaja-toimintamallia hyödyntäen. Tätä kautta kanavoidaan tukea peruskouluille Turun sivistystoimialan TVT-suunnitelman jalkauttamiseen.

Koulujen projektien haku tapahtuu www-lomakkeella. Lue tarkemmat ohjeet sivulta ”Hae projektia”.

Lisätietoa: Jouni Paakkinen / TOP-keskus

Innopajan loppunäyttely

Rieskalähteen koulun Innopaja-projektin viimeinen eli kolmas vaihe oli tehtyjen oppilasteosten näyttely. Näyttely pystytettiin Herkku-ruokalamme eteen yhteistyössä Tarja Strandenin 7.luokan äidinkielen opiskelijoiden kanssa. Oppilaat kirjoittivat haiku- ja tankarunoja, joiden kuvitus tapahtui kuvataidetunneilla. Lisäksi näyttelyssä olevia valkoisia origamilintuja ja runotekstejä valaistiin videotykillä jo aiemmin tehdyillä värikkäillä diakuvilla. Katso kuvasatoa alta!

image2nayttely image3 image4nayttely2nayttely3