NY-yritys GIP GameStudio NY KAO:lla tekee tietokonepelin energiansäästöteemalla

Mucahid Yuksel opiskelee toista vuotta Kainuun ammattiopistossa (KAO) tieto- ja viestintätekniikka-alan perustutkintoa. Mucahidin tavoitteena on valmistua ohjelmistokehittäjäksi keväällä 2024. Viime vuonna opintojen edetessä Mucahid alkoi miettiä, miten hän saisi integroitua yhteisten tutkinnon osien opintoja mahdollisimman paljon ammatillisiin opintoihin. Samoihin aikoihin marraskuussa 2022 Mucahid perusti oman Nuori Yrittäjyys- eli NY-yrityksen. NY-yrityksen nimi oli GIP GameStudio NY. Toimiessaan NY-yrityksessä Mucahid sai idean, jota hän lähti viemään eteenpäin ammatillisten oman alan opettajien ja kestävän kehityksen opettajan johdolla. Mucahid tekisi tietokonepelin kestävän kehityksen teemalla.

Pelin ideointi ja koodaaminen alkoi vuoden 2022 lopussa. Mucahid on pallotellut pelin ideaa ja kehittämistä koko ajan yhdessä tieto- ja viestintätekniikka-alan opettajien Arttu Piipposen ja Antti Piipposen kanssa. Opiskelijaa on projektin aikana ohjannut myös KAO:n kestävän kehityksen opettaja Talvikki Saviniemi.

Mucahid Yuksel ja hänen kehittämänsä energiansäästöpeli.

– Suunnittelu on ollut vaikeaa ja pelin tekeminen on minulle uusi juttu, kertoo Mucahid. Opiskelija kertoo, että hän on oppinut valtavasti pelin koodaamisesta ja saanut aina tarvittaessa ohjausta opettajilta. Mucahid kertoo oppineensa paljon kestävän kehityksen asioista pelin kehittämisen yhteydessä muun muassa, miten paljon energiaa erilaiset kodin päivittäin käytössä olevat laitteet kuluttavat. Pelin idea on yksinkertaisuudessaan oppia tietoa kodin päivittäin käytössä olevien sähkölaitteiden energiankäytöstä. Pelissä pelaajan täytyy säästää energiaa, mutta samalla selvitä pelissä mahdollisimman pitkälle niin, että päivittäinen hyvinvointi säilyy arjen askareissa hyvällä tasolla.

Pelin kehittäminen on lisännyt opiskelijoiden yhteistyötä

Mucahid on toiminut myös muiden opiskelijoiden kanssa yhteistyössä pelin suunnittelussa ja tekemisessä. Mucahid sanoo, että grafiikoiden tekeminen ei ole hänen vahvuuksiaan. Pelin grafiikat onkin piirtänyt toinen tieto- ja viestintätekniikka-alan NY-yritys Distant Design NY. Mucahid kertoo saaneensa välillä apua myös Kajaanin ammattikorkeakoulun pelialan opiskelijoilta. Mucahid on tyytyväinen siihen, että hän on voinut toimia laajasti erilaisten osaajien kanssa. Yhteistyöstä on tullut paljon osaamista itselle sekä uusia kavereita pelialalta.

Opettaja Antti Piipponen kiittelee, että Mucahid on edennyt projektissa itsenäisesti. Välillä olisi voinut mennä vähän hitaamminkin eteenpäin, kun opiskelija on ensimmäisiä kertoja tekemässä vastaavaa, mutta perehtyminen asiaan ja koodaaminen ovat selvästi vieneet mennessään, toteaa Piipponen.

Peliprojektin valmistuessa Mucahid on suorittanut yhteisen tutkinnon osan kehityksen edistäminen pakollinen 1 osp. Lisäksi hän on hankkinut osaamista ammatillisiin tieto- ja viestintätekniikka-alan tutkinnon sekä yrityksessä toimiminen tutkinnon osiin. Projektin aikana Mucahid on ottanut paljon selvää energian kulutuksesta ja päässyt näin ollen syvälle energiansäästämisen osaamisessa. Opettajat väläyttelevätkin, että Mucahidille olisi mahdollisesti luvassa osaamispisteitä myös kestävän kehityksen edistämisen valinnaiseen.

Peli tulee ammatillisten oppilaitosten käyttöön

Peliä on kehitelty nyt noin neljä kuukautta. Mucahid ei ole vielä keksinyt pelille nimeä. Mucahid haluaa vielä hioa pelin yksityiskohtia. Tarkoitus olisi, että peli olisi valmis kevään 2023 aikana. Peliä on valmisteltu KESTU-hankkeen puitteissa ja GIP GameStudio NY saa pientä rahallista korvausta pelin tekemisestä. Peli on valmistuessaan kaikille avoimesti pelattavissa. Linkki peliin tulee KESTU-hankkeen oppilaitosten ja kaikkien ammatillisten oppilaitosten saataville. Peli on suunniteltu niin, että sitä on kätevintä pelata tietokoneella, ns. isolla ruudulla. Peliä voi pelata opettajajohtoisesti tai opiskelijat itsenäisesti. Opettajajohtoisesti pelattaessa on pelaamisen yhteyteen helppo virittää keskustelua energian kulutuksesta.

Kirjoittajat:

Antti Piipponen, KAO:n tieto- ja viestintätekniikan opettaja
Arttu Piipponen, KAO:n tieto- ja viestintätekniikan opettaja
Maija Vuorinen, KAO:n pedagoginen suunnittelija ja kestävän kehityksen koordinaattori