Perjantaina 27.5. saimme vedettyä Ilkan kanssa kahdelle ryhmälle laatimamme SchoolEscape!-oppituntikokonaisuuden. Toinen ryhmä oli Rieskalähteen 9F ja toinen Raunistulan koulun 9F vahvistettuna muutamalla 9E:n oppilaalla.
Ennen tuntien alkua meitä jännitti kuinka tässä käy, sillä järjestely oli hieman monimutkaisempi. Olimme päivää aikaisemmin vieneet kymmenen QR-koodirastia ympäri Rieskalähteen koulua. Rieskalähteen iPad Mineihin ja Raunistulan iPadeihin asennettiin tätä varten QR Code Reader-ohjelmat. QR-koodit linkittivät varsinaiseen tehtävänantoon Office 365:en sisään. Kolmella rastilla oli lisäksi tarvittavaa lisäapumateriaalia, kuten lankoja, kirjevaakaa ja viivoitinta. Lähtöluokkaan oli askarreltu lukittu arkku, jossa kaksi numerokoodilukkoa. Opettajakuntaa oli varoiteltu Wilman kautta, että koulussa on yhden päivän ajan hieman enemmän liikettä käytävillä. Myöhemmin selvisi, että siivoojiakin olisi ollut hyvä informoida jotenkin.
Ensimmäisen opetusryhmän joukkueista yksikään ei selviytynyt täydellisesti pelistä läpi opettajan pienestä avusta huolimatta. Päättelimme ongelmaksi sen, että joukkueiden jäsenet eivät kyenneet jakamaan osatehtäviä toisilleen ja he toimivat vähän kuin ilman tausta-ajoa. Muutamassa tehtävässä olisi auttanut se, että joku olisi joukkueesta hakenut tietoa netistä oman puhelimensa avulla samalla kun muut olisivat suorittaneet toisia askareita.
Toiselle opetusryhmälle osasimme antaa hieman tästä jo vinkkiä ja tulos oli se että yhdeksästä joukkueesta kaksi sai koko seikkailun suoritettua täysin ja kaikki muutkin joukkueet pääsivät radan lähestulkoon läpi. Yleinen virhe oli se, että jonkun yksittäisen rastin tehtävän väärä vastaus antoi väärän koodin lopun lukkoa varten ja arkku ei täten auennut.
SchoolEscape!-ratamme rastit käsittelivät oppilaiden osaamista mm. matematiikassa, logiikassa, maantieteessä ja fysiikassa. Lisäksi tehtävissä sivuttiin historiaa ja liikuntaa tuli harrastettua, sillä kymmenen rastin reitti meni ristiin rastiin koulua ja oli varsin pitkä.
Saimme ensimmäisen päivän jälkeen kannustavaa palautetta muulta henkilökunnalta ja oppilaat peukuttivat tuntien olleen kivoja.
Pidämme vielä saman radan muutamalle muullekin ryhmälle ja mietimme miten kokonaisuutta voisi kehittää lisää. Palaamme myöhemmin uusien raporttien merkeissä.
Matti Mäkivaara ja Ilkka Fager