OPETTAJIEN JA OPPILAIDEN HAVAINTOJA VILLE-OHJELMAN LOGOKÄYTTÖÖNOTTAMISESTA:

1b

Oppilaat ovat olleet innostuneita ja motivoituneita tekemään Villeä. Alussa aikaa kului paljon tietokoneelle kirjautumiseen ja itse Ville-ohjelmaan kirjautumiseen. Kuukauden harjoittelun jälkeen tämä sujui jo kaikilta oppilailta osa oppilaista osaa jopa käyttäjätunnuksen ja salasanan ulkoa. Innostuksesta kertoi myös kyselyt, koska on taas Villeä ja koska ope avaat seuraavan tunnin. Pikkuhiljaa myös kotiharjoittelusta on tullut monelle ruutinia. Toki tässä meillä on vielä parannettavaa. Myös kommentit ope ”mulla on kaikista tunneista kultainen pokaali” kertoo oppilaiden innostuksesta 🙂

Parannusehdotuksena ekaluokkalaisille toivoisi, että ohjeet olisi mahdollista saada myös luettuna ääneen. Kaikkien lukutaito ei vielä ole riittävä sanallisiin ohjeisiin, joten osa on tehnyt virheitä tehtävissä tästä johtuen. Toki ymmärrysvirheet ovat vähentyneet ohjelman edetessä, kun eri tehtävätyypit alkavat olla tuttuja ja oppilaat tuntevat ohjelmaa jo tarkemmin.

4b

– joka maanantai koulussa aloitetaan uusi ajankohtainen tehtäväryhmä: joulua edeltäneen harjoittelujakson jälkeen sujuu luokalta hyvin

– erityisen mieluisaa on, jos koulussa tehtäväryhmä aloitetaan parityönä: toimii hyvin myös opettajan mielestä, kaverin tuki ja parityöskentelyn harjoittelua tulee myös

– koulussa aloitettu tehtäväryhmä jää kotiin viikkourakaksi siten, että vähintään pronssipokaali olisi kaikilla saavutettu > valtaosalla toteutuu ja muutamilla yleensä hopeaa ja kultaakin > hyvä porkkana on open pokaalikehut wilmaan

– kotiväkeä pidetään ajan tasalla myös merkkaamalla uusin viikkourakka aina MA-vihon takakanteen > tila myös huoltajan kuittaukselle

– koneongelmiakaan ei alun jälkeen kodeissa juuri ole: opettaja tarjonnut vaihtoehdoksi koulussa koulupäivän jälkeen kerran viikossa työskentelymahdollisuutta

– muutamia kertoja oppilas kertonut, että kotona saavutettu jo esim. hopeapokaali, mutta sitten tuloksissa ei näy… Ehkä ollut lähettämisongelma?

– kaiken kaikkiaan ViLLE on hieno juttu!

 

Esitin 4a-luokkalaisilleni muutamia kysymyksiä Ville-ohjelmasta.

1) Onko Ville-ohjelma auttanut sinua matematiikan osaamisessa?

“Kyllä, koska siellä on erilaisia tehtäviä.”

“Ville-matikka on hauskaa ja hoksaan tarkemmin ne jutut.”

“Tehtävät ovat hyviä, ne selitettiin ja niitä voi tehdä kotona.”

“Ville-matikka on nopeaa.”

“Siellä on paljon tärkeää asiaa ja erilaisia tehtäviä.”

“Kyllä koska siellä on hyvin opetettu.”

(Loputkin vastaukset olivat samansuuntaisia.)

image

2) Onko Ville-ohjelmaa mukava tehdä? Miksi?

 “Sitä on kivaa tehdä koska siellä on hauskoja pelejä ja tunti kotona auttaa minua.”

“Jotta voin oppia lisää ja tuntuu sopivalta minulle”

“On. Ainakin kuin saa kotiläksyä villestä.”

“Siinä on hauskoja tehtäviä.

“On. Siinä mitataan ja harjoitellaan miten kaupassa käydään esimerkiksi.”

“On koska siinä on muutakin kuin pelkkää matikkaa vaan myös matikkapelejä jotka ovat kivempia kuin tavallisen matikan tekemistä. Läksyjen aika tuntuu sopivalta.”

“On. Tuntuu mukavalta tehdä tunti koulussa ja tunti viikossa kotona.”

“On. Villessä on kivoja asiota joista oppii paljon uusia asioita.”

image

3) Mikä on ollut tähän mennessä mukavin tehtävä?

“Matikka-auto kertolaskuissa”

“Mahdottomat esineet on lemppari.”

“Kaikki asiat on kivoja villessä.”

“Kertolaskut ja ajotehtävät”

“Ohjelmointi”

“Geometria”

“Salakirjoitustehtävä”

Ville-ohjelma

4) Mitä kehitysideoita sinulla olisi Ville-ohjelmaan?

 Minusta ville on jo hyvä.”

(Kaikki olivat samaa mieltä.)

image

5) Kenelle suosittelisit Ville-ohjelman käyttöä?

“Kaikille!”

“Minä suosittelisin että isä ja äiti kokeilisivat villeä.”

(Kaikki olivat taas samaa mieltä.)

 

YHTEENVETO:

Tällä hetkellä näyttää siltä, että Ville-ohjelma auttaa:

a) opettajaa– opettaja saa paljon yksityiskohtaista dataa oppilaiden suoriutumisesta. Tämä antaa opettajalle mahdollisuuden suunnitella ja ohjata oppilaiden yksilöllistä opetusta.

b) oppilasta – drillaus on viihteellistä ja motivoivaa. Innostaa oppimaan uutta.

OPETTAJAN ROOLISTA HAVAINTOJA

  • Uuden käsitteen opettaminen vaatii kuitenkin opettajaa.
  • Oppilaiden suoriutumisen arviointidata vaatii opettajan omaa tulkintaa.

Ville-ohjelma siis toimii hyvänä tukena opetukselle, mutta opettajaa se ei korvaa.

Olemme ottaneet kiitollisena VILLE-matematiikan kouluumme.

– Teija Laine, Pansion koulu

Kokemuksia ja havaintoja VILLE-matikasta
Tagged on: